Paard valt af in winter, nog slachtoffers? En hoe bijkomen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Paard valt af in winter, nog slachtoffers? En hoe bijkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 17:12

Hoi,

Mijn vierjarige merrie valt steeds af in de winter. Paard van mijn vriendin haar moeder heeft dit ook.
Hoe komt dit en wat kan je er aan doen? Klopt het ook dat je veel ruwvoer moet geven om het 'kacheltje' van je paard te laten branden? Dus zodat je paard genoeg energie heeft om zich warm te houden bedoel ik.

Graag een antwoord! Aangezien het al snel koud wordt :brr:

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:23

Inderdaad meer ruwvoer geven. Als dat niet volstaat kun je overwegen om een deken op te leggen. Een 4-jarige (zal dus vorige winter een 3-jarige zijn geweest) zal wellicht last hebben gehad van de combinatie groeien en winter, dan moet je dus tijdelijk harder voeren. Dan kan wat meer krachtvoer zinvol zijn, maar dat is iets dat je ook met beleid moet doen.
Wat is het normale rantsoen dat je paard krijgt?

capopjekop

Re: Paard valt af in winter, nog slachtoffers? En hoe bijkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:24

Ruwvoer houdt ze idd warm. Als ze onvoldoende ruwvoer krijgen gaan ze zich op een andere manier verwarmen door het afbreken van vet. Mijn pony krijgt een extra scheut omegaolie over haar voer als ze wat invalt, naast voldoende ruwvoer en een vitamine korrel.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:25

Mijn paard valt ook af in de winter, ondanks onbeperkt ruwvoer en een goeie warme deken, dus ik lees mee.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:26

logisch he,
je paard moet sowieso al veel ruwvoer krijgen in combinatie met voldoende beweging.
In de winter zijn extra's als appels, wortelen, zeker welkom. Voldoende vitamines en ruwvoer zijn belangrijk.

Mijn paarden vermageren nooit, ze blijven netjes op hun gewicht

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 17:26

Ook denk ik na over scheren, omdat ze nu al erge wintervacht krijgt. Maar ik ben bang dat ze dan heel hevig en springerig wordt...

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:27

Heeft mijn paardje ook last van! Of ze nou 24/7hooi heeft of een paar keer per dag. Dus ik lees ff mee :)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 17:29

florence123 schreef:
logisch he,
je paard moet sowieso al veel ruwvoer krijgen in combinatie met voldoende beweging.
In de winter zijn extra's als appels, wortelen, zeker welkom. Voldoende vitamines en ruwvoer zijn belangrijk.

Mijn paarden vermageren nooit, ze blijven netjes op hun gewicht

Ze krijgt nu elke middag een half emmertje wortels, is dat genoeg?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:30

Wat krijgt ze op een dag gevoerd dan aan ruwvoer en brok en andere dingen?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:34

Een half emmertje wortels gaat niet genoeg zijn. In wortels zit voor het grootste deel suikerwater, daar schiet een paard niets mee op. Ik zou wat extra ruwvoer bij geven, hoe kouder het wordt, hoe meer je geeft. Verder kun je evt. een muesli oid geven, maar ruwvoer is het belangrijkste.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:36

Het ligt ook erg aan de kwaliteit van je ruwvoer. Ik gaf eerst gewoon weidehooi van onbemest land. Daar werden mijn pony's dik van en uiteindelijk bevangen. Nu geef ik graszaadhooi, maar daar vallen ze van in omdat er minder inzit terwijl ik net zo veel voer. Dus ik ga deze week weidehooi bijhalen om mijn pony dat erbij te voeren, zodat ze straks met de kou niet invalt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 17:44

Onbeperkt hooi en geplette gerst, werkt super!

Mijn merrie viel in de winter in Nl altijd al enorm af, de eerste winter in Zweden was echt heeeeel extreem. Nu ze gerst krijgt en vrijwel onbeperkt hooi, komt ze eerder aan in de winter dan dat ze afvalt!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:24

Nogmaals, wat is het normale rantsoen dat je paard krijgt?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 16:54

'S morgens een plak hooi, schep voer. 'S middags hooi en wortelen, 'S avonds hooi en nog een schep voer. Ze staat op stro dus kan altijd knabbelen.

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:06

ik vind dit een handig rekensommetje om uit te reken hoeveel mijn paard nodig heeft

Gewicht van het paard (bijv. 500 kg) gedeeld door 100 is 5 kg x2,5kg = 12.5 kg
Dat is de basis, daarna kijk je naar het individu. Kijk naar hoeveel ze werken.
Onderhoud voedsel (om te overleven)= 100% gras,hooi,stro
Licht werk (1 uur per dag) = 75 % gras, hooi of stro en 25 % hard voedsel
Medium werk (2-3 uur per dag) = 50% gras hooi of stro en 50% hard voedsel
Hard werk ( renpaard) = 75 % hard voedsel en 25 % hooi, stro en gras

máár aangezien het winter word, hebben ze natuurlijk meer nodig om warm te blijven.
Ik voer 3x per dag ruwvoer en krachtvoer. Opbouwend vanaf de morgen (dus smorgens 2 scheppen oplopend tot sávonds 2,3/4 schep).
Nogmaals als je ziet dat het schema niet klopt voor je paard, moet je het aanpassen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:02

een plak hooi per keer is wel erg weinig, ze zal meer nodig hebben.

