Mijn paard staat op een stal met weidegang zonder schuilmogelijkheid en staat daarom met deze warmte overdag op stal/snachts op het land. Wij hebben alleen een buitenbak (ook in de zon) en buitenrijden kan je in de polder: is open gebied, dus voornamelijk zon! Ik heb al min of meer besloten dat ik dit weekend maar niets doe met mijn paard, afgezien van de verzorging natuurlijk, want rijden lijkt mij toch wat te heet nu (is overigens in het westen, dus iets minder hittegolf dan in Limburg, maar toch). Toch vraag ik mij of ik haar nog en plezier kan doen met wandelen oid? Of kan ik beter gewoon even tot maandag wachten voordat ik weer ga rijden/wandelen/wat dan ook? Ze heeft wel een fijne grote stal met uitloop tot haar beschikking en gaat om 18:00 uur weer het land op, maar mijn paardje is altijd zo´n doener en ik vraag me af of ze zich misschien niet een beetje verveeld... Enfin, beetje luxeprobleem, maar toch graag jullie reacties
Ik denk niet dat je een paard daar plezier mee doet, je doet jezelf er immers ook geen plezier mee met deze temperaturen.
margoclinton
Geplaatst: 19-08-12 13:18
Als je je paard echt een plezier wilt doen, zet hem dan onder de sproeier. Zeker weten dat ie dat lekker vind. En al het andere zou ik achterwege laten. Zo'n douche zouden wij ook heerlijk vinden Ik doe dat altijd gewoon met de tuinslang en dan in de lucht spuiten en zorgen dat de druppels op je paard vallen...veel plezier
Lekker je paard afspuiten of lekker beetje poetsen en als je vrijheidsdressuur of grondwerk doet kan je dat ook een beetje doen ! of natuurlijk in de avond of vroeg in de ochtend gaan rijden ! ^^
's Morgens vroeg of 's avonds laat rijden kan prima! Gisteren zat ik er om kwart over 8 op dat was prima te doen!
Ik denk dat het ook per paard verschilt. Die van mij zou zelfs midden op de dag gewoon lopen in de bak of buiten. Ik heb het niet gedaan maar dat is wat anders.
Ik geef mijn paard lekker een wasbeurt met deze hitte. Heb hem ook weer keer getoiletteerd hihi. Bedenk me nu dat ik hier vlakbij huis een meertje heb waar ik weleens met hem heen kan lopen. Misschien dat ik dat morgen ga doen
NinaCharlie
Geplaatst: 19-08-12 14:00
Mijn paard staat binnen, vanavond ga ik naar hem toe en gaat hij naar buiten, eventueel nog longeren of rijden.. met deze temperaturen ga ik écht niets doen overdag
Gewoon gaan, al doe je stapwerk? Ik vind als je rustig aan doet en niet langer dan een half u dat rijden wel kan.
Marije_jiplover
Geplaatst: 19-08-12 15:11
Ik heb vanmorgen vroeg een bosrit gemaakt van 2 uur. Ik vertrok met 22 graden en kwam terug bij 25. Ponylief had genoeg looplust. Na afloop lekker onder de slang en daarna rollen in het zand en een bak slobber. Ik zat er wel al voor 8 uur op.
let wel op met afspuiten.. ik heb gister gelezen dat er een paard een hartstilstand had gekregen doordat hij met koud water werd afgespoeld in zo'n hitte en daaraan is overleden. misschien een idee om eerst met lauw water te beginnen en dan wat af te bouwen naar koud water, zodat het lichaam van je paard aan de temperatuur kan wennen en niet meteen een schok krijgt ? en verder denk ik misschien een lekkere poetsbeurt oid maar niet rijden of wandelen, daar is het veel te warm voor !
Ik zou lekker afspuiten of zwemmen met je paard mijn pony doet helemaal niks met dit weer ik ga op m zitten en hij verzet gwn geen stap omdat ze het gewoon te warm heeft als ik m dan afspuit geniet ze echt dus mijn advies lekker afspuiten
Marije_jiplover
Geplaatst: 19-08-12 15:29
In de endurance doen ze niet anders dan koud water op een warm, werkend paard gooien in grote hoeveelheden. Daar maak ik me dus niet zo druk om.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 19-08-12 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt
tiger27
Geplaatst: 19-08-12 15:31
de mijne staat gewoon in het land, in de stal is het bloed heet daar staan er twee mega te zweten de mijne heeft nergens last van in de zon staat klein beetje wind maar zweten doet tie niet hij heeft wel afgekeken van de koeien naast ons hij staat tegenwoordig in de sloot het riet op te eten dus verkoeling genoeg
tiwi1969
Geplaatst: 19-08-12 15:37
Wij hebben de paarden afgesproeid en daarna lekker laten rollen in de bak. Meteen weer terug het land in, de één ging in de zon staan grazen en de ander koos voor een plek onder de bomen.
De groep waar mijn jaarling staat trof ik met 12 op een kluitje in de schaduw bij de waterbak aan, sommigen waren met het water aan het spelen: spetteren, neus erin en dan heel hard uitblazen etc.
Rox87
Geplaatst: 19-08-12 15:41
Ik ben vanmorgen om kwart voor 9 gaan rijden, lekker naar het water hier vlakbij gegaan en lekker daar doorheen gebanjerd. Het was toen 24 graden en meneer leek nergens last van te hebben!