Shampoo slecht voor paarden??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lienetjes

Shampoo slecht voor paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 16:47

Hey allemaal
ik had gehoord van mensen die zeiden dat paardenshampoo slecht was, en sommige mensen zeggen dat het juist goed was.
volgensmij kan het echt geen kwaad als je het niet teveel doet, of is shampoo écht niet goed voor de vacht?
groetjes mij. ;)

SteffiiY

Re: Shampoo slecht voor paarden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:48

Dat ligt er inderdaad aan hoeveel je het gebruikt. Iedere dag gebruiken is niet goed, omdat het natuurlijk veel vetten afneemt vanuit de vacht.
Maar als je het gewoon in mate gebruikt en niet te vaak, en vooral goed afspoelt kan het geen kwaad hoor.

Bram94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 23:17

Het is niet goed als je dat vaak doet. Heel soms doen dus en goed uitspoelen anders gaat het jeuken.

lola_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:51

ik gebruik zwitzal baby shampoo omdat dat niet prikt in hun ogen :j

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:54

Alle shampoo is niet goed voor de huid van het paard. Omdat het het huidvet van de huid afhaalt. En daarmee een stuk natuurlijk bescherming tegen de elementen van het weer.
En het hoofd moet je al helemaal niet gaan wassen.

Gewoon lekker afspoelen is al genoeg. Alleen bij wedstrijden eventueel gaan wassen. Maar voor de rest niet doen.

veravogels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:58

Gewoon af en toe met shampoo wassen kan denk ik geen kwaad

santiemica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:46

Ik waste mijn paard eigenlijk nooit, spoot weleens water over haar heen, al vond ze dit niet zo leuk :') .. En voorderest altijd haar staart gewassen met andrelon.. Maar echt het hele lichaam wassen met shampoo is niet zo goed voor het vet van het lichaam zoals SteffiiY al zei... Maar idd heel af en toe kan geen kwaad.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:49

FriesWytske schreef:
Alle shampoo is niet goed voor de huid van het paard. Omdat het het huidvet van de huid afhaalt. En daarmee een stuk natuurlijk bescherming tegen de elementen van het weer.

Gewoon lekker afspoelen is al genoeg. Alleen bij wedstrijden eventueel gaan wassen. Maar voor de rest niet doen.

:j :j

Was hooguit de staart met paardenshampoo en dat ook niet op regelmatige basis, wordt de staart alleen maar sneller vet. Het is net met het wassen van je eigen har, hoe vaker je het wast des te sneller wordt het vet omdat de huid opnieuw talg aan gaat maken.

Had vroeger wel een paard met witte sokken, voor de wedstrijden waste ik die met groene zeep = natuurproduct en sokjes werden er mooi wit van.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:50

Te vaak wassen is inderdaad niet goed, shampoo haalt het huidvet weg.
Liever zo min mogelijk wassen.

Ik was zelf alleen staart en manen af en toe ivm eczeem zodat ik het daarna fijn kan insmeren met speciale zalf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:42

BEH => VSW

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:54

FriesWytske schreef:

Waarom mag je het hoofd niet wassen. In de zomer heeft die van mij altijd lelijke plekjes op zijn hoofd. Komt van zweten denk ik. Ik houd het op dit moment schoon door het twee keer per week met betadine shampoo te wassen. Wordt er juist alleen beter van.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 15:34

ik was mijn paard gewoon 1pw vooral in de zomer lekker fris en schoon
de staart was ik altijd 1pw ook in de winter paard ziet er super uit en glimt als
een spiegel kan echt geen kwaad hoor , ze overlijden er niet aan en worden er ook
niet ziek van ( meneer staat gewoon buiten ook in de regen)
ik heb er gewoon een hekel aan als hij helemaal onder de poep en pis zit en zijn staart
helemaal vies is ik wil een schoon paard

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:32

Ik was mijn paarden ook regelmatig van kop tot staart..Ze hebben er nog nooit last van gehad. Ook ik heb, net als bovenstaande poster, een hekel aan een smerig paard.. :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:37

Ik was mijn paarden nooit, alleen even met de slang erover en klaar.
Staarten kan je inderdaad beter met babyshampoo doen heb ik gehoord, en daar worden ze ook schoon van :).

