Lange staart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stalmilagro

Lange staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 18:57

Mijn nmprsers van een jaar hebben hun staart haast op de grond hangen en ik vind het zonde om te knippen, want zou mooi zijn als ze als volwassene de staarten super lang hebben. Nu heb ik voor die blubber enzo de staarten losjes in een vlecht en het eind stukje dubbel. Ik ben van plan het dan 1x in de week als ik er ben los te doen. Is dit een goed idee dat het niet afsterft?

NatasjavE

Re: Lange staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:44

Als je ze nu knipt zullen ze ook heus wel super lang worden als ze groot zijn. Nu constant vlechten vind ik sneu. Een staart is een vliegenmepper en een staart die ingevlochten is mept niet lekker.

Hoort overigens niet bij F-AM

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:50

Misschien wordt dit mooi gevonden, maar praktisch is het zeker niet.. Wat hier idd al wordt gezegd, een staart is onder andere een vliegenmepper..

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:14

F-AM -> VSW

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:19

het vliegenseizoen is nu wel voorbij he , dus veel kwaat kan het nu in deze tijd niet

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:22

ik zou er een stuk afknippen. Mijn paard had ook een lange staart, en precies de dag voordat ik er een stukje af wou halen is hij met opstaan na het rollen op zijn staart gaan staan. Gevolg, een hele pluk eruit vanaf zijn staartwortel.
Regelmatig knippen vind ik vaak ook gezonder ogen, hoeft niet super kort, maar als het bij mijn paard langer word dan zijn koot gaat er toch echt een stukje van af.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:24

Ik vlecht die van mijn kleintje gewoon eventjes tijdelijk op, tot nu toe geen problemen mee gehad maar dat komt meer door zijn gezondheid en ander soort blubber :') dus om het zo schoon mogelijk te houden zou je kunnen vlechten, vliegen zie ik haast niet meer hier

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:25

De staart van mijn pony hangt als hij op rust staat tot op de grond. En hier knip ik iedere paar maanden 10 cm vanaf. Groeit gewoon weer terug en geen probleem meer met modder etc. Idd altijd vlechten vind ik sneu.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 21:35

Het gaat me er om dat ik show met ze loop en het dan super gaaf staat als ze zon lange staart hebben en zonder vlecht idd erop staan. De vliegen zijn idd weg en omdat de grond zachter is hangt het extra op de grond en in de zomer en waarschijnlijk met de vorst is het vlechten niet nodig

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:41

Je hoeft toch niet de halve staart af te knippen? Klein stukje kan best :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:44

stalmiracle schreef:
Het gaat me er om dat ik show met ze loop en het dan super gaaf staat als ze zon lange staart hebben en zonder vlecht idd erop staan. De vliegen zijn idd weg en omdat de grond zachter is hangt het extra op de grond en in de zomer en waarschijnlijk met de vorst is het vlechten niet nodig

Niets zo lelijk als een te lange staart met dode punten. Maar als je het tot 5 cm boven de koten recht afknipt geeft dit juist een verzorgd beeld en je knipt direct de dode punten weg. Kijk maar in mijn profiel, die staart knip ik vaak en hij is én lang én vol.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 21:51

Ik vraag me af hoe degene met round table dragon fly dat doet want bij hem hangt hij op de foto's ook op de grond en staat het heel verzorgd :)

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:53

ik knip ze,
als de staarten te lang worden, gaan ze in de kootholtes vastzitten tijdens het lopen en dan gaan ze struikelen, met alle gevolgen vandien

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:54

stalmiracle schreef:
Ik vraag me af hoe degene met round table dragon fly dat doet want bij hem hangt hij op de foto's ook op de grond en staat het heel verzorgd :)

Ik wil die staart wel eens zien als ze hem van de wei halen of na een nachtje op stal. Wake up, dat zijn voorstelfoto's, die staart is geborsteld, logisch dat het verzorgd uit ziet.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 22:34

Ja dat is waarschijnlijk wel zo

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 22:35

een staartzak is een optie!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 02:46

Ik ben onlangs weer begonnen met het verzorgen van twee paarden waar ik voor die tijd 1,5 jaar niet geweest was. En raad eens: bij de oudste (nu 4,5) sleepte de staart er zeker 20 cm achteraan, ook de jongste (3,5) kon op haar staart staan (en raakte daarbij nog in paniek toen ze vast stond ook). Beide afgeknipt op koothoogte en nu gewoon bijhouden. Het gaat om Tinkers en hun behang is me echt heilig, maar nu ondervonden ze er gewoon last van en het ziet er nogal zielig uit := Dus maar gewoon netjes geknipt :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 03:31

Ik deed bij m'n haflinger altijd een klein stukje afknippen en dan heel regelmatig. Als het te lang is kunnen ze er ook makkelijker op staan en dan heb je voor je het weet een hele pluk eruit, dat wil je ook niet, liever een korte dan een dunne staart, lijkt me. Uiteraard kun je nu het winter is wel gewoon vlechten, maar steeds een klein stukje eraf is wellicht ook een optie?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 09:42

Waarom doe je de staart niet in een staartzak? Desnoods laten maken als jouw maat er niet is. Dat hoeft niet duur te zijn en beschermt goed. Wordt erg veel gebruikt in de westernwereld.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 11:05

stalmiracle schreef:
Mijn nmprsers van een jaar hebben hun staart haast op de grond hangen en ik vind het zonde om te knippen, want zou mooi zijn als ze als volwassene de staarten super lang hebben. Nu heb ik voor die blubber enzo de staarten losjes in een vlecht en het eind stukje dubbel. Ik ben van plan het dan 1x in de week als ik er ben los te doen. Is dit een goed idee dat het niet afsterft?

Zo doe ik het ook. Mijn beide mini's hebben staarten tot op de grond. Ik haal de vlecht er regelmatig uit, dan wassen (even in een emmertje) en laten drogen. Antiklit erin en weer vlechten.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:24

In de winter knip ik de staarten van mijn keuringsshetten ook korter. Hoeveel is per pony verschillend het moet nl. in het keuringsseizoen weer op de grond hangen. Maar in de winter trappen ze de staarten alleen maar uit, en daar wordt het ook niet mooier van. Maar wassen in een emmer en vlechten kan ook.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 13:31

De staart van mijn paard groeit ook gewoon oneindig door. Ik moet dit heel regelmatig bijhouden. Ik houd hem zo lang mogelijk, maar wel kort genoeg zodat ze er niet op gaat staan, dat lijkt me namelijk erg pijnlijk.

Vlechten doe ik niet aan. Het is nu met dit weer een vieze, modderige sliert. :+ Zomers doe ik meer aan de verzorging ervan, nu vrijwel niet omdat het toch onbegonnen werk is.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 18:21

grappig dat je het ook doet nadita ... maar ik heb toch maar een klein stukje van beide staarten afgeknipt!
ik dacht het is wel mooi om het 1x af te knippen omdat het nooit gebeurd was, zodat ze rechte staarten hebben en vanaf nu mag het groeien! en dan knip ik er het liefst niks meer af.

woahitsjess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:24

Een staart is voor een paard een vliegenmepper, dus zeker niet in een vlecht doen, en als je het te lang laat groeien is er een kans dat ze er op gaan staan, dus dan breekt het af, en dat wil je ook echt niet :D

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:45

knippen tot kogel? ( onderkant als je dat mooier vind )