Hoeveel kan ik voor stalling vragen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

niek_aaron

Hoeveel kan ik voor stalling vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 02:58

Ik werd benaderd door iemand of ik een plekje heb voor haar pony anders moet ze m verkopen.....wegens tijdgebrek zou ze maar 3x p/m kunnen komen. Maar wat kan ik vragen?

Ze lijkt me echt heel aardig. Ik wil haar niet afzetten, maar ik werk zelf ook, heb 4 kinderen en zelf een pony en een shet. Ik wil het graag doen, maar moet wel echt tijd maken voor haar pony....ik ga de pony ook 2 tot 3x per week beweging geven.....rijden/ longeren en grondwerk....

Geen luxe bij mij;

24/7 Paddock 40x 25, ruime stal met uitloop 5x5 als de paddock te nat is of bevroren, ik voer de paarden 's morgens en 's avonds, mesten paddock om de dag en wanneer op stal iedere dag...moet wel wat opknapwerk aan gebeuren......maar ze staan droog....in nov wordt het water aangelegd...nu nog met tuinslang....

Ik zelf vind de paddock te onregelmatig om goed in te rijden. Aan het einde van de straat kun je in een gedraineerde buitenbak rijden (2,50 per keer)
Daar komt volgend jaar een binnenbak(5 euro per keer)

Zij levert zelf hooi...ook voor ons.

Dus kale stal, voeren, mesten, beweging, stro( 3,50 per baal bij de boer)

Alvast bedankt voor het meedenken...

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 03:06

Wat zou je kwijt zijn aan de kosten voor de pony (voer, bodembedekking etc)?
Dan zou ik daar een 100 a 150 euro bij optellen voor je moeite elke dag.

Zou overigens wel een contract laten opstellen (genotariseerd), dat je niet straks zit met iemand die niet betaald maar je wel met de pony opscheept waar je niets mee kan in dat geval.
Ook ivm dierenarts bellen bij noodgevallen, en de hoefsmid etc.
Zeker als iemand maar 3 keer per maand kan komen, zou ik op mijn hoede zijn.

Ashkerlon

Re: Hoeveel kan ik voor stalling vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 03:16

24/7 paddock... dus geen weide?
Alles wat er gegeten wordt is dus het hooi, en dit wordt geleverd door de eigenaresse van de andere pony? Ook voor je eigen pony's?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:08

Als zij al het hooi levert (ook voor die van jou) en jij er een leuk rijpaardje aan hebt, dan heb je in principe al een flink deel van je betaling denk ik? :)

Heeft ze er zelf nog een mening over wat ze naast al het hooi nog bij zou willen betalen?

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:16

als ze zelf hooi en bix regelt zou ik 125 tot150 euro vragen maar wel goede afspraken makem over da hoefsmid enz

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:20

ik zou inderdaad ook eerst het een en ander op papier zetten,vooral omdat zij zelf ook niet vaak zal komen en jij dat paard er ook bij moet doen.kijk als zij zelf al hooi betaald en ook voor jouw paardjes dat scheelt natuurlijk al.
ik zou ongeveer tussen de 100 en 150 euro vragen per maand.
je hebt er immers gewoon een derde paardje erbij om te verzorgen,omdat zij zelf haast niet komt.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 09:21

@ Thirty 60 euro stro. De boer vraagt 3,50 per pak. Mestafvoer per jaar is 100 euro. Contract is zeker een goed idee....en dierenarts ed.......
Ik heb kennis gemaakt met haar en ze is echt heel aardig.....

@ Ashkerlon....helaas alleen paddock. Ik kan hooi van haar nemen. Ik geef muesli bij arbeid....Bij mij is het meer het aspect tijd.....ik ga haar paard beweging geven en dat wil ik goed doen.......2x per week is minimaal 3u per week....mesten....2u per week....toch 20u per maand. Paarden stan aan huis dus altijd toezicht...

