Verlichting van de rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verlichting van de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:12

Ik kon zo snel geen recent topic hier over vinden, dus ik open maar een nieuwe.

Nu wij regelmatig paardrijden zijn we ons aan het orrienteren op bakverlichting. Nu is het nog tot laat licht, maar de dagen worden al steeds korter, en vaak rijden we savonds. Omdat we geen groot budget hebben zitten we te denken aan simpele lantaarnpalen (max 5 meter hoog). Heeft iemand hier ervaring mee?
Onze bak is 20x40, hoeveel lampen/ lantaarnpalen zouden we hiervoor nodig hebben?

Kortom, wat is goede bakverlichting (recreatief gebruik, maximaal 2 ruiters tegelijk) voor een betaalbare prijs?

Anoniem

Re: Verlichting van de rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:13

Waarom geen bouwlampen? (Weet de prijs niet)
Wij hebben er 1 bij A en 1 bij C, werkt prima!

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:16

Wij gebruiken al jaren in de winter één lamp van 400 watt (zogenaamde gasontladingslamp met een lichtopbrengst van meer dan 1000 watt) voor de bak van 20 x 40 meter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:22

Bij bouwlampen heb ik het idee dat die op hogere palen moeten staan (minimaal 8 meter hoog?), en dan komt er weer extra vervoerskosten bij wat ook flink gaat oplopen, omdat we langer dan 5 meter dus niet zelf mogen vervoeren..

Michellette, hoe hoog staat deze?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:41

Shanna schreef:
Bij bouwlampen heb ik het idee dat die op hogere palen moeten staan (minimaal 8 meter hoog?), en dan komt er weer extra vervoerskosten bij wat ook flink gaat oplopen, omdat we langer dan 5 meter dus niet zelf mogen vervoeren..

Michellette, hoe hoog staat deze?

Wij hebben twee masten (bij H en K) met elk 2x 500W halogeen op 6m masten. Niet mijn keuze, maar stond er al toen ik er kwam. Qua verdeling werkt het prima, maar 2000W is wat veel als je weet dat 4x 150W SON-T het ook doet. Ik zou dus gewoon een poosje Marktplaats afstruinen naar 150W of 250W HPI-T of SON-T armaturen en lampen.

Dit idee:
http://link.marktplaats.nl/580043757
http://link.marktplaats.nl/585591987
http://link.marktplaats.nl/583279648
http://link.marktplaats.nl/582080248

Let een beetje op bij SON-T lampen; die worden ook gebruikt in de wietteelt........

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 21:17

ikke schreef:
Shanna schreef:

Let een beetje op bij SON-T lampen; die worden ook gebruikt in de wietteelt........

Hoe hoog deze precies is weet ik niet dan zou ik moeten meten. We hebben een kantelbare mast, die ook nog uitgeschoven kan worden maar dat hebben we dus niet. Het is een soortgelijke mast en lamp die ze ook op bouwplaatsen gebruiken als tijdelijke werklamp. Veel licht en weinig warmte, HET verschil met lampen voor de wietteelt want die hebben vooral warmte nodig.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:18

wij hebben 7 lantaarnpalen niet (bij de C niet) voor de rest overal dus
nou geweldig zicht! werkt heel fijn en is niet fel in je ogen (Wat ik bij een bouwlamp wel vind)

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:20

opstal hebben we 4 lantaren palen met oranje ligt. dit omdat we naast een drukke weg zitten en wit licht heel storend is. maar op marktplaats kun je makkelijk lantarenpalen vinden :)

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:22

Michellette schreef:
Wij gebruiken al jaren in de winter één lamp van 400 watt (zogenaamde gasontladingslamp met een lichtopbrengst van meer dan 1000 watt) voor de bak van 20 x 40 meter.

Die hebben wij ook, bevallen supergoed en zijn veel zuiniger dan bouwlampen!
http://www.gasontladingslamp.nl/cat/336 ... -watt.html

gentleman1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:30

Ik weet niet meer waar ik het gehoord heb, maar iemand hing gewoon een zaklamp op. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:51

Ik zit inderdaad ook met een drukke weg in de buurt (wel paar 100 meter er van af, maar toch wel zichtbaar vanaf de weg). Ik zou dus sowieso de verlichting aan de kant van de weg plaatsen, en richten van de weg af. Nu zaten wij inderdaad te denken aan simpele lantaarnpalen omdat deze minder fel licht verspreiden. Maar hier heb je er dus wel meerdere van nodig begrijp ik zo?

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:58

Als je licht maar aan 1 kant plaatst (dus van de weg af), krijg je dan niet hele irritante schaduwen etc?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:10

Bzoem schreef:
Als je licht maar aan 1 kant plaatst (dus van de weg af), krijg je dan niet hele irritante schaduwen etc?

Dat valt wel mee, kwestie van je lampen goed uitrichten. Daar zit ook tevens het grootste probleem, men besteed geen aandacht aan het juist richten van de lampen.......

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:13

Wij hebben maar een lamp, op 20x40
gaat prima, met schaduwen valt het wel mee, maar we mogen gewoon niet meer licht
omdat er heel leuk nu een appartementen complex naast de bak staan :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:15

SuzanLarissa schreef:
gaat prima, met schaduwen valt het wel mee, maar we mogen gewoon niet meer licht

Kwestie van de juiste louvres aanbrengen........

