Paddock (zand) gaat naar pies stinken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Paddock (zand) gaat naar pies stinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 09:11

Hebben jullie dat nou ook, dat de zandpaddock behoorlijk naar paardenpis gaat stinken?

Zou hier nog iets tegen te doen zijn, behalve nieuw zand aanvoeren? Ik kan eigenlijk niks bedenken :P

Het zand ziet er verder goed uit (niet vies ofzo), droogt altijd vrij snel na regenbuien dus watert best goed door, maar die pislucht jongens :r

CarinaR

Re: Paddock (zand) gaat naar pies stinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:29

Yup, hier ook last van, met warme dagen ruik je het best.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:30

ja dat krijg je na verloop van tijd, weinig aan te doen.
je kunt het iets verminderen door de boel goed open/doorlaatbaar te houden en hopen op af en toe een hele flinke bui.
persoonlijk baal ik altijd als ze vlak bij de ingang/stallen gaan staan piesen, verderop hrb ik er geen probleem mee :D

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:32

Slepen ??
Frezen ?

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:33

Op mijn vorige stalling spoot ik de stenen paddock iedere keer af, dat hielp heel veel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 09:33

Helpen jouw lavasteentjes ook niet DD? :P

Hier is het hem vooral met de Fjord en de Haf, die pissen en scheiten waar ze staan en dat is 9 van de 10 keer precies in de doorloopjes vanuit de stal en een enkele keer zelfs in de stal *bweuh*, ranzig jongens :P

Na een bui is het inderdaad wel weg.

Er ligt ook geen pis bovenop, zand laat goed door :j

Maar blijkbaar blijven de geursporen gewoon aan het zand kleven en zakken niet mee met het vocht :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:38

de lavasteentjes zijn ondertussen ondergedompeld in het zand al werkt het nog wel: geen natte plekken daar
als ze echt vaste plasplekken hebben zou je misschien iets van een geurbinder kunnen proberen: zeoliet korrels bijv.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 09:42

Ja voor stallen heb je wel het 1 en ander, maar ik heb daar verder geen verstand van :)
Zou dat op zand ook werken?

Ik ga eens kijken, bedankt :)

De ergste plek is als je vanuit de stal loopt en dan 2 meter naar beneden vanwaaruit je alle kanten op kunt...daar moet je dus eigenlijk altijd doorheen en staan ze graag te hangen, de boel helemaal vol te scheiten en onder het zand te trappen en onder te pissen, bweuh, stelletje goorlappen.

Zit te overwegen om daar toch een keer iets van verharding te maken, het zand spoelt er ook steeds weg omdat het wat schuin ligt en dan zouden ze ook wat minder zand de stal in lopen wellicht.

Ik word er best sjacho van dat precies "in de loop" al die gore zooi ligt altijd :P
Die van mij is altijd zo netjes geweest en ging altijd naar de rand van de paddock om daar de boel vol te kakken +:)+

We hebben nu een klein stukje looproosters (gewoon die metalen roosters met vierkante vakjes die ook vaak als een soort deurmat gebruikt worden) en die zijn wel lekker stevig.

Maar die vieze koudbloeden scheiten en pissen echt overal, ik zou willen dat dat af te leren was :o
Laatst bijgewerkt door pmarena op 03-09-12 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:44

dan zou ik toch een kuub lavasteen eens proberen

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:04

Ja dat heb ik ook,stinkt enorm!Volbloeden doen het trouwens net zo goed hoor overal schijten en pissen :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 10:23

Hier alleen de koudbloeden, dus ik noem het maar gewoon bij de naam, het is echt van hetzelfde laken een pak, de Fjord en de Haf.... :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:27

Dan heb ik zeker zeer onzindelijke volbloeden want die zijn echt vies,plassen en poepen overal en lopen er daarna ook nog even lekker doorheen(en dat terwijl ze alle ruimte hebben) :')

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:30

Hier ook een die precies poept en plast in de doorloop... En ook echt enkel in de doorloop... Om er vervolgens zelf door te lopen...

Ik hark het regelmatig even om, dan stinkt het even goed maar na een paar minuten is dat weg.
Verder wil ik ook nog wel eens de tuinslang over de plekken waar ze vaak plast halen, om het een beetje schoon te spoelen.
Zit eraan te denken om over de plasplekken in de doorloop eens een emmer water met een beetje zeep te gooien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:42

misschien is een opvangput met een vochtdoorlatende mat een betere opliossing :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 10:57

En dan gaat het in die put staan meuren? := :P

Nah, ik denk dat we in plaats van het zand op die plek maar beter iets kunnen leggen dat flink klatert zodat ze het piesen wel laten op die plek....maar wat, nog even over denken :)

Jammer dat er geen ondergronden zijn waar ze niet graag op poepen -O-

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:57

tja, om die reden was ik wel blij dat ze het in de stal in het strooisel deden. Nu heb ik van de zomer het strooisel uit de stal gehaald en plassen ze vaker buiten, maar ze doen het ook nog steeds in de stal zelf.

Het is dus maar net wat je liever hebt ;) Misschien inderdaad proberen het een eindje verderop aantrekkelijker te maken als plasplek en vooraan minder aantrekkelijk of makkelijker schoon te spuiten.

Er was iemand hier die speciaal poeder te koop wist voor in de paddock... Naam poeder vergeten en naam persoon :P hahahahaha.
Maar goed, wie weet komt diegene wel weer langs...

Voor de stal is Urine-off een goede oplossing, maar voor zand werkt dat niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 12:00

Ik ben daar ook wel benieuwd naar, iets wat er doorheen gemengd kan worden om die vieze lucht te binden, of een luchtje verspreiden dat de inspiratie om eens lekker te gaan pissen / kakken wegneemt zou ook handig zijn, zodat ze het gewoon netjes aan de buitenrand van de paddocks neerleggen :P

De Fjord ook, die kakt stelselmatig op de meest ongelukkige plekken, baasjes zelf lopen er ook altijd op te mopperen als ze even langs de zadelkamer lopen...en beest laat daar weer precies voor de deur een drol vallen _-:(

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:00

De pisplekken dagelijks omharken en eens in de zoveel tijd de bodem laten frezen scheelt een hoop tegen de pislucht.
Laatst bijgewerkt door Kaspar op 03-09-12 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:00

En gewoon goed sproeien?
Ik heb gewerkt met honden en daar hadden we overdekte speelvelden.
Dat gaat ook stinken, maar niet als je gewoon goed sproeit.
Geen sloot ofzo waar je water uit kan halen om te sproeien?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:01

Joyce b je brengt me op een idee *\%/* *\%/* *\%/* *\%/*

Heb nog Sirocco stalpoeder liggen, dit zorgt ervoor dat er minder ammonia komt, en alles heerlijk ruikt!! Als ik dat nou op de poep/piesplek eens door het zand meng...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:04

En als je er nou gewoon eens 2-3x in de week een sproeier overheen zet voor een half uurtje?

Wij hebben er nooit last van , maar onze paddock ligt 20 uur per dag in de schaduw, misschien dat dat ook scheelt? En op wat voor ondergrond zit je?

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:04

Wat vervelend dat de lucht blijft hangen in het zand. Afhankelijk hoe het ingericht is kan ik me voorstellen dat je er last van hebt. Wat voor zand gebruik je voor je paddock en hoe ziet de onderlaag van je paddock eruit (ofwel, waar is het zand opgestort?) Volgens mij moet je met een goede doorstroming al een heel eind kunnen komen. Als de urine namelijk snel wegloopt, zou je ook geen last hoeven te hebben van de geur.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 12:14

Direct na een bui is de lucht even weg, maar over het algemeen hangt hij er toch wel. Om nu dagelijks te gaan sproeien vind ik eigenlijk geen optie, zonde van het water (want dit zal uit de kraan moeten komen) en niet echt een handige plaats zo precies voor de stallen, om die steeds nat te hebben en paarden die er dan niet langs durven enzo :)

Dan kunnen we beter het zand op die doorgang vervangen door iets dat ontmoedigt om te piesen zodat ze het wat verderop doen en we er niet steeds door hoeven te lopen :)

Op zich hebben we er zelf niet veel last van, het is echt als je op het zand loopt daar waar ze vaak staan te wateren, dan denk je wel van pfffft hee, ranzig, op die plekken. Net alsof je in een stal staat met een pisplek. Het zijn ook 3 merries en die stinken toch altijd wel wat harder, helemaal als ze hengstig zijn :P

Het zand watert goed door. Is zo'n 30cm drainagezand op klei. Het vocht is zo weg, maar blijkbaar blijven de geur-moleculen wel hangen :P

Ik hark tijdens het uitmesten de plekken ook onder maar het zit gewoon aan het zand vast ofzo, die geur.

Is ook niet dat je stijl achterover slaat ofzo, niet zo goor en "dik" qua lucht als in een stal, maar fris is het toch niet :=

Wat dat betreft is het op zich inderdaad nog niet zo gek om ze in de stal in de houtkorrel te laten pissen, want die gooi je tenminste nog weg :P

Maar dat is ook een gruwelijke lucht als ik daar 's ochtends de pisplek uit haalde, dan wil je echt wel even buiten lucht happen en dan pas in die plek gaan wroeten :=

Terwijl dat toch op zich niet stinkt die houtkorrel-stal...als je er maar vanaf blijft :P

Frezen is op zich natuurlijk ook een soort van harken-plus...we hebben wel een frees overigens :)

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:17

Zou het dan niet aan de klei kunnen liggen? Dat de geur daarin blijft hangen. Je zou eens kunnen proberen op zo'n pies plek een stuk weg te graven en eens zien/ ruiken hoe de klei erbij staat.

Vrienden van mij hebben daar ook zo'n last van, ook met een klei ondergrond, terwijl ik er hier (zand grond) nooit problemen mee gehad heb en ze staan er al 10 jaar een aantal dagen per week op.
Als het inderdaad aan de klei ligt is het misschien een optie om de klei nog dieper uit te graven, daar een laagje geur absorberend/ neutraliserend spul overheen te storten en dan het zand. Dan ben je alleen wel effe verder geloof ik... -O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 12:28

Klei is überhaupt niet uitgegraven ;)

Gewoon los zand er op gestort en dat bevalt in principe eigenlijk wel prima, paddock is snel droog, alleen af en toe wat nieuw zand er overheen omdat het zand langzaam de klei in zakt maar ik neem aan dat dat ook wel zal verminderen na een paar jaar omdat de onderlaag toch steeds steviger wordt door het vermengen met de onderste laag zand.

Ik zou ook eigenlijk geen neutraliserend spul weten, maar dat is wel het idee waarmee ik dit topic heb geopend. Ik neem toch aan dat meer mensen hier "last" van hebben en wie weet is er wel een gouden tip van een goedje dat je er doorheen kunt mengen en die het neutraliseert, waar ik het bestaan (nog) niet vanaf weet :)