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 09:27

Nu ben ik ongeveer 90 euro pm kwijt aan hooi....jullie vinden zo 125- 150 euro ok.....ben echt heel blij met jullie reacties.....wat betreft afspraken maken ove da en hoefsmid....

@pmarena Ik heb het paardje ' ontmoet' en is een leuk paardje. Arabier schimmel.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:30

Die reacties van 125-150 euro, houden die er ook rekening mee dat het baasje van de nieuwe pony al het hooi ook al gaat betalen en dat waarschijnlijk al rond de 150 euro per maand kost voor de 3 ponies samen?

Nog eens 125 of 150 euro daar bovenop dan wordt het wel erg prijzig vind ik :o

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 09:42

pmarena:daar heb je een punt ik verlaag mijn gedachte naar 100 euro dan zal het baasje uitkomen op ongeveer 200 euro dit vindt ik wel redelijk aangezien de pony helemaal verzorgd wordt

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:00

Ik vind 150 euro niet zo'n stomme gedachten..
Op de meeste plaatsen betaal je zowiso ook al minimaal 200 stallingskosten..
Zodat puur de kosten aan voedsel, water,stro en mesten betaald worden..
En in dit geval komt er ook nog voor 80% verzorging en beweging geven (tijd en energie) bij..

Denk dat als ze dr op n manege of stalling zou zetten, met de zelfde vraag, dat ze n stuk duurder uit zou komen..
Zou dus zowiso eens goed gaan kijken wat de werkelijke kosten gaan worden, en voor je eigen kijken wat je erbij gaat vragen om dr paardje te verzorgen etc..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:01

Ik denk dat €200 inclusief de kosten die zij heeft voor het hooi wel redelijk is als de pony door jou getraind moet worden. Hier in het Noorden betaal je volpension tussen de €125,- en €175,- per maand.

Als zij het ziet als `leasen` dan zou ze het te duur kunnen vinden. Het is dus echt afhankelijk van de insteek. Genoeg plekken waar een pony voor minder dan €200,- vol pension kan staan, alleen zit daar meestal de training niet bij.

Als zij heel goedkoop aan geschikt hooi kan komen via via, dan is het voor haar al een veel aantrekkelijkere prijs, die €100,- bedoel ik dan. Het hangt echt af van de hooiprijs.

NoordBrabant is niet zo'n vreselijk dure regio Zapata, volgens mij heb je daar voor €250,- ookwel een(volpension)stal met binnenba, als ik de prijzen via bokt mag geloven.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 10:06

Ik vind 125-150 ok als hooi voor deze pony dus door haar geleverd wordt. Maak dan wel afspraken wat het kost als ze dat niet doet..
De verzorging komt tenslotte helemaal op jou terecht.
Wat zou ze kwijt zijn op ene vergelijkbare stal bij jullie in de buurt?

ps het stro zou ik ook maar ergens anders kopen. Ik vind 3,50 wel heftig duur.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:14

Drie euro extra per dag voor het volledig verzorgen en in conditie houden vind ik erg goedkoop.
TS is geen tiener die graag een verzorgpony nodig heeft, maar iemand die er andere dingen voor moet laten want ze is zelf aldruk genoeg. Dat mag best beloond worden, zeker omdat het voor langere tijd is.

Marije00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 13:56

Ik zou zeggen niet veel duurder dan 70 euro in de maand.

maar je kunt het berekenen. rekenen eerst uit wat het voeding kost. en hoeveel je per uur wil hebben voor het verzorgen. En dat dan allemaal samenvoegen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 14:52

Ik zou zeggen 100 tot 150 euro totaal met hooi erbij voor haar paard. je kan tevens ook nog berekenen als ze jouw hooi levert en dit daar weer van af trekken.
Verder tja trainen of beweging geven is natuurlijk een verschil en ook hoe je hier zelf in staat, wil jij graag rijden vindt ik niet dat je daar extra voor moet rekenen. Anderzijds zie ik dat je 2,50 per keer in de bak moet betalen heb je daar wat over afgesproken want als je toch 2x per week daar wil rijden is toch 5 euro per week en 20 euro per maand.
Verder vindt ik sommige prijzen echt te veel okey het paard krijgt de verzorging die het nodig heeft maar heeft wel alleen een paddock die niet erg groot is vindt ik toch een verschil.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 15:12

pffffff...........niet gemakkelijk....

