Probleem! Nieuwe "buren"en waterleiding.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Probleem! Nieuwe "buren"en waterleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:00

Ik hoop dat bokt zich eens over ons probleem wil buigen. Het is een heel verhaal helaas.

De situatie:
Ik huur sinds 2007 stalling en weidegang (en een huisje) van een particulier. Ik sta hier helemaal alleen met mijn paarden, er is ook geen ruimte meer voor meerdere huurders.
Op dit stuk grond staat ook een woonhuis dat verhuurd wordt. Zowel stalling als woonhuis zijn zeer verouderd/in slechte staat (we hebben redelijk wat opgeknapt inmiddels en stalling is veilig).

Gelijk toen ik er kwam staan, heb ik tegen de eigenaar gezegd dat als dat ooit vrij zou komen, ik daar maar wat graag zou wonen.
Ongeveer een jaar nadat ik er stond kwam het huis vrij en zodra ik dat hoorde van de jongen die het huurde, heb ik het nogmaals aangegegeven dat ik daar graag zou willen wonen bij de eigenaar. Deze had helaas vrij snel daarna andere huurders voor het huis... best balen natuurlijk, want hij wist al ruim een jaar dat ik er graag in zou willen.
Maar goed, erg fijn contact opgebouwd met deze mensen, echt geweldig!

Enkele maanden terug vertelden ze dat ze plannen hadden om het huis te verlaten, waarop wij direct weer bij de huiseigenaar aangegeven hebben dat wij graag daar wilden wonen. Het heeft een maand ofzo leeg gestaan en toen bleek dat we wederom gepasseerd werden, hij had weer andere mensen gevonden. Diep teleurgesteld...
Vooral omdat de vorige huurders al tegen hun hadden gezegd dat wij er erg graag in wilden, omdat onze paarden er ook staan.
Zij hebben echter toch nog lopen "zeuren" bij de verhuurder en mochten daar dus wonen.

Nu komt het probleem:
Al vrij kort nadat ze er in getrokken waren kregen we de eerste klacht; ze hebben last van de waterleiding... De waterleiding die naar de stallen loopt, komt vanuit het woonhuis. Wij hebben automatische drinkbakken in de weides staan waar de paarden lopen, die werken met een vlotter. Wanneer de bakken vol zijn stopt de toevoer van het water en geeft dit dus een geluid in het huis. Wij hebben geluisterd en als je helemaal IN hun voorraadkast gaat staan, hoor je inderdaad de leiding ietsjes. Ze hadden hier 's nachts zo'n last van.
Ok zeiden wij, dat is erg vervelend, maar dan mogen jullie de kraan voor het slapen gaan wel uit doen, de paarden hebben dan 100 liter water tot hun beschikking, als jullie hem 's ochtends dan maar weer aan doen. Dit was akkoord.
Om een lang verhaal korter te maken; nu hebben ze ook overdag last van het geluid. Het zijn beiden jonge mensen, die niet werken, maar zijn christenen die volkomen leven van giften en gaven. Zij krijgen dus ook echt alles, bijvoorbeeld een autootje, boodschappen, meubels, etc. Prima, helemaal hun keuze, maar...

Nu willen zij dat wij een timer tussen de kraan en de slangen plaatsen, zodat er maar enkele keren per dag water afgegeven wordt.
We hebben hier naar gekeken, maar we hebben deze niet kunnen vinden, alleen maar die het ongeveer 45 min. doen en pas 8 uur later weer aanspringen. De enige die wel voldeed kost € 160,-.
Ik vind dit te duur en bovendien is het hun probleem, ze wisten dat we er staan met paarden. De vorige huurders hebben nooit ergens over geklaagd.
Ik heb aangegeven dat ze wat mij betreft ook wel de kraan bijvoorbeeld 's ochtends een tijdje open zetten en 's avonds een tijdje. Maar nee, dat was teveel werk, dan moesten ze te vaak heen-en weer lopen en er te vaak aan denken (kraan zit 15 meter bij hun deur vandaan, heb het opgemeten).

Nu kwam vanavond die man naar me toe en vroeg of we er nog mee bezig waren. Heb netjes gezegd dat we nog rondkeken, maar dat die dingen zo duur waren. Hij vroeg waarom we geen goedkopere nemen, daarop heb ik weer het verhaal uitgelegd. Hij begon een beetje boos te worden en was daarna echt aan het zeuren, o.a. over dat we het vaker hadden moeten communiceren, want nu wisten ze niets, blabla. (euhm... wij zijn iedere dag op stal??)

