Goedkope omheining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Goedkope omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 22:39

Ik heb mijn paarden beide op een stalling bij een boer staan, ideale stal, maar een behoorlijke hap uit mijn budget, helaas.
nu mag ik een klein stukje weide gebruiken van een kennis(mag het gehele jaar door gebruiken, maar om de grond goed te houden zou ik een van mijn paarden daar een paar weken plaatsen aan de zomerkanten, het gaat vooral om het gras wat korter te houden), maar die moet ik grotendeels zelf omheinen, het gaat om drie stukjes van ong 20*20.
Er is elektriciteit in het huis dat er ligt, Maar ik heb geen stroomklok.
huis staat ook te koop, dus het is echt maar om voorlopig het gras wat kort te houden.
Bij rondzoeken zou ik al gauw een 150 euro kwijt zijn aan een stroomklok en wat prikpaaltjes. die vind ik persoonlijk nogal duur, als ik bedenk dat ik deze zomer mss nog een maand een paard daar kan zetten, en de mogelijkheid er is dat die volgende zomer verkocht is.
zijn er goedkopere alternatieven?
is stroom op het lint altijd nodig? (het gaat om een trekpaard die niet geneigd is om erg dicht bij de draad te komen, en er zeker niet gaat overhangen, heeft echter altijd OF achter stroom, of achter hoge schapendraad gestaan.
andere opties?

max66

Re: Goedkope omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:42

ik zou niet weten of er goedkopere alternatieven zijn, maar een paard heeft heel snel in de gaten dat er geen stroom op staat hoor. Ik zou dat risico niet nemen..

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 22:50

wat heb ik allemaal precies nodig om stroom op mijn omheining te krijgen?
paaltjes, isolatoren en lint + schrikdraadapparaat, zover ben ik al. maar hoe sluit je het apparaat aan aan het schriklint?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:53

1 Klem op de draad (bij meerdere draden moet je die dus wel onderling verbinden) en 1 klem op de aardpen. Welke waar moet staat in de gebruiksaanwijzing.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 23:00

zitten die klemmen en aardpinnen bij het apparaat, of moet dit apart aangeschaft worden?
ik ben aan het browsen op agradi, maar er staat niet bijster veel informatie erop ...
(Voelt zich, ondanks het al 13 jaar in de paarden te zitten, een beginneling kwa paardenhouden :D )

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:02

Ben je niet bang dat een trekpaard zo'n klein stukje sowieso gaat vertrappen? 't Is qua formaat een leuke buitenbak, maar geen weiland... ;) Lijkt me niet bevorderlijk voor de verkoop van het huis. En de evt schade moeten (laten) herstellen gaat ook geld kosten.
Mocht je het toch doen: Een stroomklok die in het huis komt te hangen, zul je met grondkabels in verbinding moeten brengen met je schrikdraad. Als ik jou was zou ik kijken of je ergens tweedehands aan een batterijklok kunt komen. Of die misschien ergens kunt lenen. Voor een paar tientjes heb je dr een nieuwe batterij in, die zo'n klein stukje prima van stroom kan voorzien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:04

Beide moet je apart kopen, alleen verbinding tussen apparaat en stroombron (stopcontact/accu) zit er standaard bij.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:05

Niet om het één of ander, maar gezien het formaat van je paard: Als het 3 stukken van 20x20 meter zijn, wat ga je je paard dan na de derde dag dat ie er staat laten eten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 23:11

Terug bij de boer waar ze nu staat ;)
Ik heb een eigen trailer ter beschikking, blijf ook gewoon op de stalling nu staan.
Echter, dit stukje zou effectief gewoon voor "erbij" zijn, om die mensen (oma en opa van men vriend) te helpen dat ze het gras niet meer moeten afrijden. (hun nieuwe dure grasmachine is na 2 maal daarop gebruiken kapot, de grond ligt niet echt, euhm, effen :D )

Het huis is al een tiental jaar leegstaand, de weide die erbij zit is momenteel grotendeels in distels, en ligt brandhout op (als huis tegen volgend jaar niet verkocht is is dit eventueel een projectje om te ruimen, nu voor die laatste paar weken zomer begin ik er niet meer aan. )
paard komt er ook enkel op met droge dagen, dus niet als het geregend heeft (ben nog aan het twijfelen of ik ze er enkele dagen zou opzetten, of eventueel gewoon op mijn vrije dagen sochtends ophaal, en savonds terug naar stal breng), dus grond zal wel redelijk blijven.

Ipv veel geld uit te geven zou ik ze beter gewoon aan een lange ketting zetten :D
(uitgezonderd als er iemand een manier weet waarop ik dit helemaal veilig zou kunnen doen, ben ik dit niet echt van plan, nee :D)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 23:12

Sientje schreef:
Ben je niet bang dat een trekpaard zo'n klein stukje sowieso gaat vertrappen? 't Is qua formaat een leuke buitenbak, maar geen weiland... ;) Lijkt me niet bevorderlijk voor de verkoop van het huis. En de evt schade moeten (laten) herstellen gaat ook geld kosten.
Mocht je het toch doen: Een stroomklok die in het huis komt te hangen, zul je met grondkabels in verbinding moeten brengen met je schrikdraad. Als ik jou was zou ik kijken of je ergens tweedehands aan een batterijklok kunt komen. Of die misschien ergens kunt lenen. Voor een paar tientjes heb je dr een nieuwe batterij in, die zo'n klein stukje prima van stroom kan voorzien.

een batterijklok is dit?
http://www.agradi.nl/afrastering/schrik ... 001254/823

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:13

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 23:19

ik heb hier op de markt dit gevonden:
Aider stroomklok

en een
1x EIDER BE 150 9V, in prima staat
ik denk dat dit deze is: http://www.delemerij.nl/Webwinkel-Produ ... -volt.html

ik veronderstel dat de aider op het lichtnet gaat, en de eider een batterijklok is?
beide voor een heel interessante prijs , iemand ervaring met een of beide?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 23:58

Voor die twee tientjes meer zou ik voor die Ako Cavallo gaan van dezelfde adverteerder. ff op de site van Agradi checken wat ie nieuw doet. Spanningsafgifte is nl. een stuk beter (0.21J) dan die Eider (0.11J). Da's maar een beetje een homoklokje, ik zou daar geen trekpaard van bijna (of misschien wel meer dan) een ton achter zetten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 09:35

kwa sterkte moet ik me geen zorgen gaan, mijn oudste gaat absoluut niet in de buurt van schrikdraad komen (volgens mij zelfs niet als er geen stroom opzit, maar dat risico durf ik niet echt te nemen).
Mijn jongste kruipt er gewoon onder als er geen stroom op staat, dus die blijft mooi waar ze is :D
die ako cavallo had ik idd ook al gezien, denk dat die momenteel het interessantst is :)
Echter zal ik heel mss een apparaat kunnen lenen van mijn lesgever, dus als dat zou lukken is mijn probleem voor dit jaar opgelost (hoopt :D ).
De ako duo staat ook op agradi, die kun je gebruiken op een accu en op stroom, is die dan nog beter dan de cavallo?
wat is je minimum spanningsafgifte? (is dit dan ook voldoende voor bv schapen?)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:41

Ik zou niet zo'n investering gaan doen voor zo'n beperkte tijd.
Daarbij zou ik niet met het goedkoopste van het goedkoopste gaan werken.
En ik vind 3 stukken van 20 x 20 echt niet groot dus denk ook eens aan hooi opslag.
Daarbij als het niet goed gaat waar ga je dan weer naatoe en de boer zal echt niet kostenloos jouw plek vrij houden.
Als het zo duur is waarom dan twee paarden, ze kosten nou eenmaal veel geld.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 09:45

jesito schreef:
Ik zou niet zo'n investering gaan doen voor zo'n beperkte tijd.
Daarbij zou ik niet met het goedkoopste van het goedkoopste gaan werken.
En ik vind 3 stukken van 20 x 20 echt niet groot dus denk ook eens aan hooi opslag.
Daarbij als het niet goed gaat waar ga je dan weer naatoe en de boer zal echt niet kostenloos jouw plek vrij houden.
Als het zo duur is waarom dan twee paarden, ze kosten nou eenmaal veel geld.

Als je leest, dan zie je dat ik gewoon mijn stalling blijf doorbetalen (want mijn ander paard staat er). enkel moest het mogelijk zijn dat ze er bv een maand kan staan, dan krijg ik uiteraard korting.
Daarnaast is het om oma een plezier te doen zodat ze het gras niet moeten afrijden en hun dure grasmachine er niet op kapot gaat.
en als je verder leest zie je ook dat de paarden er enkel zouden staan mits er gras staat én het droog is, dus hooiopslag heb ik niet nodig, want eind oktober ten laatste staat er al zeker geen paard meer op.
Daarnaast is het mijn zaak om twee paarden te houden, en is het toch wel fijn als ik ergens wat kosten kan drukken. zij kosten me veel geld, ik kan het betalen, maar als ik ergens op een verantwoorde manier 100 euro kan uitsparen, is het toch dom als ik dat niet doe?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:52

In je OP klaag je over een hap uit je budget als het om de stalling bij de boer gaat, maar nu ga je ook nog een investering doen en je blijft dus een lege stal betalen.
Sorry, dat is dan toch dubbelop!!!
En tja, nou spaart oma der grasmachine, maar nu ben jij het geld kwijt terwijl jij juist geld wil besparen met dit idee.
Ik snap het effe niet.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 09:55

Ik denk dat je veel meer kosten gaat maken dan in een duurdere pensionstalling en daarbij een heleboel werk, extra verplichtingen en narigheid op zal leveren. Het stuk is veel te klein voor het houden van een paard, dus bijvoeren. Daarbij de kosten van de omheining hiervoor kun je echt maanden elders staan. En het belangrijkste je paard staat elders beter.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 10:06

nog eens:
ik zet mijn paard voor 2 weekjes in het weitje (geen extra kosten, enkel de omheining, die ik kan houden)
ik bespaar de helft van mijn stalgeld (boer heeft er geen probleem mee als paard eens een week of twee of een maand weggaat)
paard eet gras in het weitje af, oma is tevreden, ik heb een beetje geld gespaard.
is het gras op, zet ik paard terug op de weide.
iedere euro dat ik KAN sparen, mits VERANTWOORD is mooi meegenomen.
kosten van de omheining: een schrikdraadapparaat van 100 euro + 20 prikpaaltjes + 200 m lint = 130 euro, is minder dan een maand stalgeld.
Dus dit bedrag heb ik er in een maand uit.
Met wat geluk kan ik het apparaat van mijn lesgever gebruiken, dus dan zit ik helemaal goed.

ik sta wel open voor tips over (goedkope) omheiningen, al dan niet voor in de toekomst.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:16

iedereen hier probeert je te vertellen dat je geen gras hebt voor een maand.
bovendien is het stuk verwaarloost,ongelijk kreupelhout en gegarandeerd veel onkruid.= risico,veel kosten tijd en werk.

oma kan beter een paar schaapjes lenen die kunnen blijven lopen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 10:42

Ts, je moet het helemaal zelf weten maar het zou zonde zijn om die kosten te gaan maken en uiteindelijk ben je duurder uit.
Je kunt beter zo'n stuk lang met een bosmaaier bewerken of idd schapen of iets.
Een grasmachine vind het niet leuk om hoger gras stevig onkruid met dikke stengels kort te wieken.
Denk er goed overna.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 12:00

NOGMAALS:
ik heb aangegeven dat de WEIDE bij het huis niet onderhouden is, en dat ik daar deze zomer GEEN geld wil insteken.
de stukjes waar de paarden oplopen is gewoon mooi groen weidegras, (eigenlijk de voor en achtertuin, plus nog een klein stukje weide waar er vroeger ganzen opzaten. ganzen zijn nu dood, dus gras wordt te lang), alle drie de stukjes zijn aparte stukken van ong 20*20, waarvan eentje reeds omheind.
http://www.google.be/imgres?q=weide&um= ... AAQ&zoom=1
zo iets dus.
maar door dat de bodem niet helemaal gelijk is gaat de grasmachine stuk. DAarnaast is het bewerkelijk om iedere week gras af te doen van een perceel waar er toch nooit iemand komt of woont.
Schapen huren is geen optie, daar er dan nog een betere vaste omheining moet rondkomen,en daar het huis in de verkoop gaat (wij zouden dit huis graag kopen), is het niet de moeite om een vaste omheining te zetten rond een stuk dat wss tuin zal worden.
en dat maakt mij niet uit dat de paarden daar geen hele maand op kunnen, belangrijkste is dat het gras afgegeten wordt, en ALS ik wat kan besparen is dat mooi meegenomen.

ik heb GEEN informatie gevraagd over weidebeheer, ik heb informatie gevraagd over een omheining. wat is de goedkoopste oplossing om zon stukje mee af te zetten, that's it!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:18

Ik heb destijds de tip gehad om betonijzers in de grond te zetten met varkensstaartjes eraan en dan stroomdraad erdoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 12:20

hmm, en dan zit er op de volledige omheining elektriciteit!
klinkt ook goed (alhoewel ik er zeker dagelijks zal aanhangen :D )
bedankt!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 12:27

Heeft de boer misschien nog wat paaltjes en draad over? Dan zou je dat kunnen gebruiken.