Ik zit niet om een paard verlegen. Ik ben heel gelukkig met die van mij.....het is tijd die ik vrij moet maken...

Ze heeft hooi van eigen winning....7 hectare.....maar ook dat kost haar geld. Dat scheelt voor mij ook in de kosten....
Ze komt van de week hier kijken en dan heb ik t er wel met haar over........denk met het rijden, mesten en stro, dat 100 euro netjes is......

Paardje is NH opgeleid en bitloos....dat beheers ik redelijk en ben heel serieus en voorzichtig wat de omgang en het rijden betreft.....Het paardje gaat het qua aandacht heel goed krijgen....zal het behandelen als die van mij....

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:16

Nou inderdaad. Je *hoeft* het niet te doen, ze kan het dier ook gewoon verkopen natuurlijk.
Haar probleem hoeft niet jouw probleem te worden.

Als er geen redelijke vergoeding tegenover staat, zou ik ervoor passen.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 15:41

Als je er niet om verlegen zit zou ik het niet doen weet uit ervaring dat tijd vrijmaken met een gezin soms erg moeilijk is.En als je met je eigen paardjes een goede balans hebt zou ik dat niet overhoop gooien.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 16:00

@sandra8......t/m jan is dat wel zo erna wordt het rustiger......dan is de jongste (ook) op school......ik kijk wel even.....als ze niet zo aardig zou zijn, had ik er misschien al vanaf gezien.....Ze was echt (zacht)aardig en zo paardvriendelijk.......dat was ook een klik....bedankt voor t reageren....

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 17:28

Als jij niet op een paardje zit te wachten, jij al paardjes en kids hebt en eigenlijk zo te horen weinig extra tijd hebt... Dan zou ik het eerlijk gezegd gewoon niet doen.
Ze kan dan beter iemand zoeken die hem gaat leasen ofzo?
Ik ken overigens ook een fijne stal voor haar. Daar staan veel oudere of geblesseerde paarden en de paarden worden daar volledig verzorgd en staan in de winter de hele dag op het land of naar egen wens 6 uurtjes in een paddock. Het is vlakbij Vinkeveen/Hilversum. In de zomer kunnen ze 24/7 op het land.
Er wordt dan echter niet gereden op haar paard.
Kosten winter 175 en zomer 75. Je hoeft nooit te komen daar en kan wormenkuren achterlaten etc. Als er iets is, bellen ze je meteen.
Zoiets.. Of laten leasen door iemand die wel graag een paardje erbij heeft zou mij een veel betere optie lijken.
Ook aan jezelf denken ts! Ik zou het niet doen 'omdat ze zo aardig is'.

sjantje2525

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:27

Ik zou ook ongeveer 100 euro vragen. Het kost jou immers tijd en moeite, maar het scheelt weer in de kosten voor hooi :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:31

wat je ook maar er voor gaat vragen, laat het wel een en ander vastleggen bij een notaris, anders is het niet rechtsgeldig. mocht er als nog wat gebeuren dan sta jij niet voor de kosten.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 14:53

Ze is nog niet komen kijken.....hoor niks meer van haar......heb al ingesproken en gemaild....misschien heeft ze iets anders gevonden......kan ze toch wel even mailen....of een sms? of kun je t zo druk hebben...?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:57

Dan zou ik als ik jou was hier niet meer mee verder gaan.

Als het nu al moeite kost om überhaupt contact te krijgen over zoiets dat toch best belangrijk voor haar zou moeten zijn, hoe gaat dat dan straks als je elke maand een betaling hoopt te ontvangen :=