Deugdelijke omheining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Deugdelijke omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 10:33

Nóg maar weer eens.
In Bokt Nieuws staat een bericht over een dodelijk ongeval door op de weg loslopende paarden.
De omheining zou recent goedgekeurd veilig zijn. Dáár gaat het dus niet over, maar er is wél iemand dood.
Een ´goed´ moment om over het ´hoe dan´ van paardhouden na te denken.

Paarden dienen gehouden te worden binnen een deugelijke omheingen voorzien van een deugdelijke afsluiting en -slot.
´Deugdelijk´ is niet ingevuld met specificatie.
Functioneel is logischerwijze de eis dat het voldoet om de paarden binnen de omheining te houden; het tegen normaal paardengedrag bestand moet zijn; tegen een normale reactie na schrik bestand moet zijn.

Uiteraard is dit laatste sterk afhankelijk van de inrichting en de afmetingen van het omheinde stuk. Hoe kleiner, hoe minder ruimte voor een natuurlijke reactie en hoe sterker de omheiding dient te zijn.
Schrikdraad/-lint houdt een paard alleen tegen zo lang de ervaring ermee meer afschrikt dan de motivatie om er doorheen te lopen.

Wat bij incidenten met loslopende paarden op de openbare weg opvalt is dat een groot deel van ruiterij zich nooit aangesproeken voelt.
Paarden zouden zich door niets tegen laten houden en onverlaten zette het hek open dus tja, jammer maar helaas, de eigenaars kunnen er niets aan doen...

Voor óns is het een nachtmerrie-scenario dat er iemand omkomt door een ontsnapt paard van ons. Dat iemand het leven verliest door onze hobby.
De dieren zijn wel verzekerd doch dat is slechts tegen de financiële gevolgen; dat vooorkomt geen lééd.
We hebben dús een stevig hek staan met een echt goed slot waar de paarden binnen staan als er geen direct toezicht op is.

De´paddock´ van 5000 m2 staan grenst aan een 4 tot 6 meter diepe geul waar normaal een rivier doorheen stoomt.
Aan de andere kant is de afratering van de buurman voordat aan de andere zijde van díens land de dichtstbijzijnde weg loopt.
De enige oversteek over de rivier is een smalle brug bij de ingang van ons land.

Het hek bestaat uit dikwandige, gegalvaniseerde stalen buizen,

Afbeelding

vastgelast een dikwandige pijpen welke 75 cm diep in betonnen sokkels staan.

Afbeelding

Drie lagen schriklint voorkomen dat ze er tegen leunen.
Het geheel is (het schriklint loop er nog bóven) 175 cm hoog.

De toegang is voorzien van een grendel met geïntegreerd verzonken slot. (waar op de foto nog een blauw touwtje zit, zit schriklint).

Afbeelding

De doorgang tussen de omheining en de brug is als extra ontmoediging afgesloten met schriklint.

De paarden zijn hebben een schoftmaat van 145-160 en de grootste weegt 480 kilo en alleen déze omheining heeft al meer gekost dan de paarden bij elkaar.
Wij vinden dat helemaal een correcte verhouding want het is tenslotte ónze hobby waar een ander geen leed door mag hebben.

Wat heb jij om een onverhoopt ongeluk te voorkomen?

Jolliegirl

Re: Deugdelijke omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:37

Wij hebben meerdere afsluitingen van schriklint..
Gaan ze door de eerste, prima.. staan ze in hun 2e stukje weide..
Gaan ze door de 2e, prima, staan ze in hun 3e stukje..
Gaan ze door eht 3e stuk heen, staan ze in het voorstuk van het grondgebiedje..
Gaan ze daar dan nog eens dwars door een groot houten hek.. staan ze in het voorstuk naast eht fietspad met nog 2 draden ertussen tot het fietspad.

Is nog nooit wat gebeurt in alle jaren dat de pony's daar al lopen. :)
Zijn wel shetjes tevens.. die keurig netjes achter 1 draadje blijven staan. :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:40

tja wordt dit nu zo'n topic waarin iedereen gaat roepen: zo hebben wij het geregeld?

ik persoonlijk heb daar geen boodschap aan.

Wat wil je horen HC? Je hebt het PRIMA +:)+ geregeld daar in het verre Spanje?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:43

Huertecilla schreef:
Wat heb jij om een onverhoopt ongeluk te voorkomen?

Lekker kort door de bocht als je (zoals velen van ons!!) afhankelijk bent van ofwel een pensionstalling of manege waarbij je in dit soort zaken gewoon geen stem hebt...beetje take it or leave it-systeem.
Niet iedereen heeft zijn of haar paarden op eigen grond.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:45

Ik denk wel dat je bij het zoeken van een stalling let op de omheining bij de voorzieningen van je paard?

