manier van paarden houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jazen

manier van paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 19:41

hallo bokkers
ik ben eergisteren naar Duinrell geweest ,dat pretpark en onderweg kwam ik een nogal gevaarlijke manier van paarden(en schapen) houden tegen .
ik denk dat het in Den Haag was .
dus rond de weien waren er sloten en bij de 'opritten' stond een hek ,bij de sloot stond niks van draad ofzo .
is dit niet gevaarlijk voor de paarden als ze erover springen of gewoon door de sloot wandelen ?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:45

Dat zie je wel vaker hoor, zo vreemd is het niet := Ik zou het zelf ook liever niet doen, maar paarden lopen echt zomaar de sloot niet in hoor. Behalve ondiepe slootjes, dan droogt die na een weekje warm weer op en ben je je dieren kwijt :+

MilesNF

Re: manier van paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:49

Volgens mij is dat een vrij normale manier om paarden te houden.
Bij ons in de buurt wel iig. Die van mij staat ook aan de sloot. Zolang de wei groot genoeg is dat ze elkaar er niet in jagen en ze voldoende water hebben kukelen ze er echt niet zomaar in.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:51

Zo worden koeien toch ook vaak gehouden? Met warm weer zie ik ze vaak er tot aan hun buik in staan. Dus denk dat het bij paarden ook niet zoveel uit zal maken

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:53

Ik zie dat ook best vaak,
Ik denk dat het best normaal is.
Ik vind het wel nogal link, er hoeft maar een ding mis te gaan en doei paard

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:54

Wij hebben schrikdraad, maar dan liggen ze er ook wel eens in hoor. We hadden een paard van 1.78, die sprong gewoon telkens het draad over in de sloot.
En jaren geleden stond bij ons een Fries, die vond de grassprietjes aan de slootkant wel heel lekker. Onder het draadje door eten..... stukje verder... nog een stukje verder....... nog een klein stukje...... SLIP EN PLONS! Je kon precies de plek zien waar ze de sloot in was gegleden.

Dus ik denk dat het aan het paard ligt. Die van mij zal er niet snel inlopen, dat is gewoon niet haar ding. En ja.... een ander ligt er af en toe in. Zolang er geen scherpe dingen op de bodem liggen is het niet zo gevaarlijk hoor. Ze kunnen doorgaans staan. Alleen zo'n gedoe om ze eruit te krijgen....

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:55

Hier staat er ook gewoon een sloot tussen hoor maar dan moeten ze eerst een meter naar beneden en daar zijn ze toch te lui voor :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:56

In Friesland zie je dat ook veel. Ik zou het zelf zo nooit doen iniedergeval, paard zou het gras maar groener vinden aan de overkant of denkt dat ie of water kan lopen..

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:56

Sloten zijn traditioneel bedoeld voor het tegenhouden van vee, naast uiteraard het afwateren van het perceel. Niks mis mee dus.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:58

Hier op de wei hebben we een slap draadje waar geen stroom op staat en daarachter een sloot. bij de in en uitgangen een hek.. ze blijven goed op het land :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:06

Ik heb bij de sloten draden moeten zetten nadat een van mijn pony's epilepsie bleek te hebben, vond het ideaal, ze dronken graag uit de (stromende) sloot en hoefde de kanten nooit te maaien.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:31

Mijn paard is afgelopen vrijdag verhuist naar een weide die is afgerasterd door sloten. Bij het grazen is paardlief waarschijnlijk uitgegleden, in de sloot gevallen en waarschijnlijk in paniek aan de andere kant de sloot uit gesprongen, dus we hebben nu maar een draadje gespannen aan de kant van de sloot. Ik denk niet dat ie er uit zichzelf nog een keer in gaat, maar aan de andere kant wil ik het risico niet lopen dat ie weer op de weg staat. Het andere paard staat al jaren in hetzelfde weiland en heeft er nog nooit in gelegen.

