KEUZE maken qua stalling van mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

VEGASS

KEUZE maken qua stalling van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 08:57

Hoi bokkers, luister en huiver ik heb even jullie overtuiging nodig.
Ik sta nu vlak bij mijn huis met mijn paard op een manege. Ongeveer 300 meter van mijn huis. Een manege met manegelessen. Als je hier komt staan met je paard moet hij in het begin meelopen in de les met een ander iemand erop. Twee x per week. De mijne hoeft dat niet meer omdat ik hier al 17 jaar sta. Hij kan s.zomers een uur in de wei, die moeten we nl delen met 50 paarden. S winters hebben we een overdekte paddock kan hij een half uur in. Kan er dus weinig uit.We hebben een 20 60 binnen en buitenbak en zitten midden in een woonwijkIk rijd vn dressuur in het Z1 mag nu Z2 starten.Ik ga smorgens rijden,smiddags met hem wandelen en s avonds in de wei of paddock. Ben dus de hele dag bezig met hem omdat ik het zielig vind dat hij zo veel in zijn stal staat. Nog voel ik me dan slecht...
Nu heb ik een stalling gevonden, 6 km weg, midden in het boerenland. Heerlijk kunnen buiten rijden in de polder. Ze hebben een 20 40 binnenbak, grotere stallen, een buitenbak vol hindernissen, stapmolen, en veel wei. Je kan op een bord schrijven wnneer je wil dat hij in die wei komt......klinkt toch als de hemel op aarde. Waarom twijvel ik dan?? Denk omdat ik al zo lang daar sta, dus een beetje bang ben voor verandering. Ook weet je niet of die mensen wel goed voor de paarden zin, of ze trouw zijn met voeren en of de regels niet ineens kunnen veranderen. Wat raden jullie me aan??
Kunnen paarden gewoon ook s winters op de wei? Bij mijn huidige stalling stopt dat gewoon in oktober omdat ze anders de wei kapot lopen

Eefke85

Re: KEUZE maken qua stalling van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:01

De tweede stal klinkt inderdaad erg goed!
Kan je niet vaker kijken bij stal 2 op verschillende tijdstippen en praten met mensen die daar al in pension staan over hoe alles geregeld is en daarna je keuze maken?

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:03

ook ik heb de keuze gemaakt na 8 jaar op dezelfde stal te hebben gestaan.
was geen makkelijke keuze. al mijn vrienden staan nog daar.
je kent het er, het is er vertrouwd en wat ga je krijgen daar...

echter wilde ik meer tijd voor mezelf en beter voor de paarden.
ik stond 2 min van huis. nu 20 min van huis.
en ik ben er blij mee.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:04

ik zou indd ook gewoon aan wat pensiongasten daar vragen hoe het hun bevalt...

wat ene raar systeem trouwens, je eigen paard moet 2x per week in de manegelessen lopen, dat zou ik dus absoluut neit willen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:04

Een uur, en een half uur.. dat bestaat dus echt.
Ik vraag me ook af waar je nog aan twijfelt.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:06

Ik snap je angst.. Ik herken namelijk veel in wat je zegt ;) ..
Maar bedenk dat je nu ook niet blij bent met de situatie en er graag verandering in ziet.. Ik zou het gewoon doen! Óveral kan er wat mis gaan, ook op je huidige stal. Hou desnoods gewoon nog even een maand je stalling aan op je oude stal, zodat je wat relaxter over kan gaan voor je gevoel (even je spaarrekening voor één maandje plunderen voor je eigen gemoedsrust is geen schande)..

Je wilt wat verandere aan de situatie, want de winter staat straks op de stoep.. Jij bent straks 3 x per dag in de weer en wat je zelf zegt: nóg ben je niet blij met de situatie, want je gunt je paard wat anders.. Het geeft jou ook heel veel rust, te weten dat je paard fijn buiten loopt in de frisse buitenlucht.. :)

Meid, doen! Tuurlijk is het in het begin eng, maar ik zou alles even op een rijtje zetten voor jezelf wat je graag wil veranderen aan de situatie voor je paard en voor je zelf.. En als je er staat: geef het dan wel de kans; de routine zal anders zijn, je ontmoet andere mensen, maar dit zijn geen redenen om te zeggen dat je terug wil naar je oude stalling, je moet het wel even de tijd geven.
Ga er heel openminded in, alsof je op vakantie gaat met je paard!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:07

Ik zou het wel weten, ik zou mijn paard morgen nog verhuizen. De tweede stal klinkt ideaal, lekker veel naar buiten en een binnenbak zodat je toch door kunt trainen. Een half uur in de winter naar buiten is veel te weinig.

Of de paarden in de winter op de wei kunnen ligt aan veel omstandigheden. Hoe is de bodem, hoe groot is het weiland, hoeveel paarden staan erop. Hier lopen ze het wel kapot, maar dat herstelt in het voorjaar weer heel snel, dus ik heb er geen problemen mee. Een paddock maakt overigens ook niet uit, als ze over de dag verspreid maar lekker hooi kunnen knabbelen en een maatje hebben. Anders vervelen ze zich snel denk ik. Ik zou idd ook niet willen dat mijn pony's verplicht in de les mee moeten lopen, dan was ik daar sowieso al niet gaan staan.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 09:17

nou allemaal jullie zegge wat ik voel, maar ik lijk wel een gevangene die uit de geangenis mag, Die vinden het ook eng, heel stom, maar ik dus ook. Mijn paard spingt denk ik een gat in de lucht en rationeel denk ik dat ik dat ik dat ook ga doen. Het is zo moeilijk juist om die lessen. Als ik het niet naar mijn zin heb, dan kan ik wel terug naar die stal vlak bij mijn huis, maar dan moet die dus die lessen in, dan heb ik het dus niet goed gedaan. Een maand mijn oude stal aanhouden heb ik inderdaad ook aan gedahct. En de wei is daar niet zo groot, maar ze kunnen en mogen alleen in een wei. Ik ken daar twee mensen die ook op stal staan, maar die staan er pas een week, kunnen dus nog niet zo veel erover zeggen,. Ook ben ik suikerpatient en zie slecht. Durf niet over die binnenweggetjes te rijden met mijn auto, maar kooop dan wel een snorscootert.,,hi hi, net ma flodder.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:19

ik ken je gevoel...en dat blijft ook nog wel even. ik heb de keuze ook gemaakt.
het is allemaal nieuw en eng. echter mijn paarden zijn vanaf dag 1 dolgelukkig en dat is mij alles waard!!
dan weet je dat je de goede keuze gemaakt hebt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:20

Hoeveel mogen ze op de wei op de nieuwe stal? En als je een dag niet komt, en je dus niet op het bord kunt schrijven, komt hij dan wel buiten? Mogen ze met vorst ook buiten?
Ik vind het altijd maar lstig, als je op een bord moet aangeven wat wel en niet de bedoeling is, persoonlijk.

Moet er wel bij zeggen dat ik je huidige stalling van de zotte vind en ik eigenlijk niet begrijp waarom je daar nog staat :o Arm paard, 17 jaar lang zn stal vrijwel niet uitgeweest... Staat ie nog goed op zn benen? :o

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 09:43

hoi britt, bedankt voor je mening, je begrijpt dat ik me rot voel over hoe hij nu staat. Bij ons op stal hebben we eigenaren die gewoon dagen niet komen, niet rijden niks doen met hun paard, dat paard staat dan als een fiets in de schuur Heel zielig. Ik ben er drie x per dag, ben 1 van de betere eigenaren voor een paard, maar deze stal heeft gewoon niet veel te bieden gewoo qua ruimte.
Nieuwe stal mogen ze vlgs mij iedere dag in de wei, mar met vorst durf ik dat zelf denk ik niet heb daar geen ervaring mee. En ...dat bord weet ook niet of dat werkt, maar dat zijn daar nou eenmaal de regels. Als ik smorgens heb gereden, doe ikhm zelf in de wei, hoeven ze hem er alleen maar uit te halen. Hoop dat dat zo gaat werken.
magicmist gelukkig snap je het. Gelukkig heb jij de knoop doorgehakt en de goede beslissing genomen.Snap ookde reden waarom je het hebt gedaan,....je paard. Dat moet bij mij ook de doorslag geven, maar ik sta nu op een vereniging, beslissingen veranderen niet zo maar. Ik ga nu naar iets van een eigenaar, zijn regels kunnen zo maar veranderen, en dan zou het misschien helemaal niet meer zo zijn als hij heeft voorgespiegeld.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:09

Ik snap dat het moeilijk is als zo lang op dezelfde stal staat maar ik denk dat mocht je voor stal 2 kiezen je zelf ook beter in je vel komt te zitten. Je zegt je nu eigenlijk wel schuldig te voelen nu. Dat zal dan van je af vallen.
Ik zou het gewoon doen wie niet waagt wie niet wint.

