Is er nog iets te doen met je paard met heet weer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Is er nog iets te doen met je paard met heet weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 13:14

Mijn paard staat op een stal met weidegang zonder schuilmogelijkheid en staat daarom met deze warmte overdag op stal/snachts op het land. Wij hebben alleen een buitenbak (ook in de zon) en buitenrijden kan je in de polder: is open gebied, dus voornamelijk zon! Ik heb al min of meer besloten dat ik dit weekend maar niets doe met mijn paard, afgezien van de verzorging natuurlijk, want rijden lijkt mij toch wat te heet nu (is overigens in het westen, dus iets minder hittegolf dan in Limburg, maar toch). Toch vraag ik mij of ik haar nog en plezier kan doen met wandelen oid? Of kan ik beter gewoon even tot maandag wachten voordat ik weer ga rijden/wandelen/wat dan ook? Ze heeft wel een fijne grote stal met uitloop tot haar beschikking en gaat om 18:00 uur weer het land op, maar mijn paardje is altijd zo´n doener en ik vraag me af of ze zich misschien niet een beetje verveeld...
Enfin, beetje luxeprobleem, maar toch graag jullie reacties :)

Jeany

Re: Is er nog iets te doen met je paard met heet weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:15

Ik denk niet dat je een paard daar plezier mee doet, je doet jezelf er immers ook geen plezier mee met deze temperaturen.

margoclinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:18

Als je je paard echt een plezier wilt doen, zet hem dan onder de sproeier. Zeker weten dat ie dat lekker vind. En al het andere zou ik achterwege laten. Zo'n douche zouden wij ook heerlijk vinden
Ik doe dat altijd gewoon met de tuinslang en dan in de lucht spuiten en zorgen dat de druppels op je paard vallen...veel plezier

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:21

doe je jezelf er een plezier mee als je nu iets met je paard gaat doen?

Yanne_RP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:25

Lekker je paard afspuiten of lekker beetje poetsen en als je vrijheidsdressuur of grondwerk doet kan je dat ook een beetje doen ! :) of natuurlijk in de avond of vroeg in de ochtend gaan rijden ! ^^

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:26

Afspuiten inderdaad :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 13:42

Okee bedankt allemaal. Ik kon vandaag niet heel vroeg en om 18:00 gaat stal dicht op zondag dus de late avond is ook geen optie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 13:43

Polly schreef:

Jahoor! Ik heb wel veel zin om te gaan rijden, geen probleem! Maar het gaat mij om het welzijn van mijn paard. :)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:44

Lekker afspuiten en verder laten staan. Veelte warm voor de paarden om er wat mee te doen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:45

Nikass schreef:
Polly schreef:

Jahoor! Ik heb wel veel zin om te gaan rijden, geen probleem! Maar het gaat mij om het welzijn van mijn paard. :)

écht :wow: respect ik ben echt niks waard met dit weer :n

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:46

Nikass schreef:
Polly schreef:

Respect _/-\o_ +:)+

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:46

ga er mee zwemmen als het kan en je water hebt :j vind die van mij heerlijk altijd

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:54

's Morgens vroeg of 's avonds laat rijden kan prima! Gisteren zat ik er om kwart over 8 op dat was prima te doen!

Ik denk dat het ook per paard verschilt. Die van mij zou zelfs midden op de dag gewoon lopen in de bak of buiten. Ik heb het niet gedaan maar dat is wat anders.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:58

Ik geef mijn paard lekker een wasbeurt met deze hitte. Heb hem ook weer keer getoiletteerd hihi.
Bedenk me nu dat ik hier vlakbij huis een meertje heb waar ik weleens met hem heen kan lopen. Misschien dat ik dat morgen ga doen :j

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:00

Mijn paard staat binnen, vanavond ga ik naar hem toe en gaat hij naar buiten, eventueel nog longeren of rijden.. met deze temperaturen ga ik écht niets doen overdag

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:01

Gewoon gaan, al doe je stapwerk? Ik vind als je rustig aan doet en niet langer dan een half u dat rijden wel kan.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:11

Ik heb vanmorgen vroeg een bosrit gemaakt van 2 uur. Ik vertrok met 22 graden en kwam terug bij 25. Ponylief had genoeg looplust.
Na afloop lekker onder de slang en daarna rollen in het zand en een bak slobber.
Ik zat er wel al voor 8 uur op.

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:16

let wel op met afspuiten.. ik heb gister gelezen dat er een paard een hartstilstand had gekregen doordat hij met koud water werd afgespoeld in zo'n hitte en daaraan is overleden. misschien een idee om eerst met lauw water te beginnen en dan wat af te bouwen naar koud water, zodat het lichaam van je paard aan de temperatuur kan wennen en niet meteen een schok krijgt ? en verder denk ik misschien een lekkere poetsbeurt oid maar niet rijden of wandelen, daar is het veel te warm voor !

Tatummx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:22

Ik zou lekker afspuiten of zwemmen met je paard mijn pony doet helemaal niks met dit weer ik ga op m zitten en hij verzet gwn geen stap omdat ze het gewoon te warm heeft als ik m dan afspuit geniet ze echt dus mijn advies lekker afspuiten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:29

In de endurance doen ze niet anders dan koud water op een warm, werkend paard gooien in grote hoeveelheden. Daar maak ik me dus niet zo druk om.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 19-08-12 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:31

de mijne staat gewoon in het land, in de stal is het bloed heet daar staan er twee mega te zweten de mijne heeft nergens last van in de zon staat klein beetje wind maar zweten doet tie niet
hij heeft wel afgekeken van de koeien naast ons hij staat tegenwoordig in de sloot het riet op te eten dus verkoeling genoeg

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:37

Wij hebben de paarden afgesproeid en daarna lekker laten rollen in de bak. Meteen weer terug het land in, de één ging in de zon staan grazen en de ander koos voor een plek onder de bomen.

De groep waar mijn jaarling staat trof ik met 12 op een kluitje in de schaduw bij de waterbak aan, sommigen waren met het water aan het spelen: spetteren, neus erin en dan heel hard uitblazen etc.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:41

Ik ben vanmorgen om kwart voor 9 gaan rijden, lekker naar het water hier vlakbij gegaan en lekker daar doorheen gebanjerd. Het was toen 24 graden en meneer leek nergens last van te hebben!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:26

Ik denk dat je vroeg in de ochtend en laat in de avond het beste iets met je paard kan doen..
In de middag kan je zelf lekker zwemmen ofzo :P

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:31

's ochtendsvoeg lekker een buitenritje maken .. of 's avonds laat. desnoods in de middag lekker zwemmen met je paard. :)