Vlas

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wannabe2003

Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 10:23

Ik heb een vraag:

Mijn paard staat in pension op stro. Nu is mijn paard echt een beetje een viezerik en heb ik, ondanks dat ik probeer wat op te potten, best veel stro nodig (aangezien ze hier ook nog eens wat van op eet).

Nu zit ik er aan te denken om over te gaan op vlas, maar ik heb hier eigenlijk weinig ervaring mee. Dus ik heb hier wat vragen over.

Mijn paard staat in een stal van ongeveer 3,5x3,5m.
Hoeveel balen heb ik nodig om te beginnen om toch een goede bodem te krijgen?
Hoeveel balen zalen er per week/maand ongeveer bij moeten doen om haar toch een beetje schoon te houden?
Wie weet waar je in Zeeland een beetje redelijk geprijsde balen kunt kopen?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

playboysches

Re: Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:44

Als je paard erg vies is, zou ik hem echt niet op vlas zetten.

Mijn paard is ook heel erg vies op stal en ik sta sinds 2 maanden op een nieuwe stal waar de paarden op vlas staan.

Ik vind het echt een ramp dat vlas!
Ik moet ongeveer 2 vlas balen in de week gebruiken (a 8,75 p.s.)
Mijn paard loopt alles door de hele stal heen, met als gevolg dat er de dag nadat ik er een baal in heb gegooid er geen schoon vlas meer te zien is. Heb wel een onderlaag en haal alleen de drollen eruit.
Paard staat overdag ook gewoon buiten, dus niet hele dagen in de stal.

Nog een nadeel vind ik dat ze niks meer hebben om te knabbelen tussen de maaltijden door.

Nee hierna nooit meer vlas voor mij!

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:57

Mijn paard staat bij ons ook op vlas. Mijn vorige paard at ook veel stro, waardoor er 's ochtends haast niks meer in de stal lag. Daarom zijn wij over gegaan op vlas en dat is sindsdien eigenlijk zo gebleven. Ik ben er wel tevreden mee. Het neemt goed vocht op (beter dan stro vind ik), het blijft beter op zn plek in de stal liggen, het ziet er alleen wat minder netjes uit dan stro. Het vlas blijft nooit zo mooi wit als dat je het er in hebt gegooid. Het wordt gauw bruinig, maar echt vies is het dan nog niet. Ik haal iedere dag de drollen en natte plekken eruit en de rest verspreid ik weer door de stal en gooi er vervolgens een nieuw laagje op. Mijn paard staat overdag ook buiten.

Ik gebruik ongeveer een baal in de week. Eens in de drie-vier weken ongeveer haal ik de stal helemaal leeg. Dan gaan er 2-3 balen in om weer een goede bodem te leggen. Mijn stal is volgens mij net zo groot als die van jou, ietsje kleiner misschien.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:01

Met een viezerik zou ik idd geen vlas of zaagsel of iets dergelijks doen. Ik zou het gewoon bij stro houden en dagelijks de hele handel eruit. Dus niet oppotten. Dat vind ik zo vies, wij op stal mesten elke dag geheel uit. En dan heb je per dag licht werk.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 16:43

@Marleeentje: bedankt voor je informatie. Hier kan ik wel iets mee.

@Sharonaa_ en @palboysches: jullie geven niet echt antwoord op mijn vragen. En het is zo dat ik een bepaald aantal balen per week tot mijn beschikking heb en als ik meer balen nodig heb deze dien te betalen bovenop mijn stalling. Met het aantal balen stro wat ik nu heb kom ik niet toe, dus ik wil kijken of het voor mij "voordeliger" is om mijn paard op vlas te zetten.
Ik ga er ook niet vanuit dat 1 baal in een lege stal doen voldoende is, maar dat je een goede bodem nodig hebt om het nog een beetje toonbaar te laten en zodat zij een lekker bedje heeft. Je kan er ook niet van verwachten dat het superschoon blijft ;)
En wat oppotten betreft ben ik daar tot nu toe zeer tevreden over. Ze blijft uiteindelijk "schoner" en droger dan dat ik iedere dag haar stal leeg haal en zo hoef ik uiteindelijk wel minder balen stro bij te kopen, dan als ik dat dus niet doe ;)

Hopelijk zijn er toch nog wat meer mensen die mijn vragen wel kunnen beantwoorden.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:48

Mijn paarden staan op vlas en ik vind het echt ideaal! Mijn paarden staan wel de hele dag buiten, dus zodra ik mijn paarden 's morgens naar buiten doe haal ik de mest uit de stal, eventuele hele natte plekken ook en daarna schud ik de stal goed op. Vaak zet ik het vlas op hoopjes zodat eerst de stalvloer goed droogt en als ik de laatste stal heb gehad (ik heb 9 paarden) begin ik vooraan met het weer uitstrooien waardoor het vlas nog de hele dag kan drogen.

