Staltegels, voordelen en nadelen gevraagd.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Staltegels, voordelen en nadelen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 18:25

Duidelijke vraag, ik ben van plan om over te gaan op staltegels. Geen ervaring mee maar er zijn vast bokkers genoeg die hier wel genoeg over kunnen vertellen.
Welk merk, besparing,welke ondergrond, liggen paarden er graag op en alles wat je er verder nog over kwijt wilt, bvb dank voor je reactie.

Marion71

Re: Staltegels, voordelen en nadelen gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:30

Ik heb verschillende stalmatten en staltegels. Echte stalmatten en die voor speeltuinen. Moet eerlijk zeggen dat ik geen verschil merk, terwijl ik ze al een aantal jaren heb. Ik heb ze via MP opgescharreld, omdat nieuw me veel te duur was met 12 stallen. Ze bevallen me super. Paarden komen veel kwieker van stal (vooral de oudjes), ijzers slijten nauwelijks, bespaart ook wel wat strooisel maar dat was niet mijn insteek. Ze hebbe nog steeds een dik pak stro. Het comfort voor de paarden vind ik erg groot. 1 keer per jaar halen we ze uit de stallen en spuiten we ze schoon. Da's wel een klus, maar verder: nooit meer zonder dikke matten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 20:38

Hier ook staltegels, ze bevallen opzich wel, maar mijn paarden staan in uitloopstallen en één van mijn paarden vindt het reuzeleuk de tegels naar buiten te slepen in z'n mond. Maar normale paarden zullen ze wel laten liggen denk ik zo :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 21:17

Het is mijn bedoeling om tweederde van de stal kaal te laten(dus alleen tegels van dikke/goede kwaliteit en daarnaast een plas- en poepplek met strooisel te maken. Gebruik altijd stofvrij stalstrooisel doordat er een fikse astmapatient staat maar ik heb berekend dat ik de tegels binnen een jaar er weer uit hebt en dat scheelt dus echt honderden euro's per jaar. Maar ze moeten er in comfort snachts niet op achteruit gaan natuurlijk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:20

Ik gebruik de tegels ook omdat ik een dampig paard heb. Ik heb alleen niet de indruk dat hij echt gaat neerliggen in de stal, maar het is ook al een vrij oud paard dus hij slaapt niet zoveel al liggend.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 22:57

Wij hebben de tegels vastliggen tov elkaar en opgesloten aan alle zijden, anders wordt je er idd gek van. We hebben zelfs een paard die ze op de kop in haar stal kon leggen. Zelfs bij de matten van 1x1 m. Ook een deel wel en een deel geen tegels werkt niet als je ze niet opsluit. Dan lopen ze echt weg. Vergelijk het met een stoep leggen. Die sluit je ook op met stoepbanden omdat het anders helemaal van elkaar wegloopt.
Het comfort geldt niet alleen voor het liggen (zachter maar vooral warmer) maar vooral voor het staan. Als ze staan of lopen in hun stal hebben ze met alleen strooisel nauwelijks vering omdat in veel stallen de onderlaag veel te dun is. Met de matten hebben ze die wel. Vergelijkbaar met de wei of een zandondergrond. En als voordeel voor baasje bespaart het ook nog eens strooisel. Je leest het: ik wil niet meer zonder.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:08

Mijn ervaring is ook dat je de hele stal met tegels moet leggen omdat ze anders gaan schuiven. Er moet wel strooisel op omdat de matten glad zijn als er mest en urine op ligt. Ik heb matten en strokorrels...ze hebben nog nooit zo'n lekker bed gehad:-)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:16

ik heb speeltuin tegels van 1x1 meter. zowel in de schuilstal als buiten in de paddock. ze worden niet glad als ze nat zijn, van mest of urine.
ze bevallen er goed :j zijn nieuw alleen erg duur en ik heb dus ook wekenlang marktplaats in de gaten gehouden voor een grote partij voor een mooie prijs.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:46

