Dilemma...welke stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Dilemma...welke stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 19:38

Ik had gehoopt eindelijk mn plekje te hebben gevonden en niet meer te hoeven twijfelen, maar helaas...

7 weken geleden is mijn nieuwe kanjer aangekomen en heb ik hem op de manege geplaatst. Mij was verteld dat ze heerlijk dag en nacht naar buiten konden in de zomer en dat ze in de winter veel buiten kwamen door onderling buitenzetten. Ook is het dichtbij huis, er wordt voor me gemest, er zijn veel onderlinge activiteiten en regelmatig wedstrijden. Ook zijn de faciliteiten uiteraard super met meerdere binnen- en buitenbakken. Qua drukte valt het ook reuze mee, ik kom meestal op de rustige momenten. En ook erg fijn, ik hoef niet te mesten wat ik erg fijn vind na een lange dag werken (ik werk fulltime). Wel kregen ze enkel in de ochtend hooi wat ik erg weinig vond, maargoed als ze toch de rest vd dag op het land staan en kunnen eten vond ik dat niet zo erg.

Helaas is t land nu al bijna kaal, ze hebben zowat niks meer te eten, een ander weiland om te wisselen is er ook niet. Bart kan ook niet dag en nacht buiten staan, dit kan sowieso niet regelmatig en laatst kon het wel. Maar toen kwam hij met een vreselijk opgetrokken buik de weide af, hij krijgt dan echt te weinig binnen :n

Ook hoorde ik van degene waarbij ik in het onderlinge buitenzet clubje zit dat hun paarden de afgelopen winter amper buiten zijn geweest omdat de andere club er telkens in stond (voor de hele manege is er maar 1 paddock).

Ik merk ook dat ik echt en dan ook helemaal echt niks aan dressuur vind en in de bak hobbelen, met als gevolg dat ik amper gebruik maak van de vele faciliteiten. Enige wat ik doe is 1x in de week springen, verder rijd ik alleen maar buiten wat toch wel mijn grootste passie is. De buitenrij mogelijkheden zijn hier redelijk.

Ik dacht dat ik alle stallen in de omgeving van Houten kende, niks voldeed aan wat ik zocht. Nav wat ik hoorde over de manege leek me dit perfect :) Er waren wel 1 of 2 gschikte stallen in de buurt, maar die waren vol en met een wachtlijst.

Zelf heb ik het wel naar mn zin om de manege, ik vind de sfeer erg fijn, ik kan het met veel mensen vinden en heb ook leuke nieuwe vrienden gemaakt :)

Ik kan helaas niet veel verder weg kijken aangezien ik enkel mn fiets heb en ik pas om 6 uur klaar ben met werken. Als ik dan straks in de winter eerst nog 45 a 60 minuten moet fietsen :n dat zag ik helemaal niet zitten.

Maar waar het omgaat is dat ik voor een kennis van me had rond gevraagd voor een stal. Ik had een adresje gekregen van een stal die ik nog niet kende, ook in Houten. We zijn hier gaan kijken en ze hadden hier dus nog 1 ponystal vrij (kennis heeft een paard dus die kon helaas niet). Nou heb ik dus een pony en begon ik dus te twijfelen (al begon de twijfel van de week al toen ik achter elkaar maar naar buiten ben gegaan met mn pony ipv in de bak te rijden). We hebben een rondleiding gekregen en het voelde goed.

Maar aan beiden zitten voor- en nadelen, en ik zit nu dus erg in een dubio... ik heb helaas met mijn vorige pony meerdere stallen gehad, hij was erg moeilijk in de winter (moest zoveel mogelijk buiten staan), telkens weer werden er dingen gezegd die anders bleken te lopen toen het winter was...

Ik had nu ook gehoopt dat ik voor mij en Bart hét plekje had gevonden, eentje waar we beiden gelukkig zijn. Maar weer blijken er dingen anders te lopen... (ik heb van te voren uiteraard ervaringen gevraagd van kennissen die hier ook stonden).

