hittegolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

hittegolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 16:37

Ik zat me net af te vragen hoe men gedurende een hittegolf met eigen paard om gaat.
Wordt er door jullie extra aandacht aan je paard besteed bij zeer warm weer?

Hier blijven iig de vliegendekens af bij temp boven de 30 graden. Wel een vliegenkap om het hoofd. Water wordt altijd bijna dagelijks ververst in de wei. In de zomer staan ze in een wei waar altijd wel schaduw is. Zoutblok aanwezig.

In het verleden heb ik 2x een oververhit paard gehad door hoge buitentemperaturen, ondanks de hierboven genoemde en vanzelfsprekende omstandigheden. Leek alsof het paard dronken was maar na langzame koeling was het paard weer in orde.

Nu worden er temperaturen van 30-34 graden verwacht dus extra alertheid vind ik wel noodzaak.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:41

ook mijn paard is een keer bevangen geweest door de hitte en blijft er toch wat gevoelig voor. Dus bij 28 plus graden gaat hij op stal ( deuren open natuurlijk ), maar in ieder geval wel uit de zon.

Wat ik me wel afvraag ---> als je een paard afspuit dan voelen ze erna juist veel warmer aan. Hoe doen jullie dat ? Misschien alleen de benen afspuiten ?

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:42

Ja dat is een goede vraag.De temperaturen gaan morgen in Limburg oplopen tot 37 graden.
We zetten de paard overdag binnen en s avonds pas naar buiten.
Onze veulens(jaarlingen en tweejarige) lopen in een wei de hele dag.Kunnen ze hier overhit van raken???

Wie gaat rijden met dit weer?Ik werk op een manege en ben benieuwd wie komt lessen in deze temperaturen???
Ikzelf zal mijn paarden niet gaat vervelen met dit weer.Als ze niks doen hebben ze het al warm genoeg...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:44

Ik ga smiddags extra langs, paar weken terug een paard met koorts gehad in en brandende zon. Normaal zou ik savonds gaan, die dag gelukkig smiddags, wil niet wetne als ze de hele dag in de hitte had gelegen (we hebben geen schaduw, en erg valt een liggend paard niet op, er liggen wel vaker paarden). Verder idd genoeg water, en als het echt te warm is haal ik ze misschien naar stal uit de zon. Dekens ligt aan de dazen - het is een uv werende deken, wel wat warm eronder maar komt ook wel goed.

Verder heeft mijn paard pech, die moet de komende dagen gewoon lopen...... maar dat doe ik zo laat (of vroeg) mogelijk.

Afspuiten doe ik ook wel eens, dan laten rollen, en in de schaduw zetten, anders gaat het meer branden naar mijn idee.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:45

Mijn paard heeft helaas geen schaduw in de wei en op stal is het zeer benauwd. Als er niemand aanwezig is word alles afgesloten, dus alle deuren gaan dan dicht. Moet nog maar ff gaan bedenken hoe ik dit van t weekend op ga lossen.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:46

zorgen dat ze een beschutte plek kunnen opzoeken en voldoende water hebben. als je geen beschutte plek hebt zijn sproeiers aanzetten een optie. vriendin van me heeft voor haar paard geen echte schaduwplek, maar zet dan sproeiers aan en daar neemt hij dan graag gebruik van.ga zelf niet rijden met die warmte. ik wil wel zondagmorgen om 6 uur even uurtje de hei op gaan.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:48

Helaas geen grote wei en niet zo veel schaduw maar alles beter dan een benauwde stal. eind van de middag komt er meestal meer schaduw in de wei onder de bomen. Ik doe wel iedere dag inderdaad het water verversen en 2 tonnen water op het weitje. verder gaat hij sávonds wel op stal en daar heeft hij een zoutblok.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 16:48

Ik spuit niet af overdag. Het trekt vliegen en dazen extra aan. Bij grote hitte kan koud water ineens hartstilstand veroorzaken (pony in de buurt destijds overleden toen ze de benen met koud water midden op de dag afspoten). Spuit alleen de benen af eind vd dag s ze de stal weer in gaan, begin dan bij alleen de hoeven, dus niet boven aan de benen. Alleen bij hittebevangenheid wordt er gekoeld met water. En dan nog heel langzaam, dus eerst natte spons in hals, eerst hoeven, dan benen en na enige tijd helemaal afspuiten. Rijden doe ik momenteel niet. Zou het ook niet doen als dat geen noodzaak was bij extreme warmte.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 17-08-12 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:49

De mijne gaat overdag op stal als het zo warm is, daar is het vééél frisser dan op de weides. 's Nachts gaat hij wel buiten. Rijden doe ik enkel 's avonds vanaf 8 uur, en ik stap heel veel ertussen.
(M'n eigen paard is nu in revalidatie, dus met hem rij ik nu maximum 20min en draaf maximum 5min aan een stuk)

