Aankoop weide, doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vang

Aankoop weide, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 13:17

Hey iedereen,

ik heb de kans om een weide aan te kopen, en wou graag wat meningen vragen.
Even wat informatie:

-43 are
-grote toegang aan straat (dus mogelijkheid binnenrijden tractor
-geen water of elektriciteit / geen stal of omheining
-grenst aan andere landbouwgrond aan de ene kant, aan de andere kant aan de achterkant van allemaal tuinen
-bos kan te voet bereikt worden
-vlak bij mijn ouderlijk huis, maar ik blijf natuurlijk niet eeuwig thuis wonen

De prijs is 15000 euro, daarbovenop komen nog wel de notariskosten

Zouden jullie het doen?

snoopydogy

Re: Aankoop weide, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:20

hangt er mee af wat je er mee wil doen wil je er echt een huis op bouwen

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:21

Moeilijk te zeggen. Voor mij zou het volgende belangrijk zijn om te weten:
Is het financieel haalbaar, ook als je op den duur het huis uit gaat.( ik begreep dat je nog thuis woont)
Kun je licht en electriciteit aanleggen?
is er een vergunning om een (schuil) stal te mogen bouwen?
En is er een vergunning om eventueel een bak aan te leggen of is er een bak in de buurt die tegen vergoeding te gebruiken is?

Daar zou ik naar kijken en het vanaf laten hangen.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 13:25

Een huis kan ik er niet op bouwen, het is landbouwgrond (anders zou 15000 wel heel goedkoop zijn:) )

licht en elektriciteit kan ik wel aanleggen denk ik, het is vlak aan de straat. Een schuilstal heeft in België geen vergunning nodig als ze aan bepaalde voorwaarden voldoet ( vb. één open kant of verplaatsbaar). Eeen bak heb ik niet nodig, een paddock zou wel handig zijn voor in de winter, maar dat zal sowieso wel mogen, da's maar zand).

En ja, financieel is het haalbaar.

Voorlopig staan mijn paarden erg goed op een weidestalling, dus ik zou ze de eerste jaren niet verhuizen. De aankoop lijkt mij gewoon interessant om iets achter de hand te hebben als ze toch moeten verhuizen. Ik zou dus wel graag weten of de prijs schappelijk lijkt in jullie ogen, zodat ik ze later, als ik ze toch niet nodig zou hebben of ver zou gaan wonen, niet met verlies moet verkopen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:28

Hoeveel paarden heb je? 43 are is niet erg groot als je er een aantal paarden op kwijt wil.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:30

Ik vind zelf 43 are echt te klein, alleen daarom al zou ik het laten liggen.
In de zomer is dat snel opgegeten qua gras, in de winter snel vertrapt. Dan zou je een paddock aan moeten leggen en dat gaat ten koste van je weiland.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 13:34

Ik heb één paard, maar ik zou er nooit een paard alleen op zetten. Max 2 paarden zouden er dus op komen, of een paard en een shet. Ik woon echter in ene streek waar nu éénmaal niet vaak grond te koop komt, en waar vele mensen paarden hebben, en soms zelfs op veel kleinere stukken dan 43 are (Overijse, naast Brussel). Een weide erbij huren voor in de zomer kan ik nog altijd, maar het geeft toch een zeker gevoel als je iets van jezelf achter de hand hebt. Ik vraag me vooral af wat jullie van de prijs vinden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:36

Te duur voor dit kleine stuk.
Omdat je toch immers iets zal moeten aanleggen erop, want in de winter red je het echt niet met dit stukje.

Ik heb zelf 1 hectare voor 2 D pony's en dat is zelfs te klein om in de winter de voeten droog te houden :)
In de zomer heb ik aan 1 hectare genoeg gras, kan ze makkelijk verweiden en land is niet overbegraasd.
Want daar zit je echt mee met maar 43 are; het land zal snel gestressed zijn.

