Kun je afspuiten met koud water?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wild_Horses9

Kun je afspuiten met koud water?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 17:13

Ja, laatst wilde ik mijn paard af spuiten, omdat hij zweette, maar toen zei mijn moeder dat ik hem als het ware aan het martelen was omdat het koud water is, en hij daardoor juist kouvat. Nu vraag ik, kun je gewoon met koud water afspoelen? Of is dit te koud? Het was op een enorm warme dag, ik deed alleen haar benen.

capopjekop

Re: Kun je afspuiten met koud water?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:16

Op een warme dag maakt het niet uit, mits je het rustig opbouwd en bij de hoeven begint. Als je meteen de straal op hun lichaam zet dan schrikken ze zich een ongeluk. Ze gaan er iig niet dood aan, al gebruik ik nooit echt ijskoud water.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:19

bij ons op stal spuit iedereen zijn/haar paard af met koud water in de zomer.
Ze moeten er even aan wennen en je moet ze niet gelijk de koude plons geven maar daarna vinden ze het heerlijk hoor.
Bij ons is er nog nooit eentje ziek van geworden.
Wij gebruiken grondwater........geen ander water is kouder

Wild_Horses9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 17:19

capopjekop schreef:
Op een warme dag maakt het niet uit, mits je het rustig opbouwd en bij de hoeven begint. Als je meteen de straal op hun lichaam zet dan schrikken ze zich een ongeluk. Ze gaan er iig niet dood aan, al gebruik ik nooit echt ijskoud water.

Ja, dat begrijp ik ja, ik begin altijd bij de knieën, dan ga ik naar de hoeven en zo weer langzaam omhoog, ik doe eigenlijk alleen mijn shet Lady(4 jaar, kan overal tegen, heeft altijd wintervacht) helemaal. Nouja, het water is niet echt enorm ijskoud, het is eigenlijk gewoon hun drinkwater, maar het is wel gewoon koud.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:19

Had eens gelezen bokt over een meisje waarvan het paard een hartaanval had gekregen omdat ze hem met ijskoud water had afgespoten op een hartstikke warme dag... Geen idee of het waar is. Ik spuit de benen van mijn paard iig ook altijd af met koud water, heb ergens gehoord dat dat ook de spieropbouw verbeterd :)

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:38

In de zomer kan het prima op een warme dag! Zelf vindt je verkoeling dan toch ook lekker. In de winter kun je wel met koud afspuiten tot aan de knie/spronggewricht, maar niet meer verder daarboven.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:43

Als jij je paard na arbeid afspuit met koud water is dat idd een aanslag op de spieren van je paard.
Beneden de knieën kan maar daar zitten ook geen spieren.

Een hardinfarct kan ik me enigszins indenken als het dier bv ook door de warmte bevangen was, dan krijg je het shock verhaal (al is dit wel de eerste keer dat ik ervan gehoord heb) .

Edit typ foutje Warm water moest koud water zijn
Laatst bijgewerkt door rommulus op 08-10-12 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:46

In de zomer kan het inderdaad prima. Al zou ik nu met dit weer geen paard meer afspuiten als ze hebben gezweet maar gewoon een fleeceje erop en als ie droog is afborstelen.

Het is wel goed om blessures af te spuiten met koud water.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:48

Maar een paard wordt niet ziek door koud water, dat komt door een virus. Mocht hij het virus al in zich hebben dan kan het koude water alleen maar het proces versnellen. (kou vatten)

Ik spuit mijn paarden alleen af met warm weer en anders als het moet tot aan de knie. Of ik neem lauw water.

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:51

Ze zullen er in ieder geval niet aan dood gaan. In de zomer is het geen probleem maar ik begin altijd bij de benen. Zelf ga ik ook niet eerst met mn rug ofzo in het koude water. Maar in de winter zou ik niet zijn hele lichaam doen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:56

eigelijk spuit ik het hele been altijd af zomer en winter
zomer met lekker weer
hele paard even zweetmes er over en lekker stappen.
als wat kouder is of frisse wind gelijk fleece dekentje op en dan stappen minuut of 10 dan vaak wel droog

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:56

In de endurance worden de paarden zelfs gekoeld met ijswater. Dit is om de hartslag snel naar beneden te krijgen zodat je snel kunt aanbieden in de vetgate. En dat zijn dan paarden die dus vaak in galop de vetgate binnenkomen. Er gaan op zo'n moment echt emmers vol met ijswater over de hals en schouderpartij. Niks niet voorzichtig bij de hoefjes beginnen met afspuiten en dan langzaam omhoog naar de benen. Nog nooit een paard dood van neergevallen hoor, voor zover ik weet.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:00

rommulus schreef:
Als jij je paard na arbeid afspuit met koud water is dat idd een aanslag op de spieren van je paard.
Beneden de knieën kan maar daar zitten ook geen spieren.

Een hardinfarct kan ik me enigszins indenken als het dier bv ook door de warmte bevangen was, dan krijg je het shock verhaal (al is dit wel de eerste keer dat ik ervan gehoord heb) .