Wat ik wel een hele rare regel vindt van je huidige stal is dat als je er wil komen staan het paard perse 2 x in de week mee moet lopen in een manegeles. Nog nooit van gehoord zie persoonlijk het nut er niet zo van in gezien dat je bedoeling niet is. Je zou natuurlijk met je stalbaas kunnen praten en zeggen mocht het niet bevallen en ik terug komen zou dat ook perse moeten want je paard staat er al langere tijd dus waarom zou dat dan weer moeten. En anders zou je natuurlijk nog wat meer rond kunnen kijken in je omgeving wat er nog meer is aan stallen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:13

EmptyWords schreef:
ik zou indd ook gewoon aan wat pensiongasten daar vragen hoe het hun bevalt...

wat ene raar systeem trouwens, je eigen paard moet 2x per week in de manegelessen lopen, dat zou ik dus absoluut neit willen...

Ja, dat viel me ook op. Heel raar, heb ik nooit van gehoord. Wel makkelijk voor de stalbaas dan; die hoeft minder manegepaarden te onderhouden.
Vind je het niet vervelend naar een 20/40 bak te gaan, terwijl je een 20/60 bak nodig hebt om de Z proeven door te rijden?
Dat ze in de winter de wei niet op kunnen is op meer stallen het geval. Ten eerste groeit het gras niet meer voldoende aan en lopen ze bij nat weer de wei stuk. Dan heb je het jaar daarop niets meer. Ze kunnen dan in ieder geval nog wel in de paddock. Dat is dan al wat. Tja verkassen is soms moeilijk als je er al zo'n tijd staat, maar proberen kan geen kwaad en terug kan altijd toch?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:33

Bij ons in de buurt ook een manege waar je paard moet meelopen en jij als eigenaar nog kantine diensten en schoonmaak diensten moet mee draaien 8)7
Het gebeurt dus vaker.
Manege ligt ook in een wijk.
Ik persoonlijk heb ooit op 2 andere manege s gestaan en ik doe dat never nooit meer.
Paarden hebben weinig rust,losgooien is er steeds een lijst waar je u tegen zegt en mag maar een half uur etc

Ik zou dus goed informeren naar de gang van zaken op stal 2.
Of misschien eventueel kijken naar andere stal mogelijkheden.

Weet niet welke regio je zit?

Ik zelf staat ook een stukje van huis maar dat betekend wel dat ook me hengst op de wei kan en hebben genoeg paddocks.
En onderling doen we onze paarden bij elkaar in de paddock waardoor ze er langer in mogen staan en vaak komen ze er dan zeker wel 2x per dag uit hun stal om los gezet te worden daarnaast wordt er nog eens gewerkt met de paarden.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 12:24

nou barcelano, die stal waar jij het over hebt met de schoon en kantinediensten daar sta ik dus...Ik sta er nu 17 jaar en vind het toch wel moeilijk om dit achter te laten. Waar sta jij dan in de buurt?? En babootje, je hebt geljk, verkassen is ff eng, maar wie weet ben ik wel helemaal happy de pappy dan, en als ik een maand mijn oude stal aanhoudt kan me weinig gebeuren....

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:28

VEGASS schreef:
hoi britt, bedankt voor je mening, je begrijpt dat ik me rot voel over hoe hij nu staat. Bij ons op stal hebben we eigenaren die gewoon dagen niet komen, niet rijden niks doen met hun paard, dat paard staat dan als een fiets in de schuur Heel zielig. Ik ben er drie x per dag, ben 1 van de betere eigenaren voor een paard, maar deze stal heeft gewoon niet veel te bieden gewoo qua ruimte.
Nieuwe stal mogen ze vlgs mij iedere dag in de wei, mar met vorst durf ik dat zelf denk ik niet heb daar geen ervaring mee. En ...dat bord weet ook niet of dat werkt, maar dat zijn daarl nou eenmaal de regels. Als ik smorgens heb gereden, doe ikhm zelf in de wei, hoeven ze hem er alleen maar uit te halen. Hoop dat dat zo gaat werken.
magicmist gelukkig snap je het. Gelukkig heb jij de knoop doorgehakt en de goede beslissing genomen.Snap ookde reden waarom je het hebt gedaan,....je paard. Dat moet bij mij ook de doorslag geven, maar ik sta nu op een vereniging, beslissingen veranderen niet zo maar. Ik ga nu naar iets van een eigenaar, zijn regels kunnen zo maar veranderen, en dan zou het misschien helemaal niet meer zo zijn als hij heeft voorgespiegeld.

Ik heb ooit bij een boer gestaan en daar werd ook deels via het bord gecommuniceerd en dat ging eigenlijk best goed, dus daar zou ik me niet te druk om maken, is gewoon een andere manier. Zorg wel dat je ook blijft praten met stalgenoten en eigenaar en dan komt het vanzelf goed. Bij een eigenaar kunnen de regels veranderen, maar als het goed is, gaat dat niet zomaar. Bovendien kan een wijziging ook positief uitpakken! En je mag natuurlijk altijd in gesprek gaan over een wijziging van de regels, daar is niks op tegen toch? Ik denk dat je op die nieuwe stal wat meer moet gaan investeren in het contact met de eigenaar. En waarom vraag je hem niet gewoon zelf hoe het er aan toe gaat op zijn stal? Nu heb je het alleen maar van horen zeggen. Leg je zorgen op tafel, vraag gewoon of de regels vaak wijzigen en dat je daar misschien problemen mee kunt hebben. Zal hij echt wel begrijpen en misschien kan hij je uitleggen hoe democratisch de beslissingen genomen worden, of er inspraak is of niet. kan bij jou een hoop zorgen wegnemen....

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:43

VEGASS schreef:
nou barcelano, die stal waar jij het over hebt met de schoon en kantinediensten daar sta ik dus...Ik sta er nu 17 jaar en vind het toch wel moeilijk om dit achter te laten. Waar sta jij dan in de buurt?? En babootje, je hebt geljk, verkassen is ff eng, maar wie weet ben ik wel helemaal happy de pappy dan, en als ik een maand mijn oude stal aanhoudt kan me weinig gebeuren....

Ah zo vermoeden had ik al ;)

Ik staat vlakbij Gorinchem.
Is 20 min rijden vanuit P'Drecht.
Maar heb wel het lingebos en ruiterpaden vlakbij stal :)

Helaas wel alleen een buiten bak die overgins heel goed is.

Heb ook op luxe stallen gestaan maar tot nu toe kan ik hier meer met me paarden:)

Naar welke stal wil je eventueel naar toe...de Randhoeve gok ik een beetje:P

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:50

Ik weet dat het moeilijk is om te verhuizen. Maar ik zou het gelijk doen als ik jou was. Je paard gaat er alleen maar op vooruit. Dan kan hij tenminste naar buiten overdag. Dat is toch het beste voor je beestje. Ook al doe je er nu veel aan om hem buiten te krijgen, lekker hele dag buiten met vriendjes is toch het beste.

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:00

ook ik heb pas de keuze gemaakt om te verhuizen.

ik stond op een pension stal, met best wel kleine stallen, een erg meule longeerbak/paddock en de rijbak ligt er ook niet meer al te best bij.
wel was er een stapmolen.
boven een ruimte voor de zadelkasten maar je moet iedere keer een trap op en af

maar een aantal meter verderop, ligt een stal

met ruimere boxen, binnenbak met fijne bodem, een buitenbak met ook wel een goede bodem en een hele mooie longeercircel met dezelfde bodem als de binnenbak,en een apparte losgooibak ook de helezomer weidegang en switers de mogelijkheid voor een paddock,

zadelkamer is beneden en is groot en licht

en omdat ik 2 jonge paarden heb en die volgendjaar ingereden worden, en de accomodatie is veel bter en de keuze was dan ook snel gemaakt :) en na een maand heb ik nog geen moment getwijfeld

aanstaande vrijdag gaat mijn andere paard daar ook heen en ik ben helemaal happy *\o/*