Heb je wel genoeg geld om de wei te onderhouden? Want die kosten vielen mij namelijk erg tegen,

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 13:44

Ik zou de weide laten hooien, ofwel een boer vragen om het te bewerken, ofwel verhuren.
Te duur vind jij? Ik had namelijk gelezen dat weide tussen de 25000 en de 40000 per hectare gaan. Dan leek dit me wel een schappelijke prijs.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:47

43 are is toch 4300 m2 ? dat is helemaal niet te klein hoor. dat is een mooi stukje, voor maximaal 2 paarden.

je zult wat creatiever moeten zijn dan bij een groter stuk, maar verder kan dat best :)

geen idee wat de prijzen bij jouw in de buurt zijn, maar het klinkt niet duur. grootste nadeel vind ik dat er geen stroom is. stroom aan laten leggen is erg duur. ik zou eerder kijken of je een dealtje kunt maken met een directe buurman en daar een verlengkabel naar toe kunt leggen met een meter ertussen ofzo.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:48

Hooien, ja dat kan wel :)
Maar dan heb je wel een dure wei als je het alleen gebruikt voor het hooi. Zoveel komt er niet vanaf immers.
43 are kun je een leuke rijbak op plaatsen met stal eraan vast als het mag. Voor alleen weide vind ik het echt te klein en dus te duur omdat je er nog niet veel aan hebt.
Maar goed; moet je wel er iets op mogen plaatsen natuurlijk. Puur als grasland is het te klein (als je een natte zomer hebt blijft er niet veel over immers)
Maar als je erop mag bouwen kun je er wel leuke dingen mee doen :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:55

Vang: ik heb je een pb gestuurd ivm water en elektriciteit ;)

Evt kan je eens kijken naar de optie paddock paradise als je toch besluit beide paarden erop te houden?

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 13:59

Ik zou het doen, maar nog wel ff onderhandelen over de prijs. De prijzen van landbouwgrond kun je over t algemeen wel vinden op internet. Kijk even of t redelijk is.
Als je er niet te veel voor hoeft te laten is t een goede investering. Liever t geld in grond stoppen dan op de bank laten staan.

Ik kocht op mijn 18e onder aanmoediging van oma een halve Ha. Niet te duur. 6 jaar later werd het bouwgrond........ De kassa rinkelde lekker. Ik ben oma nog steeds dankbaar.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:00

XLeandrosX schreef:
Ik zou het doen, maar nog wel ff onderhandelen over de prijs. De prijzen van landbouwgrond kun je over t algemeen wel vinden op internet. Kijk even of t redelijk is.
Als je er niet te veel voor hoeft te laten is t een goede investering. Liever t geld in grond stoppen dan op de bank laten staan.

Ik kocht op mijn 18e onder aanmoediging van oma een halve Ha. Niet te duur. 6 jaar later werd het bouwgrond........ De kassa rinkelde lekker. Ik ben oma nog steeds dankbaar.

dat is lekker zaken doen :D

arwen21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:09

vang schreef:
Een schuilstal heeft in België geen vergunning nodig als ze aan bepaalde voorwaarden voldoet ( vb. één open kant of verplaatsbaar). Eeen bak heb ik niet nodig, een paddock zou wel handig zijn voor in de winter, maar dat zal sowieso wel mogen, da's maar zand).

Ik vrees dat ik je hier wel moet teleurstellen. Ik woon ook in België en heb een eigen weide in de provincie Vlaams-Brabant. Ik mag daar absoluut geen zand aanvoeren, zelfs geen kruiwagen. Ook een deel verharden is niet toegelaten.
Een schuilstal is normaal geen probleem, als die langs 1 zijde volledig open is, uit hout bestaat en er geen vloer in wordt aangelegd (ook geen losse stoeptegels). Ik dacht dat zo'n vergunningsvrije stal max. 12 vierkante meter mag zijn, maar dat weet ik niet exact.
Natuurlijk is het niet zo dat alle gemeentes even streng zijn, maar dat zou ik zeker op voorhand navragen.

