Hoe doen jullie dat met dit warme weer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe doen jullie dat met dit warme weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:55

Momenteel rijd ik express niet omdat het gewoon te warm is, of ik ga savonds rijden.
Nu staat mijn paard 24/7 buiten, met vliegendeken omdat ze daar zoveel last van heeft maar vroeg mij dus af, hoe doen jullie dat nou? Gaan jullie wel eens zomaar naar je paard toe om even af te spuiten voor verkoeling of laten jullie ze gewoon staan in de wei? En dan bedoel ik niet na het rijden maar gewoon tussendoor.

Kaus

Re: Hoe doen jullie dat met dit warme weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:57

Ik ben vanmiddag even naar mijn paard gegaan om een half uurtje te rijden en even af te spoelen.
Merk dat het rijden toch niet zo fijn gaat met dit warme weer.
Paard lief laat zich niet zo graag pakken uit de wei :+
Dus er alleen even heen om alleen af te spuiten doe ik niet zomaar.
Dan moet het weer wel heel warm zijn!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:58

Ik laat ze gewoon staan, controleer alleen vaker of ze hun water niet omgekiept hebben. Als het heet is kunnen ze ook in hun stal gaan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:59

Haha, die van mij laat zich gelukkig altijd pakken uit de wei en woon er maar 5 minuten vandaan maar ik heb het in de schaduw al bloedheet...
Nu kan ze zelf ook wel in de schaduw staan maar vroeg me dus af hoe anderen dat doen, aangezien mijne geen schuilstal heeft. Dus ook niet in stal kan staan.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:01

Ik laat ze lekker staan, rijden doe ik niet met dit weer. Voor beide veel te warm, nadat ik een keer een paard met oververhitting heb gezien helemaal niet meer. Spons ze af en toe af, en zorg voor lekker koel water. Ze kunnen de schuilstal in als ze willen, en laat ze lekker op de wind staan. Zijn er ook minder vliegen. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:02

Zo min mogelijk.....
Sproeier aan werkt prima.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:03

die van mij staan nu lekker stil, hebben water en schaduw. Mijn pony's bij huis kom ik dagelijks en mijn paard in vol pension niet alle dagen. Ik kan zelf slecht tegen de warmte en ik denk niet dat hij me mist als ik een dagje niet kom aaien.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:04

Ik doe niets, bomen geven wel schaduw en ze hebben een fijne, schone en koele sloot voor drinkwater. Die redden zich prima op de wei :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:08

Ja ze redden zich ook prima, maar kan me voorstellen dat paardlief het misschien wel fijn vind even af te koelen :P en zoiezo zorgen dat ze constant lekker koel water hebben en genoeg schaduw, maar dat is geen probleem natuurlijk.

JANNEKEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:10

Ik ga meestal savonds rijden/mennen, als het kwik is gedaalt, naar een graadje of 15 ongv. Rijden met een graad of 20 a 25 is geen pretje, ook voor het paard zelf niet. :) Zorg voor vliegendekens met maskers om, Shaduw .. en spuit ze af en toe af. Zorg voor verfrissing.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:11

Ik train 's ochtends vroeg, rond half 8. Daarna gaan ze de wei op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:11

*Vaker heen om water te controleren
*Smiddags sowieso niet rijden, als ik wil rijden doe ik dat sochtends of savonds na negen uur
*Na het rijden spuit ik af
*Mijn oude pony spuit ik soms in de middag af, ze zweet dan echt enorm smiddags en ze vind het wel fijn die verkoeling.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:19

Blegh, ik had vanochtend om 11u les was ook geen pretje. Normaal met zulk weer rij ik of vroeg in de ochtend of 's avonds. Tussendoor naar stal ga ik niet ivm werk en is ook niet nodig. Paarden hebben genoeg koel water en bomen waar ze lekker in de schaduw kunnen staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:22

Ja is lekker hoor dit weer maar niet om te rijden.... Ik ga maar eens naar me paard toe, kijken of ze wat verkoeling kan gebruiken :D

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:24

Ik zit me hier dus vreselijk schuldig te voelen.
Die van mij staan ook buiten, maar hun schuil stal is nog niet af... |(
Ze zullen het wel heel warm hebben, anngezien mevrouw ook nog eens zwart is.

