Hooiopslag bij paarden aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BabbieB

Hooiopslag bij paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 14:39

Ik ben benieuwd hoe de bokkers die hun paarden kleinschalig aan huis houden hun hooi en stro opslaan. Ik neem aan dat er voor hooi wel een vochtwerende onderlaag moet zijn en natuurlijk ook bescherming tegen regenwater.

Maar hoe doen jullie dat als je maar twee of drie paarden aan huis hebt? En hoe goot is nu eigenlijk een hooiberg van een ton of 7?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:42

Op de hooizolder, boven de stallen.

Shirley

Re: Hooiopslag bij paarden aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:47

Op de hooizolder inderdaad en ook in de schuur.
Op de grond hebben we gewoon een standaard laag "grondpakken" waarop het lekkere eethooi wordt gestapeld :Y)

7 ton hooi is aardig wat om weg te stouwen... reken in een ton ongeveer 55 baaltjes, dan weet je ook hoe hoog en breed de ruimte moet zijn :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:47

Ik heb voor paard en shet 2 stallen en een even grote zadelkamer met daarboven een hoge zolder, waar ik ongeveer 250 pakken kwijt kan, pakjes van ongeveer 20-25 kilo. En daar kunnen ze ruim een jaar mee doen.
7 ton is 7000 kilo gedeeld door 25 is 280 pakjes.
Als je het buiten moet zetten, zou ik het op pallets zetten met ook pallets er bovenop, waar zeil over gaat, zodat het nog wat kan luchten.

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:51

Wij hebben 2 grote pallets met wielen waar we 1 pak stro en 1 pak kuil (zo goed als hooi) op kwijt kunnen. 1x in de zoveel weken halen we een nieuw pak op bij een goede vriend van ons.
Even onder de overkapping duwen, klaar. Dit vinden wij ideaal, ook handig als je niet veel opslagruimte hebt.
Laatst bijgewerkt door Soetekind op 21-10-12 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:52

Wij hebben een kleine opslag gemaakt van een latten frame met daarover zijl. Op de grond liggen pallets zodat de balen van de grond staan. Er passen ongeveer 30 baaltjes in. In de toekomst komt er een duurzamere oplossing, maar voor nu werkt het goed.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:54

Ik heb gesealde pakken en haal er een binnen als ik er een nodig heb.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:56

Ik heb een aanhanger waarmee ik om de paar weken 2 grote pakken hooi ga halen.
Dat ding staat in het tuinhuis en ik prop het hooi rechtstreeks vanop de aanhanger in de hooinetten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:57

Ik bewaar mijn stro in de schuur en mijn hooi krijg ik in een wikkel steeds per baal thuis bezorgd. Staat allemaal opgeslagen bij de boer zelf. :) Ik heb er wel de ruimte voor, maar niet de machines om zelf zo'n grote baal te verplaatsen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 14:58

Toen ik nog kleine pakjes hooi had, kon ik er ongeveer 200 op de zolder boven de stallen kwijt. Luik open en de pakken kon ik zo de stalgang in gooien.
Nu ben ik overgegaan op eigen, grote pakken hooi en ik heb er nu ca. 30 onder een groot landbouwdoek liggen.
Ieder pak ligt op een eigen pallet en 3 hoog gestapeld. Als ik een pak nodig heb, neem ik de loader en zet ik hem binnen.
Stro had ik heeeeeel vroeger, ben toen al gauw op vlas overgegaan en sta nu al 4 jaar op strokorrels. Minste opslag en kan evt. zelfs buiten blijven staan.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 14:59

Bedankt voor de snelle reacties! Die tip van de pellets vind ik een heel goed idee!

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:01

Op de zolder boven de garage voor het droge ongewikkelde hooi.
Verder hooi gewikkeld in van die grote ronde balen dus die kunnen ook buiten blijven.
En stro doen we niet aan maar aan houtkrul en die zijn altijd mooi in plastic verpakt dus kunnen buiten blijven staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:07

zo dus, op de hooizolder. Lekker droog,alleen wel even pittig om ze er opte krijgen. Vanmorgen 2 uur bezig geweest om met 4 personen de balen uit de stal (daar hadden we ze tijdelijk neergezet bij het van het land halen omdat we toen onvoldoende MANkracht hadden :P) naar de zolder (3meter 20 hoog) te verplaatsen...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:00

Wij hebben.overkapping gemaakt. Eronder bestraat pallets erin en hooi derop. Kan ong 60 baaltjes kwijt(kleintjes dan)

Vlas laat ik op pallet staan en gooi der een zeil overheen.

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:02

ikke20 schreef:
Wij hebben.overkapping gemaakt. Eronder bestraat pallets erin en hooi derop. Kan ong 60 baaltjes kwijt(kleintjes dan)

Vlas laat ik op pallet staan en gooi der een zeil overheen.

