paard voor comfort of moet mooi zijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

paard voor comfort of moet mooi zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 09:32

mijn pony heeft steeds meer last va haar menen.

worden erg zwaar waardoor de manenkam wat gaat hangen.
zweet erg veel onder de manen en gaat jeuken.
vlechten vindt ze verschrikkelijk en loopt er voor weg.
voorste vlechten opknopen anders staat ze erop.

het groeit overigs nog erg snel verder.

nu heb ik haar voor comfort en zit er aan te denken manen eraf te halen.
nu wou ik volgend jaar naar de keuring maar is twijfel of het wel eerlijk tegenover haar is de manen nog 1jaar te laten doorgroeien.

wat zouden jullie doen als je in zelfde situatie zat?

hier wat foto's
Afbeelding
Afbeelding

Evelyne79

Re: paard voor comfort of moet mooi zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:35

Je kunt er toch een stukje vanaf halen, niet meteen alles.
Genoeg zodat ie er zelf niet meer op kan gaan staan

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:38

Waarom vlecht je ze niet in een losse hengstenvlecht? :) Dan kun je ze wel lang houden zonder dat je paard er al te veel last van heeft. Ze kan ook wennen aan vlechten he.. Maar mocht het echt niet lukken, dan is inkorten en uitdunnen de enige optie..
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 22-09-12 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:38

Je kunt ze ook aan beide kanten van de hals laten hangen. Dan is het gewicht beter verdeeld.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:39

Of je dunt het wat uit..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:40

Als ik je hoor zeggen in hoeverre ze er last van heeft, dan lijkt mij de keuze niet zo moeilijk. Dan zou ik ze inkorten/uitdunnen.
Een hangende manenkam lijkt mij ook niet mooi en bevorderlijk op een keuring.

En er dan toch wat grove losse vlechten in maken, misschien kan ze eraan wennen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:41

Ik ga altijd voor het comfort van een paard.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 09:45

Ik heb hier een muts die het heeeerlijk vind om gevlochten te worden e.d.
Toen het zo dik was (vlak voor de zomervakantie) hing het naar 2 kanten. Je zou dit zelf kunnen 'manipuleren' door een scheiding te maken, en vlechtjes naar 2 kanten te maken.

Mijn merrie heeft helaas staan schuren, dus haar manen zijn nu heel erg uitgedunt..

Als er echt LAST van is, dan zou ik denken aan uitdunnen of korter maken, maar ik denk 4 losse vlechten aan de ene kant van haar manenkam en 4 losse aan de andere kant toch te doen moet zijn?

Ik zou het niet kunnen uitdunnen/knippen :o

Zo kunnen wij gerust anderhalf uur aan het tutten zijn <3
Afbeelding

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 10:01

stuk af halen doe ik al om de 3 maanden ,hengstenvlecht hebben wegeprobeert maar haast niet de doen, onderlangs niet en bovenlangs.

vlechten vindt ze dus verschrikkelijk en wil ik haar niet meer aandoen eigenlijks, vindt het heel erg dat ze voor het vlechten bij me wegloopt en ga ik niet vlechten is ze blij.

de helft verdelen aan bijde kanten hals is ook geen optie want moet ik ook vlechten helaas.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 10:03

Nou, eraf halen dan zou ik zeggen, als het voor het dier niet fijn is zou mijn keuze snel gemaakt zijn. Als het zo snel groeit kun je het altijd voor de keuring nog laten groeien.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 10:04

dapperdier heeft een fjordenkapsel bij haar tinker.vindt ik best stoer uit zien.
zal eens foto's met data plaatsen hoe snel het groeit.

april 2011
had ik het afgeknipt op rechte lijn omdat door opfok er een schuurgat inzat.
Afbeelding

maart 2012
Afbeelding

sept 2012
Afbeelding

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:04

Mijn Tinker heeft sinds vorige week een sportcoupe, handbreed gesneden manen :) Vind het er gaaf uitzien bij die korte dikke nekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:12

Vala schreef:
Nou, eraf halen dan zou ik zeggen, als het voor het dier niet fijn is zou mijn keuze snel gemaakt zijn. Als het zo snel groeit kun je het altijd voor de keuring nog laten groeien.

Mee eens, als je paard het zoveel fijner vind zou ik niet meer twijfelen :)

Mijn pony heeft ook hele dikke manen. Lang vind ik niet zo praktisch (dan moet je inderdaad steeds vlechten wil je het netjes houden), bij een sportcoupe bleef ik maar manen trekken (wat hij niet prettig vind) dus ik heb gekozen voor een fjordencoupe, bijknippen vind hij helemaal niet erg en verder blijft het makkelijk netjes en schoon. Ik vind het zelf ook erg leuk staan.
Oude foto, maar dan heb je een idee

Afbeelding

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:12

pff in vind dit een lastig. natuurlijk is het belangrijk dat je paard goed in zijn vel zit. aan de andere kant wauw.

waarom lukt vlechten niet? kun je haar daarin niet opvoeden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:15

Ik zou het zelf denk ik flink uitdunnen vooral onderkant van de manen dat zie je toch niet en dan is het ook niet meer zo warm. Dus zeg maar het haar wat tegen de hals zit als je daar nu eens flink gaat uitdunnen houdt je wel je lengte maar een stuk minder zwaar en warm

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:16

Best apart dat mensen hier de keuze zo moeilijk vinden die manen groeien wel weer haal ze er af geef je dier meer comfort

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 11:21

Izzy vind vlechten in haar ook manen helemaal niets (zowel gewone lossen als een hengstenvlecht) ze blijft schudden met haar hoofd en je merkt gewoon aan haar dat ze ze liever los wil.
Ik laat dan ook altijd haar manen los en zorg dat ze op maat blijven.

Persoonlijk vind ik lange manen prachtig, maar ik vind het veel belangrijker dat mijn paard zich prettig voelt.

Je zou de manen wat in kunnen korten en uit kunnen dunnen zodat ze minder zwaar zijn en lekker los laten. Misschien vallen ze dan vanzelf wat meer naar 2 kanten?
Ik ken een paar paarden waarvan de manenkam opgevallen is door te zware manen, zover wil je het niet laten komen.

Zoe is toch wel prachtig, met lange, en met korte manen ;)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 11:28

ik moet eerst zelf verder herstellen want mijn linker arm doet het nog niet omdat mijn bovenarm gebroken is maar denk dat de manen er nov af gaan dan .

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:24

-O- wat een mooie manen ....had mijn paard van die snelgroei manen
na 3.5 jr zijn ze hooguit 10cm gegroeid en bij de schoft kaal gegeten door vriendjes in de wei.

ik zou dolgraag lange manen willen. :j

als je paard er echt last van heeft zou ik er ook een stukje af halen en uitdunnen,je hebt wel een mooi paard met hele moiie manen :j <3

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:35

Flink stuk er af halen, je weet denk ik inmiddels wel hoe lang ze dan zijn voor de keuring, waar dat een voordeel kan zijn, tegen die tijd. Tegen het zweten en de jeuk kan je proberen of de hals scheren helpt.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 20:48

mirgino schreef:
-O- wat een mooie manen ....had mijn paard van die snelgroei manen
na 3.5 jr zijn ze hooguit 10cm gegroeid en bij de schoft kaal gegeten door vriendjes in de wei.

ik zou dolgraag lange manen willen. :j

als je paard er echt last van heeft zou ik er ook een stukje af halen en uitdunnen,je hebt wel een mooi paard met hele moiie manen :j <3

dankje.

ga er behoorlijk wat afhalen.

het dikke vindt ik wel mooi maar de lengte is te lang nu en de wordt er nu niet vrolijker van :(

had ik jou manen voor de mijne kunnen ruilen had ik het zo gedaan :)

wat een mooi paard heb je en dat zadel!!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 20:50

tamary schreef:
Flink stuk er af halen, je weet denk ik inmiddels wel hoe lang ze dan zijn voor de keuring, waar dat een voordeel kan zijn, tegen die tijd. Tegen het zweten en de jeuk kan je proberen of de hals scheren helpt.

scheren begin in niet aan ze heeft ook voornamelijk jeuk in de manenkam omdat het erg broeidt daar niet op de hals.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:53

Ik zou drastisch kortwieken, maar met het oog op de winter niet te kort maken. En zet de efileerschaar erin, lekker uitdunnen.
Tegen jeuk en schuren kun eerst even kijken of er beestjes in de manen zitten. Mocht de jeuk ontstaan doordat de huid te droog is kun je een scheutje olie over het voer doen, dat smeert de huid van binnenuit.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:54

Je kan het inderdaad uitdunnen, aan 2 kanten laten hangen of invlechten. Persoonlijk zou ik het uitdunnen en invlechten. Dan eens in de zoveel tijd de vlecht opnieuw doen. Je paard heeft een hele mooie bos manen waar menig paard (of eerder, eigenaar) jaloers op zou zijn en als je volgend jaar naar de keuring wil... kun je altijd nog alternatieven van afknippen zoeken.

Je paard went er naarmate je het vaker doet wel aan hoor. Starlight had ook nooit geduld voor vlechten maar uiteindelijk bleef ze zo staan.

Gebruik je ook nog spul voor de manen, trouwens? Wij hadden ooit iets dat je op de manen of wortel van de staart moest doen tegen het jeuken, maar ik zou mijn God niet weten hoe het heette..

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 20:56

Wauwie, wat een manen. Ik weet zo nu even niet wat ik beter zou vinden..
Maar na even denken, toch voor je paardje kiezen. Die heeft er het meeste last van, je kunt er eerst een klein stukje afhalen en even later misschien wat meer?