Edit typ foutje Warm water moest koud water zijn

Daar zijn de meningen over verdeeld... De een roept dat koud water slecht is, de ander juist dat het weer goed is. Persoonlijk doe ik wat ik zelf lekker zou vinden (weet dat je niet moet doen alsof een paard een mens is, maar toch) Dus als het warm is, lekker de koude douche er op, en als het koud is of alleen de benen of lekker met warm water douchen. En na hard rennen vind ik het zelf ook lekker om even een koude plons in mijn gezicht te gooien, zoals alvaron beschrijft...
Laatst bijgewerkt door Loetie84 op 08-10-12 18:02, in het totaal 2 keer bewerkt

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:02

Een redelijk recent topic gevonden
[VSW] De echte waarheid over afspuiten

@ Loetie84 ik heb er ooit een wetenschappelijk onderzoek van gelezen, helaas kan ik hem niet terug vinden.
Ik was al aan het zoeken om mijn post te onderbouwen.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:06

rommulus schreef:
Een redelijk recent topic gevonden
[VSW] De echte waarheid over afspuiten

Dit zijn ook allemaal verschillende meningen en ervaringen... Dus dit is niet DE waarheid.

Om zo maar een voorbeeld te noemen. Mij was altijd geleerd dat je een paard nooit met koud water tussen de achterbenen mag wassen... Ik was dus best in shock toen ik iedereen op mijn eerste endurance wedstrijd met koud water tussen de achterbenen zag rommelen! :oo
Twee tellen later, toen me was uitgelegd waarom dat was, deed ik precies hetzelfde!! :D Het is dus maar net van wie je wat geleerd hebt. En heel veel mensen waar je vroeger tegen op keek en 'veel van geleerd hebt' blijken later toch niet zulke kenners te zijn..

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:07

het maakt niet zo heel veel verschil, of je laat je paard in het natte zweet staan, of in nat water. :'). als het kan spuit of spons ik het paard altijd af. in de zomer met koud water, als het beneden de 20 graden is ofzo met warm water.

als je geen warm water op stal hebt kun je met een waterkoker een emmertje warm water maken. en dan kun je er altijd nog een deken opdoen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:11

Loetie dat is niet het stuk wat ik aan het zoeken was dat is gewoon een soortgelijk topic waar ook een hoop in zal staan.
Ik zocht echt een wetenschappelijk onderzoek wat ik toen der tijd gelezen had.
Daar werd alles laten zien en onderbouwd en bewezen wat koud water op spieren doen.

Wat ze in de endurance doen moeten ze zelf weten en het zal ongetwijfeld werken maar ik ga mijn paarden er niet aan bloot stellen.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:12

In de zomer spuit ik de benen af met koud water en het lichaam doe ik met een spons en lauw water.
In de winter spuit ik de benen af met lauw water en het lichaam doe ik met een spons en lauw water.
In de herfst/lente doe ik ook het zelfde als in de winter.
En altijd leg ik een fleece op en ga droogstappen alleen als de zon schijnt leg ik geen fleece op :)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:21

rommulus schreef:
Wat ze in de endurance doen moeten ze zelf weten en het zal ongetwijfeld werken maar ik ga mijn paarden er niet aan bloot stellen.

Maar als je weet waarom, dan is dat toch een ander verhaal?
Veel mensen doen dingen 'omdat ze dat ergens gelezen of gehoord hebben'. Dat is een verkeerde motivatie om dingen te doen. Ben dus erg benieuwd naar het stuk wat jij bedoelde! Zou het graag lezen...

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 18:59

wat doen jullie dan in deze periode, nu het kouder wordt?

Als ik heb gereden is mijn paard vaak alleen bezweet onder het zadel en onder de singel. In de zomerdag spons ik haar af, maar nu? Gewoon op laten drogen? Je krijgt dan van die zweetvlekken op de vacht en volgens mij gaat dit ook jeuken, of niet?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:00

Max66, een fleeceje erop, en als ze droog is goed afborstelen zodat die harde plekken weggaan.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:15

oke bedankt!
Moet ik met uitstappen al zo'n fleecedeken over haar heenslaan of pas als ik heb afgezadeld?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:17

Goh, als het erg koud is kun je dat beter doen al tijdens het uitstappen, als het iets warmer is nadat je hebt afgezadelt.

xMiinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:49

Van de zomer als ze heel erg zweet, spuit ik mijn verzorgpony gewoon met koud water af.. en daarna laat ik der lekker rollen haha ;P

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:53

@ loetie kan het helaas niet vinden ...
Slaat zichzelf voor dr harses, had het moeten opslaan.
Als ik ooit weer eens zo iets tegen kom open ik er een topic over.

@ max66 licht er aan hoeveel hij gezweet heeft, heeft hij veel gezweet spuit ik hem helemaal warm af.
Zweet deken op en lekker weer in zijn box (bij vorst gooi ik er 2 overheen).
Ik heb de luxe van warme boxen en een warme spuitplaats.