veulen "thuis" houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

switt

veulen "thuis" houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 09:49

Ik heb een beetje een dilemma, hopelijk kunnen jullie me goede raad hierin geven..

Sinds twee dagen heb ik een net gespeend hengst veulen. Hij kent echt nog helemaal niets: halster, kroelen, poetsen, meelopen zijn allemaal nog vreemd voor hem. Gelukkig is hij wel nieuwschierig dus ik hem hem al een beetje kunnen kroelen en aaien. Het allerliefste zie ik een veulen lekker op de wei maar als ik hem op de wei zet kan ik hem volgens mij nooit meer pakken en hem niet zoveel aandacht geven als nu (ik denk zeker niet dat ik zo leuk ben als een paard ben voor hem, maar hij wordt wel mak van aandacht...). We houden onze paarden 24/7 buiten in paddocks met schuilstallen en onbeperkt hooi. Er is een groep van 4 merries en een groep van 5 ruinen. Helaas was ik iets te optimistisch in mn idee dat hij wel bij de merries of ruinen kon staan in de paddock, ze jagen hem enorm op en drijven hem in de hoek. Nu staat hij dus alleen met een hele lieve ijslander in een paddock ter grote van een rijbak en over het hek kan hij wel contact hebben met de ruinen groep. 's nachts staat hij met 2 oude merries op stal en gaat de ijslander terug in de ruinen groep (dit omdat ze geen schuilstal hebben in die bak ). Veulen vind dit allemaal wel prima geloof ik, hij is er in ieder geval rustig onder.

Mijn plan was om hem in de winter thuis te houden en hem in het voorjaar naar een opfok te brengen maar nu twijfel ik heel erg...is het niet beter om hem nu al weg te brengen aangezien hij nu dus maar alleen met 1 ander staat? Maar aan de andere kant, dan komt hij natuurlijk niet vaak in handen en ik wil wel dat hij toch minstens een halster om kan en netjes mee kan lopen aan een touwtje. Zucht ik weet het niet, ik wil echt het beste voor hem. Wat denken jullie, is het heel slecht van me om het tot het voorjaar zo te houden?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:54

Gewoon thuis houden. Waarom opfok als je thuis zo'n prima plek hebt?
Ik zou over een tijdje nog eens rustig proberen of je hem bij de ruinen kunt zetten. Het is ook normaal dat een nieuw paard als indringer wordt gezien en weggejaagd wordt, dat heeft tijd nodig.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:54

Hoi,

Ik zou hem zo gauw mogelijk bij soortgenoten in de opfok doen. Alles wat hij nu leert met halster, wat je nu doet, vergeet hij niet hoor. (die van mij tenminste nooit vergeten) Omgaan met soortgenoten e.d. is voor zijn opvoeding veel beter. En bij sommige opfokstallen komen ze wel in de handen of worden ze vastgezet met voeren.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:55

Zoals ik het begrijp staat hij nu ook met andere paarden dus het lijkt mij helemaal geen verkeerd idee hoor hem eerst de basis te leren dan is alleen maar voordeel voor later!

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:56

Ik weet niets wat opfok betreft en veulens maar als ik jou was zou ik hem toch nog even houden totdat hij mensen gewend is. Het is ook niet dat hij alleen staat hé. De ijslander overdat en contact over de afsluiting heen. Wie weet als jou paarden hem een beetje gewend zijn via de afsluiting dat je hem dan wel beetje bij ze kunt zetten als je hem dan wat beter kunt benaderen.
Zou hem dus een paar maandjes aan huis houden en dan eenmaal goed gewoon aan aandacht hem naar opfok doen.
Maja zeg het nog eens weet er niets van hé, dit is gewoon wat ik zou doen. Zou denken dat als je hem nu naar opfok doet hij totaal zal verwilderen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:56

Ik heb sinds 2 weken een merrieveulen, die ongeveer in dezelfde mate van africhting (niet dus) bij me is gekomen. Ik heb haar voor het afspenen even een paar dagen op stal gezet (met een pony naast haar) en heb deze dagen ook gebruikt om kennis te maken en wat te wennen aan het aanraken, halsteren. Nu staat ze in een (niet al te grote) weide met het ponymaatje en daar blijft ze een aantal weken, zodat ik verder kan gaan met dingen als poetsen, voetjes tillen, leren kennen en meelopen aan halster(touw). Als dat goed gaat, mag ze de kudde in.

Moraal van mijn verhaal, ik heb dus gekozen ervoor om eerst bezig te gaan met het mak maken enz, want als ik haar in 1x in de kudde op het land had gezet, dan zou ik haar helemaal niet meer te pakken kunnen krijgen en geen band op kunnen bouwen. Ik zou in jouw geval dus ook even een paar weken de situatie zo houden zoals je hem nu hebt, samen met de ijslander. Dan kan hij daarna alsnog naar een opfok (al ben ik daar zelf niet zo voor, maar das een ander verhaal). Heb je denk ik straks veel voordeel van.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 10:00

Blacksmurf schreef:
Hoi,

Ik zou hem zo gauw mogelijk bij soortgenoten in de opfok doen. Alles wat hij nu leert met halster, wat je nu doet, vergeet hij niet hoor. (die van mij tenminste nooit vergeten) Omgaan met soortgenoten e.d. is voor zijn opvoeding veel beter. En bij sommige opfokstallen komen ze wel in de handen of worden ze vastgezet met voeren.

Hij heeft nu dus echt nog niets geleerd.. ik heb hem gister geprobeerd hem een haster om te doen en ik kan je zeggen dat dat niet gemakkelijk was (hij is al groter dan zijn ijslander-"papa" van 1.38). Ja, ik vind opvoeding van soortgenoten ook heel belangrijk daarom gaat hij in het voorjaar sowisow weg maar nu twijfel ik dus of ik hem niet nu al weg moet brengen. Tot hij mij bij kwam heeft hij we met meerdere paarden in een weiland gelopen, hij kent dus we al meer dan alleen zijn moeder.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:00

ik zou hem thuis houden :j

op de wei is straks ook niks meer te eten en gaan ze ook over op hooi dus dat maakt niks uit
nu staat hij ook met andere paarden en waarschijnlijk kun je hem over een paar weken wel bij de ruinen zetten

je hebt hem nu staan met de ijslander, plaats er de komende dagen eens een lager in rang ruin bij uit de ruinengroep
gaat dat goed doe je er nog eentje bij enz

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:01

In een opfok wordt een paard niet opgevoed door soortgenoten omdat het allemaal jonkies bij elkaar zijn. Soort kleuterklas zonder juf dus. ;)

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 10:02

Leorah schreef:
Ik heb sinds 2 weken een merrieveulen, die ongeveer in dezelfde mate van africhting (niet dus) bij me is gekomen. Ik heb haar voor het afspenen even een paar dagen op stal gezet (met een pony naast haar) en heb deze dagen ook gebruikt om kennis te maken en wat te wennen aan het aanraken, halsteren. Nu staat ze in een (niet al te grote) weide met het ponymaatje en daar blijft ze een aantal weken, zodat ik verder kan gaan met dingen als poetsen, voetjes tillen, leren kennen en meelopen aan halster(touw). Als dat goed gaat, mag ze de kudde in.

Moraal van mijn verhaal, ik heb dus gekozen ervoor om eerst bezig te gaan met het mak maken enz, want als ik haar in 1x in de kudde op het land had gezet, dan zou ik haar helemaal niet meer te pakken kunnen krijgen en geen band op kunnen bouwen. Ik zou in jouw geval dus ook even een paar weken de situatie zo houden zoals je hem nu hebt, samen met de ijslander. Dan kan hij daarna alsnog naar een opfok (al ben ik daar zelf niet zo voor, maar das een ander verhaal). Heb je denk ik straks veel voordeel van.

Ohh zo lastig..ik twijfel ook enorm over welke opfok. Eigenlijk wil ik hem niet in een groep met alleen maar jonge hengsten, heb liever een gemengde groep (merries, ruinen, oudere, veuens, etc) zodat de oudere ze een beetje manieren kunnen bijleren. Dan maar vroeg castreren...

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 10:03

spatter schreef:
ik zou hem thuis houden :j

op de wei is straks ook niks meer te eten en gaan ze ook over op hooi dus dat maakt niks uit
nu staat hij ook met andere paarden en waarschijnlijk kun je hem over een paar weken wel bij de ruinen zetten

je hebt hem nu staan met de ijslander, plaats er de komende dagen eens een lager in rang ruin bij uit de ruinengroep
gaat dat goed doe je er nog eentje bij enz

Is het niet slecht dat ik hem snachts op stal zet?

troi

Re: veulen "thuis" houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:07

Klinkt mij als een prima opgroeiplek in de oren. Enige wat je zou kunnen overwegen is om voor het spelen nog ergens een leeftijdsgenoot te zoeken. Oudere paarden zijn toch vaak minder speels, hoeft niet natuurlijk. Dat hoeft niet veel te kosten, een shethengstje krijg je tegenwoordig gratis bij een pak melk..

