Tips Wormenkuurdrama

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen_1990

Tips Wormenkuurdrama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 14:26

Wat zijn goede tips om een wormenkuur aangenamer te maken voor je paard/pony.

Met mijn 'verzorg' pony is het een drama namelijk...

MiSsY_Me

Re: Tips Wormenkuurdrama

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:30

Tussen een stuk brood/wortel/bix smeren :)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:31

Wat doet je pony dan precies?

(Tussen het voer smeren is een heel erg slecht idee trouwens)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:32

Gouden tip: Geef de pony een aantal spuitjes met appelmoes erin. Zo gaat ze de spuiten associëren met wat leuks namelijk. Gewoon haar zelf aan de spuit laten ruiken, de spuit laten ontdekken (desnoods leg je hem op een kistje ofzo en loop je er met haar ernaartoe, zodat je hem niet in je hand hebt) en als dat goed gaat geef je 'm. Als ze dan een paar dagen achter elkaar de spuit met iets leuks/lekkers associëert geef je haar de wormenspuit en direct erachteraan weer een spuit met appelmoes. Zo sluit je het toch goed af.

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 14:33

Ze gaat heel idioot doen... Weglopen/rennen, hoofd omhoog, bijna steigeren... Loopt gewoon door je heen als je dr wat steviger vast pakt zeg maar, en gooit dr hoofd gewoon omhoog.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:35

Geef je de spuiten op de wei of op stal? Zet je haar dan vast? Werk je alleen of kan iemand je helpen?

Wat heb je allemaal al gedaan om het wel voor elkaar te krijgen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:35

Virbac heeft tabs..dat zijn snoepjes met wormmiddel erin..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:36

Gewoon een kundig (volwassen) iemand met overwicht de spuit oraal toe laten dienen en niet miepen :Y)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:38

Jep en dan heb je de volgende keer een paard wat al direct weg rent, zodra ze de intentie alleen al op pikt ;) :roll:

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:39

En hoe geef jij die spuit met appelmoes dan?

Ben ook van mening dat je beter niet kunt gaan miepen. Maar ook niet de mogelijkheid geven om door je heen te lopen. Dus

- Goed halster om
- Eventueel vastzetten tussen twee touwen
- Zorgen dat er iemand bij is die heel handig is met spuit geven of heel handig is met paarden vasthouden.
- Doorpakken.

Daarna eventueel een lekker snoepje geven. Hier hebben veel paarden echter niet zoveel trek in. Alles smaakt dan vies :+ . Daarom denk ik ook niet dat appelmoes gaat werken.
Laatst bijgewerkt door Peppertree op 16-10-12 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:41

Het is een kwestie van desensibiliseren.
Mijne kan ik ontwormen zonder halster en de shet trekt hem zelfs bijna uit mijn handen zo leuk vind hij het..
Hier staan een stuk over hoe je dat moet doen.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:42

listiglistje schreef:
Gewoon een kundig (volwassen) iemand met overwicht de spuit oraal toe laten dienen en niet miepen :Y)

Waaruit maak jij op dat TS dat niet is?
Ze vraagt toch alleen tips....

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:42

Peppertree schreef:
En hoe geef jij die spuit met appelmoes dan?

Als een paard zelfs díe eng vindt leg ik hem ergens op, een kistje ofzo. Dan neem je het paard ermee naar toe tot hij zelf de spuit gaat ontdekken. Ruikt lekker, likken... Dan kun je al vrij makkelijk de spuit pakken en een beetje in de mond krijgen. Ze worden dan steeds nieuwschieriger en dan gaat het allang niet meer om de spuit, maar gewoon om het krijgen van iets lekkers. Pas als je zonder problemen de spuit appelmoes kunt geven kan je de wormenkuur doen en gelijk erna weer appelmoes :)

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:43

Figo vindt zijn ontworming ook best lekker, gelukkig maar.
Anders geven wij medicatie ook vaak met appelmoes, of met wat appelsap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:44

Rianne11_42 schreef:
Jep en dan heb je de volgende keer een paard wat al direct weg rent, zodra ze de intentie alleen al op pikt ;) :roll:

?!

