Hoe weide indelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

yeye

Hoe weide indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 14:11

Ik heb een 2 jaarse merrie die tijdelijk alleen komt te staan (omstandigheden die van korte duur zijn)
Nu staat ze op een weitje van ongeveer 3500 m². Er staat gras maar grotendeel schietbossen.
Het is een ontzettend slimme merrie die constant op zoek is naar uitdagingen en als ze die niet vind dan breekt ze uit.
Het is dus belangrijk dat ze achter een goed stevige draad staat. (tips hierover mag!)
De weide was eerst afgemaakt met 3 draden op een hoogte van ongeveer 1.20m. Dit met draad die op enkele plaatsen aan elkaar gemaakt is. Nu is de merrie zo slim dat ze aan de draad gaat voelen of luisteren waar ze hem hoort tikken. Zwakken plekken worden meteen herkent en daardoor breekt ze dus ook uit. Er zitten daar ook redelijk veel dazen waar ze gek van wordt dus iemand misschien daarover tips zonder dat ik ze met deken moet zetten of moet inspuiten?

Mijn bedoeling is nu een omgeving te creëren dat later als 'speelplaats' kan dienen als ze terug bij andere paarden kan.
ik had zelf al een plan uitgestippeld maar dat zou hier en daar nog wat bijgeschaafd moeten worden en ook misschien tips over soort materiaal dat ik best kan gebruiken.

Mijn plannetje :') :
Afbeelding

Even wat uitleg:
Het groene zijn dus 2 kleine aparte weitjes waarvan er telkens maar 1tje open is op bepaalde uren van de dag. Dit om te voorkomen dat het met regenweer 1 modder wordt.
Vanvoor aan de poort staat dan haar drinkbak omdat ik die dagelijks opnieuw vul en zo dus niet telkens naar de achterkant moet.
Haar drinkbak is gewoon een rubbere kuip aangezien ze er wel eens in durft gaan staan en zo de plastieke kuipen stuk deed.
Helemaal rechts staat een soort krappaal. 4 trainbils tegen elkaar in de grond bevestigd met lange en korte borstels aan zodat ze kan krabben als ze jeuk heeft van de dazen. :Y)
Vanachter staan dan van die hele kleine bolletjes voordroog waar ze constant van kan knabbelen.
In het midden van de weide is een plas water en daarrond allemaal modder. (dit heeft ze zelf gemaakt en rolt ze dagelijks in) deze plas mag dus netjes blijven aangezien ze hem heel graag heeft :)
Op de weide zelf plaats ik dan een kegel en een jollybal om haar wat bezig te kunnen houden.

Nu was ik ook aan het denken om ergens op haar weggetje een zeil te leggen wat stevig wordt gemaakt door trainbils erop en deels in de grond. Ze gaat heel graag op een zeil staan omdat het kraakt en ze vind dit dus blijkbaar enorm fijn :j

Iemand nog ideetjes? Of misschien hoe ik dingen beter kan maken?

Alvast bedankt! :)

amber_steph

Re: Hoe weide indelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:03

Heel goed idee tot zover.
Voor de dazen misschien zon dazenval als je geen deken en inspuiten wilt?

En ik heb voor mijn pony die ook altijd uitbrak nu 3 draden gespannen(pony is 1.15) en schapenstroomdraadapparaat staan, die is heftiger als voor paarden.
Gevolg, pony die netjes achter de draad blijft(op 1 zijde zijn het maar 2 draden)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:19

Zo'n dazen val is idd een goed idee. Die kun je ook zelf maken. Nieuw zijn ze best duur.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 15:33

Ah bedankt voor de tips alvast! :D En hoe kan ik zo een dazen val maken? Ik vond ze inderdaad best duur aangezien ik mijn hele weide opnieuw moet afspannen enzo.. :)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:35

Volgens mij is daar ook een topic van. Misschien even zoeken bij de zoek functie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:36

Dat ziet eruit als een Paddock Paradise :D Persoonlijk zou ik geen haakse hoeken aan de wei maken, maar schuine. Minder kans op letsel als ze eens gaan rouzen op het pad :D

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:44

Ziet er leuk uit ja, idd de vorm van een PP, gaaf hoor, ben jaloers!

Ik weet dat ze in een PP ook wel eens heuveltjes aanleggen, maar dat lijkt me hier niet zo handig, want het grijze gedeelt is geloof ik bestraat? Anders zou het wel kunnen, maar het is wat meer werk om netjes bij te houden.

Verder heb je de mogelijkheid om ergens een grote tak te leggen, waar ze overheen moet stappen. Leuk voor zo'n jong paard om te leren wat ze met haar benen aan moet. En om aan te knagen.

Kan ze ook ergens beschutting zoeken? Veel paarden vinden het fijn om in de schaduw van een schuilstal te gaan staan om de dazen kwijt te raken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:51

Ik zou de voerplekken bestraten, want dat wordt anders ook een en al modder, hoeken afronden is al genoemd. Speelgoed zou ik op het pad leggen, op de wei is gras interessanter, zeker als ze er niet altijd op mag.
Hoe zit het met beschutting, hooi en mestopslag?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:27

dazenval gaat je huidige dazenprobleem niet oplossen. Mijn paarden renden vanmorgen ook heel snel terug naar de paddock en stal toen ik ze zonder vliegendeken in het land had gelaten, en ik heb er al een aantal jaren 2 staan.

Nu met vliegendeken lopen ze weer te grazen. Een goede vliegendeken werkt gewoon het beste, en is zonder vliegenspray de langstwerkende, goedkoopste en gezondste oplossing. Met de prijzen van de vliegensprays heb je een dure deken er binnen 1 seizoen al uit en zo´n goede deken gaat jaren mee als het paard en zijn weidegenoten er zuinig op zijn. Sprays werken maar heel even, als ze al afdoende werken... Op hele erge dagen spray ik de niet door de deken bedekte delen eventueel nog wel even in.

Qua indeling, waarom zou je je wei zo in willen delen als je paard zo makkelijk door de draden gaat?
Wat is voor jou de meerwaarde van het opsplitsen met paden en losse weitjes?

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 11:32

@ Patty14: Daar ga ik dan meteen naar op zoek :) Bedankt!

@ DubbelDun: Ah dus eigenlijk bochten creëren? Slim daar had ik nog niet aan gedacht! :D Ja een PP kan je het bijna noemen :P Speeltuin voor de paarden :')

@ Gypsy: Het grijze deel zou inderdaad soort van bestraat worden (meer beton koeienroosters die er komen) zodat er dus minder modder is. Maar dat neemt niet weg dat ik 1 stuk padje gewoon zand kan laten en een heuvel aan kan leggen :P Een grote tak komt er dus ook op het lijstje bedankt voor de tip! :j
Beschutting heeft ze van overhangende bomen. Ze heeft dus op deze wei geen schuilstal maar kan wel kiezen om onder de bomen te staan waar ze niet nat wordt.

@ tamary: voerplekken worden inderdaad mee bestraat met de rest :) Speelgoed op de pad is een goed idee :) Beschutting heeft ze van de bomen (schaduw en wordt ze niet nat) en hooi en mest is op mijn andere wei. Die is er niet zo ver vandaan en heeft een plaats waar ik dit kan voorzien. Daarom dat deze wei ook meer een speelplaats wordt.

@ joyce B: Dazenval lost het probleem niet op maar kan misschien wel wat dazen weg houden? Met vliegendeken gaat echt niet want die sloopt ze binnen het half uur. De wei wordt zo ingedeeld zodat ze al bezig is van de bol hooi naar de drinkbak te wandelen en dat ze moet nadenken welk padje ze moet nemen voor bepaalde handelingen. Dit maakt dat ze meer gaat wandelen en minder denkt aan uitbreken.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 11:51

Nog even een vraagje.. Een heuvel wordt nog in overweging genomen.
Wat zijn de voordelen en de nadelen van zo een heuveltje? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:00

Gewoon spielerij voor de paarden :) Bedenk je echter wel dat ie stevig moet zijn en dat je er zelf met werkzaamheden geen last van moet hebben.

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:20

Idd, waar ik mijn paard heb gekocht, hadden ze ook zo'n heuveltje. Af en toe bij de dolle 5 minuten renden ze over dat heuveltje heen. De voordelen is dat het paard net als bij de tak leert wat hij met zijn voeten aanmoet, en tegelijk zijn spieren rustig een beetje traint.

Je moet inderdaad er goed over nadenken, ik zou er ook wel een willen, maar degene die de wei onderhoud ziet het niet zo zitten aangezien je er dan met de grasmaaier niet meer zomaar overheen kan, dus je zult het op de een of andere manier met de hand moeten maaien en ontdoen van onkruid. Het is wel ontzettend leuk om ze eroverheen te zien gaan hihi. Heb zelfs mensen gezien die een paar bulten zand van bijna 2 m hoog in hun paddock hadden gestort, daar werd ook overheen geraust etc.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 12:21

Ja daarom dat hij nog in overweging is :) ga er nog eens over nadenken.
Nieuw voorlopig ontwerpje:
Afbeelding

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:24

Ziet er leuk uit zo zeg!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:34

Ziet er leuk uit zeg!
Wat je misschien ook nog ergens kan leggen, zijn oude autobanden? Ik heb er zo één in de paddock liggen en dat vindt mijn tweejarige merrie ook best interessant! Ik legde dan wat stukjes wortel of koekjes of iets anders dat ze lekker vinden in die band, zodat ze daar ook wat mee bezig zijn.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:43

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 14:43

Zijn oude autobanden veilig om ze onbewaakt te laten? :P
En zo een dazenval lijkt me heel handig maar hoe voorkom ik dat ze hem sloopt? :P Ze speelt heel graag met ballen dus lijkt me dat ze deze bal ook wel fijn vind :P

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:02

Mijn tweejarige is toch nog niet verongelukt :D Je kan het altijd eens testen hé, een autoband of twee daar leggen terwijl je bijvoorbeeld de weide uitmest en kijken of ze er niet té zot mee doet.
Voor die dazenval, ik weet niet of je plaats hebt net buiten de wei (waar je paard er dus niet aankan)? Hoeft niet per sé in de wei te staan hé. Of een elektrisch draadje errond?

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:05

Als je er veel spullen neer gaat leggen, kun je ze ook af en toe weghalen/omwisselen. Zo ligt er voor het paard z'n gevoel iedere keer wat nieuws en blijft het interessant.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:16

ik zou een van de baaltjes hooi naast / in de buurt van je waterbak zetten, maar wel met een omheiningetje ertussen, zo ben jij ook makkelijk om het hooi aan te vullen, maar moet ze de hele toer doen om eraan te raken. en mss het tussengangetje rechts ook afsluiten, zodat ze geen shortcut kan maken (daar mss de andere baal hooi, of een ton waar je soms wat wortels oid in doet?, denk dat 1 hooiplaats voldoende is hoor.
en door de afsluiting is het makkelijker om stroom op je omheining te hebben, dan moet je niet met draden in de lucht of over de grond gaan werken.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:41

Een heuveltje van alleen zand vervlakt vrij snel; blijft niets van over. Wij hebben het zand opgesloten tussen dikke boomstammen.
Ik zou lege autobanden niet zomaar neerleggen. Vullen met zand kan wel, heb je ook een "heuveltje" of blok. Je kan er ook een rijtje van neerleggen, og een dikke boomstam waar ze overheen moet/kan springen.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 11:09

bedankt voor de tips!! :)
Die band vullen met zand lijkt me wel een idee om zo een heuveltje te maken.
Als ik dan 4 banden tegen elkaar leg dan heb ik ook een verhoogje :P

WilleDesireJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 09:52

je zei dat er telkens maar 1 weide open ging zijn, dus in de gesloten weide kan je dan toch je dazenval zetten ;)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:53

Maar dan moet ze die telkens verplaatsen als ze op het andere stukje van de wei gaat?