oneven getal 'kudde' komt niet overeen.... zeggen ze

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

oneven getal 'kudde' komt niet overeen.... zeggen ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:40

hallo,

Ik ben benieuwd wat jullie er over denken?
Ik hoor vaak "ja als je paarden met een oneven getal (dus 3, 5,.... paarden) hebt, dan komen die niet overeen
nu ik heb 3 paarden (25, 7 en 3 jaar) en die komen beter overeen als toen er nog aan 4de paard bij stond

dus ik ben benieuwd wat jullie er van vinden en hoe het bij jullie er aan toe gaat ;)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:43

Wij hadden er 5 dat ging goed, nu staan er 4 en dat gaat ook goed. Waarom zou dat niet goed gaan?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:43

Tja, ik ben ook van dat principe, als er een oneven aantal paarden zijn is er altijd wel 1 paard dat geen maatje heeft als ze allemaal per twee zouden lopen en als dat paard dan in een groepje van twee erbij komt zijn ze met drie en is er altijd wel eentje jaloers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:44

gewoon, dat eentje word buitengesloten of zo
bij mijn nicht (die heeft er nu 4, vroeger 5) kwamen ze vroeger NOOIT overeen, daarom heeft ze er ook 1 weggedaan (en ook wegens te botsende karakters)

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:46

Jaloers? Kom op zeg, het zijn geen mensen. Mijn paard plakt ook vreselijk aan 2 paarden in de groep, maar die staat net zo lief een paar uurtjes aan de andere kant van de wei. Die wordt niet ineens jaloers als er 2 anderen wel aan het knuffelen zijn en zij niet. :')
Edit; Als ze niet overeen komen komt dat gewoon door rangorde, brutale paarden die lager in de rangorde staan zullen gewoon vaker op hun kop krijgen van andere paarden. Dat is geen jaloezie.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:47

Herfstwind schreef:
Jaloers? Kom op zeg, het zijn geen mensen. Mijn paard plakt ook vreselijk aan 2 paarden in de groep, maar die staat net zo lief een paar uurtjes aan de andere kant van de wei. Die wordt niet ineens jaloers als er 2 anderen wel aan het knuffelen zijn en zij niet. :')

Daarom moet je mijn reactie nog niet belachelijk maken hoor :n Paarden kunnen ook best jaloers worden.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:47

Een heb ik er met z'n tweeen staan en mn andere paard staat in een kudde van 5 (voorheen 6), dat gaat helemaal prima. Een groepje van 3 gaat meestal wat minder vind ik persoonlijk, al ligt dat ook aan de paarden natuurlijk.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:48

Nou daar heb ik nog nooit van gehoord en ook niks van gemerkt trouwens, wij hebben 7 paarden in de leeftijd tussen de 20 en 2, varierend van fjord tot KWPN-er tot C-pony in een gemengde merries/ruinen kudde. Ze hebben allemaal wel hun voorkeuren om te kroelen en ze hebben er ook allemaal wel eentje waar het minder mee gaat, maar verder gaat het super onderling.

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:48

Zou kunnen alleen is dat hier niet zo wij hebben hier precies overal 2 van staan. 2 friezen, 2 schimmels en 2 bruinen toch is er 1 van de bruinen toch erg dominant en mag er verder geen ander paard bij de andere bruine in de buurt komen dus er is nog wel eens wat geruzie. Dat een paard jaloers kan zijn geloof ik niet, het heeft meer met dominantie te maken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:49

Wij hebben er drie maar dat gaat super. Mijn paard geeft aandacht aan beide dus dat is dan weer een goede koppelaar. En tuurlijk gaat het soms mis en heeft hij wel iets meer voorkeur voor de ander. Maar ze kroelen allemaal samen hoor. :)

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:49

Heleennn schreef:
Herfstwind schreef:

Daarom moet je mijn reactie nog niet belachelijk maken hoor :n Paarden kunnen ook best jaloers worden.

Ik maak je reactie niet belachelijk, ik zeg gewoon hoe ik erover denk. Het was overigens geen reactie op jouw post maar op de TS, die van jou had ik nog niet gelezen.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:50

Zelf heb ik er juist een derde bij om stress te voorkomen, als ik met 1 weg ga (buiten oid) blijft er 1 alleen achter en met drie is dit goed op te lossen. :) Karakter van de paarden is natuurlijk ook belangrijk maar ook met een grote groep bij elkaar kan het "niet overeen komen" ook voorkomen.

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:50

misz_irene schreef:
Zou kunnen alleen is dat hier niet zo wij hebben hier precies overal 2 van staan. 2 friezen, 2 schimmels en 2 bruinen toch is er 1 van de bruinen toch erg dominant en mag er verder geen ander paard bij de andere bruine in de buurt komen dus er is nog wel eens wat geruzie. Dat een paard jaloers kan zijn geloof ik niet, het heeft meer met dominantie te maken.

Dit bedoel ik dus ook. :j

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:53

Herfstwind schreef:
Heleennn schreef:

Ik maak je reactie niet belachelijk, ik zeg gewoon hoe ik erover denk. Het was overigens geen reactie op jouw post maar op de TS, die van jou had ik nog niet gelezen.

TS had het nochtans niet over jaloerse paarden of niet.

Dat groepje van drie hangt er ook vanaf hoe dat gaat, als het twee merries zijn met een ruin valt het wel mee maar twee ruinen en een merrie is echt not done is mij altijd verteld.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:55

Heleennn schreef:
Herfstwind schreef:

Dat groepje van drie hangt er ook vanaf hoe dat gaat, als het twee merries zijn met een ruin valt het wel mee maar twee ruinen en een merrie is echt not done is mij altijd verteld.

Kom dan hier maar eens kijken. :)) 1 merrie 2 ruinen. :D

kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:57

Heleennn schreef:
Herfstwind schreef:

Ze zei geen jaloezie maar het komt wel op hetzelfde neer. Het was toch echt een reactie op de TS.
Twee ruinen en een merrie heeft imo ook te maken met dominantie en niet met jaloezie, maar als je het zou bekijken alsof het een mens zou zijn zou je het wel onder de noemer 'jaloezie' kunnen zetten haha. :)
Alleen denk ik dat er bij paarden niet zoiets als jaloezie bestaat.

Heleennn

Re: oneven getal 'kudde' komt niet overeen.... zeggen ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:59

Ze hadden mij altijd verteld dat de ruinen dan gingen vechten om de merrie :D Nou, als dat niet in alle gevallen waar is gaan er heel wat deuren voor mijn ruintje open :D Of zal ik weide poorten zeggen :')

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:59

Hier hebben ze nog nooit gevochten. :n

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:02

Bij mij staan ze wel vaak 2 aan 2 in het land. Alleen de koppeltjes wisselen wel vaak.

Mijn Roos kan het goed vinden met de jonge vosjes (haar dochter en daar een half zusje van). Dennis met de 3 volwassen merries. De jonge vosjes kunnen ook goed samen. Whitney en Judith kunnen goed met hun eigen kinderen en zijn wat meer terug houdend naar andere. De veulens kunnen ook goed met elkaar, met de jonge vosjes en met 'ome Dennis'.

De groep is nu toevallig even, maar door deze wisselingen (die van uur tot uur kunnen gaan) is er nooit eentje echt 'alleen'.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:03

Ik heb hier ook 3 paarden bij elkaar staan, en dat is heel mooi in balans. 2 spelen er graag samen, en de derde kan weer heel fijn rustig staan te dromen samen met 1 van de andere 2. Het is echt een drietal, en soms staat de ene alleen, dan de andere. Eentje is er niet zo van het spelen, dus fijn dat de andere 2 dat wel samen doen. Ze proberen hem wel mee te laten doen, maar dat wijst hij altijd af.

Ook heel fijn: als ik er 1 meeneem, dan zijn de andere 2 nog samen :)

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:06

ik heb ook 2 ruinen (pony en paard van 10 jaar) en 1 merrie (paard van 22 jaar en de moeder van één van de ruinen) en dat gaat super. De merrie maakt de dienst uit en de ruinen schikken zich daarin.
de ruinen spelen vaak samen en de merrie is om mee te knuffen. Ze staan ook vaak bij elkaar te suffen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:08

ik denk dat het heel erg afhangt van de andere paarden.
Mijn oudste merrie stond vroeger in een groep van 5, en stond meestal alleen.
maar die groep bestond uit zijzelf, twee shires (moeder en zoon) en twee friezen (broer en zus)
de shires en de friezen trokken erg naar elkaar toe, en de mijne viel er een beetje "buiten"
echter toen haar eigen veulen er nog stond, trokken het belg en de shire veulen naar elkaar toe, en vielen zij en de shiremerrie wat uit de boot, ook dan stond ze meestal alleen.

Toen is ze verhuisd naar een plaats waar er nog twee tweejarigen staan, en daar viel ze ook uit de boot, die tweejarigen trekken heel erg naar elkaar. echter toen we er een volwassener ruin bijzetten, trok die ruin naar haar toe, en staan zij nu heel erg veel bij elkaar.
Maar het gebeurt vaak genoeg dat de drie ergens in de wei staan, en de mijne alleen op de paddock of aan de andere kant van de weide.
het is gewoon een beetje een eenzaatje :D

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:08

Angela schreef:
Ik heb hier ook 3 paarden bij elkaar staan, en dat is heel mooi in balans. 2 spelen er graag samen, en de derde kan weer heel fijn rustig staan te dromen samen met 1 van de andere 2. Het is echt een drietal, en soms staat de ene alleen, dan de andere. Eentje is er niet zo van het spelen, dus fijn dat de andere 2 dat wel samen doen. Ze proberen hem wel mee te laten doen, maar dat wijst hij altijd af.

Ook heel fijn: als ik er 1 meeneem, dan zijn de andere 2 nog samen :)
Dat had ik hier dus ook, waren net de 3 musketiers.
Nu is helaas 1 van de 3 weg en zijn die andere 2 helemaal van slag :(:)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:11

Hier gaat het ook prima met zijn 3e. Amber is niet zo van het lichamelijke contact, dus dan zoeken de shetten elkaar op. Wil Amber wel een keer gekriebeld worden dan terroriseert ze de shetten net zolang tot er eentje terug kriebelt. Ook handig als ik met een van de pony's aan het werk ga, dan staan de anderen nooit helemaal alleen. Tenzij ik met het tweespan weg ben, maar Amber kan wel alleen staan even.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:41

Nee dat klopt niet, wij hebben een kudde van 4 gehad (en nu) 3 maar allemaal even gelukkig :j