Paard eet stal leeg, wat helpt?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam91

Paard eet stal leeg, wat helpt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 10:01

Hallo allemaal! Ik heb sinds 4 jaar een hele lieve haflinger. Vroeger stond hij altijd op stro, sinds anderhalf jaar staat hij op vlas, maar nu heeft de staleigenaar dus besloten om weer over te gaan op stro omdat dit goedkoper is. Het probleem is alleen dat mijn paard echt heel zijn stal leegvreet, alleen het hele gore stro laat hij liggen. Ik heb al azijn geprobeerd, verdunde dettol erover heen sproeien werkte ook niet, zelfs een plak laten weken in azijn en vervolgens mengen met droog stro werkt niet. Wij hebben al aangegeven dat dit voor ons (en voor sommige andere paarden) dus eigelijk niet werkt en dat we liever teruggaan naar vlas, helaas vindt de staleigenaar dit te duur en overstappen naar een andere stal is helaas ook geen optie.
Heeft er iemand ervaring mee hoe je dit tegen kan gaan? Ik heb overigens wel al gekeken voor stalmatten en die gaan er wel komen!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:07

tsja,misschien kun je voorlopig zelf wat vlas aanschaffen en er een plak stro voor de knabbel ingooien...iig totdat de matten er zijn.
Wij hadden er vroeger ook een die alles opvrat wat ook maar enigszinds eetbaar was....lastig.Nou ja,uitmesten was niet zoveel werk :P

Op zich is stro een goed ruwvoer,ik gebruik het momenteel zelfs daarvoor maar een hele stal leegkanen is ook weer zowat :+
Hoe zijn zijn mestballen?Puilt zijn buik uit?Dat zijn wel dingen om even in de gaten te houden met fanatieke strovreters.

Mirjam91

Re: Paard eet stal leeg, wat helpt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 10:08

Z'n mest ziet er goed uit, gewoon normaal eigelijk. Ook z'n buik puilt niet uit, hij heeft er tot nu toe ook geen last van gelukkig maar we houden het wel in de gaten! :)

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:11

Krijgt je paard verder wel genoeg ruwvoer? Doorgaans eten ze in principe namelijk liever goede kwaliteit hooi of kuil dan stro (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Stro eten kan meestal geen kwaad, maar blijf wel goed opletten. Daarnaast zou ik een paard wat zo zijn bodembedekking eet liever niet op vlas zetten. Kans is groot dat ze daar ook van eten en dat geeft nare verstoppingen. Heb je wel eens houtkrullen overwogen?

Mirjam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 10:15

Mloui schreef:
Krijgt je paard verder wel genoeg ruwvoer? Doorgaans eten ze in principe namelijk liever goede kwaliteit hooi of kuil dan stro (uitzonderingen daargelaten natuurlijk). Stro eten kan meestal geen kwaad, maar blijf wel goed opletten. Daarnaast zou ik een paard wat zo zijn bodembedekking eet liever niet op vlas zetten. Kans is groot dat ze daar ook van eten en dat geeft nare verstoppingen. Heb je wel eens houtkrullen overwogen?

Ja hij krijgt zowiezo 3 keer per dag hooi en ik geef zelf ook nog extra bij als ik op stal ben. Met vlas als bodembedekking at hij er niks van, dat was er ook wel fijn aan!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:23

Ik weet niet wat goedkoper is, een paard op vlas, of een paard dat continu zijn box stro leeg-eet... Als je steeds blijft bijstrooien, wordt een stro-box denk ik duurder dan een vlasbox..

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:26

Niet te schoon uitmesten.
Het schone stro vermengen met het gebruikte stro.
Of het nieuwe stro onderop gooien en het gebruikte er overheen.

Mirjam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 10:27

Lola96 schreef:
Niet te schoon uitmesten.
Het schone stro vermengen met het gebruikte stro.
Of het nieuwe stro onderop gooien en het gebruikte er overheen.

Helaas ook al geprobeerd, hielp ook niet! :n

Daniellejody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:30

Zelfde probleem hier! Zit er over te denken om een liksteen erin te hangen, mischien vind ze dat lekkerder dan het stro xd

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:38

Hier het zelfde probleem. Alleen eet die van mij vlas ook op. Lees even mee voor tips!

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:43

Wil vaak ook schelen wanneer je niet te kort gesneden stro hebt.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 14:16

Bij betalen voor vlas?