Hier de echte staltegels van een cm of 5-6 dik, drainage rubber. Wel duur, maar ideaal hoor +:)+

Nooit glad, ze piesen er gelukkig niet graag op omdat dat toch klettert, en je ziet de tegels echt in veren om de hoeven heen +:)+

Ze kunnen hier dus best comfortabel op liggen als ze dat willen, de tegels beschermen tegen de kou, hardheid en ruwheid van het beton er onder :)

Wel zit er flink wat zand onder nu, dat is tussen de voegen door naar beneden gezakt omdat ze bij de deuren niet perfect opgesloten hebben gezeten van begin af aan. Jammer genoeg van de zomer er niet aan toe gekomen om ze eens goed schoon te spuiten en alles er weer strak in terug te leggen.... maar dan maar volgend jaar. Het ligt er zo echt niet dramatisch bij, alleen wat puntjes die een pietsje omhoog komen :P

Zijn ook makkelijk mestvrij te maken: gewoon alle mest met zo'n metalen platte sneeuwschep op een hoop trekken en in de kruiwagen scheppen, werkt prima +:)+

Hier ligt er geen strooisel op verder, omdat het een inloopstal is en ze de hele boel toch al vol scheiten, ik wil niet dat ze ook nog eens gaan piesen erop, gore merriepis :=

Ze slapen toch veel liever buiten :P

Van de winter krijgen ze ook weer de houten stal erbij met dunne rubber drainagetegels (die vaak onder schommels gebruikt worden, bouwmarkt-kwaliteit) met daarop een lekker bedje van houtkorrel, dan kunnen ze daar even lekker liggend een dutje in doen als het echt vies is buiten :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-12 12:41

Pmarena, welk merk tegels heb jij dan want ik kan ze tot een dikte van 4 cm vinden. Zijn idd prijzig, ong.40 euro per vierkante meter maar toch kan ik dat bedrag binnen een dik jaar terugverdienen en er zit tien jaar garantie op dus die gok wil ik wel nemen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:42

Ik heb in alle stallen van die "echte" staltegels van 4cm die doorlatend zijn. Mij bevalt het erg slecht aangezien ze gewoon wegrotten. Ze liggen er nu 4 jaar en ze worden door urine opgevreten van de onderkant. De stallen en de vloer waren destijds nieuw, in elke stal zit een putje waar vloeistof naar afloopt naar een opvangbak (die ook weer leegloopt, dus het blijft niet staan.

Er uit halen om schoon te maken kun je trouwens vergeten als ze al een tijd liggen, ze zijn dan "uitgelopen" en zeker als ze nat zijn krijg je ze niet meer op hun plek.

Wel heb ik altijd gewoon strooisel, eerst vlas daarna strokorrels in de stallen. Ik heb ze alleen gekocht omdat ik niet wil dat de paarden ooit gewoon op de betonnen vloer kunnen liggen.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:03

Wij hebben ze in de inloop stal liggen (de 1x1 m tegels.)
Voldoen prima...
Ze mesten er sporadisch op en plassen helemaal nooit...
Met harde regen of bij veel vliegen lopen de paarden naar binnen..
Verder liggen ze er volgens mij niet op.
Echt liggend slapen doen ze op t zand...
Overweeg er van de winter strokorrels op te doen..
Maar weet zeker dat ze er dan een toilet van gaan maken...
Heb het gedaan voor het isolerende effect..
Makkelijk schoon te maken, veeg het dagelijks...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 20:13

@Mist: ik zou reclameren bij de leverancier. Die 'echte' kosten rond de € 40 per m², daarvoor mag je wel wat anders verwachten. Mijn 2dehands speeltuintegels van 4,5 cm dik zijn al veel ouder en echt nog heel goed. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:08

Marion71 schreef:
@Mist: ik zou reclameren bij de leverancier. Die 'echte' kosten rond de € 40 per m², daarvoor mag je wel wat anders verwachten. Mijn 2dehands speeltuintegels van 4,5 cm dik zijn al veel ouder en echt nog heel goed. Eigenlijk zou het andersom moeten zijn.