Ook begon hij onlangs over het feit dat de paarden in de stal stonden en dat dat zo'n lawaai gaf (staldeuren staan open als de paarden bij ons op de paddock staan, ze kunnen dan zelf in en uit lopen).

Mijn vraag is nu aan bokt: wat vinden jullie? Moeten wij nu echt zo'n dure timer aan gaan schaffen of moeten zij gewoon niet zeuren of de kraan wat vaken aan/uit zetten?
Eventuele tips zijn natuurlijk ook welkom!!

Bedankt voor het lezen!

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:08

Ten eerste wat vervelend dat je door de verhuurder tot 2x toe gepasseerd bent om er te kunnen wonen.

Het is aardig dat jij het probeert op te lossen, maar geluidsoverlast van een installatie die in hun huis afspeelt valt volgens mij onder de plichten van de verhuurder. De aansluiting zit vast aan het huis en maakt dus "te veel" lawaai, aan de verhuurder om mee te kijken hoe je dit kunt oplossen. Heb je hem of haar daar al bij betrokken? De installatie is niet van jou (denk ik?) dus is het ook vreemd dat jij hier in gaat investeren, zeker omdat het zich ook nog eens op grond bevindt wat jij niet huurt.
Laatst bijgewerkt door anoniem45673 op 27-09-12 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:09

Zolang zij de water hoofdkraan in huis hebben kan je niet veel doen om dwars te liggen.

Alternatief is om een paar kuubs containers onder de regenafvoer van de stal te zetten.
En daaruit je paarden van water te voorzien.

Maar als die bewoners echte christenen zijn dan kan je ook op hun gemoed inwerken.

Heb uw naaste lief. :7

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:11

Dank voor je reactie!

Ja, ik denk wel te weten waarom wij 2 maal gepasseerd zijn... wij zijn niet christelijk/gelovig.

De verhuurder geeft niet echt thuis, wij moeten het onderling maar uitzoeken... hij opperde wel dat we maar water met de hand moeten gaan geven d.m.v. waterbakken.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:13

Ariebren schreef:
Zolang zij de water hoofdkraan in huis hebben kan je niet veel doen om dwars te liggen.

Alternatief is om een paar kuubs containers onder de regenafvoer van de stal te zetten.
En daaruit je paarden van water te voorzien.

Maar als die bewoners echte christenen zijn dan kan je ook op hun gemoed inwerken.

Heb uw naaste lief. :7

:') Gaat absoluut niet op voor hun!

Ja, zij hebben de hoofdkraan in het huis. Wij willen ook niet dwarsliggen, maar het graag samen oplossen. Echter € 160,- betalen omdat zij er last van hebben en niet even de kraan aan/uit willen zetten... :o

miriam2105

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:14

wat een verhaal!!! Ik zou als ik jou was dit hele verhaal bij de eigenaar van het huis neer leggen en zien wat hij ervan vind. De verhuurder is nm verantwoordelijk voor zijn huurders en die dient alle in tevredenheid te stellen. Mocht de eigenaar/verhuurder hier niet op willen ingaan zou ik het de mensen die de woning huren vertellen en dat ze dan maar zelf iets moeten kopen omdat het hun probleem is en vorige huurders nergens last van hadden.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:16

Tja, onderling oplossen. Even een stukje ‘officiele tekst’: "Op zichzelf is de verhuurder verplicht de huurder huurgenot te verschaffen en hem te vrijwaren van stoornissen in dat huurgenot". Het is dus de vraag of een vervelend geluid van de waterkraan een aantasting van het huurgenot in de risicosfeer van de verhuurder betekent.

Maar nogmaals dit is niet aan jou, maar een probleem tussen huurder (van het huis) en verhuurder (van het huis). Wat staat in jouw huurovereenkomst mbt de stalling en waterbakken? Staat er dat je recht hebt op automatische waterbakken? In dat geval is het wederom aan de verhuurder om dit dan te realiseren. Staat iets in deze trant er niet in, dan kan in het ergste geval gebeuren dat de kraan wordt afgesloten en dat er op een andere manier een water voorziening moet worden getroffen. Maar echt, betrek de verhuurder. Er wordt veel te vaak in deze situaties zelf gekeken, terwijl de verantwoordelijkheid ergens anders ligt. Straks heb jij betaald voor een oplossing en zegt de verhuurder ‘bedankt, ook weer opgelost’.

Myfairytale

Re: Probleem! Nieuwe "buren"en waterleiding.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:24

Dank voor de reacties.

Het probleem is dat de verhuurder euhm... verschrikkelijk moeilijk en gierig is... :o Zo staat hij helaas ook algemeen bekend. Dit is ook de reden dat de vorige huurders uit het huis vertrokken zijn. Hij doet nl niets,maar dan ook echt niets aan onderhoud bijvoorbeeld.