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:06

Die van mij heeft meer dan genoeg ruwvoer én een liksteen maar vreet nog steeds haar hele bedje op.
Als het zo doorgaat moeten wij ook misschien maar overgaan op rubberen matten met vlas.
Ook Haflinger trouwens, ik denk dat het daar ook wel een beetje aan ligt :o

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:18

mijn paard vrat ook alles op, maar nu hij meer hooi krijgt is het stukken minder

Je kan er ook voor kiezen rubberen tegels in de stal te leggen, dan heb je minder stro nodig (en dus minder om te eten)

Komt je paard buiten? Kan ook verveling zijn?

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:22

Mag je dan niet zelf kiezen ? Of zelf vlas kopen?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:25

Hier ook 4 Haffen, niet van mij, maar van overburen, die gaan strakjes in de nacht weer op stal en 2 er van vreten dan werkelijk hun HELE strobed op, dat is heel vervelend, aangezien ze op dieet staan wegens neiging te dik/hoefbevangen-kans.
Geef je meer hooi/kuil beginnen ze gewoon daarna ergens in de nacht blijkbaar aan het strobed, hoeveel hooi/kuil je verstrekt maakt niets uit. Vrijwel alles gaat op.
Niets helpt hiertegen.

Nou zit er niet veel voedingswaarde in dat stro, maar toch....

Ik doe de stallen in de winter, dus wel minder werk voor mij, maar is toch heel erg ongewenst....

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 17:28

kun je niet gewoon een klein beetje extra betalen zodat je paard op vlas kan staan?

Hanjaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:05

Heb je al eens aan een slowfeeder gedacht? Dan is je paardje lekker lang bezig. Staat hij veel op stal? Mijn paardje stond vorig jaar snachts op stal en vrat ook alles op. Toen heb ik slowfeeders gebruikt en at hij veel minder stro. Hij staat nu dag en nacht buiten en is veel gelukkiger, verveelde zich gewoon.

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:10

Ik volg dit ook even, misschien heeft iemand DE oplossing. Mijne is een KWPN. Heeft ook op raphsodie gestaan, dat at hij ook, en was hij supersmerig op. Had hij 4pakken per week van nodig om het een beetje fatsoenlijk te houden. Dus maar weer terug op stro. Azijn gaat hij alleen maar harder stro van eten, dus dat werkt niet.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 22:14

Ik volg deze ook even. Ik ken ook zo'n paard, eet zichzelf een breuk, maar tot nu toe niks dat helpt. Zelfs vlas en zaagsel eet ze vrolijk op.

Mirjam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 12:35

Het probleem is gelukkig opgelost! De staleigenaar kwam er van de week zelf mee dat, als we dat willen, terug mogen op zaagsel! natuurlijk hebben we gelijk ja gezegd!
Toch bedankt voor alle reacties!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:23

Zaagsel met daarover een laag stro. Hebben ze toch wat te doen, maar door het zaagsel eten ze niet al het stro op. Is mijn ervaring met mijn eigen paard die ook zijn hele stal leeg at op het hele vuile na.

Batman_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 19:30

Gelukkig dat het is opgelost,evt vlas had ook nog gekund.

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:02

Heb even mee zitten lezen. Want ik heb precies hetzelfde probleem als Mirjam91.
Ook alles al geprobeerd : Stro in de azijn of dethol geweekt, de vieze stro door de schone stro of zelfs
de vieze er bovenop. Ze krijgt onbeperkt hooi, gaat om 07.00 naar buiten de wei op en komt om 18.30 weer naar
binnen. Ze heeft ook een fijne liksteen. Niets helpt. Het blijft een vieze bende. En daarbij komt dat de stal vrezelijk gaat stinken door telkens het vuil met het schoon te mengen. En s'morgens te zien dat ze toch weer of op de harde tegelvloer staat of op de vieze doorweekte stro.
Vlas en houtmot druf ik niet . Bij de buren heeft er 1 afgelopen week zijn vlas bed op gegeten met gevolg zware koliek. Ik moet er niet aandenken dat ze besluit te proberen daar van te eten. Ik ga over op rubberen tegel. Ik weet het niet meer.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:14

Zaagsel of houtkrullen eten ze niet. De veearts raadt vlas e.d. ook af. Als ze daar een verstopping van krijgen moeten ze geopereerd worden met alle risico's die daarbij horen. Waarom probeer je niet wat ik hierboven genoemd heb? Een pak zaagsel erin en daarover wat stro. (of eerst even 2 weken op alleen zaagsel en dan weer wat opbouwen met stro erover) Je kan dan wel het beste gaan mesten met een mestboy en een harkje, dan kun je selectiever mesten zodat je alleen het smerige zaagsel eruit haalt en de rest bewaard.