Shetlander in de winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Basboo

Shetlander in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 19:25

Hallo allemaal,

Mijn verzorgshetlander staat normaal 24/7 buiten, hier heeft ze dan ook nooit problemen mee gehad. De laatste tijd zijn we wat meer gaan trainen, omdat ze een wat zwakke achterhand had, ze heeft er zelf ook veel plezier in. Nu is zo ze na het trainen behoorlijk bezweet is en ze heeft een dikke wintervacht. Uitstappen met zweetdeken is natuurlijk een optie, maar dat duurt wel erg lang met die enorme vacht. Nou vraag ik me af of het beter zou zijn om haar te scheren en/of een dekentje om te doen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:34

Gewoon goed de huid droog stappen. Paard z'n vacht hoeft niet helemaal droog te zijn zolang de huid droog is zou het geen probleem moeten zijn. Het is je VZ en hoe vaak ga je er zelf naartoe? Want dekens betekent ook eventueel dekens wisselen met de temperatuur/weeromstandigheden mee. En tja wil je daar een eigenaar mee opzadelen als het gaat regenen er een regendeken op te leggen of bij erg koude winternachten een extra dekentje eronder.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:36

Je zou aan de onderkant van de hals een (brede) streep kunnen wegscheren, evt langs de buik en de flank als dat niet genoeg is. dan kan hij beter zijn warmte kwijt en hoeft toch geen deken.
Er zijn hier wel topics over geweest waar je scheerpatronen kan vinden.

vuurneon

Re: Shetlander in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:38

Ik zet het paard gewoon nat de wei in, geen probleem :)
Zorg wel dat zijn temperatuur weer normaal is en zijn ademhaling rustig dus wel goed uitstappen.

Eventueel even een zweetmes erlangs.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 19:46

Tigra_ schreef:
Gewoon goed de huid droog stappen. Paard z'n vacht hoeft niet helemaal droog te zijn zolang de huid droog is zou het geen probleem moeten zijn. Het is je VZ en hoe vaak ga je er zelf naartoe? Want dekens betekent ook eventueel dekens wisselen met de temperatuur/weeromstandigheden mee. En tja wil je daar een eigenaar mee opzadelen als het gaat regenen er een regendeken op te leggen of bij erg koude winternachten een extra dekentje eronder.

Dat gedeelte van de eigenaar ermee opzadelen is natuurlijk ook wel weer waar (had ik nog niet bedacht). Ik doe het meeste in de verzorging wel zelf, maar als ik nou een weekje ziek ben dat zit ik wel... Hoe weet ik dat de huid droog is al de vacht erboven nat is?

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 19:48

marionblo schreef:
Je zou aan de onderkant van de hals een (brede) streep kunnen wegscheren, evt langs de buik en de flank als dat niet genoeg is. dan kan hij beter zijn warmte kwijt en hoeft toch geen deken.
Er zijn hier wel topics over geweest waar je scheerpatronen kan vinden.

Dit is misschien wel een idee. Maar zijn de plekken waar ze zweten ook niet de plekken die het meest warm moeten blijven? Dan zou ze alsnog een dekentje moeten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 19:55

AmberBeauty schreef:
Tigra_ schreef:

Dat gedeelte van de eigenaar ermee opzadelen is natuurlijk ook wel weer waar (had ik nog niet bedacht). Ik doe het meeste in de verzorging wel zelf, maar als ik nou een weekje ziek ben dat zit ik wel... Hoe weet ik dat de huid droog is al de vacht erboven nat is?

Even een stukje gekopieerd van paardnatuurlijk:

Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!

Je zou het kunnen zien door op de huid te kijken de aanzet zou dan al gedeeltelijk droog moeten zijn.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 20:08

[/quote]

Even een stukje gekopieerd van paardnatuurlijk:

Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!

