[Marktonderzoek] Nieuw ontwerp slowfeeder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouka

[Marktonderzoek] Nieuw ontwerp slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 21:20

Hallo Bokkers,

De laatste paar jaar zijn slowfeeders enorm in populariteit gestegen. De voordelen zijn voor de meesten vast bekend, maar hier toch nog een korte opsomming:
- natuurlijke manier van eten (veel kleine beetjes)
- natuurlijk houding tijdens het eten (n.v.t bij slowfeeder hooinetten die je op hangt)
- minimale verspilling van hooi
- hooi wordt niet vuil
- er wordt geen zand meegegeten (als er in een paddock gevoerd wordt)

Op Bokt zijn de doe-het-zelf slowfeeders erg populair vanwege de beperkte kosten. Toch lees ik hier en daar een aantal nadelen waar mensen tegenaan lopen bij hun zelfbedachte ontwerp.
- slimme paarden eten bijvoorbeeld om het net heen als er al wat hooi uit de bak gegeten is.
- sommige paarden hebben moeite (of zijn te lui... :P ) met de fijnmazige netten.
- hoewel ik hier nog niets over gelezen heb zou ik me toch zorgen maken dat paarden met ijzers vast komen te zitten in het hooinet, zeker als het op de grond ligt.
- hooi dat onderop ligt zou kunnen gaan schimmelen na een flinke bui als het een grote bak is.
- hooinetten vullen (volproppen) is best een werk, vooral als het een groot net is.

Graag peil ik daarom de meningen van Bokkers voor mijn ontwerp van een slowfeeder voor paarden.

Voordelen:
- Mijn feeder is groot genoeg voor een (kleine) hele baal, deze kan in zijn geheel in de feeder getild worden. Dit scheelt (prop) werk tegenover slowfeeder hooinetten.
- Ook is de feeder groot genoeg zodat twee paarden (die goed met elkaar kunnen opschieten) er samen uit kunnen eten zonder problemen.
- Er is een keuze uit 3 verschillende platen (S, M, L) met gaten erin van verschillende groottes, afhankelijk van de maat van de plaat. Zo kan het paard wennen aan het eten uit een slowfeeder, of kan een kleinere maat plaat gekozen worden voor kleine mondjes.
- Paarden kunnen niet om de plaat heen eten omdat deze vanzelf naar beneden zakt maar wel zijn vorm behoudt waardoor het niet eenvoudig is om onder de plaat te komen.
- De mogelijkheid bestaat om het hooi nat te maken voor paarden met bijvoorbeeld een stofallergie of voor paarden die snel bevangen worden. Dit is zeer eenvoudig omdat het hooi in de feeder geweekt kan worden, er zit namelijk een stopper onderin de feeder die eenvoudig verwijderd kan worden waardoor het water weg loopt.
- Het materiaal van de feeder is extreem duurzaam. Het wordt namelijk ook gebruikt voor wegafzettingen. De feeder blijft altijd op zijn plaats omdat hij gevuld wordt met zand of water waardoor de paarden hem niet kunnen omgooien. Hier krijgt het materiaal zijn extreme duurzaamheid van. De feeder wordt 'hol' en als bouwpakket geleverd zodat hij eerst op zijn plek gezet kan worden en daarna gevuld kan worden (ik raad water aan omdat de feeder dan nog eenvoudig verplaatst kan worden).
- Daarbij is het materiaal niet schadelijk voor paarden die er wel even aan willen proeven ;) .

Nu is mijn vraag aan jullie: hoe klinkt dit als een alternatief voor de zelfgemaakte/bestaande slowfeeders? Hoe veel zouden jullie over hebben voor bovengenoemde slowfeeder?
Hebben jullie nog opmerkingen/aanpassingen/ideeën?