Wat voor bodem heeft de grond en hoe hoog is de weide gelegen? Zit je op hoge zandgrond, dan vind ik het een mooie prijs en zou ik er voor durven gaan. Is het laaggelegen kleigrond, dan moet je zeker zijn of je wel zand of verharding mag aanbrengen.
Anders ga je er later spijt van krijgen denk ik, als je herfst, winter en begin van de lente je paarden tot halverwege hun knieën in de modder ziet staan...
Maar verder zou ik niet twijfelen en het gewoon kopen. Het is geen te dure prijs voor die regio lijkt me!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:11

ik betaal hier voor zandgrond 4 euro per m2, ken jouw regio niet, maar lijkt me niet te duur, maar wat arwem ook zegt, kleigrond is lastig en zoek eerst uit wat je wel en niet mag
43 are is goed te doen, alleen zul je in de winter een stuk apart moeten houden en bijvoeren zodat je in de zomer nog gras overhoud

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:12

arwen21 schreef:
vang schreef:
Ik dacht dat zo'n vergunningsvrije stal max. 12 vierkante meter mag zijn, maar dat weet ik niet exact.
!

20m²
In elke gemeente net hetzelfde want vrijgesteld van vergunning.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:13

vang schreef:
Te duur vind jij? Ik had namelijk gelezen dat weide tussen de 25000 en de 40000 per hectare gaan. Dan leek dit me wel een schappelijke prijs.

Ehhh nou ben ik echt heel slecht in rekenen, maar bij een prijs van 15.000 euro voor 43 are zit je kwa hectare toch zeker al op 30.000 euro. Iets meer zelfs nog omdat het zelfs nog iets minder is dan een halve hectare. Dan zit je kwa prijs toch al aan wat er normaal voor betaald wordt? Zou ik niet onder de noemer schappelijk zetten, maar gewoon de normale prijs.

Imo 43 are voor 2 paarden is tenzij het een paar shetties zijn veel te weinig. Het gras zal geen kans krijgen weer rustig te groeien. En zon inimini stukje hooien heeft imo ook geen zin. Daar komen je de kosten niet boven het gewin. Je moet niet vergeten wat het kost om even een loonwerker/boer te laten komen het te maaien, schudden, oprillen en pakken. Dat gaat je op zon klein stukje een hoop kosten geven met maar weinig opbrengst.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:17

Ik ken iemand die 2 paarden op 40 are redelijk natte grond houdt en altijd gras heeft, maar die persoon heeft een paddock gemaakt en de paarden staan eigenlijk altijd op de paddock en ze krijgen altijd een klein strookje gras bij. Zo doet ze redelijk lang met het gras, in de winter staan de paarden enkel op de paddock met hooi. Ik geloof dat ze in de zomer ook hooi moet bijvoeren want de paarden krijgen telkens maar een heel klein strookje gras erbij.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 15:00

Voor max 2 paarden is het voldoende, en als je een schulstal mag plaatsen en een stukje bestraten, dan zou ik het doen, zeker als je tegen een woonwijk zit (misschien voor de toekomts bouwgrond)
Ik huur een weide van ruim 46 are en aan weide hou ik 42 are over hier heb ik een shet een c pony en een fries van 1,58 op staan. Ik heb in de zomer voldoende gras.
Ik heb een Paddock/bak (20x40) waar ze altijd in lopen (dit is kapot gelopen zand en trek ik regelmatig open) De rest is weide en doe ik aan stripbegrazing. In de winter lopen ze alleen in de paddock. Ik zit wel op zandgrond.
Hier ligt de prijs van landbouwgrond op 65000 euro per ha (noord brabant, De Kempen tegen belgie)

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:15

rina schreef:
Imo 43 are voor 2 paarden is tenzij het een paar shetties zijn veel te weinig. Het gras zal geen kans krijgen weer rustig te groeien. En zon inimini stukje hooien heeft imo ook geen zin. Daar komen je de kosten niet boven het gewin. Je moet niet vergeten wat het kost om even een loonwerker/boer te laten komen het te maaien, schudden, oprillen en pakken. Dat gaat je op zon klein stukje een hoop kosten geven met maar weinig opbrengst.

ik heb 45 are voor 1 paard en 3 shetten en dat gaat prima.

van die 45 are gaat nog de rijbak, de oprit, de paddock en de stal af. wat er over blijft is grasland. de paarden kunnen de hele zomer leven van het gras en krijg in de avond dan een beetje bijgevoerd in de paddock.

met minder grond moet je wat creatiever zijn, maar om meteen te roepen dat het veel te weinig is vind ik onzin.

ook dat je zo'n klein stukje niet kan hooien is onzin. ik hooi bij de overburen een stuk van zo'n 3000 m2 en was de laatste keer 0,50 per pakje kwijt. dus hoezo wegen de kosten niet op tegen de opbrengst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 17:55

Ik heb 62 are voor 1 tinker kruising, een warmbloed hengst en 2 shetjes. Ook landbouwgrond.