Ik weet dat vlas bedoelt is als potstal, maar zo kan ik bij mijn schone paarden 2 maanden (max. 1x een baal erop) en bij mijn vieze paarden toch nog 1 maand met de stal doen zonder uit te mesten.

In mijn 3,5X3,5 stallen gaan wel 3 a 4 balen vlas. Maar dat is dan dus voor een hele maand (heel soms halverwege een baaltje extra als ik er veel heb moeten uitscheppen).

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:34

Mijn pony staat op vlas en ik wil nooit meer anders. Stro at hij op en stond hij vaak smerig, ook veel last van rostraal terwijl hij elke dag op gestrooid werd en 1 x per week leeg ging.

Voor een box van 3.5 x 3.5 zou ik beginnen met schrik niet 5 pakken vlas.
Daarna elke dag alle drollen er uit halen.
Na 1 week zou ik de natte plekken er uit halen, let op alleen het natte.
Daarna alles met een hooivork door elkaar mengen.
Vervolgs weer elked ag de drollen er uit, na 1 week de natte plekken weer.
Dan 1 pak vlas er wekelijks bij gooien, De meeste mensen gooien het er boven op, maar ik meg het erdoor heen zodat het meer absorbeert.
Dit herhaal je elke week weer.

Mijn box is wel wat kleiner maar op deze manier kan ik af met 0.5 pak per week.
Kost wat werk, maar de mijne staat er het schoonste bij van de hele stal.
Succes!

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:38

die van mij staat sinds een maand of twee op vlas. vanwege ze luchtwegen. ik wil niet anders meer en mijn paardjes ook niet. hij ligt nu heerlijk iedere morgen lang uit in stal. en mijn shetlander ook. ik heb een stal van vijf bij vijf. en doe het met een baal in de week. moet wel zeggen die van mij staan van zeven tot zeven buiten in de winter. !! zomer dag en nacht. je moet hem een keer goed vol gooien en dan elke dag de drollen der uit scheppen. natte plek doe ik een keer in de week.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 17:48

Mijn voorkeur gaat uit naar stro, juist omdat ze wat te knabbelen hebben, ik weet niet hoeveel ruwvoer je paard krijgt maar 2 of 3x per dag vind ik te weinig.
Zaagsel hoeft niet te helpen bij een vies paard.
Ik heb allebei gedaan, had eerst een hoester.
Ik deed er altijd 2 balen zaagsel in de week bij, begon met een flinke laag, van meerdere zakken (ik dacht 3 of 4)
Op stro begin ik met twee balen, dan elke dag een halve baal erbij.
Ik mestte dan elke dag uit, drollen en natte plek, ongeacht stro of zaagsel.
En als je op zaagsel gaat, zou ik ook wat stro bijgeven om te kunnen knabbelen.

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 14:48

Bedankt voor jullie reacties allemaal!

@Koenlover: die van mij staat overdag op de paddock van 12-18 uur. Ik pot mijn strostal nu ook op, anders kan ik stro bij blijven kopen ;)
@_ENGEL_: bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik haal uit mijn strostal nu ook alleen de drollen idd (als ik ze allemaal kan vinden ;) ) en de natte plekken alleen als ze heel erg nat worden. Dus het is ongeveer hetzelfde idee, alleen ik denk dus dat het met vlas schoner blijft idd en droger.
@miss_kippie: ook bedankt voor je uitleg.

