zaagsel vs. vlas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EllaBellaah

zaagsel vs. vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 21:04

Hoi allemaal.

Ik ben een beetje aan het rondkijken wat ik deze winter het best met m'n stal kan doen. M'n paard maakt vaak een flinke bende van zijn stal en plast gewoon waar hij staat op het moment dat hij moet plassen :') Daarnaast kan hij het ook aan het eind lekker door elkaar roeren waardoor ik dus fijn opzoek mag naar alle mest.
Vorige week donderdag heb ik er een pak zaagsel ingegooid en daar op een baaltje stro. Dit lijkt tot nu toe nog goed te gaan, ik haal er elke dag de mest uit en af en toe de natte plekken op het moment dat ze écht heel nat worden, dit om het bed zo dik mogelijk te houden en stro te besparen.
Nou heeft de staleigenaar op dit moment geen zaagsel meer, hij kan het inkopen voor €8,- per pak (550L geloof ik). Dit vind ik opzich best aan de prijs, vooral omdat er dus nog een baal stro á €5,- overheen gaat.
Toen ik wat op internet rond zat te kijken zag ik dat vlas een stuk goedkoper is, maar is dit ook te gebruiken in combinatie met stro? Ik heb hem namelijk graag op stro staan, dan kan hij altijd wat rond scharrelen opzoek naar een verdwaalt sprietje hooi, het is lekker isolerend in de winter en de staleigenaar heeft dit áltijd beschikbaar.
Mijn vraag is dus of vlas net zo goed werkt als zaagsel om onder het stro te leggen? Neemt dit net zoveel vocht op en kan ik dit gewoon een tijdje laten liggen als ik er dagelijks een plakje stro bij leg? Heb ik dan genoeg aan alleen dagelijks de mest weghalen en zo af en toe de natte plekken er uit?

Voor de duidelijkheid: paard staat nog steeds overdag in de wei en staat vanaf het eind van de middag/begin avond op stal en gaat 's ochtends het land weer in.

Groetjes Ella

friesiszwart

Re: zaagsel vs. vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:29

Ik probeer mijn paarden in deze periode zo schoon mogelijk te houden, buiten dat de paarden aan het einde van de dag binnen komen nu net ook weer de drollen eruit gehaald. Zo krijg je schone paarden die vaak ook in een hoek mesten. Indien je stro of vlas hebt is het lekker er een plakje stro overheen te doen voor het knabbelen maar dan is een pak stro lijkt mij meer dan voldoende in een week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:31

wij hebben altijd vlas gehad en was er altijd zeer tevreden over :) neemt ook goed vocht op, nu staan we op stro korrels, ook erg fijn strooisel!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 21:34

Zaagsel neemt maar 1x vocht op en dan zit het "vol"....

Vlas moet je wel potten, maar werkt "beter". (Vind ik dan).. Als je stro doet puur om te knabbelen, dan heb je aan 1 pak vlas en 1 pak stro per week wel voldoende hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:41

wij deden zelfs twee weken met een pak vlas, zonder stro ;)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 22:45

Bedankt voor jullie tips :)
Het gaat hier trouwens om de combinatie mét stro, aan 'ik gebruik ook vlas' heb ik dus niet zoveel.

Voor degene die het dus inderdaad met stro gebruikten, hoe moet ik dat dan opbouwen? Ik wil natuurlijk zo zuinig mogelijk doen met de dingen die ik heb. Met hoeveel vlas moet ik dan beginnen, en hoeveel stro zal ik er overheen doen? Het zal uiteindelijk wel door elkaar gemengd worden, kan ik dan met het bijvullen het vlas er gewoon overheen gooien?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:54

ik sta nu op vlas en ik vind het 3x niks, paarden hebben vroeger altijd op zaagsel gestaan en ik vind dit toch veel fijner :j