Ik wil zo ook even heen met een emmers waterom af te spoelen.
Maar ja de kindjes zijn nog in het zwembad, dus als ik nu ga is er niemand.
Toch maar een briefje op de deur....

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:28

Ik rij wel gewoon, op de tijden dat het me uitkomt. Als het echt warm is pas ik mn training er iets op aan, maar het kan op wedstrijd ook warm zijn dus dan zijn zowel paard als ik daar maar op voorbereid ;)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:29

Ik zit me ook zorgen te maken... Paardje heeft op de wei geen schuilgelegenheid - baal ik enorm van. Dus heb ik gevraagd aan de staleigenaar om haar in de binnenpiste te zetten vandaag. Ik ben zelf pas klaar met werken om vijf uur, en denk dat dan het ergste wel al voorbij is - dus als ze eerder in de koelte kan, graag.

Weet iemand trouwens of paarden een zonneslag kunnen krijgen ofzo?

Rijden doe ik nu enkel als het koeler is, dus 's avonds of niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:29

Denk dat mijn paard nu wel binnen zal staan de hele dag en dan vanavond weer naar buiten gaat.
Ze staat overigens gewoon 24/7 op de wei maar kan zelf kiezen of ze in de schuilstal gaat of niet. En gisteren hebben ze er de hele dag in gestaan dus zal vandaag niet ander zijn.
Vanavond even kijken wat de temperatuur is en dan misschien even aantal paarden afspuiten of wassen. Als het goed afkoelt heel misschien nog even aan het werk zetten maar ik gok dat dat er niet in zit nu.

edit= even wat bijgevoegd.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 25-07-12 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:30

Ik rij ook even niet totdat het weer wat koeler wordt. Geen doen om met dit weer te rijden aangezien ik zelf al niet tegen de hitte kan. Laat staan dat ik moet gaan rijden pfff. Nee ik wacht wel weer op de koelere dagen die er aan zitten te komen.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:32

Mijn pony staat lekker op de wei :) Hebben genoeg boemen om eventueel onder te schuilen, maar heb hem nog nooit schuilend terug gevonden (bij geen enkele weersomstandigheid eigenlijk := ). Eergister ben ik nog op een lange uitrit geweest, toen viel de hitte nog mee, maar vandaag is het hier echt heel erg warm. Ik denk dat ik gewoon wat licht werk ga doen. Meestel ben ik tussen twee en vier daar. Als ik echt intensief wil rijden kom ik al rond 7/8 uur in de ochtend en rij dan, of juist heel laat in de avond. Dan is het prima te doen :). Afspuiten doe ik alleen als hij bezweet van de wei komt.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:33

Ik zet haar alleen 's ochtends vroeg voor de kar, maar dat is nu eigenlijk ook te warm.
Ik heb gisteren heerlijk met haar gezwommen, is een kwartiertje draven naar de zwemplek, ging prima!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:34

Ik rij ook niet nu, ik train ze wel aan de hand, maar veel minder intensief en liefst om 8 uur 's morgens. En ik vul tien keer per dag het water bij :P gelukkig hebben ze lekker een stuk schaduw van de bomen.. wat een luizenleven he :)

Mando

Lekker vrij, mijn bijrijdster gaat vandaag maar ik vind het prima,. ben zelf na een hele dag airco en kantoor ook kapot heb ik geen zin om nog even mezelf in het zweet te werken... en hij vind het ook wel prima.
lekker op tijd terug op stal dat vind hij helemaal niet erg.

friesiszwart

ik vermijd de heetste periode van de dag en geef aangepast beweging. Net zoals je zelf zou doen.

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:35

Ik heb toch het zwembad gebeld en aan dochter lief door gegeven dat ik even met water naar de paardjes ben.
Blijf me anders toch schuldig voelen...