@MirandaFuego: zaagsel is volgens mij iets heel anders dan vlas, maar goed. Ik zou haar liever ook op stro houden, maar heb ook geen geldboom op m'n rug. Ze stond eerst in een kleinere stal en toen moest ik ook stro bijkopen, maar dat was nog te doen. Nu zit ik aan minimaal 1 baal per week die ik bij moet kopen, dus wil kijken of het voordeliger uitkomt om haar op vlas te zetten. Het is dus een uitprobeersel en wie weet kom ik er wel op terug. Ik zal haar dan ook zeker stro bijgeven om op te knabbelen, want dat heeft zij ook gewoon nodig.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 14:52

Voor mij was het niet goedkoper, maar moest vanwege de longen.
Maar ik gooide er ook veel in, één baal in de week vond ik te weinig, mijne stond dus wel altijd netjes.
Als je stro bijvoert is het iig niet slecht qua verveling ed.
Er zijn ook paarden die het opeten, das wel slecht voor ze.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:42

Nog vergeten te vermelden. Mijn pony krijgt naast 2x hooi
Ook een plak stro tegen de verveling. Dat is precies genoeg dat hij het opeet, maar hij eet het niet in één keer op zoals zijn hooi.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 18:53

die van mij mag dus geen stro...en ik ben goedkoper uit nu dan toen ik op stro stond.maar als ik duurder uit was maakte het mij ook niet uit want gaat om de gezondheid van mijn paardje.hij krijg buiten een ton met kuil en als jij s avond naar binnen komt krijg hij dat weer.merk niet aan hem dat hij zich verveeld maar ja hij staat dan ook van zeven tot zeven buiten. in het land

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:10

miss_kippie schreef:
die van mij mag dus geen stro...en ik ben goedkoper uit nu dan toen ik op stro stond.maar als ik duurder uit was maakte het mij ook niet uit want gaat om de gezondheid van mijn paardje.hij krijg buiten een ton met kuil en als jij s avond naar binnen komt krijg hij dat weer.merk niet aan hem dat hij zich verveeld maar ja hij staat dan ook van zeven tot zeven buiten. in het land

Waarom mag jouwe geen stro?
Mijne mocht geen stro vanwege stof, maar ik maakte het nat net als zijn hooi.
Mijn paarden nu krijgen gewoon stro, hebben geen last van hun luchtwegen, krijgen 5x per dag ruwvoer, laatste voeding 24u want van 7 tot 7 is erg lang hoor! (snachts)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:30

Vind het apart dat mensen hier vlas afraden en juist stro aanraden. Die van mij is ook een super smeerkees. Op de andere stal moest altijd al het stro eruit, maar nu op vlas gaat het heel erg goed.
Haar stal blijft natter dan bij de andere paarden, maar ik heb maar hooguit 1 pak vlas nodig per week (in stal van 4 bij 3) En dan heb ik het over de wintermaanden. In de zomer is het hooguit een half pak per week.

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:56

Ben vorig jaar ook overgestapt op vlas, sta nu noodgedwongen even weer op stro (vlas wordt pas over 2 weken geleverd) en vreselijk dat ik het vind !
Vlas vind ik 20x beter, pony is veeeeeel schoner in vlasstal, mesten is veeeel makkelijker.

Het door heel de stal lopen, en in mijn geval ook naar de uitloop lopen van het vlas herken ik wel. Heb toen de tip gekregen het vlas een beetje nat te sproeien, hierdoor wordt het meer een 'geheel', sindsdien blijft het veel beter liggen. Waar de pony eerst kale plekken maakte door het vlas naar achter te verschuiven tijdens het draaien, blijft het nou een mooi gelijk laagje. Dat scheelt ook weer in de hoeveelheid vlas die ik tussendoor nodig heb.
Mesten gaat super makkelijk, kwestie van drollen eruit scheppen en even gelijk trekken, indien nodig even natsproeien ;)
Over het algemeen hoef ik maar 1 á 2x per week een natte plek eruit te halen, ligt eraan hoeveel de pony op stal staat. Dit is ook maar op 1 plek, dus niet verspreid. Daarna even nieuw vlas erbij en klaar. Doe denk ik zo 2 weken met 1 pak :)

Pony nam overigens de eerste keer wel een flinke hap van het vlas, maar kwam al snel tot de conclusie dat het niet lekker is, vlas eten doet hij nu dus ook niet meer ;)

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:11

die van mij mag geen stro. zitten schimmels in stro wat deze boer verkoopt is helemaal grijs zwart nat ik heb zes keer een dierenarts moeten laten komen omdat mij paard stond te pompen naar adem. met nog een paard op stal. hij is naar buiten gegaan 24 uur drie maanden lang en is nu weer de ouden. da had gelijk gezegd zet hem op vlas. te lang hij kan de hele nacht eten als hij wil.hij komt niks te kort ! en verveeld zich niet. geef hem liever wat nat hooi of kuil meer dan dat ik hem stro ga geven die vol schimmels zit

PPeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:36

Dan is mijn paard echt een smeerpoets denk ik... Ik gooi er ongeveer 2 balen per week bij. Ik begin met 2 balen in een lege stal. In de winter 3. Dan haal ik iedere dag de drollen weg en de echt natte plekken (die dus rood worden, want rood vlas is verzadigd en neemt geen vocht meer op). Maar die van mij plast heel veel, waardoor er per dag zo een kruiwagen uit gaat. Dan gaat er ongeveer een halve baal bij. Dit meng ik goed en op de plek waar hij veel plast (gelukkig altijd dezelfde plek) zo min mogelijk schoon vlas. Hoe meer het al gezet is, hoe beter het vocht opneemt. Dat witte vlas ziet er mooi uit, maar neemt weinig vocht op. Het voordeel van vlas vind ik wel dat het beter vocht opneemt dan stro. Maar echt goedkoop ish et niet. Ik zit niet in de buurt van Zeeland, dus geen idee waar je het goedkoop kan halen. Hier betaal ik € 9,- voor een baal.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:48

Hier ook alleen bij de schone paarden 1 baal p week,de viespeuken wel 2 p week.
Ik vind stro fijner voor de paarden maar vlas is wel minder werk en minder mesthoop.
Nadeel vind ik dat het zo plakt aan de staart en aan de ellebogen en hakken.
Zeker als ze geschoren zijn.Ook is het niet zo best voor de voeten.
Sneller hoefzweren en uitgedroogde voeten zegt mijn smid.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:13

Wow ik zie hier prijzen voorbij komen! Ik betaal €6 incl. Per baal.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:17

Ik had een jaartje op vlas gestaan op een andere stal, ik dacht eerst ook wow vlas is super.

Maar nu ik op een leuke andere stal sta en gewoon stro gebruik, weet ik heeeeel zeker, voor mij alleen nog maar stro, absoluut.

Geen beschadigde witte lijn meer door scherpe vlas en geen scherpe stukken meer in mijn paard zijn ogen en koker en of zelfs in de oren.

En t is een hoop werk bij het uitmesten als de mestballen overal doorheen zitten. En in de vochtige maanden met mist en motregen dan zijn de boxen nat doordat het de vocht uit te lucht opneemt.

Nee tig keer niks voor mij.

Helabitha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:00

Je kan t natuurlijk gewoon proberen en kijken of t jou en je paard bevalt maar ik zou t niet doen. Denk dat je duurder uit bent en als je vlas gebruikt zou ik voor n knabbel nog steeds wat stro erin doen en dan is t echt nog meer werk dan alleen stro. Alsik het goed begrijp wil je een schonere stal bereiken door over te stappen, ik denk niet dat werkt en daarbij moet je als je het gaat proberen wel oppassen dat ze geen vlas gaat eten!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 16:28

Bedankt iedereen voor jullie reacties.
Ik ga er eens op m'n gemakje voor zitten en uitrekenen hoe of wat.

Op het moment gaat het ineens weer goed op stro. Moet wel zeggen dat ik toen ze net op stal stonden en we nog gewoon mochten pakken een aantal keren echt goed heb opgestrooid en nu heb ik de afgelopen dagen netjes met een halve baal kunnen opstrooien. Er begint ook al een aardig bodempje in te komen, waardoor ze in iedergeval niet op het beton komt te liggen. Dus als het zo door blijft gaan, kan ik gewoon op stro blijven, want dan heb ik maar 1 extra baal in de 2 weken nodig (tot ik haar weer helemaal leeghaal, dus ook de onderlaag).

En wat betreft de overgang op vlas was niet zo zeer vanwege dat ze zo vies was, maar meer het feit dat ik ook balen stro bij dien te kopen boven op m'n stalling als ik niet uit kom met de 3 baaltjes die ik per week krijg. Ik wil gewoon uitrekenen wat voor mij voordeliger is.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:42

Ik heb sinds een week gehankseld stro, dat werkt eigenlijk ook wel heel fijn. Zit precies tussen stro en vlas in.

xlisza

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 18:45

Wij hadden tot 2 weken geleden ook vlas, was er altijd erg tevreden over.
Hoeveel balen als bodem weet ik zo niet meer, maar ik haalde elke dag de mest eruit en dan 1x per week de natte plekken (en als het echt te nat werd eerder) daarna gooide ik er n baal vlas bij.
Dat ging altijd goed, vlas wordt inderdaad gauw bruinig/donker, maar het is dan nog niet vies/nat.