wat is de beste bodembedekking om op te potten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damien82

wat is de beste bodembedekking om op te potten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 13:24

halllo bokkers

mijn paard staat in een tijdelijke stal bij mij thuis in de garage omdat de nieuwe stal nog gebouwt moet worden nou is die vloer in die schuur van tegels en heb geen matten ofzo om op te leggen dus ik zat te denken om de stal gaan op te potten zodat je er een bodem in krijgt en dt ze niet als ze het stro aan de kant schuift op de kale vloer staat want mijn paard schuift al het stro naar achteren en gaat het opeten
dus nu de vraag hoe ik moet beginnen met oppotten en wat voor bodembedekking raden jullie aan
ik hoop op vele reacties
groetjes damien

damien82

Re: wat is de beste bodembedekking om op te potten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 13:39

heeft niemand tips of info

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:40

vlas als bodembedekking?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:40

Wij deden dat altijd met vlas. Maar of dat het beste is? Geen idee..

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:42

ik weet t verder ook niet! maar als paard het stro opeet, moet je iets neerleggen wat hij niet opeet!

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 13:47

kijk hier heb ik wat aan ja ik heb ook wel is gehoord va vlas nooit geprobeerd eigenlijk maar kun je daar echt een bodem mee maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:47

Afhankelijk van de grootte van je 'stal' beginnen met 3 pakken vlas erin.
Onze stal is 4 bij 3,5 en daar doe ik eerste week 3 pakken in.
Daarna elke dag de mestballen eruit en 1x in de week nieuw vlas erbij.
Plekken die echt doornat zijn(vlas is dan rood) die haal ik wel weg, verder blijf ik zoveel mogelijk van de bodem af.
Elke dag wel de boden beetje recht leggen.

Er zijn een aantal topics hier over.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:50

klopt zo doe ik het ook!

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 13:54

de stal is drie bij vier dus dan zou ik er zo twee pakken tot tweeenhalf om mee te beginnen in gooien en dan zoals sylvia beschrijft iedere dag poep weghalen en de stal vlak harken

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 13:59

2 pakken vlas is te weinig om mee te beginnen voor de grote van je stal.
Ik doe zelf al 4 pakken in mijn box van 3 bij 3,5.
Het ligt er ook net aan of je paard netjes is op stal of niet.
Heb zelf een paard die zelfs het vlas naar achter gooit in haar box. En het is ook nog een zwijn op stal dus gebruik ik ook meer.
En heb sinds donderdag een paard op strokorrel staan om te kijken wat mij bevalt.
Zoals het nu lijkt ben ik nog tevreden over de strokorrel maar moet nog even kijken op langertermijn.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 14:32

sietske83 schreef:
2 pakken vlas is te weinig om mee te beginnen voor de grote van je stal.
Ik doe zelf al 4 pakken in mijn box van 3 bij 3,5.
Het ligt er ook net aan of je paard netjes is op stal of niet.
Heb zelf een paard die zelfs het vlas naar achter gooit in haar box. En het is ook nog een zwijn op stal dus gebruik ik ook meer.
En heb sinds donderdag een paard op strokorrel staan om te kijken wat mij bevalt.
Zoals het nu lijkt ben ik nog tevreden over de strokorrel maar moet nog even kijken op langertermijn.

nou mijn pard is eigenlijk heel netjes op haar stal ze poept en plast ales netjes in een hoek op een hoop ka het er zo uitscheppen maar ze schuift wel stro naar achteren en eet het op

Hanna98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:46

rubberen matten zijn ook heel handig net als in trailers je kan ze zo schoonspuiten als de nieuwe stal er is

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:53

Zowel vlas als strokorrels zijn fijn om op te potten. Ik heb mijn bevallingsstal ook een keer met hennep bedekking gehad, dat vond ik zelf nog fijner dan vlas omdat het wat zwaarder is en niet zo waait en kleeft. Zit in dezelfde pakken als vlas, maar was iets duurder en niet overal te krijgen.

Hier in Oostenrijk staan ze nu op een heel fijn houtzaagsel en dat werkt net zo als vlas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:53

Qua stal zou ik dan toch met 3 pakken vlas beginnen.
Let op met recht leggen van de stal dat je de bodem zomin mogelijk overhoop haalt, dus heel licht harken.
Als paard zo netjes blijft dan kan je daar makkelijk de mest weg halen, beetje vlas eroverheen en ben je snel klaar!

