Grote individuele stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Grote individuele stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 16:07

Al sinds ik droom van paarden aan huis, ben ik ervan overtuigd dat mijn paard in een grote stal moet komen te staan. En nu ben ik benieuwd welke paarden hier een grote box hebben voor hun alleen.
Om alvast wat ideeën op te doen is alle info welkom. Voor welke maat je gekozen hebt en evt. waarom? Welke materialen er gebruikt zijn? Of het een binnen- of buitenstal is? Welke bodembedekking en hoeveel verbruik etc.? Een foto (of meerdere) is uiteraard ideaal om er een beeld bij te krijgen. :D

Even een paar puntjes:
- met een grote box bedoel ik minimum 16 m² voor 1 paard (4 x 4).
- groepsstallen mogen ook wel, maar het minimum blijft 16 m² voor 1 paard. Dus een groepsstal voor 10 paarden verwacht ik een totale oppervlakte van minstens 160 m².
- bij inloopstallen moet het de overdekte "binnen"ruimte zijn die de minimummaat van 16 m² heeft (uitloop/paddock dus niet meegerekend).

Ik wil er geen discussie van maken over hoe slecht stallen wel niet zijn en dat 24/7 buiten zoveel beter is. Ik denk dat deze raadgevingen wel al genoeg te vinden zijn op bokt. ;)

Shoot! :)

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:38

Geen 4x4... Wel 3x5... Net niet jou maat, maar toch een reactie, ik heb een paard staan van 180 hoog... Deze staat +- 16 uur of 24 uur per dag buiten, ik vind het belangrijk dat mijn paard zich ruim kan bewegen in zijn stal... Daarom een ruime stal... Met wen "ópen" voorkant...

Tis een binnenstal, maar heeft alle luxe van wen buitenstal aangezien wij een grote deur van minstens 20m2bij de gang hebben zitten waar alle stallen op uitkomen.. Verder zijn de wanden van hout met voor de sociale contacten achterin tralies... Bij de voerbakken zijn de schotten wel dicht..

Verder hebben wij halve manen in de staldeuren... Ziet er chique uit en savonds staan alle paardenkoppies naar buiten re kijken :D
Laatst bijgewerkt door __PSM__ op 08-09-12 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Re: Grote individuele stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:40

Als ik ooit stallen bouw wordt het ook 4x4 of 3x5 en voor de drachtige nog groter. En anders gewoon een grote loopstal.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:44

Sorry voor de typfouten... Mobiel internet :P

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 19:50

wat je zou kunnen doen is èen groot hok, met schuifbare wanden.

een kennis van ons heeft een prachtige stal, het is wel in een grote loods, maar op ongeveer 4 meter staat er over de hele lengte een stalwand met deurtjes erin. aan het plafond hangen verschuifbare tussenwanden. als een paard een veulen heeft kan hij ze meer plek geven, hij kan de paarden ook in groepsstalling zetten, en als er eentje apart moet(door bv vechten), dan kan dat ook gewoon. plus dat je met sjofel kan uitmesten.

ik vind het zelf ideaal.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:01

Wij hebben een stal van 3x6 (waren er eerst 2 v. 3x3, muur ertussenuit) en dat is toch wel elkker hoor! Zitten dus wel 2 deuren in, maar ach :D Bij ons staan ze eigenlijk nooit op stal, 's winters hebben ze wel die stal open. Is makkelijk, kunnen ze makkelijk met zijn 3-en in en door de 2 deuren kunnen ze bij ruzie altijd weg.

We hebben ook nog een stal van 5x6 <3 Dat is nog veel lekkerder. Bij 3x6 hebben ze namelijk wel een lange stal, maar ze moeten alsnog redelijk krap draaien. Bij een grote min of meer vierkante stal kunnen ze echt rondlopen, fijn voor ze. + ze kunnen lekker ruim liggen, je kunt hooi verspreiden en wilgentakken.

Ook is het dan niet erg als ze 's winters 's nachts op stal staan (vind ik). Wij hadden er dan wel 2 paardjes in, maar kan natuurlijk ook met 1 paard. Alleen maar voordelen!

Het zijn trouwens buitenstallen, wel zo lekker :D Wij deden in die 5x6 stal gewoon een vierkantje van 3x3 maken met stro, anders verbruik je veeeeel te veel want een vd 2 was een enorme viespeuk! Stal is van hout geloof ik :+ En er zitten op ca. 2 meter hoogte 2 raampjes naar de stal ernaast (6x3) zodat ze kunnen neuzen ofzo :')

Het zijn wel vrij lage deuren, niet altijd ideaal! Daarom deden we helaas 's nachts de bovendeur aan de voorkant dicht (zaten 2 deuren in, 1 naar paddock).

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:09

Mocht ik ook ooit de mogelijkheid hebben komt er ook een grote box en die afmetingen tja moet ik nog even over denken zal ook in de buurt van min 4x4 komen.
En dan niet omdat ik hem dan de vrijheid/ruimte wil geven :o .
Reden hij zal niet veel binnen staan maar omdat ik hem graag zo schoon mogelijk wil houden als ik bv weer een shoot en of wedstrijd heb :+

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 20:11

De hoeveelheid 'hoofdruimte' speelt ook mee.
Ik heb een haflinger en een mini in een stal van ook ong. 4x4.
Ik heb namelijk twee open kanten waar de haflinger haar hoofd dus over heen kan doen, ook een kant naar buiten. Dit maakt de ruimte meteen een stuk ruimer voor haar dan wanneer ze die hoofdruimte niet zou hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 09:17

@PSM: dat klinkt echt heerlijk. Over die ene vierkante meter gaan we nu niet zeuren. Ik wilde alleen voorkomen dat mensen met een half metertje meer dan de standaard 3x3 zouden reageren. Dat noem ik nou niet echt een grote stal. :+ Ik veronderstel dat de 3 meter de lengte is en 5 meter de breedte? Dus dat de stal dieper ingaat?

@BaileyMix: 5 bij 6, dat is zo de maat dat ik ook aan zat te denken. Als het dan nog ergens een metertje of een half kleiner is, maakt dat nog niet veel uit.

@ Krips: dat is waar. Een stal zonder tralies of dichte muren lijkt ineens veel ruimer en luchtiger.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:23

De stal is 3 meter breed en 5 meter diep... Tis heerlijk voor die beesten! Ik heb ook nog nooit zon blij paard gehad als sinds hij op deze stal staat....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:30

de box van mijn paard is 250 x 500 en buitenluik en voorkant open
had nog fijner geweest als hij breder zou zijn [ 300 ] maar er was niet meer ruimte

mijn paard heeft het prima naar zijn zin, foto`s in mijn profiel.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:34

mirgino schreef:
de box van mijn paard is 250 x 500 en buitenluik en voorkant open
had nog fijner geweest als hij breder zou zijn [ 300 ] maar er was niet meer ruimte

mijn paard heeft het prima naar zijn zin, foto`s in mijn profiel.

In centimeters toch wel he :))

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 10:35

Van buitenaf vind ik die stal heel smal ogen. Als je er dan instaat valt het wel weer mee.
Al zou ik zelf toch ook wel anderhalve meter breder willen gaan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:43

Gini schreef:
Van buitenaf vind ik die stal heel smal ogen. Als je er dan instaat valt het wel weer mee.
Al zou ik zelf toch ook wel anderhalve meter breder willen gaan.

:j zou ik ook wel willen, maar dit is al groter dan op de stallen ,waar je paard in 300 x 300 met rondom tralies staat in een binnenstal.

BaileyMix ;) cm ja!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:49

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:56

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:06

Ik ben ook heel gelukkig met mijn stekkie en neem de slechtere bak graag op de koop toe... 500 meter verderop ligt zowel een achterberg binnen- als buitenbak... Plus 600 km ruiterpad...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:09

__PSM__ schreef:
Ik ben ook heel gelukkig met mijn stekkie en neem de slechtere bak graag op de koop toe... 500 meter verderop ligt zowel een achterberg binnen- als buitenbak... Plus 600 km ruiterpad...

:wow: ik moet het doen met ritjes op de busbaan, in de polder en een grote rit is dan naar een wandelgebied waar je met je paard mag
maar 600 kn ruiterpad........ :P

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 11:10

Dat klinkt idd als een paradijsje hoor. Hier zijn er ook maar weinig uitrijmogelijkheden.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:12

Direct aan de Veluwe! Heerlijk...

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 11:17

Mijn vp'den zijn rond de 1,50 misschien iets groter.
staan allebei apart in een stal van 4x4.
ze hebben een open voorkant zijkant zodat ze met elkaar kunnen kroelen en een open achterkant.
daar zit een raam.
er staat ook nog een shetje en die heeft een box van 2x 4 shet is 80 cm ook alles open
de paarden staan iedere dag 12 uur buiten

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:57

Ik heb een stal van 3 x 4 ongeveer, is een rare vorm. Ik sta op een pensionstal en heb een binnenstal. Alles is dicht eet tralies behalve boven de deur is een luik kan hij lekker kijken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 15:02

PocoGaucha schreef:

een kennis van ons heeft een prachtige stal, het is wel in een grote loods, maar op ongeveer 4 meter staat er over de hele lengte een stalwand met deurtjes erin. aan het plafond hangen verschuifbare tussenwanden. als een paard een veulen heeft kan hij ze meer plek geven, hij kan de paarden ook in groepsstalling zetten, en als er eentje apart moet(door bv vechten), dan kan dat ook gewoon. plus dat je met sjofel kan uitmesten.

ik vind het zelf ideaal.

klinkt goed en ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 16:17

friesiszwart schreef:
PocoGaucha schreef:

ik vind het zelf ideaal.

klinkt goed en ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet.

Dit hebben ze bij ons op stal ook :D
Ideaal!
Paardjes er uit, wanden opzij, shovel er door, op strooien, wanden terug en klaar is kees.
12 boxjes binnen een uur helemaal schoon :D
Plus dat het op open vloeren staat hierdoor heb je eigenlijk nooit natte boxen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:36

Ik heb een stal van 4,5 x 5 m voor een Epony, geen tralies dus alle kanten open wat nog meer ruimte geeft.
Ik vind t persoonlijk ook veel fijner mesten zo'n grote stal. In een 3x3 loopt ze alles door elkaar omdat ze steeds om haar as draait en daarmee ook de onderlaag omhoog woelt.
In een grote box kan ze een volte lopen en loopt ze daardoor alleen op de bovenlaag stro.