Je zou het kunnen zien door op de huid te kijken de aanzet zou dan al gedeeltelijk droog moeten zijn.[/quote]
Bedankt, ik heb het gelezen, beter geen winterdeken dus. Is een zweetdeken nou juist wel of niet goed? :+

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 20:09

Quoten ging niet helemaal goed ;) Ik heb het gelezen, beter geen winterdeken dus. Is een zweetdeken nou juist wel of niet goed?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:11

Ik gebruik nooit een zweetdeken :)

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 20:12

vuurneon schreef:
Ik gebruik nooit een zweetdeken :)

Heb je daar ook een reden voor? :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:13

Ja, omdat je prima een goed uitgestapt paard nat in de wei kan zetten.
Tocht is funest, maar dat heb ik niet.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 20:14

vuurneon schreef:
Ja, omdat je prima een goed uitgestapt paard nat in de wei kan zetten.
Tocht is funest, maar dat heb ik niet.

Met wind erbij kan je dus beter wel een zweetdekentje hebben?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:15

Nee hoor, wind is niet erg. Ik heb het over tocht ;)
Bovendien heb je neem ik aan wel een schuilplek; dus paard kan er dan zelf ook voor kiezen om uit de wind te staan.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 20:16

vuurneon schreef:
Nee hoor, wind is niet erg. Ik heb het over tocht ;)
Bovendien heb je neem ik aan wel een schuilplek; dus paard kan er dan zelf ook voor kiezen om uit de wind te staan.

Ja ze kan gewoon haar stalletje inlopen :)

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 20:17

Misschien is dit trouwens heel dom, maar wat is het verschil tussen wind en tocht op de wei? :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:18

Tocht krijg je als je schuilstal een plank mist zeg maar, dus dat het paard zelfs als het uit de wind wil staan nog een koude luchtstroom krijgt.

Wind is gewoon natuurlijk :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:26

Tocht is eigenlijk wind waar die niet mag zijn, zoals in een stal of huis.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 20:28

Oke dan weet ik zeker dat er geen tocht is :)

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 20:35

hier wel iemand die ze shet scheert en onder dek heeft staan.
echter ben ik wel 2x per dag op stal dus dekens wisselen is voor mij geen probleem.
ik vind scheren fijner, omdat ik merk dat me pony winterdag met er dikke vacht echt niet aan het werk, en is erg lastig als ze wat gaat zweten want dan vind ze het jeuken.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 22:56

Interessant stukje van paard natuurlijk! Geeft mij gelijk wat rust; mijn pony gaat dit jaar voor het eerst het hele jaar buiten blijven (met hele grote schuilstal) en ik maakte me ietsie druk over evnetueel zweten tijdens het mennen, en wat ik daarna dan moest om hem weer droog terug te zetten.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 23:25

Heeft ze nu al winter vacht?

Onze shets lopen ook op de wei, werken 2,3 dgn per wk. Als ze zweten doe ik 10-15 minuten zweet dekens op, beetje krachtvoer en de wei weer op.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 23:37

Ik scheer een streep aan de zijkant van de hals.
Als ze gezweet heeft laat ik haar lekker rollen in de bak, dat neemt al een hoop zweet op.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:36

Luf_Midnight schreef:
hier wel iemand die ze shet scheert en onder dek heeft staan.
echter ben ik wel 2x per dag op stal dus dekens wisselen is voor mij geen probleem.
ik vind scheren fijner, omdat ik merk dat me pony winterdag met er dikke vacht echt niet aan het werk, en is erg lastig als ze wat gaat zweten want dan vind ze het jeuken.

Dat jeuken merk ik nu ook wel. Ze begint al weer aardig wat wintervacht te krijgen. Vooral met uittappen, wil ze zich telkens aan mij gaan jeuken. Ik ben zelf in ieder geval 4x per week. Maar als ik ziek word, dat heb ik wel een probleem, of als het weer (opeens??) verandert.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 18:39

xSCWx schreef:
Ik scheer een streep aan de zijkant van de hals.
Als ze gezweet heeft laat ik haar lekker rollen in de bak, dat neemt al een hoop zweet op.

Dit is inderdaad een erg slim idee. Waarom zweet een paard vooral bij de hals? Ik kan me voorstellen dat dit misschien een belangrijke plek is? Dan zou ze toch een dekentje om moeten, dat haar hals niet de koud wordt?