Mocht je bodem niet snel een dikke, stevig plak worden dan heb ik gehoord dat men wel eens een beetje water er op vernevelt.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:03

Dat water vernevelen doen ze volgens mij ook bij strokorrels. Ik persoonlijk doe dat nooit.

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:14

Ik heb het wel verneveld met water en later nog met azijn bij strokorrel want mijn paard denkt dat het eetbaar is.
Bij vlas vernevel ik het alleen met azijn.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 07:25

Hannapony schreef:
rubberen matten zijn ook heel handig net als in trailers je kan ze zo schoonspuiten als de nieuwe stal er is

in de nieuwe stal worden wel stalmattten aangeschaft heb ik al vele goede dingen over gehoort

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 07:35

zou zaagsel ook kunnen

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:28

Wij zijn overgestapt van vlas op houtvezel, het systeem werkt niet veel anders, maar persoonlijk vind ik het houtvezel veel langer fris blijven ruiken :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:33

Koolzaadstro?

Ik zou ook kijken welk 'oppotsel' je het makkelijkst af kan zetten. Opgepot paardenstalafval met een bepaalde bodembedekking is misschien nog wel vraag naar.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 13:49

het gaat er niet alleen om hoe schoon je paad is, bij een grotere stal hb je ewoon meer zakken nodig omdat je laag op de bodem anders te dun is. Als de bodem te dun is ligt je paard alsnog op de tegels en het vocht kan niet voldoende naar beneden zakken zodat het bovenop droog blijft en is je stal dus sneller vies en nat. Met gehakseld koolzaadstro hb ik een laag nodig van 10 tot 15 cm dik. Als je een deel van de stal instrooit heb je aan twee zakken genoeg, maar wil je de hele stal bedekken dan heb ik voor een stal van 3 bij 3,50 ook al drie zakken nodig.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 19:01

joyce B schreef:
het gaat er niet alleen om hoe schoon je paad is, bij een grotere stal hb je ewoon meer zakken nodig omdat je laag op de bodem anders te dun is. Als de bodem te dun is ligt je paard alsnog op de tegels en het vocht kan niet voldoende naar beneden zakken zodat het bovenop droog blijft en is je stal dus sneller vies en nat. Met gehakseld koolzaadstro hb ik een laag nodig van 10 tot 15 cm dik. Als je een deel van de stal instrooit heb je aan twee zakken genoeg, maar wil je de hele stal bedekken dan heb ik voor een stal van 3 bij 3,50 ook al drie zakken nodig.

ja maar met hoeveel zakken ik moet beginnen of hoeveel ik er nodig voor heb maak me niet uit als ik maar een goede bodem in me stal krijg en dat ze niet meer op die tegels staat

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:20

of je een goede bodem krijgt, hangt er wel mee samen. Dus als je zelf in je reactie minder denkt te kunnen gebruiken omdat je een schoon paard hebt, dan kan het resultaat tegenvallen. Dat is wat ik probeer duidelijk te maken. Vooral niet besparen op minder zakken om te beginnen, is dus het advies van meerderen hier.

Ik heb zelf liever gehakseld koolzaadstro dan vlas omdat vlas nogal glad kan zijn en het koolzaadstro minstens zoveel vocht opneemt, ook een stabiele bodem geeft onder normale omstandigheden (een echte schraper krijgt alles aan de kant), en ook weinig kwaad kan als ze er een keer wat van eten (wordt ook gebruikt als pensprik bij koeien). (vlas schijnt de darmen te beschadigen, kennis heeft haar paard moeten laten inslapen vanwege koliek en darmbeschadigingen door vlas eten).

Bij houtkrul is een dikke laag ook belangrijk voor een goede werking. Ik zelf ben er minder enthousiast over omdat het verbruik hoger lag hier en omdat het slechter verteerd op de mesthoop en minder goed voor je land als je de mest uit rijdt. Strokorrels schijnen ook een mooie stevige bodem te geven en goed op te nemen en gaat langer mee dan het koolzaadstro heb ik begrepen. Hennepstrooisel gaat ook langer mee maar is duurder per kilogram product. Je hebt ook veel meer zakken nodig in het begin omdat het strooivolume veel kleiner is en de inhoud 14 a 15 kg in laatst van 20 kg bij het koolzaadstro (of vlas). De prijs is ongeveer gelijk.

Stalmatten zorgen er voor dat je paard niet gelijk op de kale en koude vloer ligt en als ze stroef zijn, helpen ze het strooisel op de plaats te houden waardoor je bodem beter blijft liggen.

noortiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:06

wij doen het altijd met stro, werkt super! maar zaagsel absoluut niet haha. anders vlas?

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:07

vlas