Maar de meesten zijn idd afhankelijk daarvan... en kiezen zo toch het beste uit.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:46

we hebben niet allemaal rivierbeddingen tot beschikbaar... met of zonder water.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:49

Wij hebben ze gewoon achter een enkel stroom draadje staan zonder stroom en mochten ze ontsnappen, jammer dan. Ze hebben meer dan duizend hectares bos om zich in te vermaken... De weg is hier ver weg.

Sowieso is het hier heel anders geregeld, want wanneer de bestuurde een paard (of ander dier, als eland, beer, wolf, etc) aanrijd is degene fout en moet voor de kosten opdraaien, mensen rijden hier sowieso al heel anders op de weg. Aangezien het normaal is dat er in eens dieren op de weg staan of een eland de weg over steekt of wat dan ook.

In Nederland had ik ze heel anders gehuisvest. Als ze daar ontsnappen staan ze gelijk op de weg.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:54

Onze afzetting is niet zoals die van HC, maar in mijn opzicht duidelijk en sterk genoeg. Bij ons is het gewone perceel afgezet met gevlochten tuingaas, 120 cm hoog, palen staan in het beton. Daarvoor en daarboven zit schrikdraad, om hangen en er onderdoor willen eten te voorkomen. We zitten daarnaast in een buitengebied, waarbij "het eten" en dus de motivatie om erdoor te gaan direct achter ons grondstuk is, zonder een weg over te moeten.

De wei (100 meter van huis, met altijd meer dan voldoende gras, is afgezet met alleen stroomdraad) grenst ook aan het boerenland, dus ook daar geen weg om over te moeten voor nog meer eten.

Feitelijk kunnen ze nog altijd wel de weg op als ze dat heel graag zouden willen (waar een wil is, is een weg), maar daar is in de jaren dat ze hier staan nog nooit een poging tot gedaan.

Er is 1 uitbraak geweest (richting boerenland), op een moment dat de weiland omheining door een tractor kapot gereden was (altijd fijn als ze dat niet even te melden). Paard stond toen dus inderdaad op het boerenland. Maar goed: tegen de tractoren die hier achterlangs gaan, is eigenlijk geen normaal hekwerk bestand als ze daar inrijden.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 10:56

Tja die van ons staan in een paddock met houten omheining en 3 lagen schrikdraad. Op de weide komen ze alleen overdag als er toezicht is, maar als ze hieruit ontsnappen komen ze alleen maar in een ander weiland terecht (wel van de buren, maar niet met kans op de weg te geraken). Sowieso zitten we niet direct aan de weg gesitueerd, maar als ze uit de paddock zouden ontsnappen is er wel de mogelijkheid dat ze op de weg kunnen komen. Dus vandaar ook de 3 lagen stroomdraad + hout.

Ik vind het wel een goede gedachte om na te gaan of je omheining deugt. Je wilt het inderdaad niet op je geweten hebben dat iemand anders door jouw paarden verongelukt. En je vergeeft het je zelf nooit meer, als door een ondeugdelijke omheining je paard op de openbare weg is geraakt en een ongeluk heeft veroorzaakt. En/of daarbij zelf om het leven komt.

Maar feit blijft, ongelukken gebeuren. Je weet niet of in bovengenoemd geval de omheining niet goed was. Misschien speelden er hele andere dingen.

En inderdaad als je op een pensionstal staat heb je het ook niet allemaal voor het zeggen. Al kan ik me niet voorstellen dat je op een stal gaat staan waar de omheining absoluut niet deugt. Dan kun je er op gaan zitten wachten tot er iets gebeurt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:33

Hier pony's met heilig respect voor mijn draad waar nu 1J apparaat op hangt (volgende wordt denk ik zwaarder). Draden blijven ze dus gewoon af, echt paniek is er niet snel en dan nog is er genoeg ruimte om die spanning er uit te lopen. Neemt niet weg dat ik graag een echt solide omheining zou willen, maar daar met de regelgeving, etc. in de knoop kom. Veekerende heg? graag, maar mag niet (uitzicht)., Hout wordt door sommige gemeentes gezien als bouwwerk! dus vergunning nodig (als het al mag). Over de kosten hebben we het maar even niet. Die buizen (afgezien van vraag hoe goed de antiroestbehandeling is in vochtig klimaat als Nederland) lijkt mij met de huidige schaarste aan metalen een diefstalrisico al is het inderdaad super solide. Stevig lint/koord dan maar, wat goed strak staat, regelmatig tester er langs voor controle en veel klap zodat er veel respect voor is (standaard apparaten voor paarden zijn mij veel te zacht, deze is op het randje).

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:36

Amaris schreef:
tja wordt dit nu zo'n topic waarin iedereen gaat roepen: zo hebben wij het geregeld?

ik persoonlijk heb daar geen boodschap aan.

