het is niet 24 7 maar voor iedere dag als het weer het toelaat van smorgen 6 tot savonds 5
ik vroeg me dit gewoon is af dus ik d8 vraag julie mening.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Focussed schreef:Dit is mijn weide van 50x30 m (ca). Ligt aangesloten op paddock en schuilstal dus paard kan kiezen waar ze wilt staan.
Afgezet in 4 stukken van 7x50.
[ Afbeelding ]
Roskur schreef:Wij hebben ook maar zo'n 2000 m2, waarvan deel paddock (we hebben een rond zandstuk, soort van renbaan-vorm) voor een ijslander en een paint. Wij hebben 6 stroken weiland en voeren het met strookbegrazing. D.w.z. we zetten maar één stuk tegelijk open en 2x per dag wordt 's zomers het draadje verzet zodat ze weer extra gras hebben. Alle stukken grenzen aan de paddock, waar ze altijd toegang toe hebben en daar zit ook een overdekt stukje bij 't schuurtje bij. Hiermee kunnen we ongeveer april/mei tot ongeveer augustus mee uit, daar voor en na voeren we hooi bij. Ook bemesten we de weides goed, en maaien/bemesten als de paarden net van een stuk af zijn. Het kan dus wel, en ik zou wel een apart stuk 'paddock' benoemen wat zand mag worden en de rest afsluiten 's winters, zodat je grasstukken mooi blijven en niet vernietigd worden 's winters.
Roskur schreef:Weet zo niet de precieze afmetingen, ik denk gemiddeld 12 x 25 m per weilandje?
Ze staan 24/7 buiten, hebben dus schuilmogelijkheid en een flinke zandpaddock in ronde vorm (middenstuk is ook gewoon gras en bestaat uit ong 2 weilandjes). We hebben 2 kleinere weides en 2 grotere, en de 2 grotere delen we door het midden voor de strookbegrazing. Ik ben ook voorstander van lekker buiten staan, dus altijd uitloop naar een bak of paddock is ideaal, kunnen ze zelf kiezen en schuilen wanneer ze willen.
Wij hebben voor een paar reden voor de track gekozen: Ten eerste zodat de paarden ook eens lekker kunnen rennen en dus langere stukken hebben om dat te doen, en verder ook zodat de paarden meer lopen (ze kijken graag eens wat er aan de andere kant van de paddock te zien is) en ze toch veel vrijheid hebben om rond te lopen ondanks dat ze op het zand staan. Ze lopen veel meer dan wanneer ze op een gewone paddock met dezelfde afmetingen zouden staan. Ook hebben ze aan de randen van de track altijd wat te knabbelen aan gras onder het draad, als ze zich vervelen kunnen ze dus altijd nog grasjes gaan zoeken omdat er veel meer 'zijkant' is dan bij een gewone bak of paddock. Hier (klik voor youtube filmpje) kan je gedurende het filmpje een beetje zien hoe het in elkaar zit, er zijn twee 'grotere' stukjes paddock, daartussenin een schuur met hooibak en schuildakje, en dan naar achteren toe de track met in het midden nog een weiland.
Roskur schreef:Die van ons is denk ik 2 meter breed ongeveer. Er passen net 2 paarden naast elkaar langs, en in de hoeken wat meer ruimte.
Kijk anders eens hier, het paddockparadise gebruikt ook het principe van een track namelijk en staat veel informatie: http://www.paddockparadijs.nl/
amber_steph schreef:Ik heb ook ong die hoeveelheid als jou, voor mijn shet en kwpn.
Ik heb het ingedeeld in 3 stukken wei, zodat ik altijd over kan weiden,
Verder heb ik een pad lopen langs de openingen van de weides, en eindigt aan de achterste weide.
Zo hebben ze altijd wat te lopen, en als het slecht weer is heb ik een soort paddock van 3x15 ongeveer.
Daar staan ze altijd wel beschut en kan ik ook hooi voeren als het slecht weer word.
Verder hebben ze de achterste wei nu kaal gegeten, en heb ik die gesloten en gisteren ingestrooid met mest zodat het kan groeien.
Het middelste gedeelte is de kleinste wei van de 3, en mogen hier dus maar paar uur per dag op.
En gezien de winter eraan kom, en ik toch wat over wil houden, blijven ze elke dag maar paar uur op de wei.
Het kan wel, maar je zal altijd wel moeten bijvoeren.
Dit is voor mij ook, in de ochtend krijgen ze hooi, en in de zomer in de ochtend en avond.
Kwa crossen mijn paarden kunnen op het pad en de weides wel crossen, maar ze zijn niet zo energiek.
Shetlief neemt wel eens een sprintje maar meer niet
Zelf vind ik 2 meter breed ook aan de krappe kant, gezien je ook een paard heb.
Ik heb zelf 3 meter breedte voor mijn pad.