Hij zegt gewoon dat we dan maar de paarden met de hand water moeten gaan geven. We zijn dan echter heel erg lang bezig. Er moeten dan zo'n 7-8 bakken van 65 liter moeten vullen met een tuinslang.

Over automatische drinkbakken staat niets in het contract vermeld.
In de winterperiode zal het ook minder spelen, want als de paarden op de paddocks staan, kunnen ze eventueel in de stallen drinken en zullen wij de waterbakken niet meer gebruiken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:31

Om te beginnen moet je voorkomen dat die Christelijke mensen de waterkraan mogen dicht en open zetten.
Want er komt een dag dat de kraan niet meer open gaat.

Zorg dat je zelf supporting wordt.

Aan de andere kant, ze zeuren al over het "lawaai" wat de paarden maken.

Dit is typisch het gedrag van mensen die overal last van hebben en iedereen uit hun buurt willen hebben.
Vergelijkbaar met stadse mensen die op het platteland gaan wonen en dan gaan ageren tegen de boeren die al honderden jaren bezig zijn met hun land en vee.

Ik weet de oplossing ook niet.

Maar jij hebt gewoonte recht en een dreigbriefje van een advocaat kan wel eens wonderen doen.
Naar verhuurder en huurder toe.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 21:39

Ariebren schreef:
Om te beginnen moet je voorkomen dat die Christelijke mensen de waterkraan mogen dicht en open zetten.
Want er komt een dag dat de kraan niet meer open gaat.

Zorg dat je zelf supporting wordt.

Aan de andere kant, ze zeuren al over het "lawaai" wat de paarden maken.

Dit is typisch het gedrag van mensen die overal last van hebben en iedereen uit hun buurt willen hebben.
Vergelijkbaar met stadse mensen die op het platteland gaan wonen en dan gaan ageren tegen de boeren die al honderden jaren bezig zijn met hun land en vee.

Ik weet de oplossing ook niet.

Maar jij hebt gewoonte recht en een dreigbriefje van een advocaat kan wel eens wonderen doen.
Naar verhuurder en huurder toe.

Dank je Ariebren.

In principe zou niemand aan die kraan hoeven zitten, maar we hebben het slechts voorgesteld zodat zij er minder last van ondervinden.
Mijn partner voert 's ochtends de paarden en ik 's middags/'s avonds. Hij gaat echter al heel erg vroeg, afhankelijk hoe laat hij moet beginnen, tussen 05:00 en 07:00 uur.
Hij kan dan de kraan ook niet aanzetten, want dan hebben ze er dus "last" van met slapen... :(

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 21:55

Stop meteen maar met proberen een oplossing te vinden voor dit probleem, want reken maar dat ze dan meteen over het volgende beginnen te zeuren (wat eigenlijk ook al gebeurt, mbt het geluid dat de paarden maken). Dit is typisch het soort mensen dat er voor leeft, om anderen het leven zuur te maken.

En omdat het ook nog eens uitvreters zijn die op andermans zak teren, hebben ze tijd te over om van alles en nog wat te verzinnen, waar ze nu weer last van hebben. Kortom: dit ga je niet winnen, door je redelijk en begripvol op te stellen. Meteen korte metten mee maken dus. Jij hebt, als huurder van het door jou gehuurde object (de paardenstal met toebehoren) evenveel recht op gebruiksgenot daarvan, als zij op gebruiksgenot van het huis.

Volgende keer dat ze ergens last van hebben zou ik ze in overweging geven, dat het misschien wel God's straf voor hun zonden is, of dat Hij hen test of ze wel waardige volgelingen zijn, ofzo. Die Chchchchchristelijken zijn allemaal hetzelfde: de hele week knijpen ze de kat in het donker en 's zondags maken ze bijna ruzie om wie er in de kerk op het voorste bankje mag zitten. :r

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:00

Eirikur schreef:
Stop meteen maar met proberen een oplossing te vinden voor dit probleem, want reken maar dat ze dan meteen over het volgende beginnen te zeuren (wat eigenlijk ook al gebeurt, mbt het geluid dat de paarden maken). Dit is typisch het soort mensen dat er voor leeft, om anderen het leven zuur te maken.

En omdat het ook nog eens uitvreters zijn die op andermans zak teren, hebben ze tijd te over om van alles en nog wat te verzinnen, waar ze nu weer last van hebben. Kortom: dit ga je niet winnen, door je redelijk en begripvol op te stellen. Meteen korte metten mee maken dus. Jij hebt, als huurder van het door jou gehuurde object (de paardenstal met toebehoren) evenveel recht op gebruiksgenot daarvan, als zij op gebruiksgenot van het huis.