Wat wil je horen HC? Je hebt het PRIMA +:)+ geregeld daar in het verre Spanje?

Je kunt ook gewoon niet reageren hoor, ben je daarmee bekend?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:07

Hier hebben we gewoon veel draadjes schrikdraad en lint boven elkaar met een flinke klap stroom erop.
En voldoende ruimte en onbeperkt ruwvoer waardoor er weinig behoefte om uit te breken is :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 13:11

tamary schreef:
Hier pony's met heilig respect voor mijn draad waar nu 1J apparaat op hangt (volgende wordt denk ik zwaarder).

Hier hebben we een apparaat met 2,4 Joule en het is een illusie om te denken dat dit ´deugdelijk´ is. Dat werkt alleen als er geen reden is om er doorheen te lopen.

Citaat:
Neemt niet weg dat ik graag een echt solide omheining zou willen, maar daar met de regelgeving, etc. in de knoop kom. Veekerende heg? graag, maar mag niet (uitzicht)., Hout wordt door sommige gemeentes gezien als bouwwerk! dus vergunning nodig (als het al mag).

Hout moet veel dikker voor dezelfde sterkte. Dat is hier nog veel duurder en hoe je dat ook impregneert is het minder resistent dan gegalvaniseerd staal. In NL is het zonder meer een alternatief mits goed onderhouden.
Diefstal van een deugelijk stalen hek is niet zo´n probleem want je hebt echt een forse slijptol nodig om het af te breken zoals wij dat gelast hebben. De prijs voor oud ijzer is dat niet waard. Zelfs niet hier waar de economie een knap stuk triester gaat.
Een vergunning is wel een probleem, maar is dat is dan eígenlijk een beperking op waar je paarden kan houden.
Geen deugdelijke omheining = geen paarden.

Citaat:
Over de kosten hebben we het maar even niet.

Die zouden inderdaad geen rol moeten spelen want het gaat om de verantwoordelijkheid naar anderen in de openbare ruimte. Het is gewoon je pícht om ervoor te zorgen dat jouw hobbydier niet op de openbare weg loopt door onvoldoende omheining.
Heb je het geld niet om dat te waarborgen, dan kan je simpelweg geen paard houden.

Opvallend dat weer verschillenden persoonlijk menen te moeten worden.
Nogmaals; een paard is een groot beest wat ´ontsnapgevoeliger´ is dan een modale koe en de gevolgen van ontsnappen zijn potentieel dodelijk. Er is geen excuus voor om dit risico niet ´deugdelijk´ af te palen.
Ook het argument van ´ja maar de stalhouder´ is niet steekhoudend. Het in JOUW paard en JIJ besluit het risico te nemen over de (on)veiligheid van een ander.
Wederom is paardhouden geen récht maar een verantwoordelijkheid!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 13:38

Amaris schreef:

Ja, waarom niet?
Er zijn legio topics over ´wat voor setje heb jij´ waar setjes getoond worden.
Dit is een knap stuk belangrijker.

Het zou een goed referentiekader kunnen vormen voor beter besef voor een voor de ándere mensen in de samenleving deugdelijke omheining.

Het is namelijk niet van belang wat jij vindt wat maar goed genoeg moet zijn omdat je niet meer middelen hebt.
Het gaat erom dat de rechten van anderen niet door jouw hobby met paardenhoeven getreden worden. Dáár is dat hek voor!
Als jij daar de middelen niet voor hebt, kan je geen paard houden.

Juist op een forum van paardeneigenaars is het erg belangrijk om dat in het spotlicht te zetten.

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:38

Als ik het topic lees is het niet een "show je omheining" topic, maar meer een aanzet tot bewustwording welke omheiningen er allemaal zijn. En welke invloed wij zelf hierop hebben.

Het is inderdaad vaak dat je afhankelijk bent van wat je pensionstal je biedt, maar dat ontslaat jou als paardeneigenaar niet van je verantwoordelijkheid. Maar soms is het ook gewoon niet bekend welke mogelijkheden er allemaal zijn. Vroeger vond iedereen het heel normaal dat de paarden achter prikkeldraad stonden. Nu is dat het echt not done, maar ook daar was een stuk bewustwording nodig.

Ik denk dat TS hiervoor het topic heeft geopend.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:40

Dus mensen die paarden hebben en niet zo'n omheining hebben als jij, maar bijvoorbeeld draad en hek, zijn slecht en mogen geen paarden houden?????