Ik hoor graag jullie reacties :)

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:26

Waarom niet een aantal gaten boren in de bodem van de slowfeeder waardoor het water altijd weg kan lopen in plaats van een stopper? Gaten die altijd open zijn dus. Heb ik ook in die van mij. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de feeder op pootjes staat, zodat de bodem niet meteen op de grond staat en het water eruit kan.
Laatst bijgewerkt door Imre op 15-08-12 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:27

Aangezien de prijzen van de commerciële oplossingen vaak de hoofdreden zijn om zelf de bouwen, wat is de verkoopprijs van deze versie?

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 21:33

Imre schreef:
Waarom niet een aantal gaten boren in de bodem van de slowfeeder waardoor het water altijd weg kan lopen in plaats van een stopper? Gaten die altijd open zijn dus. Heb ik ook in die van mij. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de feeder op pootjes staat, zodat de bodem niet meteen op de grond staat en het water eruit kan.

Omdat dan de mogelijkheid van geweekt hooi vervalt, ik merk dat daar toch best wel vraag naar is. De stopper zit aan de zijkant en de onderkant loopt iets schuin af aan de binnenkant zodat het water weg loopt.

tamary schreef:
Aangezien de prijzen van de commerciële oplossingen vaak de hoofdreden zijn om zelf de bouwen, wat is de verkoopprijs van deze versie?

Dat hangt voor een deel af van de uitkomst van dit onderzoek. De grootste kostenpost is het maken van de mallen, die kosten zijn extreem hoog. Daarom probeer ik uit te vinden of het uiteindelijk wel rendabel is.

tamary

Re: [Marktonderzoek] Nieuw ontwerp slowfeeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:36

Prijs is helaas grote factor in het al dan niet rendabel zijn.

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 21:43

Met BTW, verzending en een kleine winstmarge zal de verkoopprijs rond de 300 euro komen te liggen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:45

Je wil het hooi weken in de feeder zelf? Dan zijn gaten inderdaad niet handig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:51

Voor 300 euro zullen heel veel mensen op zoek gaan naar iets anders :) (wat er ook al is).

Verder voer ik nooit zomaar een baal. Ik haal altijd de plakken los om te zien of er iets inzit wat voor de paarden schadelijk kan zijn. Hierdoor daalt het voervolume ook behoorlijk.

Verder is het niet altijd handig om een vaste voerplaats te hebben. Je moet dan nl de omgeving ruim verharden om modderpoelen te voorkomen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:17

Ik ben altijd geïnteresseerd in nieuwe types slowfeeders die echt, ook op de lange duur, SLOWfeeden.
Maar het moet voor mij praktisch en betaalbaar blijven. Ik heb er meerdere nodig en 300 euro vind ik dan echt teveel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:38

Concept klinkt goed, ik begrijp dat er evt ook minder in kan dan een volledige baal? Prijs is een obstakel, nog eens doorrekenen, denk dat je rekening moet houden met lange terugverdientijd en/of grote afzetmarkt via derden zoeken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:42

DubbelDun schreef:
Verder voer ik nooit zomaar een baal. Ik haal altijd de plakken los om te zien of er iets inzit wat voor de paarden schadelijk kan zijn. Hierdoor daalt het voervolume ook behoorlijk.

Inderdaad... daarnaast is het aanbieden van 1 baal in 1 feeder juist erg onnatuurlijk voor paarden. Paarden horen inderdaad steeds kleine beetjes te eten maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze dan met z'n allen om zo'n bak staan te hangen de hele tijd. Kun je beter meerdere voerpunten installeren met een klein beetje hooi per voerpunt.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:45

de haybar heb je denk ik nog niet onderzocht ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:54

300 euro zou voor mij een heel groot obstakel zijn. En ook ik pluk een baal helemaal uit zodat het los zit, controle op verkeerde delen en de stof en eventuele steentjes zijn er voor een groot deel uit als dat erin zit.

Ik heb een grote metalen gritbak. Nu een met en een zonder plastic binnenbak. In beiden zitten gaten maar ik kan het hooi weken als ik wil. Goed de slang erop zetten of eventueel voorweken in kleinere bakken. Er passen 2 kleine pakjes hooi in en met 3 grote eters is dat genoeg voor ruim anderhalve dag hooivoorraad. Zonder de slowetmethode. Gewoon hun eigen snelheid en hoeveelheid. Ze kunnen er met zijn 4 en per bak aan eten,ieder een eigen kant.