Volgende keer dat ze ergens last van hebben zou ik ze in overweging geven, dat het misschien wel God's straf voor hun zonden is, of dat Hij hen test of ze wel waardige volgelingen zijn, ofzo. Die Chchchchchristelijken zijn allemaal hetzelfde: de hele week knijpen ze de kat in het donker en 's zondags maken ze bijna ruzie om wie er in de kerk op het voorste bankje mag zitten. :r

_O- _O- _O-
Mijn vriend moest mij en de laptop oprapen... :D

Jij typt wat wij denken inmiddels... :o

Maar zo gaat ik echt met lood in de schoenen naar stal toe... ben al opgelucht als de auto er niet staat. :o

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:25

Ook zo wat om alle Christelijke mensen over een kam te scheren...

Kunnen de paarden in de zomer niet ook in de stallen drinken? Of is dat niet aan elkaar verbonden?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:27

Snap die reactie heel goed, zo ga je toch ook haast denken in zo'n situatie....

Wat heeft de eigenaar gezegd over gebruik van de faciliteiten en feit dat er paarden stonden? Als hij dat gemeld heeft en ze waren het ermee eens, moeten ze niet achteraf komen met klachten. Ze konden dit immers weten. Laat ze dan naar d eeigenaar zelf gaan. Jullie hebben je goede wil getoond, maar het houdt een keer op lijkt me.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:29

ruitje schreef:
Ook zo wat om alle Christelijke mensen over een kam te scheren...

Kunnen de paarden in de zomer niet ook in de stallen drinken? Of is dat niet aan elkaar verbonden?

Ik begrijp je reactie. Echter zijn beiden zwaar Christelijk en verschrikkelijk schijnheilig... helaas heb ik dit vaker meegemaakt... maar goed, wil ik nog niet over een kam scheren.

Helaas kunnen ze in de zomer niet bij de stallen komen, anders was dat niet zo'n probleem geweest.
Wil echt wel samen een oplossing, maar nu is het dit en het geluid van de hoeven...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:31

risje schreef:
Snap die reactie heel goed, zo ga je toch ook haast denken in zo'n situatie....

Wat heeft de eigenaar gezegd over gebruik van de faciliteiten en feit dat er paarden stonden? Als hij dat gemeld heeft en ze waren het ermee eens, moeten ze niet achteraf komen met klachten. Ze konden dit immers weten. Laat ze dan naar d eeigenaar zelf gaan. Jullie hebben je goede wil getoond, maar het houdt een keer op lijkt me.

Inderdaad, zie mijn vorige post. Nu al een paar keer gedoe gehad met gelovigen, maar ik wil inderdaad niet over en kam scheren.

Ik weet niet wat de eigenaar er precies over gezegd heeft, wel weet ik dat de vorige (fijne) huurders het ze wel verteld hebben én ze zijn sowieso 1 of 2 keer wezen kijken bij het huis.
Ze wisten het dus heel goed.

Edit: zij zijn dus ook voorgetrokken wbt het huren van het huis, en ze zijn beiden christelijk... ben bang dat wij weer het onderspit gaan delven. :(

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:35

Ik ben het met rinsje eens, de nieuwe buren zijn toch ook wel komen kijken?
Ze kunnen zien dat er paarden staan en hoe een leiding loopt (of is die leiding niet zichtbaar)?
de neiuwe buren horen hun klacht bij de verhuurder neer te leggen
Die zal dan met jouw om de tafel horen te gaan om te kijken naar een passende, werkbare oplossing.
Ik denk dat je netjes bent geweest om mee te willen denken en te kijken naar een oplossing.
Wellicht willen de nieuwe buren dan zo'n dure oplossing betalen?
Dan zijn zij er immers van af en jij hebt water...........
Uiteraard is het ook op te lossen met een losse slang zoals je zelf al noemde, alleen duurd het dan langer en is het meer werk.
Je kan dan wel bakken gaan vullen als eerste en tussen door andere werkjes doen als uitmesten e.d., dan lopen in de tussentijd de bakken vol, uiteraard wel even de slang verwisselen tussen door, maar goed wel te doen denk ik (beter dan met emmers zeulen).
Ook kunnen ze de voorraadkast toch isoleren? Of iets om de leiding doen waardoor je het nog minder hoort?
Er zijn zo veel oplossingen mogelijk, valt en staat met bereidheid e.d..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:36

Ik denk, maar dat is speculeren, dat je van de eigenaar ook niet veel hoeft te verwachten. Als hij die mensen ook liever in het huis heeft... Ben je niet bang dat hij uiteindelijk hun kant kiest en dat je dan weg moet ofzo?

