Van stalling veranderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Van stalling veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 09:43

Ik zit een beetje in tweestrijd met mezelf over het wel of niet veranderen van stal.

Om te beginnen, er is niks mis met de huidige stalling. Sterker nog, het is er prima, paardje wordt goed behandeld, mensen zijn er aardig en behulpzaam en ik heb een super instructrice.
Alles is aanwezig, binnenbak, buitenbak wei, en ik stap zo vanaf het erf het bos in. Paardlief heeft genoeg vriendjes en lijkt het prima naar zijn zin te hebben.

De nieuwe stal is iets langer stappen naar het bos, heeft geen binnenbak en geen instructrice. Staan maar een paard of 5. Wel staat het bijrijdpaard van mijn beste vriendin daar en is het dichter bij mijn huis waardoor ik vaker naar paardlief zou kunnen gaan.
Het bos daar is fijner om in te rijden (groter en je kunt alle kanten op)

nu voelt het om te beginnen een beetje als verraad om weg te gaan op mijn huidige stal...terwijl ik weet dat dat onzin is. Maar je moet altijdmaar afwachten hoe de nieuwe stal bevalt en of paard zich daar thuisvoelt.

Hoe hakken jullie dit soort knopen door?
Wat zijn de belangrijkste punten om wel of niet te verhuizen?

dancer_

Re: Van stalling veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:47

Je moet het echt zelf weten!
Ga je voor een stal waar je het super naar je zin hebt, alles al hebt. Of ga je voor een stal zodat je vaker naar je paard kan, maar zonder luxe? Je moet het zelf weten. Alleen als de 2de stal natuurlijk tegenvalt als je daar staat, kun je misschien niet meer terug!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:48

Hoeveel komt paard buiten op de huidige en op de nieuwe stal?
Hoeveel ruimte heeft hij?
Als de reden niet financieel is.... dan vind ik het welzijn van het paard het belangrijkste.
Dat zit hem meer in hoe natuurlijk hij gehouden kan worden en dus hoeveel contact met andere paarden, hoeveel komt hij naar buiten, hoeveel beschikking over ruwvoer.
Dat soort dingen.

Vergeet niet dat een verhuizing voor een paard vaak best ingrijpend is, de ene doet dat makkelijker dan de andere. Aan de van mij heb ik het echt wel een paar maanden gemerkt, die is nu, na een half jaar, pas weer zichzelf.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:50

Als je eigenlijk op je huidige stal niets van essentieel belang mist zou ik niet verhuizen... je weet wat je nu hebt, niet wat je krijgt! Als je nou noooooit gebruik maakt van de binnenbak en instructie is het misschien nog anders maar je paard voelt zich happy, jij ook, je bent tevreden met de faciliteiten, ik zou het wel weten!

Hoeveel tijd ben je nu extra kwijt om naar stal te gaan?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 09:53

@Dancer, ja dat is ook een twijfellpunt natuurlijk...als het tegenvalt, kun je dan nog terug? De huidige staleigenaar heeft ooit eens gezegd dat dat nooit ene probleem is, maarja je weet nooit hoe het is als puntje bij paaltje komt.

Ze komen op de huidige stal genoeg buiten, in de paddock of in de wei. Op de nieuwe stal komen ze mischien iets langer buiten, maar paardlief staat meestal al bij het hek te wachten voor hij naar binnen mag, dus meer buiten is voor hem niet perse vooruitgang.
het voer is op beide stallen gelijk..dus dat is ook geen punt.

Het is niet financieel want de stalling waar ik heen zou gaan is net iets duurder, maar scheelt niet veel.

Het ingrijpende, ja daar zit ik ook wel mee. Hij is nl pas 1x in zijn leven verhuisd en ik weet niet hoe snel hij daar aan gewend was. kan ik wel eens aan zijn oude eigenaren vragen.
Hij lijkt wel snel te wennen aan nieuwe dingen binnen zijn huidige stal...maarja dat is toch anders he

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 09:56

Ilsemarie schreef:
Als je eigenlijk op je huidige stal niets van essentieel belang mist zou ik niet verhuizen... je weet wat je nu hebt, niet wat je krijgt! Als je nou noooooit gebruik maakt van de binnenbak en instructie is het misschien nog anders maar je paard voelt zich happy, jij ook, je bent tevreden met de faciliteiten, ik zou het wel weten!

Hoeveel tijd ben je nu extra kwijt om naar stal te gaan?

Ik rijd er nu een half uur over om mijn paard te komen. Dat wilt zeggen dat ik dus nooit even een half uurtje naar hem toe kan. En daar baal ik soms wel van.
Ook vindt ik het soms gewoon te druk op de huidige stal en het lijkt steeds drukker te worden. Terwijl ik zelf liever de rust van een stal met alleen een paar recreatie ruiters wel fijn zou vinden en het wel al is gebleken dat paard zich wel beter voelt in een gang waar het rustiger is ...

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:04

Ik zou het doen de meeste instructrices komen ook naar je toe.
Zelf sta ik al20 jaar opdezelfde stal maar zit ook in dubio
De bakwordt niet meer onderhouden en de sfeer in niet leuk meer.
Nu staat ze wel veel buiten en op de nieuwe stal nog maar 4 a 6 uur.
Nieuwe stal heeft wel een goede buitenbak goed toezicht en goede sfeer.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 10:06

ik heb de mogenlijkheid om er een keer met mijn paard heen te gaan..om een fijne buitenrit e maken. Dan kan ik direct kijken hoe hij uberhaupt reageerd in een nieuwe omgeving. Mischien moet ik dat afwachten...

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:15

Ik vind het raar dat je bij de nieuwe stal meer moet gaan betalen zonder een binnenbak. En geen binnenbak kan ook lastig zijn. Als het straks weer slecht weer wordt zou ik er goed over nadenken. Reisafstand is ook belangrijk. Als ik het zo lees heb je eigenlijk je keus al voor de nieuwe stal gemaakt.

l_aura1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:18

Ik zou zelf niet veranderen van stal als ik jou was, dit omdat ik denk dat het heel heftig kan zijn voor een paard om van omgeving te veranderen. Aangezien er niks mis is met je huidige stal, zou ik daar gewoon blijven staan. Ik snap de tweestrijd wel heel goed, ik heb zelf ooit ook een zo'n soort dilemma gehad. Voor mij was de doorslag dat mijn pony er prima stond en een eventuele verandering van stal puur voor mijzelf was. Wat dan nog maar goed moet uitpakken ook. Succes met de beslissing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:19

Een binnenbak heb je niet perse nodig. Ik heb het jaren zonder binnenbak gedaan. Alleen als de grond bevroren was kon ik niet rijden. In regen en hagel reed ik gewoon hoor. Heb nooit een binnenbak gemist.
Ik zou het zelf belangrijk vinden dat de stal dicht bij huis is.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:21

Als er een goede buitenbak is kan je lang doorrijden hoor!
Ik heb in die 20 jaar nooit een binnenbak gemist maar nu de
Bak slecht is zijn we snel uitgereden

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 10:24

De binnenbak heb ik op zich niet nodig. We zijn in principe het liefst in het bos en hebben nu wel les, gewoon omdat het kan. Dus dat is niet een belangrijk punt.
En dat ik meer ga betalen zonder binnenbak ligt denk ik aan de omgeving en de luxe van de stallen op zich.

En nee ik heb de keus echt nog niet gemaakt...ofja, voor mezelf mischien wel. Maar ik twijfel enorm omdat ik gewoon wil dat mijn paard het naar zn zin heeft aangezien hij daar de hele dag is weegt dat minstens net zo zwaar ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:53

Vaak valt het erg mee hoe paarden zich aanpassen. Als hij verder gewoon naar buiten kan en er qua voer enz niet veel veranderd zou ik het wel doen. Op de nieuwe stal kun je veel vaker naar hem toe en dat is ook veel waard. Als je een keertje heen wilt gaan om daar een buitenrit te maken geeft alleen wel een vertekent beeld. Natuurlijk is je paard in eerste instantie wat drukker... Mijn ervaring is dat de meeste paarden snel wennen op hun nieuwe stek zolang er maar rust en regelmaat heerst. Ik heb mijn paarden altijd overal mee naar toe gesleept ivm stages, meerdaagse wedstrijden enz en ze vonden heel snel hun rust...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:03