Ben ook wel benieuwd hoe iedereen dit aanpakt. Goede vraag van je :D !!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:50

hier gaan ze overdag op stal,als ik in de mogelijkheid ben doe ik het vliegendeken af. In de stallen kan het ook wel warm worden (maar geen 30°C), maar daar staan ze tenminste uit de zon en hebben fris water ter beschikking. 's nacht buiten altijd met vliegendeken, anders lopen ze zich te pletter en de waterton nog vullen.

afspuiten is zo dubbel, als ik het idee heb dat ze oververhit zijn dan spoel ik ze volledig af eerst met lauw water en zo langzaamaan kouder. Vacht isoleert, dus zolang ze droog zijn voelen ze over het algemeen "kouder" aan dan wanneer ze zweten of net afgespoeld zijn. Plus je krijgt een soort tegen reactie op de koude. daarom dat ze in warme landen juist thee drinken ipv koude dranken. Als drinken te koud is ga je juist extra zweten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 16:53

Op stal is hier geen optie, dat is overdag nog benauwder dan buiten. S Nachts gaan ze wel naar binnen maar zelfs dan is het binnen nog warmer dan buiten.

Prisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:57

Bravura schreef:
Op stal is hier geen optie, dat is overdag nog benauwder dan buiten. S Nachts gaan ze wel naar binnen maar zelfs dan is het binnen nog warmer dan buiten.

Opzich dat t wat warmer is, is niet zo erg hoor... Beter als in de zon staan!

Ladygiroc

Re: hittegolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:58

Mijn paard zal zichzelf moeten redden, geen stal of schuilmogelijkheid helaas....

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:01

De onze staan op de weide met mogelijkheid tot groot schuilhok. ze kunnen zelf beslissen: op het gras of op de paddock met schuilstal.
Alleen komt m'n vriend z'n nichtje vanavond speciaal slapen om morgen naar de paardjes te gaan. Kind is 9 en weekend staat al maanden gepland. Ze heeft enkel nog maar een paar lesjes gehad in de manege en een zomerkamp. Wat zou ik kunnen doen? Wil m'n paard niet teveel belasten met dit warme weer, maar moet het kind toch ook tevree houden.. Tips? Is trouwens wel pas vanaf 14u, dus niet de hele dag :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:02

-O- heel vervelend die hoge temp

op de wei geen schaduw,en de stallen zitten in een plantenkas, bloedheet dus!

ze blijven buiten en hopelijk staat er een briesje,ik ga wel regelmatig bij hem kijken
hij gaat met masker om de wei op

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:03

Ik doe met de mijne niets bijzonder, er is schaduw/schuilstal op de wei en voldoende water.. als ik rij dan is het wel sochtends of s'avonds, en het rijden is minder intensief en duurt minder lang.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:04

Ladygiroc schreef:
Mijn paard zal zichzelf moeten redden, geen stal of schuilmogelijkheid helaas....

oei, arm beest, schuilmogelijkheid is toch wel een noodzaak me deze zon.. heeft het schaduw van de bomen ofzo?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:05

@amouroke: of je paard nu zelf rondslentert op de weide of met een lichtgewicht op z'n rug maakt niet zoveel. Dus misschien je nicht uitgebreid laten poetsen en opblinken en qua rijden eerst wat balans oefeningen in stap (armen zwaaien, benen zwaaien, zit/sta oefeningen) achterste voren gaan zitten en weer terug. Allemaal dingen die geen echte inspanning van je paard vergen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:05

hebben wij ook niet, paarden staan op open weide

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:06

Ik ga zo even zo'n grote ton water bij de wei zetten hebben ze morgen genoeg drinken.

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:08

petitparis schreef:
@amouroke: of je paard nu zelf rondslentert op de weide of met een lichtgewicht op z'n rug maakt niet zoveel. Dus misschien je nicht uitgebreid laten poetsen en opblinken en qua rijden eerst wat balans oefeningen in stap (armen zwaaien, benen zwaaien, zit/sta oefeningen) achterste voren gaan zitten en weer terug. Allemaal dingen die geen echte inspanning van je paard vergen

Bedankt voor de tips, heel fijn denk ik voor haar!

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:08

ik ga vanaaf nog ff rijden en dan heeft die van mij het weekend lekker vrij...

denk morgen even wassen maar ik lees als het zo warm is en met koud water dan gaat wassen is dat niet goed? lijkt me juist lekker voor het paard...

karuna
Drukke kabouter

Re: hittegolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:17

Ze staan nu op een stuk dat tot 2 uur schaduw geeft, vandaag overgehuisd naar een stuk dat vanaf 1 uur schaduw geeft en waar ook een fijn windje op staat. Drinken is er voldoende, 2 betonbakken met vers opgepompt grondwater. Verder zorg ik voor genoeg eten en laat ze met rust verder. Op stal maakt niet veel uit, is wel schaduw maar een open loods dus niet minder warm en er staat geen wind.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:22

Die van mij komen ook gewoon buiten met een vliegendeken op er is genoeg schaduw door de bomen, ik spoel ze wel even twee keer af.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:29

Ladygiroc schreef:

Hier hetzelfde probleem, je kan alleen hopen dat het goed gaat...