Wij hebben ook een overkapping, die achter de stallen is gebouwd, pallets er neer gelegd en daar de pakje op, ik weet niet hoeveel er kwijt kunnen, maar ik dacht zo'n 100 kleintjes, bij ons staat het vlas binnen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:04

Stro gebruik ik niet. Hooi heb ik in balen verpakt in plastic. Die staan buiten op pallets. De baal die open gaat staat in een hok die aan 1 kant open is zodat die droog blijft staan.

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:27

Stro (100 kleine baaltjes) ligt bij ons buiten op kunststof pallets en over het stro leggen we dan een pvc afdekzeil.
Het voordroog hooi (50 kleine baaltjes in folie verpakt) ligt ook buiten op kunststof pallets.

Het baaltje voordroog hooi wat open gemaakt is leggen we onder het afdak van de stal.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:24

Wij hebben kuil in plastic balen, liggen gewoon buiten onder een zeil :)
Had ze liever binnen gehad, naast het stro, maar goed niet alles kan natuurlijk.

Wow wat mooi joyce B :j

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:33

We hebben een Hooi & een stro schuur daar laten we de kleine pakjes ( van het land af )
Maar laten nu door de buurman zo'n 500 kilo pak brengen, vind ik een stuk makkelijker dan dat gesjouw met die pakjes.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:48

joyce B schreef:
zo dus, op de hooizolder. Lekker droog,alleen wel even pittig om ze er opte krijgen. Vanmorgen 2 uur bezig geweest om met 4 personen de balen uit de stal (daar hadden we ze tijdelijk neergezet bij het van het land halen omdat we toen onvoldoende MANkracht hadden :P) naar de zolder (3meter 20 hoog) te verplaatsen...

Yep, zo hebben wij het ook, alleen is bij ons de vloer niet zo mooi aangeveegd. :D

Wij hebben een katrol boven in de nok, zodat we met z'n 2en de pakjes naar boven hijsen.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:50

nynke55 schreef:
joyce B schreef:

Yep, zo hebben wij het ook, alleen is bij ons de vloer niet zo mooi aangeveegd. :D

Wij hebben een katrol boven in de nok, zodat we met z'n 2en de pakjes naar boven hijsen.

Oeh.. katrol zou bij ons ook een stuk makkelijker maken. Moet hubby ook nog eens gaan fabriceren :j

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:50

In de zadelkamer, stuk met betongaas ''afgezet". Passen max 30 baaltjes en krijgen dus om te zoveel tijd een levering.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:55

Ik heb een hokje daarvoor :) Op de grond pallets en dan een betonnen hokje met golfplaten dak erop. Eigenlijk mijn oude schuilhok maar nu heb ik een nieuw schuilhok en ligt mijn hooi in dat oude. Er kunnen ongeveer 24 balen in mijn hokje, voor mijn 2 A-pony's is dat voldoende :) Ik leg wel nog een zeiltje over de balen voor als er eventueel toch wat regen mocht binnenwaaien.

Vroeger lag mijn hooi gewoon op pallets met een zeil erover en dat ging eigenlijk ook redelijk. Alleen heb ik 1 keer gehad dat het zeil weggewaaid was en dan is natuurlijk je hele voorraad voor de vuilbak.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 19:57

Hooizolder en een afdak met pallets waar het hooi op staat. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:40

nynke55 schreef:
joyce B schreef:

flettie schreef:
Oeh.. katrol zou bij ons ook een stuk makkelijker maken. Moet hubby ook nog eens gaan fabriceren :j

hahahaha, tja, net 95 pakjes hooi naar boven gebracht, dus toen gelijk even het losse hooi aangeveegd en bovenop de stapel gelegd om stof te vangen...

Wij moeten nog een ophaaltrap maken in de stalgang (nu is de zolder alleen van buiten toegankelijk, maar we hopen dat de timmerman binnenkort tijd heeft) maar die katrol is ook wel een super goed idee! Die zou dan recht boven het trapgat kunnen hangen aan de balken. Nu trekken we het omhoog via een plaat die over een ladder ligt, maar dat kan alleen mijn man doen, ik red dat echt niet. Een speciale katrol zou het werk een stuk lichter kunnen maken!

Onze hooizolder ligt over de hele lengte van de stal (7 bij 17 ongeveer) en schat dat er zo'n 300 pakjes hooi en stro op kunnen als we nog een looppad in het midden en ruimte bij de binnentrap over moeten houden. Schuin dak kan toch veel minder onder dan wanneer je op de begane vloer rechte wanden hebt. Dan kun je rechthoekig omhoog stapelen!

Voordeel is dat het echt mooi droog blijft omdat het een dichte ruimte is (met raampje voor ventilatie) en het hooi trekt dan geen vocht aan zoals beneden in de stal die erg open is. Ook isoleert al dat hooi en stro heel goed in de zomer tegen de warmte en in de winter tegen de kou in de zadelkamer. De rest van de stal is open met windgaas en open deuren, dus daar kan de kou gewoon inkomen natuurlijk ;)
Laatst bijgewerkt door joyce B op 21-10-12 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt