Lamp aan op stal = korte vacht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eenitraM

Lamp aan op stal = korte vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 21:50

Bevestig even dat als je de in stal savonds de lamp aan laat dat het aanmaken van lange haren uitgesteld wordt?

Ik heb het ergens gehoord en als ik savonds de paarden rond een uur of 6 op stal zet blijft de lamp aan tot het voeren rond een uur of 10. Mijn stiefpa vind het stroomversplilling, maar ik heb ergens gehoord dat licht de aanmaak van wintervacht tegengaat oid :+

Paard staat btw nu al onder een deken, maar toch..

Dieselpaard

Re: Lamp aan op stal = korte vacht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:52

Ik denk dat het onzin is. Je paard komt toch ook gewoon buiten? Die heeft toch gewoon een biologische klok die bepaald of het tijd is om vacht aan te maken? Misschien een lamp die warmte afgeeft, maar een gewone lamp....ik kan het me niet voorstellen eigenlijk...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:52

Het klopt wel deels. Het is een kwestie van temperatuur in combinatie met het verkorten van de dagen. :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:53

kan kloppen, de hersenen denken dat het nog lang zomers licht blijft. Ook bekend truuckje bij kippenhouders zodat de kippen langer eieren leggen. Maar temperatuur speelt ook een rol. Dus je zult je vader moeten overtuigen van een lamp en een verwarming. :D

Maar te vroeg deken op betekend wel dat ie het koud krijg op het moment dat de temperatuur wel echt laag is. Dan maakt ie alsnog een dikkere wintervacht aan.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 12-09-12 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:54

Maar dan moet de lamp toch warmte afgeven? En de dagen dat het overdag ook kouder is? Dat maakt toch allemaal uit?

Benita

Ik heb dit ook wel eens gehoord. De wintervacht wordt nl. aangemaakt onder invloed van het korter worden van de dagen (langer donker) en niet onder invloed van de temperatuurd. Maar of het licht aan op stal dit kan vertragen heb ik mijn twijfels over, omdat je dan wel erg fel licht moet hebben.

Michellette

Een paard is geen kip, die kun je voor de gek houden met een lamp. Als het zo zou zijn ben je al te laat want dan had je vanaf 20 juni aan de slag gemoeten, dan korten de dagen alweer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:55

Klok/klepelgedoe, maar er was iets met de benodigde intensiteit/sterkte van het licht, wat met normale lampen bijna niet haalbaar is, toch?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 21:55

Benita schreef:
Ik heb dit ook wel eens gehoord. De wintervacht wordt nl. aangemaakt onder invloed van het korter worden van de dagen (langer donker) en niet onder invloed van de temperatuurd. Maar of het licht aan op stal dit kan vertragen heb ik mijn twijfels over, omdat je dan wel erg fel licht moet hebben.

Het zijn 4 tl buizen van ieders een meter ín de stal. Daarnaast hebben wij ook nog in het gangpad enkele tlbuizen.

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:56

Er wordt idd gezegd dat licht invloed heeft, heb dat ook vaker gehoord, maar of het zo is weet ik eerlijk gezegd niet.
Zelf heb ik ook altijd het licht tot een uur of 10 aan maar mijn vriendin weer niet en moet zeggen dat haar paarden niet echt langer in het haar zitten dan die van mij eigenlijk dus denk dat het niet veel doet.
Volgens mij is het ook meer de combinatie van licht en warmte en niet zozeer van alleen licht.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 21:57

En volgens mij is het ook paard-afhankelijk. Die van mij staat bijvoorbeeld zo in een wintervacht. Bijna van de ene op de andere dag, terwijl de andere paarden gewoon een kort vachtje houden! Snap dat trouwens nooit, dus ik heb nu maar vast een deken erop liggen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 21:58

mirmar schreef:
Er wordt idd gezegd dat licht invloed heeft, heb dat ook vaker gehoord, maar of het zo is weet ik eerlijk gezegd niet.
Zelf heb ik ook altijd het licht tot een uur of 10 aan maar mijn vriendin weer niet en moet zeggen dat haar paarden niet echt langer in het haar zitten dan die van mij eigenlijk dus denk dat het niet veel doet.
Volgens mij is het ook meer de combinatie van licht en warmte en niet zozeer van alleen licht.

Helaas is ze al flink een vacht aan het produceren, dus vandaar de deken die ze al op heeft. Liever te vroeg dan te laat want dan heeft het geen zin meer :+

Wat grappig dat er meerdere zijn die er ooit van gehoord hebben!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:00

als dat zo was, had niemand een deken nodig.
hier werkt het niet, en nooit gedaan ook.wel is het licht aan, omdat het anders zo lang donker is,maar dat is wat anders..

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:01

Licht heeft echt invloed op de vacht van je paard. Het is natuurlijk ook wel paard afhankelijk een aanleg, maar ik ben van mening dat het werkt.
Wij hadden op stal altijd het licht aan tot 11 uur s' avonds. We deden dan nog een laatste ronde en daarna was het donker. Onze sportpaarden stonden met hun hoofden naar buiten ( overdag, als ze niet buiten liepen en tot 11 uur s' avonds, mits ze niet bezweet waren van een training ) en wij hadden ze bijna de gehele winter onder een dikke Rambo staan. Nooit geen dikke pakke haar gelukkig. Moet er wel bij zeggen dat ze ook altijd gebandageerd op stal stonden s' avonds en s' nachts.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:17

Daglicht heeft 2000 lux en de gemiddelde verlichting maar 150-200. Ik kan me niet voorstellen dat 4 TL balken heel veel zoden aan de dijk zetten, maar goed wellicht zal het een verschilletje maken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:19

@herman- hoe weet je dan, dat het door het licht komt, en niet door de dikke Rambo-deken ?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 22:23

Volgens mij werkt het alleen met een daglichtlamp

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:23

Inderdaad heeft de hoeveelheid daglicht te maken met de wintervacht. Kunstmatig verlengen van de dagen zorgt ervoor dat de vachtaanmaak uitblijft. Wel moet je hier inderdaad een goede lamp voor hebben met de juiste golflengtes erin, dus een daglichtlamp.
En je moet er op tijd mee beginnen, dus eigenlijk al vanaf 21 juli, want dan beginnen de dagen weer te korten. Meeste paarden zie je in augustus al wintervacht aanmaken (het echte begin van de vacht) en dat gebeurt niet door invloed van temperatuur maar echt door de invloed van het licht.
Ik ken hengstenhouders die dit ook gebruiken voor hun hengsten kort in de vacht te houden zonder te hoeven scheren.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:23

Anders gezegd: wij hebben lang licht branden in de stallen, doen laat in het seizoen de dekens op en hebben nauwelijks wollie bollies.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:27

Maar vergeet niet om in de ochtend om 5 uur het licht weer aan te doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:29

De aanmaak van de vacht wordt niet getriggert door de temperatuur buiten, maar door het korten van de dagen in de herfst.

Dus licht aanlaten op stal heeft wel degelijk invloed om het aanmaken van de vacht (hangt af van de lichtbron en de hoeveelheid Lux die het afgeeft)

Dus licht op stal = kortere wintervacht (of geen wintervacht)
Dit in combinatie met een eventuele deken van voldoende dikte.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:31

Ik heb het wel eens geprobeerd de lamp aan te laten maar ik merkte totaal geen verschil helaas. De paarden kweekten net zo snel een wintervacht als anders en niks minder ook jammer genoeg. Mijn oudje van 20 scheer ik al enige jaren en dat bevalt super. Zodra het haar eraf is dan is ze gelijk weer helemaal superfit en vrolijk. Mn andere paard scheer ik nooit, die heeft wel dekens op maar kweekt alsnog winterhaar al is het wel minder dan zonder deken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:33

Lamp is niet gelijk aan lamp.

Je moet een lamp hebben met voldoende Lux, m.a.w. een daglicht lamp.
Die gaat er voor zorgen dat een paard minder vacht aanmaakt.
Een gloeiende spijker, of T-L lampen zijn niet meteen de oplossing voor dit probleem.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 23:37

Ik ben blij dat de meiden hier op stal vorig jaar gestopt zijn met de dekens.
Het viel mij ook op dat de wintervacht wel mooi en dik was, maar niet extreem lang.

En die flauwe kul van hij kan zijn warmte niet kwijt tijdens het rijden ??
Lekker door laten zweten, dan raak je de warmte kwijt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 12:31

Zonde van de stroom hier. Scheermachine gaat er wel overheen als het nodig zou zijn.