mijn paard is heel vies op vlas, terwijl hij op zaagsel véél schoner was :? :+

Ludique96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:55

Ik vind zaagsel ook fijner

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:04

Heb vlas in mn schuilstal gebruikt. en het is heerlijk om mee te potten. In het begin direct een goede laag erin heeft er voor gezorgt dat ik één kant van de stal pas een jaar later hoefde leeg te halen :') (ze gebruikten de andere kant vaker om te mesten en plassen :+ ) Heb het in de winter ook gebruikt met wat stro erop. Enkel werd het wel snel viezer dan zonder stro, omdat ze toch wat gaan wroeten en dat heb je liever niet met een vlasstal. Verder is vlas veel gladder, heeft voordelen en nadelen. Vond het zelf al niet lekker lopen omdat je toch soort van glijdt, en merkte dat ook aan mijn paarden. Maar met stro gleed het makkelijker weer naar beneden. Verder aten mijn paarden het vlas op. Dus ben toen zaagsel over het vlas gaan doen (en dan nog eens de vieze bovenkant er weer bovenop) .

Dus als ik natte plekken eruit ging halen, werd het schone opzij gelegt. Dan kwam er op de bodem een nieuw pak vlas, dan vieze er weer bovenop, dan soms nog wat zaagsel (en tussendoor om bij te vullen) en dan nog wat stro.

Zaagsel bleef bij mij heel erg tussen het stro zitten, maar had opgegeven moment zaagzaagsel en dat werkt stukken beter.

Nu sta ik ergens anders en daar staan ze snachts gewoon op stal. Merk dat ze hier meer wroeten, en heb ze op zaagsel staan. Potten gaat niet lukken want dat word een vieze zooi.
Dus nu enkel zaagsel en dan plak stro op plek zonder zaagsel om te knabbelen.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:10

ik heb mijn smeerpoetsen ook een tijd op vlas met stro gehad. dit werkte heel goed. zaagsel en stro of zaagsel alleen werd 1 dikke smeer zooi bij mijn paard. nu zijn ze sinds kort van stal veranderd hier gebruiken ze alleen stro. dit gaat met mijn pony goed maar mijn paard is de smerigste van de hele stal! je ruikt haar box al zodra je de stal binnen loopt. hier had ik met vlas en stro nooit geen last van. ik gooide er eerst 3 pakken vlas in. dat bleef een maand goed daarna steeds 1 pak ver week er over heen. na het winter seizoen haalde ik de box helemaal leeg. anders alleen de drollen.

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:27

Ik heb ook zo'n smeerpoets. Wij staan op de dag lekker buiten en s'nachts op stal. Voorheen nooit zoveel last met
haar gehad. Maar nu is het hopeloos. Die van mij staat op een onderlaag van houtmot met daar overheen stro. Dit omdat met de regen de vocht uit de bodem omhoog komt. Ja van twee kanten nat. :+
Maar nu eet ze de hele strolaag weg .Ik heb alles geprobeerd niks helpt. Ik ga rooster leggen met daar overheen ruberen matten.

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:18

Rubbermatten zou inderdaad ideaal zijn maar die zijn al helemaal aan de prijs...
Ik heb er vorige week donderdag een pak zaagsel ingedaan en het lijkt er nog steeds best goed bij te liggen. Ik zat zelf te denken aan beginnen met 2 of 3 pakken vlas en daar een half baaltje stro overheen. Hoe doen jullie dit dan met vlas bijvullen? Want er zal dus stro overheen liggen. Is het niet erg dat ik dan het vlas daar overheen gooi? Of moet het perse onder het stro liggen? Paard zal het namelijk zelf ook wel gaan mengen...
Vlas is toch bedoeld om mee op te potten?

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 21:27

ik heb ook een tijdje met rubber matten gewerkt. bij mijn ruin werkte dat super. maar bij mijn merrie vond ik het echt een drama. die natte plas die daar onder blijft liggen, dat gaat echt heel erg stinken! ik moest elke week die zware matten uit de box naar buiten slepen om schoon te spuiten. doe dat echt nooit weer!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 21:38

Oef nee inderdaad... hier kan het ook niet weglopen dus blijft het er onder liggen. Dan kan ik beter een goede vochtopnemende bodembedekking hebben.

Zidalgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 22:25

Ik heb mijn merrie op combi stro-vlas staan. Onderin het vlas en daaroverheen stro.

Reden: bij alleen vlas liep ze de natte plekken door de hele stal, met stro erover gebeurd dit niet. En het ligt ook lekkerder.

Uitmesten: iedere dag mest eruit en 1 plakje stro erbij en eens in de 5 dagen de natte plekken eruit halen. Ik doe dan het stro aan de kant en vul 1/3 pak vlas bij, daarna het stro weer erover. Het vlas en stro vermengd bij mij niet.

Verbruik per week: 1 pak stro, 1/2 pak vlas

Afvoeren mest: vaak moet je zaagsel en stro apart houden, dit hoeft niet met vlas. Vlas composteerd snel.

RobRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:18

combinatie vlas en zaagsel werkt hier super iets meer zaagsel als vlas voor het uitmesten ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:21

Even een vraagje ?
Men heeft het over zaagsel.
Is dat houtkrul of gewoon een soort poeder ?

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:24

Sinds vorig jaar staat mijn pony staat op een laag stokorrels met daarover stro. Mensen die het niet weten, zien alleen dat ze op stro staan zeg maar.

De ballen worden er elke dag uitgehaald. De natte plekken, hangt van het paard af. Maar dat hoef je zeker niet elke dag te doen.

Je had het over mengen. Mijn ervaring is dat ze de onderste laag (vlas / zaagsel / strokorrels) niet mengen met de bovenste laag stro. Vind het zelf echt ideaal! Ze staan nooit in natte plassen zegmaar. Dat zie je met alleen maar stro veel meer. Stro neemt het vocht minder op.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:33

Ik heb ooit echt zagemeel kunnen krijgen om te strooien in mijn stallen. Werkte SUPER, absorbeerde heel erg en ... er was geen echte geurhinder. De stallen waren ook makkelijk op te kuisen.
Ik moest er echter mee stoppen omdat Max er ernstig van begon te hoesten. Nu gebruik ik houtkrullen (moet ik kopen) en dat werkt ook prima.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:37

Hier staan de paarden op houtkrullen, dat werkt voor alle paarden goed hier.
En volgens de smid zien de hoeven er allemaal beter uit sinds ze op houtkrullen staan.
Het schijnt inderdaad beter voor de hoeven te zijn dan vlas, wat we dus daarvoor gebruikten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:46

Ben ik het niet mee eens.

Zolang je een goede potstal maakt met houtkrul of vlas, dan zijn er geen verschillen in de hoef kwaliteit.

Het probleem is vaak, dat de houtkrul of vlas stallen te dun liggen en dus te nat zijn.

Je hebt minimaal 5 tot 10 cm oud houtkrul of vlas nodig om de composteer warmte te krijgen.
En dan regelmatig een klein laagje opstrooien.

Maar net zoals op Bokt, hier op stal ook de eeuwige discussie over de potstal.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:52

Hier zijn het ook potstallen vanaf dat ze nu 's avonds weer op stal gaan.
Dat werkt inderdaad het beste.
Ik weet niet hoe de smid daar dan bij komt, maakt ook niet zoveel uit.
Op het vlas stonden ze ook goed, maar de houtkrul kunnen we voordeliger aankomen. :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:56

Wat betaal je voor een pak houtkrul ??
Ik ben een paar jaar geleden overgegaan op vlas ivm het prijsverschil met houtkrul.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:58

Nou, bij ons op stal werkt iemand bij een houtbedrijf.
Via hem en dat bedrijf kunnen we aan de houtkrul komen.
Dus het zijn ook geen balen die we hebben, maar om de zoveel maand een grote container.
Als ie leeg is, wordt ie weer omgeruild met een volle.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 20:40

Is het wel een beetje ontstoft die hout krul ??

Ik heb zelf gewerkt op een biologische energie centrale. (BEC)

En de voorschriften voor de houthal en om te betreden waren niet mis.