Mijn paard maakt een bende van zijn stal Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Mijn paard maakt een bende van zijn stal Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:24

Ik heb mijn haflingertje nu al weer een half jaar en hij maakt echt een bende van zijn stal...
Toen ik hem kocht nog netjes gevraagd of die ook op vlas kon enz...
Dit was echter geen probleem... Toen heb ik hem bij mij op vlas gezet.
Toen hoorde ik van zijn oude eigenaar dat die dat op vreet & er koliek van krijgt. (logies)
Ik hem dus gelijk op stro gezet! daar staat die nu nog steeds op.

Nu is het probleem alleen dat ik iedere dag zijn stal kan leeg halen...
Echt alles kan er gewoon uit!
Wie heeft hier ervaring mee & er een oplossing voor?
Ik vind dit namelijk niet echt leuk & het is ook een duur grapje voor mij.

Dus wie o wie heeft er fijne/handige tipz voor mij?
Als vast bedankt =)

Klimop

Re: Mijn paard maakt een bende van zijn stal Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:26

Hoe groot is het paard + de stal en hoeveel uur staat hij per dag op stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:29

Pfff hij is 1.41 & zijn stal is 4/5 meter diep & 2/3 meter breed.
Ze staan ongeveer rond 10 uur ochtends buiten & staan dan weer rond 7/8 uur binnen.
Ze moeten voor het donker zeg maar naar binnen.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:30

Ik doe gewoon minder stro in de stal. Als ik bv veel erin doe dan smeert hij het net zo goed door elkaar.
Gewoon een laagje en dan smorgens er weer uit scheppen.
Is iets zuiniger denk ik dan iedere dag het dubbele er toch weer uit moeten halen.

Als ik kniehoog stro erin doe dan kan ik 1/4e redden en weer gebruiken, maar ik heb het idee dat ik dan toch veel stro kwijt ben?
En hij ziet er smorgens altijd vies uit door het rollen in de drollen! met veel of minder stro maakt niet echt uit...

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:32

Ik volg even. Heb zo ook een paard.. Ongeveer zelfde stal en uren dat ze buiten staan, mijn paard is enkel 1m70.
Momenteel hebben we hem op matten staan en daar krullen op (normaal gesproken doen ze dit niet, maar bij ons werkt het wel :D) (Hij eet trouwens alles op, behalven krullen.. dus vlas/stro is geen optie voor ons)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:34

Nee klopt ik gooi dr nu ook echt niet meer in dan nodig is. 3 dikke plakken ofso iets?
Maar het lijkt me dat dit ook op te lossen is? Of is er echt niks wat ik er tegen kan doen?

myrnaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:34

Ik heb een makkie die van mij is nog hengst en die poept mooi op 1 plek :D (hoop dat als hij gecastreerd word nog steeds zo netjes is). Elke avond gooi ik nog even het stro naar het midden van de box.

Hier mesten de paarden altijd achter in de box, we leggen dan ook het stro alleen in het midden.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:41

De mijne maakt er ook een enorme bende van -O-
Alle andere stallen zien er 's ochtends nog keurig uit.
Gewoon wat mest wegscheppen en de boel vlak trekken, zo klaar!
Zijn stal daarentegen ziet er altijd uit alsof er een week niet uitgemest is :o
Ik schep alles wat vies is eruit en gebruik zoveel strooisel als nodig.
Heb geaccepteerd dat hij een dure kostganger is :D
Gelukkig hebben we ook een hele schone, dat compenseert weer een beetje :=

Een dunne laag strooisel zou ik overigens alleen doen in combi met een rubberen mat.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:30

Je zou bijv ruw voer of zelfs stro in een hooinet kunnen doen.
Bij ons op stal heeft een vrouwtje dat gedaan nadat ik het als tip gaf en het scheelt wel.

pietiedecy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:10

Hier ook zo een, elke dag kan ik alles er weer uitscheppen.. terwijl de anderen het netjes achter in de stal doen. Ik volg dit topic even!

Gero_Justine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:12

Breng mij de oplossing ;-) heb ook zo'n vreselijke smeerders op stal!

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:17

Hier ook een viezerik :P Ik ben nu een week geleden begonnen alleen de mest er (heel secuur) uit te scheppen en de natte plekken glad te trekken en te bedekken met een schone laag stro. Toen ik nog al het vieze eruit haalde, kon ik elke dag een hele plak van zo'n enorme baal stro erin gooien en dan nog stond hij de volgende dag op het beton :( Met de winter voor de deur probeer ik dit nu. Hij heeft nu een veel warmere laag en bovenop is het toch droog. Ik begruik nu een halve plak per dag. Zo op het eerste gezicht lijkt het te gaan werken. Als dit toch niet gaat bevallen, ga ik denk ik over op matten met stro!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:21

Kun je niet oppotten?

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:23

Ik heb precies het zelfde!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:49

Ik gooi altijd een dikke laag zaagsel in de stal, daarna nog een aantal plakken stro. In de winter pot ik af en toe een paar dagen op..