Dit zijn ook de "echte" gelijk besteld bij de stallen selectstallen hier op bokt wel bekend, kostte ook idd 40-45euro per tegel 1m2

reclameren heb ik idd ook al gedaan, zonder enige reactie te krijgen, net als over de klachten over de stallen (die toch 12.000euro hebben gekost) Heb een aannemer in moeten schakelen om de problemen op te lossen. Bij Selectstallen is het helaas garantie tot aan de deur...of in mijn geval, garantie tot aan de dag dat ze ze hier zelf hebben gemonteerd -:(-

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:11

Er zijn twee soorten staltegels drainerende en dichte. in beide gevallen moet je de stal echt compleet vol leggen met tegels zodat ze niet schuiven. Wij hebben klanten die zeer enthousiast zijn van de Belmondo box plus puzzle matten, verende dichte matten. Kosten wel aardig wat € 50 / m2, maar dan heb je wel een supergoede mat. (http://www.cavalo.nl/stallen/stalmatten.html) Als je kiest voor drainerende matten zoals Regupol moet je wel zorgen voor een goede afvoer van urine onder de mat. Ook hier weer de stal geheel vol leggen anders gaat het schuiven.
Let bij de aanschaf van drainage matten (of speelplaatstegels) op dat de stuctuur voldoende dicht is. Als de matten een erg ruw en open oppervlak hebben zal de levensduur tegenvallen.

In alle gevallen verdient het aanbeveling om strooisel te gebruiken. Leveranciers van matten claimen tot 70% reductie in stro-verbruik.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 22:26

mirim schreef:
Mijn ervaring is ook dat je de hele stal met tegels moet leggen omdat ze anders gaan schuiven. Er moet wel strooisel op omdat de matten glad zijn als er mest en urine op ligt. Ik heb matten en strokorrels...ze hebben nog nooit zo'n lekker bed gehad:-)

200% mee eens.
In de zomer heb ik ze wel op kale matten af en toe, omdat ze binnen/buiten kunnen lopen als ze zelf zin hebben, in de winter, herfst en lente gaat er een lekkere laag strokorrels overheen. Ijzers slijten minder, paarden liggen warm en droog en heel makkelijk schoon te houden.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 23:51

@Mist: wat een ellende. Jammer genoeg willen veel bedrijven wel verkopen maar daarna gebeurt er helemaal niks mee. Een procedure starten doe je ook niet zo gauw, maar eigenlijk zou je ze echt moeten aanpakken. Als ik dit lees dan ben ik nog blijer met m'n goedkope matten en stallenbouwer (schrikbarend dure stallen, maar heel mooi en fijn in gebruik en als er iets is hoef ik maar te bellen en het wordt opgelost).

@BBolluijt: de echte matten vond ik veel te duur. 150 m2 mat á 50 euro per m2 werd mij wat te kostbaar, maar dat zul je begrijpen Ik heb ze dus idd via MP opgescharreld. De laatste pluk hebben we van een schoolbestuur gekocht die een nieuwe speeltuin kreeg en van de matten afwilde. 5 euro per m2 en nog een heleboel passtukken cadeau. Dat vond ik een betere prijs. Wij hebben overigens geen afvoer onder de stallen en bij de meeste paarden besparen we behoorlijk op strooisel. Al vindt ik 70% wel erg veel. Kan me ook voorstellen dat je verhoudingsgewijs meer bespaart als je paarden meer op stal staan, maar hier lopen ze veel buiten.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 13:51

Onze paarden staan ook op "speeltuinmatten" het bevalt mij super! het scheelt enorm veel stro en zaagsel, mest makkelijk, veegt makkelijk en volgens mij is het een stuk warmer. Ik zou inderdaad wel de hele stal bedekken, anders gaat het denk ik schuiven.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 19:24

Ik heb ook matten via Marktplaats kunnen vinden en die liggen bij mijn paard op de roosters in zijn stal. Dus wat er aan pies doorheen zakt komt in de kelder terecht. Moet er wel af en toe opletten dat de kelder niet vol zit, want dan werkt het dus averechts ;). Verder gebruik ik op de plasplek Rhapsodym dat werkt prima!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:05

it_is_me schreef:
Ik heb ook matten via Marktplaats kunnen vinden en die liggen bij mijn paard op de roosters in zijn stal. Dus wat er aan pies doorheen zakt komt in de kelder terecht. Moet er wel af en toe opletten dat de kelder niet vol zit, want dan werkt het dus averechts ;). Verder gebruik ik op de plasplek Rhapsodym dat werkt prima!

Hoe oud zijn die roosters? Meestal zijn ze gemaakt voor koeien of varkens, maar in elk geval niet constructief berekend op het gewicht van een paard. Daarnaast vervangen boeren de roosters na een x aantal jaren vanwege betonrot ofwel het risico dat een koe door de roosters zakt en in de kelder valt. De ammoniakdampen onder de roosters, zeker als je ze van boven hebt afgesloten met bijv. matten, tasten het betonstaal aan waardaar het alle kracht verliest. Maar goed, off topic maar wel een terechte waarschuwing.

essie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:17

jaap_2005 schreef:
Onze paarden staan ook op "speeltuinmatten" het bevalt mij super! het scheelt enorm veel stro en zaagsel, mest makkelijk, veegt makkelijk en volgens mij is het een stuk warmer. Ik zou inderdaad wel de hele stal bedekken, anders gaat het denk ik schuiven.

Ik heb ze ook 50bij50 en 7 cm dik! hele stal over mijn tegels heen!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 09:20

Citaat:
Hoe oud zijn die roosters? Meestal zijn ze gemaakt voor koeien of varkens, maar in elk geval niet constructief berekend op het gewicht van een paard. Daarnaast vervangen boeren de roosters na een x aantal jaren vanwege betonrot ofwel het risico dat een koe door de roosters zakt en in de kelder valt. De ammoniakdampen onder de roosters, zeker als je ze van boven hebt afgesloten met bijv. matten, tasten het betonstaal aan waardaar het alle kracht verliest. Maar goed, off topic maar wel een terechte waarschuwing.

Het is altijd goed om betonroosters in de gaten te houden. Maar dat het niet berekend zou zijn op het gewicht van een paard, daar ben ik het niet mee eens. Een koe is altijd nog zwaarder dan een paard en in een loopstal staan er altijd meerdere koeien bij elkaar. Dus het gewicht van een klein paard/grote pony zou zeker geen probleem moeten zijn...

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:22

Onze paarden staan al -tig jaar op rubber, urine kan achter via roosters weg. Zaagsel erop, elke dag drollen eruit wippen, nee nooit meer anders. Het is ook nooit kaal door het rubber.
Laatst bijgewerkt door Swah op 13-10-12 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:23

Ik heb ook stalmatten in de stal. Drainerende, en mijn stal heeft div. afvoerputjes. Ze piesen er wel op. Als ik het gemorste hooi te lang laat liggen, piesen ze daar op. Het zand uit de paddock sjouwen ze lekker me naar binnen. Als dat nat is, is het best zwaar om dat eruit te vegen. Ik gebruik een mestschuiver en een bezem hiervoor. De matten zijn 4,3 cm dik. Het was heel erg duur, het is een grote inloopstal.
Maar het was elke cent waard! Het is zacht, lekker warm. Ik heb er 1 keer een paard op zien liggen. Er lopen 3,5 paard in de schuur.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:57

Ik heb nu ruim een jaar vocht doorlatende matten.
Paard staat er alleen 's nachts op.
Ik verbruik ongeveer 1baal stro per week en mest iedere dag uit. 1 of 2 plakken stro erin.
Wel gooi ik er regelmatig een emmer water met zeep overheen, vanwege de urinelucht.
Mijn afvoer putje ligt niet onder de plasplek.
Ik ben zeer tevreden. Zou niet anders meer willen.