Hit softbed

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

2005

Hit softbed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 12:51

Ik zou graag jullie ervaringen willen met het Hit Softbed. Blijft het goed liggen in combinatie met andere bodembedekking? Paard is vrij netjes, dus het matras komt meer voor in de stal met aan de achter- en zijkant andere bodembedekking. Ik wil alleen niet dat de mat gaat schuiven of dat ze er over kan struikelen. Ooit een paard onder een rubber mat zien komen met zijn achterbenen.
Wat is de prijs van het softbed (ik weet dat hij duur is) en waar hebben jullie hem gekocht?

capopjekop

Re: Hit softbed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:31

Ik volg dit even. Trouwens volgens mij bestaat er ook iets vergelijkbaars voor koeien en vaak zijn die spullen goedkoper dan paardenspullen.

[VSW] Softbed voor stal

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:31

Wij hebben er twee en zijn heel erg tevreden. Mat is zo zwaar, die gaat echt niet schuiven.
Er ligt er nu een in de box waar merrie met veulen staat. In de andere helft van de box ligt stro. Iedere dag vegen we de mat even, en dat gaat goed. We hebben maar een klein aanhangertje voor de afvoer van de mest, en zo blijft de afval beperkt.
De andere mat ligt in de schuilstal. Nu het weer wat slechter wordt, wordt de mat 's-nachts goed gebruikt.

De matten waren ongeveer 500 euro per stuk en we hebben ze destijds besteld bij de vertegenwoordiger van Hit.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 14:59

Ik heb er eentje ergens in 2006 gekocht en die doet het nog prima. Hij verschuift minimaal. Ik heb hem nu 2x weer rechtgetrokken een paar cm.
Ze zijn een stuk zachter als gewone rubber matten en de paarden liggen er graag op.

Wat mij betreft hun investering zeker waard.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:41

Een vraagje, welke hit matras hebben jullie? Ik zag op de site dat er verschillende zijn (comfort e.d.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 13:15

De grote van 240x220. Je hebt dan dus één grote mat in het midden van je stal liggen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:45

Die heb ik ook!

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:43

Hmm, ik zie alleen op de site staan 240x180 als grootste maat...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 21:46

Dan zal die het wel zijn. Geen idee hoe groot hij precies is eigenlijk :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 07:37

Hier een foto van de mat voor de verbouwing van de schuilstal. Lijkt misschien niet zo groot, maar er liggen soms zelfs twee paarden op!

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 07:50

Werkt het ook goed op een stalbodem zonder urineafvoer? Het klinkt als iets dat geschikt is voor onze tinker in combinatie met hennep eromheen. Die staat bijna niet op stal, dus de bodem wordt niet vaak ververst en dat wordt toch wat stoffig. En het voorste deel bodemstrooisel trapt hij toch naar achter. En daar plast en poept hij niet. En als je ziet wat een zak hennep tegenwoordig kost. Als ze idd rond de 500 euro zitten heb je ze in 50 baaltjes hennep eruit. Dat is ongeveer in 2,5 jaar.

En is er verschil in plaatsing bij een merrie of ruin?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 08:47

Bij geen-afvoer is een randje bedding handig om de urine op te vangen. Bij een ruin is het handig als de mat iets op afschot ligt zodat de urine er snel weer afloopt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 11:56

Naar achter dan, hoe kijg je dat voor elkaar zonder dat je een dikke struikelrand krijgt? Bedding moet toch al omdat de box 3 bij 3 is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:45

Als je losse stoeptegels hebt kun je die met zand aan de voorkant iets ophogen en dan langzaam af laten lopen. Heb je beton dan kun je een zelfde ophoging maken maar dan van beton.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:50

Het zijn betonplaten. Ik denk dat stalhouder niet blij zal zijn als ik daar aan ga prutsen. Ik kan navragen of er stiekem toch verval is. Zijn er andere opties zonder meteen een bodem te hoeven verbouwen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:54

Ik zou eerst een checken of er sowieso al niet wat afschot is (rechte lat met daarop een lange waterpas).

Verder zijn er niet heel veel meer opties, want alles wat je er gewoon onderlegd geeft idd een struikelrand. Of je moet per ongeluk tegen een stuk rubber aanlopen van 3 meter breed die aan de ene kant 4 cm dik is en aan de andere kant een halve cm :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 12:57

Struikelrandje van een cm of twee is niet erg, hoger betekent bij meneer slof dat hij erover gaat struikelen. :') . Stal is twee jaar geleden aangelegd door stalhouder zelf. Die zal wel weten of er verval inzit en zo jaar waarheen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:01

Als er geen afvoerput in zit heeft aflopen ook weinig zin. Dan zou logischerwijs alles naar achteren stromen en gaat je muur daar dus erg aangetast worden.
Maar meten is weten :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 13:05

Die kant heeft geen rooster de andere kant wel, maar die doet niet veel. De urine wordt nu opgevangen door een dikke laag hennep. Hij plast altijd op dezelfde plek in het midden van de box. Als de mat iets afloopt een kan op, gaat de urine vanzelf daarheen lijkt me.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 16:04

Zijn er onderhand al meer ervaringen met het HIT softbed en weet iemand of ze ook tweedehand verkrijgbaar zijn?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:16

Na vier jaar nog steeds tevreden, ze zijn niet te koop ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 19:28

Hier ook nog steeds een tevreden koper en paard :D

Dat zal ook wel de reden zijn dat ze 2e hands niet op de markt komen :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:22

ik moet binnenkort nog maar eens proberen een paar te bestellen :P Poging 3.
Ik twijfel nog een beetje tussen de stal (grotendeels) vol leggen met die dikke zachte matten die je aan elkaar legt, en/of de losse grotere matrassen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:28

Grote matrassen zijn weer makkelijker als er 1 apart in een box moet. en mocht je ooit moeten opstallen ivm uitbreken besmettelijke ziekte. Kleintjes zijn makkelijker passend te leggen in een loopstal. Het is dus maar net wat je past en verwacht.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:02

ik heb de grote loopstal (ruim 6 bij ruim 7meter met paal in het midden) die in maximaal 4 boxen verdeeld kan worden met tussenwandjes die iets van de grond hangen. heb dus wel wat ruimte om matten onder de wandjes door te laten lopen. De andere stal is ruim 3,60 bij ruim 6 meter met ook zo'n los tussenwandje die je er in hangt.

Nadeel van die losse matrassen leek mij dat het zo'n struikelstal wordt met al die losse matten en heuveltjes. En misschien meer kans op nattigheid en rommel onder de matten dan wanneer het 1 geheel is.

Nadeel van die matrastegels is de prijs en dat de wand niet meer naar binnen kan draaien als ik de grote stal helemaal vol leg. Deels vol leggen en 1 staldeel opstrooien als toilet zou ook een optie zijn.

Maar ze moeten wel echt zo zacht zijn dat de paarden er graag op gaan liggen zonder dat er strooisel op moet liggen.