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:56

Iemand met de gouden tip zal wel zeldzaam zijn.. ik heb ook van die smeerlappen. Zelfs potstal was na 2 weken ontzettend goor en door en door nat ( ik heb een inloopstal, ze maken er amper gebruik van maar gaan binnen poepen, plassen zodra ik binnen hooi heb gevoerd en gaan weer naar buiten...) had een aantal jaren dus vlas, maar ga nu over op stro. Qua kosten is het niet zoveel verschil denk ik, vlas is hier al 8,75 per baal en stro 55 per pak ( waarschijnlijk komt daar nog 5 euro bij dit jaar ivm dure diesel..) ik heb een inloopstal van 9 x 4 dus gaat heel wat in.....

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:58

Mijn paardje heeft gewoon een zee container die met 1 deur al tijd open staat, en 9 stelten platen, ze mangelt weten wat ze doet en plassen en poepen moet en zal binnen gebeuren...

Annumarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:04

Strokorrel is behoorlijk ideaal bij smeerkezen, eventueel met stalmatten eronder. Het is even duur in aanschaf maar daarna pluk je de vruchten: ik heb echt weinig werk en weinig rotzooi iedere dag en mijn ruin is ook een smeerkees. Ik hrb trouwens niet eens stalmatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:47

Ik ben dus niet de enige die zo'n vies paard heeft op stal!
Ik zal vandaag is een foto maken met hoe vies zijn stal is...
En hoe ik heb achter laat...
Het maakt tevens ook niet uit dat hij hooi uit een hooi net krijgt of niet...
Dat heb ik al geprobeerd!
Hij trekt dan gewoon zijn hooinet kapot...

Titineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 13:02

Ik heb ook best wel viespeuk, voorheen stond hij op vlas (kon ook bijna elke dag driekwart wegscheppen). Van de zomer stonden ze dag en nacht op de wei, en nu alleen overdag, maar wij zijn overgegegaan op strokorrels en nu houd ik veel meer over, ik kan veel meer laten liggen.
Nog steeds kost het uitmesten heel veel tijd, dus kreeg ik de tip om merriedrollen op een plek in de stal te gooien, poosje volhouden en dat schijnt het dat een ruin op dezelfde plek gaat mesten.
Ga dat binnenkort eens uitproberen, bij een ander op onze stal heeft het gewerkt, dus ben benieuwd :j

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 15:08

Annumarie schreef:
Strokorrel is behoorlijk ideaal bij smeerkezen, eventueel met stalmatten eronder. Het is even duur in aanschaf maar daarna pluk je de vruchten: ik heb echt weinig werk en weinig rotzooi iedere dag en mijn ruin is ook een smeerkees. Ik hrb trouwens niet eens stalmatten.

Wat is strokorrel?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 15:12

Kun je geen vocht doorlatende stalmatten proberen?
Daarop dan een klein laagje stro. Is wel een investering, maar dan hoeft hij iig niet op een smerige vloer te liggen en spaar je stro uit.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 15:18

Ik heb hetzelfde, met 2 ruinen, dus weet hoe je je voelt.

Bij mij heeft het geholpen dat ik extra veel opstrooi (3 balen in 1 keer), en dan kan ik het 3 a 4 dagen laten liggen. Wel mest eruit halen, maar verder laat ik het met rust. Nadeel is wel dat ik daarna zowat een hernia heb van het leeg scheppen. Maar da's de enige manier dat het te redden is met mijn mormels.

Maar ik zit toch echt aan 6 balen per week per paard helaas...

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 15:24

Mijn paard is ook zo'n ontzettende smeerlap. Hij heeft ook eel vaste poep en plasplekken maaar... zijn poep plek is op 2 plekken in zijn stal en hij heeft 2 plasplekken waardoor het alsnog overal vies is. Vooral omdat hij het daarna nog even lekker doorroert :D
Het afgelopen jaar heb ik vanalles getest: een potstal was binnen no-time te vies voor woorden. Elke dag al het vieze wegscheppen had geen nut want dan was mijn stal inderdaad na een dag leeg en dat had een enorm stro verbruik. Ook heb ik als onderlaag zaagsel gehad maar doordat hij alles door elkaar mengt was het geen onderlaag meer...
Wat voor mij het beste helpt is eerst een half pak zaagsel op de bodem leggen en vooral waar hij plast. Daarna een heel baaltje stro er in gooien. Het resultaat is dat hij dan op dag 1 tot zijn knieeen in het stro staat maar dat maakt niet uit. De eerste 2 a 3 dagen alleen de mestballen er uit halen en rechttrekken. Halverwege een flinke mestbeurt met zoveel mogelijk natte plekken er uit, daarna het schone zaagsel weer op de juiste plek leggen en het overige stro er overheen. Daarna weer alleen mestballeb scheppen. Aan het eind van de week was zijn stal heel vies maar trok ik hem helemaal leeg en begint het weer opnieuw. Mijn verbruik is dus per week een half pak zaagsel en een baaltje stro (kleintje) dat kost me per maand 36 euro :)
Als ik elke dag al het vieze er uit zou halen en er telkens wat stro bij gooi ben ik 2x zoveel kwijt. Mijn ervaring is dus: hoe dikker je strolaag, hoe langer het schoon blijft.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:07

Ik zou extra afleiding geven door bijvoorbeeld hooi/ stro in eehooinet met kleine mazen en daarnaast niet alles leeghalen maar alleen mest en de rest potten voor zeker 3 à 4 dagen, misschien een week wel opstrooien dagelijks. Kijken of t dan minder wordt. Succes