Hebben ze het te snel op dan meer voederpunten neerzetten zodat je meer ruwvoer kunt aanbieden.

En ik verplaats de bakken regelmatig zodat de grond eronder rust krijgt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:02

300- vind ik ook veel geld, zeker omdat hij vrij klein is als ik het zo lees, dan zou ik er al 2 moeten hebben. Hoe zit het met voordroog, kun je dan wel makkelijk erin krijgen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:42

@TS: áls je dan iets leuks wilt ontwerpen denk dan eens aan een soort stenenwerper
http://www.blikopdewereld.nl/Ontwikkeli ... %20chr.jpg

De bedoeling is dat het ding telkens kleine plukjes hooi uit een voorraad plukt om vervolgens ergens in een paddock te gooien. Telkens een andere plek zou leuk zijn :)
Hierdoor weten de paarden niet wáár en wanneer het eten komt en zullen ze flink bewegen om het te zoeken.
het voldoet aan het meest natuurlijk eetgedrag; lopen en kleine beetjes tegelijk :D

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:45

Begrijp dat ie niet overdekt is? Dus dat het regenwater niet weg kan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:58

De eerste twee punten klinken mij al niet logisch. Er kan wel een volledige baal in -dat is een pluspunt: particulieren zullen liever het hooi willen uitpluizen, maar op grote stallen waar je tien tot twintig van die dingen hebt staan denk ik dat het alleen maar makkelijk is als je zo een baal erin kunt ploffen zonder veel moeite. Maar dan lees ik het tweede punt en dan vervalt mijn enthousiasme. Er kunnen maar twee paarden van eten. Is het dan zo klein? Is het echt alleen maar de grootte van een 25kg baaltje? En dan zeg je er nog bij die goed met elkaar kunnen opschieten? Dus als 1 paard dominanter is dan kan de ander niet eten?

De prijs is dan de echte dooddoener. Voor 600-800 euro heb je een gegalvaniseerde en overdekte hooiruif waar 4 tot 6 paarden aan kunnen eten. 300 euro voor 1 tot 2 paarden is dus enorm. Als je dan tien paarden hebt moet je zeker 4 slowfeeders kopen.

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 12:11

DubbelDun schreef:
Voor 300 euro zullen heel veel mensen op zoek gaan naar iets anders :) (wat er ook al is).

Verder is het niet altijd handig om een vaste voerplaats te hebben. Je moet dan nl de omgeving ruim verharden om modderpoelen te voorkomen.

Ik begrijp dat de prijs een obstakel is. Het probleem is dat het maken van de mallen (in China) tegen de 100.000 dollar aan zit. Inclusief shipping en handling naar Europa kom je op deze relatief hoge all-in verkoopprijs.

Je kunt er bij deze feeder voor kiezen of je een vaste voerplaats gebruikt of niet, omdat je hem met water kunt vullen en dus ook weer eenvoudig kunt laten leeglopen als je hem wilt verplaatsen. Dit is het materiaal:
Afbeelding

mysa schreef:
Concept klinkt goed, ik begrijp dat er evt ook minder in kan dan een volledige baal? Prijs is een obstakel, nog eens doorrekenen, denk dat je rekening moet houden met lange terugverdientijd en/of grote afzetmarkt via derden zoeken.

Er kan ook minder in dan een volledige baal, uitgezocht hooi kan er uiteraard ook in. Ik hou inderdaad al rekening met een lange terugverdientijd. Aan wat voor afzetmarkt denk jij?

spicegirl schreef:
de haybar heb je denk ik nog niet onderzocht ?

Ik ken de haybar inderdaad niet.

Lynn_Nikita schreef:
300- vind ik ook veel geld, zeker omdat hij vrij klein is als ik het zo lees, dan zou ik er al 2 moeten hebben. Hoe zit het met voordroog, kun je dan wel makkelijk erin krijgen?