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:40

Onze merrie (schimmel) wordt vaak gewassen, soms wel 2 a 3 keer per week. Hebben hier nooit nadelen van ondervonden hoor. Hoofd lekker nat maken, insoppen met babyshampoo, goed naspoelen. Lichaam net zo maar dan met zilver shampoo. Staart gaat in de biotex, ff weken en daarna shampoo erin en weer goed uit spoelen. Onder benen doen we met betadine shampoo, worden ze goed wit van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:01

Heel vaak wassen is niet goed, het neemt vet van de huid af :)

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:08

ik was mijn shettie 1x per week met teershampoo tegen de jeuk en spoel het goed uit.

santiemica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:28

Ik vind het zo'n onzin om je paard een aantal keer per week te wassen, het is een dier... die mag toch lekker vies zijn????

lienetjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 10:27

Hoezo is dat onzin? het is idd wel een dier hij hoeft niet elke week gewassen worden nee..
maarja als je een paard hebt, is die niet meer wild. en mag je er mee doen wat je wilt, en past hij zichzelf aan. Kijk als je paard vies is, is dat ook niet meer lekker voor het paard allemaal troep in de staart, vieze benen en allemaal mestvlekken en zweet. Je kan ook met water wassen alleen wordt dat minder schoon dan met shampoo. als je teveel doet lijkt mij ook niet goed nee dan haal je idd vet eraf, maarja sommige mensen zeggen tegen mij al na 1 x: Niet doen je haalt het vet eraf en is niet goed nee, maarja alsof een paard zo vies laten wel goed is?

santiemica

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:28

Heb je gelijk in, maar een aantal keer per week vind ik gewoon overdreven, en natuurlijk iedereen ziet het anders, best... En ik vertelde al eerder in dit topic, ik waste mijn paard haar staart en benen ook regelmatig, maar voorderest niet.. en pis en mestvlekken krijg je met een goede borstel ook wel weg.. Afspuiten in de zomer, deed ik ook, maar meer voor verkoeling, en liever deed ik het nog met een spons, maar ook omdat mijn paardje de slang eng vond.. Maar idd ieder voor zich....

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:34

santiemica schreef:
Ik vind het zo'n onzin om je paard een aantal keer per week te wassen, het is een dier... die mag toch lekker vies zijn????

Ik wil geen vies paard voor mijn wagen hebben staan. Nu volstaat een simpel poetsbeurtje bij mij ook wel hoor, maar in de zomer was ik hem ongeveer 1 keer per maand, gewoon voor de fun als het lekker weer is, vinden we beide leuk :)

margoclinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:43

Ik zou niet te vaak betadine shampoo gebruiken. Daarmee maak je het lichaam ook lui in het maken van antistoffen voor bacterieen. Verder was ik mijn paard regelmatig met driehoek vloeibare zeep. Gewoon een emmer met water, scheutje zeep erin en soppen maar. Omdat dit natuurlijke grondstoffen en wat vet bevat heb je het minst kans op een te droge, geirriteerde huid. (bijvoorbeeld roos)

Ook haal je hiermee het natuurlijke vet van het lichaam niet weg.

l_aura1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:54

Ik zou gewoon niet te vaak wassen, dan denk ik dat het geen kwaad kan.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:59

Ik was mijn paard in de zomer toch zeker 1x per week hoor, in de winter minder. Lichaam, manen en staart met groene zeep, manen en staart ook met cremespoeling en het hoofd en voorpluk met zwitsal. Daarnaast krijgt ze bij warm weer elke dag een douche, zonder shamppo dan. Zeilig he.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:18

Ik was mijn paard vooral voor fotoshoots of als ze écht smerig is en je het er niet meer uit krijg. Nu heb ik wel Cowboy magic green spot remover, dus hoef ik het niet echt te wassen, even spuiten, afvegen en klaar :D