Is dat jouw mening HC??
Want dan lazer ik op uit het topic aangezien er hier 3 shetjes achter schrikdraad staan...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:44

tja wat is de defenitie van stevig en niet te breken...of hoe je het ook wil omschrijven. of het nu veel of weinig geld heeft gekost.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:47

Nou ik zal even vertellen wat wij voor hekwerk hebben :D

Gaas met paaltjes.
Verder niks. Wij gebruiken het hekwerk niet om de paarden en geiten binnen het land te houden maar om de dieren bij de boerderij weg te houden.
Sterker nog het is maar voor een gedeelte omheind :)

Meer dit idee:

l
l
l
l
L____________

Dit is omheind en de rest niet. Beesten kunnen lopen waar ze willen :j daarbij rijden ze hier al heel anders. Omdat je fout bent als je hier een dier aanrijd. In de winter is het hier dichtbevolkt met elanden en andere diersoorten. Dus mensen kijken wel uit :j

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 13:52

Jolliegirl schreef:
Dus mensen die paarden hebben en niet zo'n omheining hebben als jij, maar bijvoorbeeld draad en hek, zijn slecht en mogen geen paarden houden?????

Is dat jouw mening HC??
Want dan lazer ik op uit het topic aangezien er hier 3 shetjes achter schrikdraad staan...

Dat staat nergens. Jammer dat er mensen zijn die TS niet mogen door voorgaande topics en dus daarom gelijk kinderachtig gaan doen in een nieuw topic. Amaris kan er ook wat van. Helaas.

Hier staan paarden en ezels achter een hoog hek van dikke solide palen met 3 brede stroombanden. Waar prima stroom op staat en waar regelmatig "gebosmaaierd" wordt zodat er altijd goed stroom op staat. Het voldoet aan de eisen die hier (in DL) aan een buitenhek (dus tussen land en weg) worden gesteld. Tussen de meeste stukken weiland en weg zitten meerdere stukken wei met dezelfde afrastering.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 14:00

Eliine schreef:
Ik vind het wel een goede gedachte om na te gaan of je omheining deugt. Je wilt het inderdaad niet op je geweten hebben dat iemand anders door jouw paarden verongelukt. En je vergeeft het je zelf nooit meer, als door een ondeugdelijke omheining je paard op de openbare weg is geraakt en een ongeluk heeft veroorzaakt. En/of daarbij zelf om het leven komt.

...en voor die andere(n) en diens nabestaanden is het nog veel erger.

Lijkt mij inderdaad meer dan goed om daar eens écht kritisch en realistisch zonder leidend eigenbelang over na te denken.
Wat nu exact de oorzaak/aanleiding voor het dodelijke ongeval is, is niet relevant. Het toont aan dat ontsnapte paarden mensenlevens kunnen kosten.
Jouw hobby hoort geen potentieel dodelijk risico voor anderen te zijn.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:04

Zoals ik al zei:
Hier heb je een omheining om de dieren van de boerderij weg te houden. Niet om ze op het land te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:04

Afbeelding

zo hebben we het, op sommige plekken hangt het zo slap dat ze er bijna over heen kunnen stappen.. er heeft een pony laatst nog met zijn ijzer in vast gezeten... vrij slechte omheining... ik zou het graag anders zien maar het is erg duur en de prioriteiten liggen ergens anders bij de mensen die daar over gaan, bovendien word er toch niet '''echt''' geluisterd naar een 16 jarige, helaas. gelukkig heeft mijn pony wel ontzag voor het hek..

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:08

De weide zijn ze hier gelukkig nog nooit uitgebroken, daar hebben wij palen (1.30 boven de grond 90 erin) met gaas aan de buitenkant, erbinnen en erboven zit stroomdraad. Helaas zijn ze wel een keer door de staldeur heen gegaan, wij hebben 1 grote inloopstal. Er zaten 2 van deze grendels op. Helaas was de onderste niet goed dicht gedaan en de combinatie zwaar dier enkele grendel was geen goede. Gelukkig voor ons is dan weer dat ze niet verder kwamen dan een kuilpak en daar de 's ochtends gedrieën omheen stonden. Tegenwoordig zijn er zwaardere grendels en is de ruimte naast de schuur afgesloten met Heras hekken, zodat ze niet verder komen dan een binnenplaats.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:14

nogmaals wat is dan volgens jou TS definitie van veilig bij vluchtdieren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 14:58

StalNollie schreef:
nogmaals wat is dan volgens jou TS definitie van veilig bij vluchtdieren.

Als het vluchtdieren zouden zijn horen ze logischerwijze achter degelijk staal waar ze niet door kunnen lopen om de samenleving tegen hun voorspelbare blindepaniek te beschermen.
Die blinde paniek zou dan normaal gedrag zijn en dus binnen deugdelijk vallen.
Het argument ´vluchtdier´ is wederom een schot in eigen voet.

Is de modale ruiterij echt zó egoïstisch dat zelfs een dodelijk ongeval door een loslopend paard niet tot reflectie over een veilige omheining leidt maar tot agressie naar degene die daarom vraagt?

Dat zou ook een antwoord zijn overigens. Heel veelzeggend zelfs.