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:05

Dat het na 17 jaar moeilijk is voor jou om te verhuizen, dat snap ik. Veel mensen zijn toch gewoontedieren, je kent eigenlijk niets anders. Maar je twijfelt omdat het op die andere stal misschien wel fout zou kunnen gaan... eerlijk gezegd vind ik de huidige stal al heel erg fout voor je paard. Is geen paardwaardig leven, niet of vééls te kort op de wei komen. Jij doet er dan nog veel aan om het "draagbaar" te maken, maar ook met jouw wandelingetjes etc. is het eigenlijk niet genoeg, voor een dier dat gebouwd is op beweging.

Ik zou in dit geval puur aan paardlief denken, en gisteren ( ;) ) nog verhuizen! Je paard gaat daar veel gelukkiger zijn, en daar gaat het uiteindelijk toch om? :)

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:40

ook ik heb pas die keuze gemaakt. Niet dat ik het niet naar mijn zin had op mijn oude stal, maar deze waar ik nu sta is 24 uur weidegang met grote inloopstal en ook nog ruimte voor al mijn zooi. Toen ik daar eenmaal stond heeft manlief 2 paarden aangeboden gekregen die er nu ook bij staan waardoor we nu in totaal een kleine kudde van 4 paarden hebben. Leuke mensen daar waar we ook vaak mee gaan mennen en rijden. Iedere stal heeft zo zijn voor en nadelen en op een gegeven moment als het nieuwe eraf is wen je er vast wel aan ;)

stipke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 14:47

Ik zou gewoon de gok nemen.
Ik heb het afgelopen november ook gedaan. Ik kwam ook al 20 jaar op die stal, al vanaf klein meisje.
Ik kan je zeggen dat ik er nog geen seconde spijt van heb gehad, en ben er toch behoorlijk ziek van geweest, om de knoop echt door te moeten hakken.

Babette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:56

Het is een moeilijke stap omdat je niks anders gewend bent dan op deze manier Vegass.

Het is nergens zaligmakend, maar voor je paard kun je zeker beter. Ik wed dat je over een half
jaar niet meer voor kunt stellen dat je hem zolang op stal hebt gehad. Je gaat er beter van
slapen, maar het is wel even een proces van wennen en onzekerheid als je eenmaal over bent.

Komt goed, en mocht het echt niet werken op de nieuwe stal. Dan komt er echt wel wat anders
op je pad. Het is zo fijn als je thuis zit of aan het werk bent, dat je weet dat je paard lekker paard
staat te zijn ipv stalmus ;)

Storm199

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 10:41

Het blijft altijd moeilijk om te wisselen van stal, heb het zelf ook al een aantal keer meegemaakt. Pensionstalhouders kunnen bij zo'n eerste kennismaking van alles vertellen maar je moet maar afwachten hoe het in de praktijk uitpakt. Soms valt het mee, soms valt het tegen en dan kijk je weer verder.
Toch zou ik in eerste instantie aan je paard denken en natuurlijk je eigen gemoedsrust. Als jij je schuldig voelt, terwijl je drie keer per dag gaat, lijkt het meer op werk dan een hobby.
Voor mij was weidegang altijd een must en dan wel zomer en winter. In de winter moet je wel uitkijken met een bevroren bodem. Maar als de paarden het jaar rond buiten komen zijn ze echt wel wat gewend.
Rijden door andere ruiters in lessen zou bij mij echt niet gebeuren tenzij je echt weinig tijd hebt en de andere ruiters kent. M.a.w. dat je vaste ruiters (bijrijders) hebt.

Al met al blijft het een gok maar er zijn altijd meer opties. Ik zou zeggen volg je hart (en natuurlijk ook je verstand)!

Veel succes ;)

MarMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 15:15

Ik zou snel gaan wisselen. Paarden horen niet zo lang en veel in stallen te staan, en mijn paard meelopen in de manegelessen? NOOIT! Op mijn manege, staan in de zomer de paarden 24/7 buiten als het droog blijft (Slechte bodem). En in de winter staan ze de hele ochtend buiten en worden dan binnengezet. Je mag zelf altijd je paard in de paddock zetten als je wilt..