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:19

Waarom het wiel opnieuw uitvinden..... Gewoon lantaarnpalen zetten, die geven mooi licht en schijnen niet in je ogen.
Ik had er vier om de bak en dat was genoeg. Bij A en C en twee op de lange zijde.
Wij hadden het zo gemaakt dat de lamp bij A apart aan en uit te zetten was. Ideaal als je alleen even wilde longeren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:38

Sjarett schreef:
Waarom het wiel opnieuw uitvinden..... Gewoon lantaarnpalen zetten, die geven mooi licht en schijnen niet in je ogen.
Ik had er vier om de bak en dat was genoeg. Bij A en C en twee op de lange zijde.
Wij hadden het zo gemaakt dat de lamp bij A apart aan en uit te zetten was. Ideaal als je alleen even wilde longeren.

Maar waarom doe je zelf wat je anderen verwijt??

http://www.lighting.philips.nl/pwc_li/n ... 0Tempo.pdf
http://www.lighting.philips.nl/pwc_li/n ... iflood.pdf
http://www.lighting.philips.nl/pwc_li/n ... 0Tempo.pdf
http://www.lighting.philips.nl/pwc_li/n ... iflood.pdf

Philips heeft dat allang voor je uitgerekend, daar hoef je helemaal niks aan uit te vinden...........

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:42

Wij hebben de NUON gebeld, die vervangen jaarlijks heel veel lantaarnpalen. Niet omdat ze "af" zijn, maar omdat dat nou eenmaal zo hoort. die palen kun je kopen voor iets van € 25,= per stuk. Ze hebben ze ook nog gebracht............................... *\o/* Er zitten 35 Watt lampen in, wij hebben 5 om de bak maar 4 was ook zat geweest. Mooi zacht licht, geen rare schaduwen.
Wel zelf ingraven. :D

Ikke, Philips gaat uit van een masthoogte van 9 meter, daar is lang niet iedere gemeente blij mee........................

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:47

linky schreef:
Wij hebben de NUON gebeld, die vervangen jaarlijks heel veel lantaarnpalen. Niet omdat ze "af" zijn, maar omdat dat nou eenmaal zo hoort. die palen kun je kopen voor iets van € 25,= per stuk. Ze hebben ze ook nog gebracht............................... *\o/* Er zitten 35 Watt lampen in, wij hebben 5 om de bak maar 4 was ook zat geweest. Mooi zacht licht, geen rare schaduwen.
Wel zelf ingraven. :D

Ikke, Philips gaat uit van een masthoogte van 9 meter, daar is lang niet iedere gemeente blij mee........................

Dan mag je aan die 9 meter gaan rekenen. Dat is verder niet zo moeilijk, moet je alleen een beetje snappen waar je mee bezig bent.

Dat NUON in lantaarnpalen doet is redelijk nieuw voor mij. Waarschijnlijk bedoel je Liander in deze context, dat is de netbeheerder. NUON "doet" alleen in stroomopwekking en -verkoop......
Werkt alleen in die plaatsen waar Liander het onderhoud heeft. In alle andere gevallen zul je bij de gemeente uitkomen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:11

Liander heb ik nog nooit van gehoord, hier werkt NUON.
Ze zijn 6 meter hoog, dat is echt meer dan genoeg. De buren (nog geen 50 mt) hebben nergens last van. En dat terwijl onze straat (nou ja, weggetje) niet eens straatverlichting heeft.................. onrendabel buitengebied.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:49

ikke schreef:
SuzanLarissa schreef:

Kwestie van de juiste louvres aanbrengen........

Het zijn oude zeikerds, die na 8en rust willen hebben :')
Zit een meter of 2 tussen de bak en het complex helaas :(

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:01

Toen ik in Friesland woonde hebben wij ook lantaarnpalen van de NUON over genomen. Aan huis bezorgd iets van 30 euro per stuk. Perfect licht en maar 35 watt per lamp.
Geen weg springende paarden omdat ze niks meer zagen buiten de bak, maar mooi licht. Voor het hele mooie hadden wij misschien 6 lampen om de bak kunnen zetten en dat was eerst ook de bedoeling, maar met vier heb ik het altijd heel goed gered.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:12

Ik heb ook en gas ontladingslamp. hij staat op de nok van de stal en die is echt geen acht meter, maar het licht is prima.

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:51

Hallo ik rij thuis gewoon in een weiland, er wonen wel buren naast dus een hoge mast of lantaren paal is niet mogelijk. wel zou een paal van rond de 2 meter kunnen, het gaat mij erom dat ik in de wintermaanden s'avonds zou kunnen longeren of eventueel trainen op een volte (als ik hem maar kan trainen in het donker) wat voor een lamp zou ik daarvoor kunnen gebruiken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:01

Fendt936 schreef:
Hallo ik rij thuis gewoon in een weiland, er wonen wel buren naast dus een hoge mast of lantaren paal is niet mogelijk. wel zou een paal van rond de 2 meter kunnen, het gaat mij erom dat ik in de wintermaanden s'avonds zou kunnen longeren of eventueel trainen op een volte (als ik hem maar kan trainen in het donker) wat voor een lamp zou ik daarvoor kunnen gebruiken?

Ik heb een 150W SON-T aan de klep van mijn vrachtwagen hangen (ong 3,5mtr hoog) en dat voldoet prima in een longeerring van ongeveer 20mtr doorsnede.