Timer voor ontgrendelen schrikdraadpoort

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Binka1

Timer voor ontgrendelen schrikdraadpoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-12 22:09

Ik ben op zoek naar een timer waarmee je een schrikdraadpoort (bijvoorbeeld een elastische of een veerpoort) op een bepaald ingestelde tijd kunt ontgrendelen. Met als doel het hooi wat achter de oort klaarligt voor de paarden beschikbaar te maken als ik op mijn werk ben (met het oog oop 3-4 keer per dag hooi voeren)
Op deze site is een voorbeeld te zien van een product dat in zweden verkocht wordt, maar ik vroeg me af of er iemand een soortelijk produkt weet wat in nederland op de markt is.
http://feed-x.se/g11.pdf

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alane

Re: Timer voor ontgrendelen schrikdraadpoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:18

ik vind het een griezelig ding, vooral dat voorbeeld met die veer. Paarden hebben zo snel in de gaten hoe het werkt dat ze staan te wachten. Met alle gevaar van dien, veer om de benen.

En als je schrikdraadje op de grond ligt is de stroom van de andere draden ook weg.

kun je dan niet beter aan een constructie denken dat ze meer moeite moeten doen om het hooi op te eten?
bijv, dmv een rek op het hooi.
Zijn ze langer bezig en smeren ook minder.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:30

Alane schreef:
kun je dan niet beter aan een constructie denken dat ze meer moeite moeten doen om het hooi op te eten?
bijv, dmv een rek op het hooi.
Zijn ze langer bezig en smeren ook minder.

Slowfeeders werken zodra de pony's ze eenmaal doorhebben niet zo vreselijk slow/vertragend meer. Leerperiode ligt rond 1 week.

Ik ben zelf ook naar dit soort constructies op zoek, zodat ik bv een wei of voerplaats open kan zetten zonder dat ik we ben. Oplossingen voor problemen met stroomdraden, betrouwbaarheid en kwetsbaarheid van het systeem ben ik ook nog lang niet uit.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 22:39

hooinetten in een boomhangen die op gezette tijden dusdanig zakken dat ze erbij kunnen. :D

Ik had vroeger gewoon een baal op de weide staan, en dat ging altijd goed.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:07

Je hebt ook van die auto-doorgangen voor door de paardenweide (Gallagher), een soort van slagboom met stroom er op. Misschien dat daar ook wel timers op te zetten zijn?

En van de actiefstallen heb je ook van die poortjes die op tijd kunnen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:13

rent er eentje de verkeerde kant op spiest die zichzelf op zo'n poortje...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 23:22

Op zich wel een interessant systeem :) ik ken het zelf niet, ben alleen bekend met het chip systeem om paarden/koeien mee te voeren.

Lijkt mij best handig, alleen heb ik 3 stroomdraden nodig om de paarden achter de omheining te houden. Dus dat is lastig :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:37

Het blijven i.m.o. vrij risico-volle dingen, die zelf openende hekken :=

Waarom niet gewoon een aantal hooinetten of bakken met 30mm mazen, rantsoen goed hooi erin en voor de rest heel mager hooi of zelfs stro zodat ze altijd wat te knabbelen hebben en toch niet teveel "power" binnenkrijgen. Makkelijk voor eigenaar, fijn voor paarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:43

ik zie die openschietende haken ook niet echt zitten, beetje hongerig paard staat al uren voo dat draad te wachten, dus grote kans dat het misgaat daar.
poorten die omhoog geen a la spoorwegovergang lijkt me nog het meest veilig

ik wacht nog steeds op de uitvinding van een ouderwetse 'stenengooier' die elk kwartier een plukje hooi ergens in de paddocks gooit :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:46

*fffffloemp!!* :')

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:05

Vraag defensie...
Kunnen ze oefenen op droppen van materieel op kleine oppervlaktes.
Paarden blij met extra hooi, en zie je ook nog iets terug van belastingcentjes.