Hij heeft de maat van een 25 kg hooi baal. Je moet het zien als een 'omhulsel' voor zo'n baal, een grote rechthoekige bak dus. Daar zit een rooster op met gaten erin dat je er vanaf de bovenkant uit kunt halen zodat je de baal erin kunt laten zakken. Met voordroog zou je dus ook grote hoeveelheden tegelijk erin kunnen stoppen en dan het rooster erop.

Dinopino schreef:
Begrijp dat ie niet overdekt is? Dus dat het regenwater niet weg kan.

Er zit een gat aan de onderkant (waar eventueel een stopper in kan om hooi te weken) waardoor het regenwater weg kan lopen.

Gini schreef:
De eerste twee punten klinken mij al niet logisch. Er kan wel een volledige baal in -dat is een pluspunt: particulieren zullen liever het hooi willen uitpluizen, maar op grote stallen waar je tien tot twintig van die dingen hebt staan denk ik dat het alleen maar makkelijk is als je zo een baal erin kunt ploffen zonder veel moeite. Maar dan lees ik het tweede punt en dan vervalt mijn enthousiasme. Er kunnen maar twee paarden van eten. Is het dan zo klein? Is het echt alleen maar de grootte van een 25kg baaltje? En dan zeg je er nog bij die goed met elkaar kunnen opschieten? Dus als 1 paard dominanter is dan kan de ander niet eten?

De prijs is dan de echte dooddoener. Voor 600-800 euro heb je een gegalvaniseerde en overdekte hooiruif waar 4 tot 6 paarden aan kunnen eten. 300 euro voor 1 tot 2 paarden is dus enorm. Als je dan tien paarden hebt moet je zeker 4 slowfeeders kopen.

Hij heeft dus de maat van een 25 kg baaltje inderdaad. Ik ga er vanuit dat er 2 of 3 paarden tegelijk van kunnen eten, maar dan moeten ze uiteraard wel met elkaar kunnen opschieten. Dit probleem komt natuurlijk veel voor bij voerpunten, dat dominante paarden de anderen wegjagen. Een oplossing zou dan meerdere feeders zijn.

Is de gegalvaniseerde overdekte hooiruif ook een slowfeeder? Ik ben niet bekend met deze voermethode, ik ken alleen de niet-overdekte ringfeeder variant en dat is geen slowfeeder.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:53

Nouka schreef:
Is de gegalvaniseerde overdekte hooiruif ook een slowfeeder? Ik ben niet bekend met deze voermethode, ik ken alleen de niet-overdekte ringfeeder variant en dat is geen slowfeeder.

Als je een groot net om de baal zou spannen wel.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:01

Nouka schreef:
Gini schreef:

Hij heeft dus de maat van een 25 kg baaltje inderdaad. Ik ga er vanuit dat er 2 of 3 paarden tegelijk van kunnen eten, maar dan moeten ze uiteraard wel met elkaar kunnen opschieten. Dit probleem komt natuurlijk veel voor bij voerpunten, dat dominante paarden de anderen wegjagen. Een oplossing zou dan meerdere feeders zijn.

Uiteraard heb je met veel slowfeeders het feit dat het kleine dingen zijn en er max. 2 paarden van kunnen eten, maar dan denk ik idd met name aan die zelf ineengeknutselde dingen. Daar maak je er voor 100 euro gemakkelijk 3 of 4 van. Een slowfeeder van minstens 300 euro dan zou dat enkel interessant zijn als er meerdere paarden tegelijk kunnen van eten.
Dan denk ik eerder aan zoiets:
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9 ... UIIsqhQShQ
http://www.horsolutions.com/0_0_0_0_250 ... 3590150977

Maar goed, dat ben ik dan uiteraard. ;)

Even nog een kleine noot: ik zie net welke materialen je gaat gebruiken. Ben je zeker dat dit paardbestendig, maar vooral paardveilig is? Geen giftige (verf)stoffen die vrijkomen wanneer het paard gaat sabbelen/kauwen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:15

Het lijkt mij niet direct rendabel, voor 300 euro kunnen mensen héél veel zelf knutselen met kunststof bakken en netten.