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 22:44

ik zou mijn paardje er toch ook niet zetten hoor .
met dit warme weer zijn de sloten zo droog en ,als paard zou ik toch ook op avontuur willen gaan hoor :P .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:45

Tja, anders zou mijn paard ook niet kunnen drinken als ik er een draad voor zou zetten :')

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 22:47

zet je er toch een emmer ?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:48

Waarom? Nu kunnen lekker zelf drinken. Geen gedoe met vullen etc. Altijd genoeg schoon water nu, helemaal met deze warmte.
Deze paarden zijn zo opgegroeid, ze lopen zelfs niet over de sloot als die bevroren is en er sneeuw op ligt. Ze weten precies waar de sloot begint en stoppen daar.

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:53

Dat is handig vuurneon!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:55

Is het ook zeker! Is een fijne brede sloot, die nog nooit is opgedroogd omdat de doorstroming goed is, water is schoon en de ze kunnen makkelijk drinken want het is ook niet steil.

Dus ik lijk wel gek als ik deze ideale watervoorziening voor ze afsluit! Als ik een emmer neerzet, kiezen ze zelf voor de sloot :) dus vinden ze echt het fijnste.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:55

vuurneon schreef:
Waarom? Nu kunnen lekker zelf drinken. Geen gedoe met vullen etc. Altijd genoeg schoon water nu, helemaal met deze warmte.
Deze paarden zijn zo opgegroeid, ze lopen zelfs niet over de sloot als die bevroren is en er sneeuw op ligt. Ze weten precies waar de sloot begint en stoppen daar.

Hier hetzelfde verhaal :j

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:56

Ja dat bespaart ook nog eens water! ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 22:59

Ik heb niet eens een waterleiding :')

Dus dat scheelt inderdaad in de kosten haha

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:06

Wij hebben hier ook maar een deel afgezet. Alleen het deel waarbij ie op de weg terecht zou kunnen komen. Het deel waar ie aan de andere kant de sloot niet uit kan, daar kunnen ze nog gewoon gaan drinken.
De meeste paarden zullen niet zomaar de sloot in lopen. Mijn paard is waarschijnlijk uitgegleden en de sloot in gegleden, omdat ie het gewoon niet gewend is, maar hij leert snel, dus hij zal in het vervolg wel beter opletten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:42

Tja mijn ding zou het niet zijn om mijn paard er achter te zetten, wat dat betreft is ze vrij lomp en als het een wat diepe sloot is zie ik ze er al in liggen en er niet meer uit kunnen. Nee zou geen oog meer dicht doen. Maar het is wel vrij gebruikelijk maar niet mijn ding.
1 x een waterduik vindt ik meer dan voldoende.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 23:54

Mijn opa (helaas is ie er niet meer) had een eiland om op te werken en die werkte nog met paarden. Het was een anekdote van hem om over die paarden te vertellen. Zo is hij een keer met zijn Oldenburger, die hij per boot vervoerde, volledig te water geraakt. Beest sprong van de boot af de sloot in! Maar al zijn andere paarden bleven altijd keurig op het eiland.

(Hij had ook een leuke, dat het paard naar boven was gewandeld, de hooizolder op. Hij had zijn hooi trapsgewijs opgeslagen en paard was losgebroken en was al etend naar boven gewandeld. Beest zal het wel benauwd hebben gehad! )

De sloten daar (Broek op Langedijk heeft nog 150 van die eilandjes over) zijn wat breder en de beesten daar blijven prima waar ze zijn neergezet. Ik woon zelf zuidelijker en daar zijn we ook gewoon schrikdraad gewend. Onze Dartelmoor springt ook over de sloot heen, volgens de vorige eigenaar haar verhaal, dus een hek is noodzakelijk. Hier springt hij ook doodleuk in de sloot als hij zo goed als droog staat.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 04:24

Ik vind het toch altijd maar gevaarlijk met die sloten. Ik zou er echt een draadje voor spannen :j