Ik heb incl notariskosten iets meer dan 25000 betaald en heb 2 schuilstallen, een put grondwater met handpomp en de bijhorende badkuipen :P
Omheining heb ik moeten vernieuwen, die was bagger (ijzerdraad en prikkeldraad). Ligt ook vlakbij de straat, dus lekker goed bereikbaar.

Ten eerste: je hebt WEL een vergunning nodig voor je schuilstal tenzij ze aan de afmetingen voldoet of verplaatsbaar is. Dit moet je navragen bij je gemeente. kijk ook na of het zeker landbouwgrond is, waardevol agrarisch gebied of groene zone/natuurgebied. In natuurgebied mag je immers NIKS van schuilhok zetten, mag je niet bemesten of bijvoeren.

De gangbare prijzen in Oost-Vlaanderen zitten rond 50000€/ha, compleet kaal en vaak in niet al te beste toestand Ik heb dus mijn stuk ook goedkoper gekocht dan normaal.

Ik heb 1 paddock aangelegd en 1 stukje weiland is 25x50 als piste. Mits afwisselen en regelmatig de paarden op de paddock houden bij de shetjes lukt het als je je weiland goed in orde houdt. Van oktober tot maart/april gaan de paarden hier op pension, daar heb ik een altijd bruikbare buitenbak met verlichting ter beschikking of een binnenbak 15min stappen verderop.

Het is niet omdat je vlakbij huizen zit, dat je stroom kan krijgen. Ik kreeg een dikke "njet" te verteren of anders een erg dikke rekening omdat ze ook een stroomkast moesten plaatsen. Is het een nat stuk land, voorzie dan alvast blubber in de winter.

In jouw geval zou ik kijken of je nog weide kan bijhuren (voor 2 paarden 365/jaar reken ik persoonlijk op 50a/paard) of regel winterstalling in de buurt.

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-12 21:39

Bedankt voor de reacties. Ik verschiet wel van die hoge prijzen voor landbougrond, 65000/hectare :-o
Het is zandgrond, dus dat zit wel goed. Er stonden vroeger (echt lang geleden) serres op.
Waterprobleem kan ik ook oplossen met een dakgoot op de schuilstal, met afvoer in een grote bak, ik ken veel mensen die dit doen. En licht heb ik eigenlijk niet nodig, ik heb mij vroeger ook altijd beholpen met een koplampje in de winter :o Voor de omheining bestaan genoeg apparaatjes.
En inderdaad, ik kan altijd iets bijhuren voor de zomer.
Ik denk dat ik het ga doen, hoe langer ik erover nadenk, hoe overtuigder ik raak :)
Zelfs al vinden sommigen 43 are niet veel, het is toch beter dan niets zelf hebben lijkt me ;) Dat kan niemand je nog afpakken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:54

Ik las 43 hectare :7 Dacht al, wat zitten ze nou te zeiken!

Maargoed, 43 are is toch 4300 m² ? Is toch niet eens zó klein? Als je na gaat dat een normale bak 20x40 800 m² is, dat dus x 5 plus nog een beetje... Lijkt me groot genoeg! Zeg even dat je een paddock aanlegt van 1000 m² dan heb je dus nog 3300 m² wei over? Zet voor het gemak in die paddock even een stal, betegeld stukkie ervoor...

Huur je voor de zomermaanden een wei bij, heb je voorjaar en najaar je eigen stukje wei nog en 's winters paddock. Gewoon goed bijvoeren, ze kunnen echt de benen wel strekken op 4300 m² hoor!

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 22:01

Er zitten aangrenzende tuinen aan het weiland?
Als je ooit in een huis daar zou kunnen gaan wonen zit je perfect natuurlijk.
Of je verkoopt, met winst, later je weiland door aan een bewoner van een van de aangrenzende tuinen.