Je kan zo'n beest ook vastbinden, op stal zetten of vasthouden hoor :j

Klinkt gewoon verwend, iemand laten doen die haar wel de baas kan.
Die van mij krijgen nooit appelmoes of andere flauwekul, worden niet 'gedesensibiliseerd' en vinden een wormspuit geen van alle vervelend

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:54

Precies [***], helemaal mee eens, in 35 jaar paarden nog nooit meegemaakt dat ik er een niet inkreeg ;)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:56

Gewoon het hoofd vastpakken en snel erin duwen, en zorgen dat de kuur niet uitgespuugd kan worden. Niet miepen.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 14:59

Trouwens TS, eigenlijk heb ik geen antwoord gegeven op je precieze vraag.

Naar mijn mening zijn er geen manieren om een wormenkuur geven echt leuker te maken voor je paard. Gewoon, omdat het niet lekker is.

Daarnaast heeft ze blijkbaar manieren gevonden om eronder uit te komen dus zul je er daadkrachtig mee aan het werk moeten gaan.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:20

'Niet miepen', 'vastbinden', 'snel erin duwen'... Wat een rare antwoorden allemaal! Na ELKE keer dat je dat doet vindt je paard het nóg vervelender en doet nóg meer zijn best om er de volgende keer eronderuit te komen. In plaats van, lekker 'makkelijk' te zoeken naar fysieke oplossingen kun je ook er gewoon eens wat méér tijd in steken en het wél prettiger maken voor je paard. Was het maar zo makkelijk, dat je je paard gewoon kon vertellen: het is voor je eigen bestwil.

Appelmoes in een spuit deden we in Frankrijk, waar ik een halfjaar woonde, met alle 32 paarden en niet één die onhandelbaar was bij een wormenspuit. Een enkeling die het probeerde uit te spugen (maar hallo, probeer jij de lippen van je paard maar eens op elkaar te houden, hoor), maar vrijwel altijd ging het prima! Appelmoes - wormenkuur - appelmoes.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:27

Ik duw ze er altijd gewoon in, en ik heb nog steeds geen getraumatiseerde paarden. Ze hoeven ook niet wekelijks naar de paardenpsycholoog en worden niet zwaar mishandelt.

Imo is wormenkuren geven niets om vriendjes mee te worden met je paard, maar is het gewoon een stukje opvoeding. Paard dient stil te staan.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:28

Soms is het voor een paard gewoon prettig dat iets zonder miepen en ellenlange therapeutische appelmoes gebeurd.

Je hoeft hem niet te slaan of pijn te doen. Gewoon vasthouden en zorgen dat het gebeurt. Heeft je paard er het minste last van.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:30

En hoe langer je loopt te miepen om dat ding erin te duwen, hoe groter de kans is dat het lieve paard een hoef tegen je aan plant.

Desensibiliseren doen ze gaande weg wel hoor.

Dianebekkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 15:32

Rintal ontwormingskorrels zijn top!
Je geeft de juiste verhouding op basis van het gewicht van het paard en ze eten het zonder problemen op.
Paarden schijnen het heerlijk te vinden, het ziet eruit als biks.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 16:40

Gelukkig nog nooit een paard gehad dat problemen heeft met wormenkuren, veulen van nu al enkele malen moeten ontwormen en de eerste keer zonder dat hij dat kende hup spuit in de mond niet eens willen uitspugen. Ander veulen even koppetje omhoog gehouden en ook dat was zo weg.
Toevallig had ik nu equimax maar dan in tablet vorm aangezien ze de pasta niet hadden en dit was een stukje lastiger terwijl deze appelsmaak hebben, maar niet miepen het is gewoon was het er ook zo in.

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 18:59

Hoe moet ik in vredesnaam antwoord geven als ik offline ben en aan het werk ben?

Ik verzorg haar nog niet zolang. Dit was mijn eerste was alleen... Vastzetten gaat ze hangen, geven ze in stal.

De volgende keer mss idd met twee man proberen

Twee touwen wil niet bij ons op stal...

Met appelmoes zou ik ook n og een keer proberen..

Krijg t hoofd maar eens te pakken...

Maar Rianne, ben blij met jou tips :)