Bovendien vind ik de voordelen een beetje "gezocht" eerlijk gezegd :P

Ik neem aan dat mensen met een goedkope kunststof bak er ook voor kunnen kiezen om er wel of geen gat(en) in te maken om water er in of er uit te houden, en dat ze daarvoor ook wel een geschikte afdekking kunnen maken, zeker goedkoper dan 300 euro :)

En persoonlijk vind ik slowfeeder hooinetten VEEL handiger, wat nou veel werk met hooi er in proppen :+

Je stopt zo de plakken er in, kost totaal geen moeite :) Wil je er nog meer in proppen dan is dat natuurlijk een eigen keuze, maar je hoeft er echt totaal geen kracht op te zetten of moeilijk te doen hoor.

In een netje van 150 cm lang stop je makkelijk 3 plakjes naast elkaar, kost 50 euro, stof valt er mooi uit, regenwater loopt er langs, en het net vormt meteen een barrière zodat er makkelijker meerdere paarden uit kunnen / durven eten dan wanneer ze met hun hoofd in hetzelfde gat moeten :)

En voor dat geld kun je er meerdere neerzetten waarmee de paarden meer plekken krijgen om te eten, en als je ze ver uit elkaar en ver bij de waterbak vandaan ophangt, stimuleer je er ook nog mee dat ze meer gaan rondlopen. En de netten zijn simpelere te verhangen of schoon te maken: weegt niks en je stopt ze zo in de wasmachine :P

Zo'n bak als je omschrijft is op zich wel leuk, maar voegt denk ik te weinig toe om die hoge meerprijs te rechtvaardigen voor de meeste paardenhouders die voor dat geld best wel zelf willen gaan knutselen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:21

pmarena schreef:
En voor dat geld kun je er meerdere neerzetten waarmee de paarden meer plekken krijgen om te eten, en als je ze ver uit elkaar en ver bij de waterbak vandaan ophangt, stimuleer je er ook nog mee dat ze meer gaan rondlopen. En de netten zijn simpelere te verhangen of schoon te maken: weegt niks en je stopt ze zo in de wasmachine :P

Wat dan weer weinig nut heeft als je er 3 plakken in stopt :+ Kun je beter 3 x zoveel kleine netjes ophangen. Kost nog minder ook :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:26

of je hangt er meerdere met 3 plakjes neer....1 plakje per net, dat word met een paard of 6 een heule boel van die kleine pokkenetjes

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:28

Het idee wat ik bij de beschrijving krijg, heb ik al heel vaak gezien: rechthoekige zwarte bak waar een hooibaal in past (90 liter bakken rechthoekig, andere versie van de ronde speciekuipen) en daarin een op maat gemaakt stuk hekwerk, wat je dus op het hooi legt. Paar gaten in de bodem/laag aan de zijkant boren en het water kan weglopen. Zo'n bak kost 5,49 euro (afgelopen week toevallig nog twee gekocht) en als je een beetje handig bent is een stuk hekwerk op maat maken vrij eenvoudig en kost ook maar een paar euro. Ik denk dat je voor nog geen 10 euro klaar bent. En die zwarte bakken zijn robuust, gaan jaren mee!

Ik zou er in ieder geval géén 300 euro voor over hebben.

Voor het vullen van hooinetten bestaat er een héél handige "vulring", volgens mij werd het hier op Bokt nog voorgesteld ook. Weet het alleen niet terug te vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:29

Koper schreef:
pmarena schreef:

Wat dan weer weinig nut heeft als je er 3 plakken in stopt :+ Kun je beter 3 x zoveel kleine netjes ophangen. Kost nog minder ook :D

Je kunt er toch ook 1 plakje in stoppen als je daar blij van wordt? :P

Ik vind het wel lekker hoor, zeker in de winter, dan eten ze per pony toch een half baaltje per dag weg, dan stouw je een aantal netten lekker vol en hoef je 2 dagen niet meer bij te vullen, ideaal als het pokke-weer is O:)