Volgens mij geef je toch zelf al redelijk het antwoord op je vraag.
Je staat nu op een drukke pension stal, terwijl je zelf meer van rust houd.
Je doet nu een half uur over om bij je paard te komen en je baalt ervan dat je dus niet zomaar even maar je paardje kan.
Je houdt van buitenrijden, de omgeving van de andere stal is mooier dan waar je nu staat.

ik zou zeggen, wat weerhoud je ervan om niet te verhuizen? paarden passen zich makkelijker aan dan dat iedereen denkt. Voor de eigenaar is het vaak moeilijker om te wennen aan een nieuwe omgeving.
En als jij op een nette manier weggaat bij je huidige stal waarom zou de eigenaar dan moeilijk doen als je weer terug wilt. Hij moet toch ook begrijpen dat het voor jou fijner is om je paardje dichter bij huis te hebben en dat je dat dus ook zeker wilt proberen als de mogelijkheid er voor is.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 14:40

bleu_kim..tja je hebt in principe gewoon gelijk hoor...wat houdt me nog tegen...
mischien ben ik wel degene die niet goed met verandering om kan gaan en zo daarom blijf twijfelen ;)

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:04

De keuze heb je, als ik het zo lees, eigenlijk al gemaakt. Je bent alleen bang dat jij je paard ermee te kort doet. Hoe kinderachtig het ook lijkt, werkt het wel: maak je dilemma SMART. Schrijf de voors en tegens op en geef vervolgens aan hoe belangrijk of juist niet je elk punt vindt.

Wel nog een reactie op het verhuizen van paarden en hoe zij zich daaraan aanpassen. Ik ben al jaren ph en heb in de loop der jaren heel wat paarden zien komen en gaan. Vanuit die ervaring denk ik dat mijn beeld daarover veel breder is dan iemand die zelf 1 of een paar paarden heeft gehad. En juist mijn ervaring is dat paarden die veel verkast werden zich makkelijk aanpassen dan paarden die lang op dezelfde plekken hebben gestaan. Die paarden hadden soms meer dan een half jaar nodig om tot rust te komen en gewend te zijn. De impact die een verhuizing heeft, verschilt per paard, maar een eigenaar mag daar imo nooit te licht over denken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:13

Dat is ook mijn ervaring, en weet niet met welke je blijer moet zijn als eigenaar (of als paard)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 16:37

Mijn paard is pas 1x in zijn leven verhuisd...dus wat dat aangaat is hij niks gewend..
en ik denk er zeker niet te ligt over :) maar zou ik aan het gedrag van het paard kunnen zien bij een uitstapje van een dag hoe hij uberhaupt reageerd op een andere omgeving..en zegt dit iets over een echte verhuizing?

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:41

ik zou lekker op je huidige stal blijven , je weet wat je daar krijgt en dat je paard goed verzorgd word
en geloof me dat is lang niet bij alle stallen ! ze belovn vaak veel maar er komt vaak weinig van terecht
dus als je nu tevreden bent lekker blijven staan t gras lijkt altijd groender aan de andere kant van het hek :j

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:43

ligt eraan wat je doelstelling is. Waarom wil je uberhaupt weg? Zoals het nu lijkt heeft paard alles wat die wil op je huidige stal en jij zelf ook.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:51

TS meldt dat het steeds drukker op haar huidige stal. Haar paard staat nu op de huidige stal al in een rustiger gangpad. Daarnaast staat het verzorgpaard van de vriendin van TS al op de nieuwe stal waardoor de stal en de verzorging haar niet helemaal onbekend zal zijn..

FiloeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:54

Ik vind dat het dan om je rijdier gaat. Probeer eerst of hij met die paarden goed overweg kan, en zich daar op zijn gemak voelt. Heb je de keuze gemaakt om daar te gaan, kun je privé instructeur vragen, doe ik ook.

Didoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:35

Zelf zou ik kijken wat het beste voor jou en je paardje is maar bij de andere stal is minder luxe en in het bos kan je niet altijd ergens heen dus.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 22:13

Ik zou niet zomaar veranderen als je er niet 100% achter staat niet niks wat je je beest aan doet.