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:08

Het "kleuterklasje" voedt elkaar toch wel een beetje op is mijn ervaring. Daarbij komt dat ik zelf er overdag en zomers 24/7 altijd een oudere merrie bij tussen had lopen, dat gaat dan vanzelf.
Nee hoor 's nachts op stal is niet erg. Vrijwel alle opfokstallen staan ze nu 's nachts op stal en overdag in een paddock. Per 1 mei gaan ze dan vaak weer het land op.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:09

Ik zou hem thuis houden, in opfok worden ze vaak afstandelijker van de mensen en hangen meer aan andere paarden, is niet per direct slecht. Maar omdat het veulen mensen nog helemaal niet kent zou ik dit niet doen, veulen zal dan waarschijnlijk altijd erg afstandelijk blijven.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:09

Ik zou hem ook thuis houden. Het klinkt helemaal niet verkeerd hoe jij het doet.
Misschien kan je er ook nog een merrie bij doen overdag. Merries zijn wat strenger in de opvoeding.
Als je hem thuis hebt kan je hem ook meer leren, daar zou ik lekker mee aan de gang gaan.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:10

Gewoon lekker thuis houden en van de zomer met leeftijdsgenootjes de wei op in de opfok.
Je kan hem beter nu alles leren, dan straks als 3-jarige grote stoere sterke hengst (of misschien wel ruin tegen die tijd..).

Je hebt naar lezen een prima plekje. Misschien dat je een opfok plekje kan aanbieden voor een ander hengst veulen en deze van de zomer samen naar de opfok brengen (hebben ze ook al een vriendje als ze in de groep komen, maakt het voor ze ook een heel stuk makkelijker). Die kunnen dan mooi van de winter overdag in de bak en 's nachts samen op stal.

En wellicht gaan die twee samen zo goed dat je ze gewoon zelf thuis kunt houden en in de ruinen groep kan plaatsen na de winter.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:11

ik zou nu eerst even de basis e rop zetten voor je hem weg brengt,
dus halster om, zorgen dat ie een stukje naast je mee kan lopen, eventueel even vast staan
en dat je overal aan mag komen en dat de hoefsmid zijn werk normaal kan doen .
als dat er eenmaal in zit , blijft dat met minimaal onderhoud echt wel zitten ,
met eigen veulens moeten ze dat bij mij ook gewoon kunnen voordat ze de opfok in gaan.
zolang je hij verder gewoon bij andere paarden staat zie ik het probleem van , in het voorjaar pas de opfok in echt niet :)
bij de ruinen zou wel het handigste zijn trouwens, hengstjes kunnen soms vanaf 9 maanden al raak schieten.
maar daar zou je ook tussen stapjes in aan kunnen brengen, dus eerst naast de ruinen met 1 erbij die hem accepteert en dan na een paar dagen pas bij elkaar

gemengde groep is idd vrijwel onmogelijk met hengstjes, dan zou je idd voor vroeg castreren moeten kiezen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:11

sjojo schreef:
Zou denken dat als je hem nu naar opfok doet hij totaal zal verwilderen.

En waarom denk je dat? Juist in de opfok (als dat tenminste een begrazing is met begeleiding van oudere paarden en niet zo'n opfok waar ze de hele winter alleen maar wat in een loopstal worden opgehokt) krijg je fijne paarden die geleerd hebben om zich aan te passen aan een ander en die heel sociaal zijn. Daar heb je profijt van als je later met 'm wil gaan werken.

Als je 'm toch thuis houdt zou ik 'm niet 's nachts op stal zetten, als je 'm wil integreren in de ruinengroep moet je 'm daar laten staan zodat hij niet elke dag opnieuw hoeft te beginnen met z'n plekje zoeken.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 10:15

troi schreef:
Klinkt mij als een prima opgroeiplek in de oren. Enige wat je zou kunnen overwegen is om voor het spelen nog ergens een leeftijdsgenoot te zoeken. Oudere paarden zijn toch vaak minder speels, hoeft niet natuurlijk. Dat hoeft niet veel te kosten, een shethengstje krijg je tegenwoordig gratis bij een pak melk..

We zijn momenteel al een beetje overbevolkt met nu 12 paarden .. een shethengst erbij is echt geen optie.

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik voelde me er enorm slecht en schuldig over maar dat hoeft dus niet zo erg :)
De ijslanderruin is samen met een 4 jarige PRE het laagst in rang, eerst had ik die PRE er bijgezet omdat ik dacht dat dat leuker voor hem zou zijn ipv een 20 jarige. Helaas vond de PRE het iets te leuk en sprong de hele tijd bij op de kleine hummel. De ijslander is echt een super papa, staan de hele tijd samen te eten en hij is ook nog wel in voor een spelletje.

Vroeg castreren vind ik niet zo'n probleem, is voor zn eigen bestwil...
Ik wilde ook eigenlijk een merrie , dan had ik dat probleem niet, maar hij was zooo leuk :o
Laatst bijgewerkt door switt op 10-10-12 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:16

Ik kan het alleen maar eens zijn met Quir :)
Als je hem nu naar de opfokt doet lukt halster enzo je echt niet meer. Dan maar liever even een iets minder ideale situatie (speelmaatjes is natuurlijk erg leuk), liever dat dan een paard waar je over een paar jaar niks mee aan kan vangen. Bovendien vind ik het al heel prima klinken zo hoor! Er zal vast wel iemand in de omgeving zijn die voor een veulen een kleinschalige 'opfok' zoekt!

Hem bij de ruinen zetten lukt vanzelf. Gewoon rustig introduceren. http://www.bokt.nl/wiki/Hoe_paard_introduceren_in_kudde

@Koper hij staat nog niet bij de ruinen hè, alleen bij de ijslander

Edit: van het speelmaatje zou je eventueel nog wat stalling kunnen vragen, 100 euro ofzo, dan heb je wat meer ruimte in je kosten en lukt het misschien alsnog?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:19

gewoon thuishouden.
S'nachts op stal is prima.Lekker iedere dag in handen,hoefjes doen enzo...vastzetten.
Geen wormbesmetting,mager worden en blessures,wat bij opfok vaak het geval is.
Nu ben je eigen baas,je ziet je veulen iedere dag...ook als er iets niet goed is.

enomis123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:19

Het beste is voor een veulen om op te groeien in een groep met leeftijdsgenootjes,
vanwege de opvoeding die ze elkaar geven, let wel op dat je een goed opfokadres hebt,
want de mijne kwam niet zo mooi weer dr uit als dat ie dr in ging.... en dan druk ik het zachtjes uit...
maar dan stond de mijne ook niet echt in de buurt om af en toe te gaan kijken,
dus ook dat blijkt wel weer erg belangrijk te zijn!!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 10:22

Magrathea schreef:
Edit: van het speelmaatje zou je eventueel nog wat stalling kunnen vragen, 100 euro ofzo, dan heb je wat meer ruimte in je kosten en lukt het misschien alsnog?

Kosten zijn niet echt het probleem, wel het werk en de ruimte.. Je wilt niet weten hoeveel mest ik per dag moet ruimen in de paddocks van 12 paarden die onbeperkt mogen eten :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:22

Ik heb mijn shethengst ook gewoon thuis gehouden. Hij liep bij mijn 2 merries (en is geruind zodra dat kon). Hij heeft mss wat minder kunnen spelen dan met leeftijdsgenoten, want oudere pony's spelen nu eenmaal minder graag, maar hij is opgegroeid tot een sociale en vriendelijke pony. Ik zou wel proberen hem in de ruinengroep te krijgen, desnoods een draadje spannen waar hij wel onderdoor kan maar de grote niet (geen idee hoe groot de andere ruinen zijn). Ruinen zijn vaak toch wel speelser dan merries is mijn ervaring.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:23

Ik zou het weer even op moeten zoeken.

Maar er is ongeveer een jaar geleden een studie geweest waaruit bleek dat de meest sociale paarden opgegroeid waren in een gevarieerde groep waarbij zowel merries als ruinen in verschillende leeftijden voorkwamen. Bij de meeste opfokadressen staan leeftijdgenootjes bij elkaar en dat zou volgens die studie weer minder ideaal zijn.

Dit heeft ook een keer op Bokt gestaan.