de meeste paarden vallen iets in 's winters, het is ook de bedoeling dat ze in de zomer aankomen om de winter goed door te komen.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:31

Ook ik heb een merrie staan die in de winter invalt. Ze is 23 jr. Ze krijgt meer dan voldoende hooi/kuil en heeft daar ook een goed gevulde buik van, maar de reserves op de rest van haar lijf zie ik met de dag minder worden..
Wat bij haar heel goed werkt is merriebrok voeren. Ze word daar niet heet van (lees:onhandelbaar) maar de reserves zijn zo weer op orde.
Ik heb dat seniores priores (of zoiets) geprobeerd, ze at het 2 keer en liet het daarna staan. Je zag haar bijna balen als ze 's avonds op stal kwam en in haar voerbak keek!

twisietos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:36

Ik voerde mijn paard mais uit de kuil en mais lijnzaadbrok hier deed hij het goed op en onbeperkt kuil (bijna hooi)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:52

geweekte suikerbietpulp wil ook wel helpen.
Sommige paarden redden het echt niet op alleen ruwvoer ook niet als dat onbeperkt is.
Mijn paard van 26 is heel moeilijk te voeren door zijn IR en cushing....hij mag ook niet veel hooi hebben.
Hem houd ik op gewicht door geweekte(suikervrije)pulp,lucerne,wat zemelen en 1x per dag gekookt lijnzaad.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:55

ik had ook een paard die in de winter vreselijk inviel.ik geef hem nu in de winter goed voer en genoeg hij krijgt s'morgens een bult kuil en een kilo brok en en een kilo muesli,s'middags weer een bult kuil en wat geplette tarwe,dit moet je rustig opbouwen,en sávonds weer een bult kuil en weer een kilo brok en een kilo mueslie,en ik begin vroeg met dekens.want als het echt koud wordt vraagt dat ook heel wat van een paard,hun energie gaat dan op aan het verwarmen van zichzelf.
ik zeg niet dat dit bij elk paard helpt maar bij die van mij in elk geval wel

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 08:59

Heleennn schreef:
Hoi,

Mijn vierjarige merrie valt steeds af in de winter. Paard van mijn vriendin haar moeder heeft dit ook.
Hoe komt dit en wat kan je er aan doen? Klopt het ook dat je veel ruwvoer moet geven om het 'kacheltje' van je paard te laten branden? Dus zodat je paard genoeg energie heeft om zich warm te houden bedoel ik.

Graag een antwoord! Aangezien het al snel koud wordt :brr:

Ik hoop dat het snel gebeurt :')

Maar eigenlijk is het wel normaal. Paarden eten in de zomer/najaar zich erg dik om de winter te kunnen overleven :)
Maar wij mensen willen de paarden het hele jaar hetzelfde houden en dat maakt het wat lastiger

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:15

Drie plakken hooi op een dag is leuk voor een (grotere) pony, maar voor een paard is het toch wel vrij weinig of het moeten heeeeeele dikke plakken zijn. Ik zou voor de nacht een extra portie geven, een plak hooi is met een uurtje vaak wel op.

@Dakpan, mijn 25-jarige doet het in de winter goed op hooi, aangevuld met geweekte pulp, maismeel en beperkt brok. Zij verwerkt krachtvoer niet zo handig, dus kan dat niet in hoeveelheden krijgen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:20

Mijn merrie heeft het altijd ergens in januari/ februari, echt een vaste prik. Haar geef ik vanaf december ongeveer iets meer brok bij en wat zonnebloemolie. Dit werkt eigenlijk prima voor haar winterdip. Vervelende is wel dat als ik te laat ben dan kan ik het vermageren bijna niet meer voorkomen... :(

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:22

Hier ook last van een paard dat erg kan invallen in de winter, mijn 'foefjes' heb ik al terug gelezen allemaal. Ik voer uiteraard veel ruwvoer, op haar huidige stal krijgt ze 's middags in het weiland ook kuil bijgevoerd, en ze krijgt merriebrok met priores. Merriebrok wordt ze ook niet heet van en de Priores is ze heel erg dol op gelukkig. Ze moest er heel even aan wennen, maar daarna was het prima! Zit ook pulp in, is ze niet zo dol op. Ze krijgt daarnaast nog natuurlijke vitamine E, tarwekiemolie, en brandnetel (niet bij een paardenzaak halen, maar bij een kruidenwinkel). Samen met een heel strak deken beleid, 4 verschillende dikte dekens die goed worden afgestemt en gecombineerd op het weer, heeft ze afgelopen jaar haar eerste jaar gehad dat ze niet is ingevallen. Kachel laten branden door de darmen aan het werk te houden en eventueel deken erbij om energie uit te sparen die ze anders aan warm blijven zouden besteden.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 09:27

hier ook geweekte bietenpulp, zemelen, lucerne en muesli, hier krijgt hij 2x daags een volle emmer van.
daarnaast onbeperkt goed hooi