Dit staat voor mij los van het feit of het terrecht is dat ze klagen trouwens, want het gaat natuurlijk nergens over :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:38

Eerlijk gezegd denk ik niet dat je dit kunt winnen. Dit soort mensen blijft zeuren tot je weg bent. Ik zou een andere stalling opzoeken, als ik jou was.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:43

Josie, ik vind niet dat zij het moeten betalen... Ik denk dat niemand dat ook zou voorstellen als het om een niet paardgerelateerde klacht ging... Maar wij zijn natuurlijk allemaal pro paard hahaha :) . Sommige mensen snappen gewoon niet dat je je paard niet kan vertellen dat hij zachtjes zijn box in moet lopen :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:43

Ga naar de hema en haal 2 doosjes oordoppen (à 5 euro ong.) Hebben ze meteen de oplossing voor alle geluidsoverlast. }>

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 22:54

:)) Dat lijkt me een goede tamary. Dan horen ze tenslotte ook niets meer :')
Ben benieuwd naar de de blik in hun ogen als TS daarmee zou aankomen :=

Maar pff wat een gedoe zeg! Zelf leven van de goedheid van anderen en dan wel zeuren naar anderen toe! Leven en laten leven zou je denken, maar helaas werkt dat bij sommigen maar 1 kant op :o

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:55

Jeetje wat een reacties! :D

josie schreef:
Ik ben het met rinsje eens, de nieuwe buren zijn toch ook wel komen kijken?
Ze kunnen zien dat er paarden staan en hoe een leiding loopt (of is die leiding niet zichtbaar)?
de neiuwe buren horen hun klacht bij de verhuurder neer te leggen
Die zal dan met jouw om de tafel horen te gaan om te kijken naar een passende, werkbare oplossing.
Ik denk dat je netjes bent geweest om mee te willen denken en te kijken naar een oplossing.
Wellicht willen de nieuwe buren dan zo'n dure oplossing betalen?
Dan zijn zij er immers van af en jij hebt water...........
Uiteraard is het ook op te lossen met een losse slang zoals je zelf al noemde, alleen duurd het dan langer en is het meer werk.
Je kan dan wel bakken gaan vullen als eerste en tussen door andere werkjes doen als uitmesten e.d., dan lopen in de tussentijd de bakken vol, uiteraard wel even de slang verwisselen tussen door, maar goed wel te doen denk ik (beter dan met emmers zeulen).
Ook kunnen ze de voorraadkast toch isoleren? Of iets om de leiding doen waardoor je het nog minder hoort?
Er zijn zo veel oplossingen mogelijk, valt en staat met bereidheid e.d..

Ja, ze zijn wel wezen kijken, leiding gaat onder de grond door, dat hebben ze wellicht niet gezien. Maar ze wisten wel van tevoren dat het water bij hen vandaan moet komen, dat is namelijk wel verteld. Dat weet ik zeker.

De nieuwe buren leven dus echt alleen van giften en gaven... kunnen/willen het dus ook niet betalen. :(

Met een losse slang is haast niet te doen, dan moeten er zo'n 7-8 bakken van 65 liter gevuld worden en heen en weer lopen is geen optie (daarvoor zijn de afstanden te groot en overstroomt het al voordat je wat doen kunt).

Volgens hen is het niet alleen in de voorraadkast, wij hebben geluisterd en hoorden met de deur dicht niets, maar dat is hun woord tegen het onze.
Zij willen niet investeren zowel financieel als qua moeite niet, de verhuurder ook niet.
Ik wil best een timer kopen, maar geen een van € 160,- (ben onlangs mijn baan kwijt geraakt en wat is het volgende waar ze over zullen zeuren?).

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:56

nynke55 schreef:
Eerlijk gezegd denk ik niet dat je dit kunt winnen. Dit soort mensen blijft zeuren tot je weg bent. Ik zou een andere stalling opzoeken, als ik jou was.

Dat gaat helaas niet, ik zoek al ruim 4 jaar... het gaat om (nu) in totaal 8 paarden... :+
Edit: kwam er al vrij snel achter hoe die verhuurder is.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 22:58

Hahaha Tamary!
Hebben vriendlief en ik het ook al over gehad, maar is helaas geen structurele oplossing.

Ik weet trouwens niet hoe ik meerdere quotes in 1 bericht kan zetten, daarom doe ik het steeds apart. :o?