Wel een reflectiedeken op doen zodat ze je paard niet raken. :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 11:48

Tja, je hebt ook ruiven met een schuif er voor. Heb wel eens een ontwerp getekend met zo'n rolluik met timer. Dan kun je de timer instellen wanneer/hoe laat en hoe lang die open gaat. Alleen nadeel is dat die rolluiken van boven naar beneden lopen en wanneer je ze andersom zou monteren, wat veiliger is bij het sluiten, dan komt er rommel en regen in die kastjes en dat komt niet ten goede aan de levensduur denk ik.
Als je ze inderdaad alleen open laat gaan is er geen probleem. Dan zou je gedoseerd het voer er in kunnen leggen en dan 1 voor 1 een "voerwand" open kunnen zetten. Nadeel is dat die luiken ook heel prijzig zijn.

Als je 1 zo'n ding op gezette tijden open en dicht laat gaan, dan ben je goedkoper uit. Nadeel daarvan is dat ze weer niet bij het hooi kunnen buiten die tijden om, terwijl je met open zetten van een ruif of ruimte, de paarden de kans geeft om tussendoor wat anders te doen en op een later tijdstip de rest op te eten.

Die tijdgestuurde (omheinings)ruiven met schuif heb je ook in klein formaat voor in stalpaddocks. Als je maar 2 paarden hebt die goed met elkaar op kunnen schieten en elkaar niet wegjagen bij het voer dan zou dat nog een redelijk betaalbare oplossing kunnen zijn.

Ook zijn er wel machines die op ingestelde tijden plakken hooi latten vallen in een ruif/voerbak er onder. Op die manier kun je ook gespreid voeren. Zijn ook dure dingen en of die hier al zijn te leveren weet ik niet. Is Amerikaans (Stable Grazer)

http://www.stablegrazer.com/products (ook voor paddock)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:11

Ik heb zelf ooit al gedacht aan zo van die schuin geplaatste hekken die door de zwaartekracht zelf terug dicht klappen (wordt nog al eens in natuurgebied gebruikt) te gebruiken om een weide te laten openen. Ik zou ze dan omgekeerd gebruiken: door de zwaartekracht openslaan van het moment dat de timer het slot eraf haalt. Je moet ze dan wel zelf uit de weide halen.

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:17

Ik grap altijd tegen mijn vriend dat als ik ooit paarden aan huis heb, dat ik dan een knopje naast mijn bed wil om op zondagochtend het hekkie van de wei open te doen, zodat ik niet mijn bed uit hoef. :+

Maar eerlijk gezegd lijkt het me nogal eng, wat nu als het kapot gaat? Dan staan je paarden zonder eten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:18

Daarvoor zou je ook automatische poortopeners kunnen gebruiken, zoals op elektrische hekken voor inritten en zo. Die vallen nog mee qua prijs en er zijn hekken die ook op tijd werken (normaal op afstandsbediening of met code/keycarts/sleutels

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:32

Zou het op zich niet het veiligst zijn als je dan werkt met een soort opslag-ruif die verborgen is achter een wandje van schaaldelen ofzo, zodat er niet bij kunnen, met daar een klepje onder dat je open kunt laten gaan waarna het hooi in de ruif (of iets) eronder valt waar de paarden er wel bij kunnen?

Dan beweegt er niks binnen bereik van de paarden en zo'n klepje kun je wellicht erg makkelijk laten ontgrendelen, het gewicht van het hooi duwt het dan vanzelf open :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:09

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:13

Nee dank je, ik heb al een opslag vol :P

Jij hebt nog ruimte toch :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:18

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:32

lol, die 1e heb ik echt om moeten lachen...ik zie mijn paard echt al rechtop staan om er toch gewwoon bij te komen en bij de 2e (met veel te scherpe hoeken) zal ze gewoon haar snuit niet terug tekken als de klep dichtgaat :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:52

Mja, zoiets als die eerste inderdaad, maar dan het hele ding weggewerkt achter een wand zodat het paard niet in de buurt van de bewegende delen kan komen en er gewoon een plak(ken) hooi achter de wand vandaan in een ruif o.i.d. terechtkomt.

Dat lijkt me de simpelste en veiligste oplossing :)

Kun je desnoods een hele dubbele wand vol met hooi en meerdere kleppen maken :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:57

leuk voor op stal, maar voor buiten wil je juist dat ze wat moeten lopen voor het eten.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:02

Zie naar aanleiding van eerdere posts hier ineens omgebouwde kleiduivenschieters of tennisballengooiers voor me.... Ga toch maar voor iets controleerbaarders denk ik.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 15:56

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 16:16

en je kastje pmarena: