's Ochtends de natte plekken en mest er uit, en dan in de namiddag/avond nog eens mest er uit.
CrazyCat
Geplaatst: 30-07-12 19:51
Mijn paard staat op zaagsel, maar niet zoals we dat in Nederland kennen in vlokken, maar veel kleiner meer het formaat van vlas. (van naaldbomen en ruikt heerlijk). Ik schep elke dag de mest eruit en zo om de dag is op zijn vaste plasplekje de bovenlaag nat en schep ik die plek eruit en vul zaagsel aan. Eens in de week haal ik al het droge zaagsel naar de zijkanten en schep in de hele stal de vastgeklompte onderlaag eruit.
Toen ik nog op stro stond in Nederland deed ik het liefste elke dag mestballen eruit, droog stro naar de kant, al het natte eruit en dan weer opstrooien.
Elke dag de drollen en het vieze hooi. De piesplek ligt eraan hoe vaak merrie heeft staan piesen. Sowieso als het erg stinkt, en anders 1 of 2 keer in de week.
Jes
Geplaatst: 30-07-12 19:53
Toen mijn paarden nog 's nachts op stal stonden elke dag mest, natte plekken en het vieze stro eruit.
Ibbel
Geplaatst: 30-07-12 19:56
Vlasstal: dagelijks de mest er uit (maar een keer een dag overslaan is geen drama), en zonodig glad harken. De piesplek er uit als die verzadigd is (dat kan 2x per week nodig zijn, of 1x in de 2 weken, afhankelijk van het paard), het 'gat' opvullen met vlas van de bovenlaag, en zonodig een nieuw pak vlas er bij.
Ligt aan het seizoen. In de winter volgens het "potstal" principe, elke dag een laagje stro erop. Totdat ze bij wijze van spreken met de koppies tegen het plafond komen en dan alles eruit en weer opnieuw beginnen. Om de 1 a 2 weken, ligt eraan, als het buiten erg nat is, is er meer stro nodig. Wel goed op de hoeven letten, maar tot dusver geen problemen gehad.
In de zomer gaat dat moeielijker omdat de drollen gaan schimmelen. Dan hou ik het vaker bij, de viezigheid er meteen uit.
Wij hebben trouwens een soort van uitloopstal. Eigenlijk gewoon een paar boxen waarvan de deuren altijd openstaan naar een betonnen (soort van) paddockje, waarvandaan ze zelf de wei opkunnen.
In de winter elke dag de natte plekken en drollen. In de zomer alleen als ze een nachtje op stal hebben gestaan.
xxCYNNxx
Geplaatst: 30-07-12 20:43
vlasstal hier: elke dag mest eruit en nm 1 a 2 keer in de week de piesplak eruit, maar dat laatste doe ik nu zo'n beetje dagelijks ivm veulen...want zelfs met alleen s'nachts erin is die nu wel erg snel verzadigd. In de winter gaat die plak er om de dag eruit.
Ik mest iedere dag de stal en het weiland uit, tenzij het de hele tijd regent, want dan is het geen doen en laat ik het liggen tot het droger is. Zomers ligt er niets in de stal, 's winters strokorrels.
Tigra_
Geplaatst: 30-07-12 21:19
De schuilstal niet vaak, maar als ze in de winter 's nachts op stal staan dagelijks mest en vieze plekken eruit het goede stro gaat achterin de stal en de rest krijgen ze schoon stro.
BaileyMix
Geplaatst: 30-07-12 21:20
Waar ik rijdt staan de paarden 's winters met inloopstalletje, die worden iedere dag leeggehaald. Wel zo fris toch
Als hij 's winters in stal staat: Drollen eruit + natte plek. Daarna schoon stro eroverheen. Eens in de zoveel tijd alles eruit en heel veel schoon stro erin. Als hij 's zomers alleen op het land staat: Elke dag alle drollen uit het land
En als hij in de tussenperiode 's nachts in stal staat en overdag buiten: Drollen uit land + drollen uit stal + natte plek uit stal. Daarna schoon stro erover
Dagelijks de drollen. Paddock, dus opruimen van natte plekken is nvt.
jesito
Geplaatst: 31-07-12 07:38
Dagelijks!!! Wij halen echt alleen het vieze eruit, ik haal nooit ALLES eruit, doodzonde. Zou dus betekenen dat je het schone spul ook eruit kiept. Wel soms al het vieze eruit, al het schone aan de kant en dat alles ook in de hoekjes opgeveegd word. Het stoffige wat vaak in die hoeken blijft liggen is mooi voor op de plasplek en word dus met de volgende mestbeurt eruit gepakt. Maar schoon en droog spul weg gooien no way.
Beauty26
Geplaatst: 31-07-12 07:40
Ik mest elke dag, alle vieze plekken, en drollen eruit...En alle andere vieze stro
mnka
Geplaatst: 31-07-12 07:41
Elke dag, Al het vieze eruit en het schone aan de kant. ( zoals hier boven
hier staan de 2 pony's op strokorrels, echt een topproduct. Beginnen met 5 zakken, water erop en dan doen ze daar zeker een maand mee. Ik haal iedere dag de drollen eruit en op de natte plek, indien eris gooi ik het schone. Veel minder in de mest hoop!!! Ik koop niets anders meer. Dus ongeveer 1x per maand al het natte eruit!!! De wei is net hoe het uitkomt, met de hand of met de sleep achter de trekker!!