Ik ben nooit zo van de topic's maken en hou mezelf liever op de achtergrond maar hierbij ben ik echt ten einde raad.
Ten eerste wil ik melden dat ik WEL topic's heb door gespit die over dit onderwerp gingen maar die hebben mij niet echt bepaald kunnen helpen, vandaar deze noodkreet!
Ik ben eigenaresse van een 12 jarige merrie.
Ik sta met haar in een stal van 3 x 3 meter.
Het hooi word BUITEN de box gegeven, dus dat is al een pluspunt waardoor het hooi niet in de stal kan komen en de boel dus niet smerig maakt.
Ik sta op vlas (Ik stond in het begin op stro, maar hoe schoon ik mijn stal ook hield en elke dag netjes uitmestte, mevrouw plast zoveel dat ze toch steeds nat stond en rotstraal kreeg.)
Mijn verbruik is per maand.. 10 balen vlas! Ik gooi om elke 3 dagen een baal vlas in mijn stal. Daarbij gooi ik ook een beetje stro boven op mijn vlas zodat mevrouw toch iets te knabbelen heeft.
Hoe ik mijn stal mest?
Ik zit serieus op HANDEN en KNIEËN met handschoenen aan en een grote emmer naast mij door de stal te kruipen om elk stukje poep eruit te halen. Wanneer ik een piesplek tegen kom haal ik deze er ook uit, en NEE ik graaf niet tot de bodem om een piesplek tegen te komen.
Ik heb een nette potstal en ik wil ook blijven potten, alleen elke dag is op de standaard plekken waar ze altijd plast wel een plek die ik eruit moet halen. Deze haal ik er dan ook netjes uit en haal geen schoon vlas mee eruit. Als een plek nog niet heel erg vies is laat ik deze liggen of haal ik er maar een klein beetje uit.
Ik ben potverdorie elke dag wel rond de 30-45 minuten bezig met mijn stal mesten.

Er gaat ongeveer wel elke dag een flinke volle grote kruiwagen aan vies spul uit haar stal.
Ze staat elke dag verder heel netjes en schoon op stal en dit wil ik verder ook zo houden.
Wanneer ze poept wandelt ze de drollen lekker de hele stal door, mensen hebben mij al vaker gevraagd of ik iets verloren ben in stal aangezien ik er zo banketstaaf bij zit met mijn handschoentjes en op mijn handen en knieën.

Mijn merrie is aardig dominant en goed hengstig wanneer ze hengstig is. Ze vind meerdere ruinen wel "sexy" en staat dan soms ook uitgebreid met haar benen wijd te knipogen als ze door de stallen heen wandelt!
Verder ligt er geen zout blok in stal waar ze de hele dag onnodig aan kan likken.
Ze is verder goed gezond en staat momenteel elke dag ook lekker op de wei en gaat na 6 uur weer naar binnen. (wil geen discussie over dat ze kort oid op het land staat, vind dit ook een minpunt maar daar is dit topic niet voor bedoeld.)
Wat ik al heb geprobeerd om het op te lossen?
- Meeeeeeeeeeeer potten en ervoor zorgen dat ze hoger komt te staan! -> gevolg: In de zomer lekkere maaien gezien het feit dat de vliegen het heeeerlijk vinden om in het vlas eitjes te leggen, plus mevrouw houd er van om op een berg te staan aangezien ze altijd al het vlas wat vooraan ligt naar achter schopt of wandelt waardoor voor amper wat ligt en achter altijd een berg gevuld met drollen.
- Drollen van ruinen die ze wel sexy vind of juist van ruinen die dominant zijn in een hoek van de stal neer leggen in de hoop dat ze daar overheen schijt. Helaas werkt dit ook niet, en ja dit waren heeeerlijke verse en sterkruikende drollen die ik met mijn eigen handen uit de stal van de desbetreffende ruin heb mogen vissen.

- Meer stro er boven op gooien, ik had eerst wel een idee dat het hielp maar omdat het stro heel erg vermengt met het vlas word dit nog lastiger om te mesten (45 min bezig) en na dit een paar dagen uitgetest te hebben dacht ik niet echt dat het hielp...
Met rubbermatten heb ik eerder het idee dat dit niet het probleem zal oplossen denk ik, heb het zelf nooit echt geprobeerd maar rubber matten nemen geen vocht op, het lijkt mij meer dat deze er voor zorgen dat ze niet kan uitglijden op stal maar dit gebeurd ook niet.
Zo, een heel bericht getikt. Ik denk dat ik alle belangrijke informatie nu wel heb gegeven en ik hoop echt dat iemand mij de gouden tip kan geven!
Mochten jullie meer informatie willen dan kunnen jullie dit gerust vragen.
Alvast bedankt!