Ik zal de stallen even op een rijtje zetten (ik weet de afmetingen van de bakken ed niet exact, dit is een indicatie):

Stal 1
* manege (regelmatig wedstrijden en onderlinge activiteiten)
* 2,7 km van huis
* circa 50-60 eigen paarden
* paardenstal €320 pm (staat hij nu in) - zo'n 3 x 2,5m
* ponystal €265 (bart is opnieuw gemeten en blijkt net aan 1.47m te zijn ipv 1.54m en mag dus in een ponystal staan) - zo'n 2.75 x 2,5m
* Bij de stalling zit: een grote zadelkast, brok (2x pd), hooi (1x pd) en er wordt voor je uitgemest
* grote buitenbak van zo'n 90 x 90m waarin een dressuurring is geplaatst en er eigenlijk altijd wel 5/6 hindernissen staan, deze staan naast de dressuurring waardoor je verder nog genoeg ruimte over hebt om te rijden in de rest van de bak
* binnenbak van zo'n 25 x 100m, opgedeeld in 2en
* kleine binnenbak van 20 x 45m, hier mag je ze ook in longeren, vrij laten springen en in de winter mogen ze hier ook weleens los zolang je erbij blijft
* kuddeweide of aparte weide (kost 250 per jaar), mijn pony staat in de kudde weide. Ze staan hier dus enkel op de dag in, weide is zowat kaal, er is geen ander weiland om te wisselen. Bij veel regen gaat de weide op slot
* 2 longeerbakken, zijn redelijk klein, ze mogen hierin niet los gezet worden
* 1 paddock van zo'n
* redelijke uitrij mogelijkheden

Stal 2:
* Prive stal (af en toe wordt er wat met zn allen georganiseerd)
* 3,6 km van huis
* nu 6 paarden, dus veel rust, weinig mensen om je heen. De staleigenaren zijn overigens echt super aardige mensen! Klikte gelijk goed.
* ponystal €175 excl vlas en hooi (voor een groot pak is het €55, hiermee doen ze meestal per paard 2/3 maanden) - zo'n 3 x 3,5m
* Bij de stalling zit: een zadelkast, het geven van het klaargezette voer en het binnen en buiten zetten op de weide of verharde paddock
* Buitenbak van 20 x 40 met redelijke bodem, geen agterberg
* Longeerbak van 10 x 10
* de paarden staan in 1 kudde, ze hebben 3 weilanden waardoor ze kunnen wisselen en er altijd gras is
* een verharde paddock (ook met delen gras) in een hoekvorm, groot genoeg voor alle paarden. Als ze het land af gaan komen ze hierop te staan. Ze worden in de ochtend buiten gezet en eind middag binnen gehaald in de winterperiode.
* ze hebben nu een stukje weide met wat natuurlijke hindernissen
* redelijke uitrijmogelijkheden

Ik weet het dus even niet zo goed... voor Bart zou stal 2 echt de beste optie zijn. Maar loop ik dan straks niet weer tegen dingen aan waardoor ik verder ga kijken... ik wil nou eens zo graag op dezelfde stal blijven... ik wil niet blijven verhuizen...

Ik had het er ook al met mn ouders over gehad (ik betaal wel alles zelf en heb de volledige zorg over hem), ze waren alles behalve blij. Juist doordat ik al meerdere stallen heb gezien met mn vorige pony en zij juist wel blij waren met de manege (dichtbij, terrasje, kantine, etc).

Ik vind het zo ontzettend moeilijk...ik wil 100% zeker zijn van mijn beslissing...

friesiszwart

Re: Dilemma...welke stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:48

Het paard staat naar mijn idee beter op de 2e stal dus ik zou naar de tweede stal gaan. Hoef ik niet lang over na te denken.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:51

Zou idd ook voor stal 2 kiezen..

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:51

Stal 2!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:53

Stal 2, klinkt idealer, minder gezeur met veel paarden en dus mensen, gezellige eigenaar, weidegang.

Wat heb je aan veel bakken, je rijdt toch maar in een tegelijk. :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:54

Ik zou mezelf de vraag stellen, stel dat ik een week niet zou kunnen komen, zou mijn paard dan voldoende beweging en voeding krijgen?

_Liez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 19:58

Ik zou voor stal 2 gaan zeker als het mogelijk is dat zij voeren als je bijvoorbeeld op vakantie bent.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 20:03

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik neig zelf ook ontzettend naar stal 2. Ik ga ze nu nog even mailen ivm wat vragen over de kosten van het vlas, of er ook (gewone) hindernissen zijn, of er ook de mogelijkheid is om te laten mesten tijdens vakantie. Ik ga namelijk in oktober 4 dagen weg, dus dan staan ze waarschijnlijk 's nachts binnen en zal er dus ook gemest worden.

Caira, ben bang dat ik daar voor stal 1 geen ja op kan antwoorden... als het regent staan ze al binnen de hele dag...

Ik ben vooral bang denk ik ook hoe andere mensen reageren... dit is natuurlijk niet de eerste x dat ik met een paardje verhuis... ik weet ook wel dat ik dat van me af moeten zetten, het gaat om mijn pony...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:04

Je gaat iets doen waar je dier beter van wordt, hoe kan iemand dat dan veroordelen?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:11

Inderdaad zonder twijfelen stal 2!!

Voor gezelligheid en terrasje kan je ook met vriendin op het terras gaan zitten. ;)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 20:19

Hoe vaker ik mn eigen bericht lees, hoe minder ik ga twijfelen...ik denk ook dat als ik eerder van deze stal had geweten bart waarschijnlijk niet op de manege was komen te staan. Ik dacht ook dat ik alle,stallen kende, maar blijkbaar niet dus...

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:25

tja met een beetje pech sneeuwt het veel in de winter en kan je misschien weinig rijden... Hoe erg vind je dat? Weegt dat op tegen het vele binnenstaan op de huidige stal? Als je paard mocht kiezen denk ik dat ie voor stal 2 kiest...
Zag in je profiel dat je 24 bent. Hoe vaak komen je ouders bij je paard voor een terrasje?

Je hebt natuurlijk nog wel even tijd om goed na te gaan hoe het er op stal 2 daadwerkelijk aan toe gaat door regelmatig even langs te gaan en misschien al kennis te maken met de mensen die er al staan. Hoe vinden zij de stal ? Wat vinden zij nadelen?

Succes met beslissen!
Laatst bijgewerkt door hesterve op 22-07-12 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:26

waarom kun je niet rijden in de sneeuw?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:29

Stal 2...absoluut :j

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 20:36

Hesterve, niet vaak komen ze langs. Tenminste, nu ik op de manege sta en ze gewoon ergens kunnen zitten komen ze vaker langs. Ik merk dat ik me in alles aantrek van wat anderen denken, en wil ook niet te impulsief handelen. Lang wachten en eerst regelmatig langsgaan wordt lastiger, ze hebben maar 1 stal vrij en die kan ook zo weer gevuld zijn. Ik heb overigens geen ijzers dus zolang t niet glad is ben ik nog van plan om buiten te rijden ondanks sneeuw :) uiteraard dan wel rustige ritten

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:08

Wel gezellig als ze zo nu en dan eens langskomen. Mijn ouders heben mijn nieuwe paard nog nooit gezien(en die heb ik inmiddels al 5,5jr
;( )
Misschien kan je wat dingen op papier zetten om duidelijk naar boven te krijgen wat jij vind en graag wil en niet wat andere ervan vinden.
Wat vind je van groot belang en wat minder? Weegt het een op tegen het ander?
Mijn ervaring is ook dat als je bij een nieuwe stal komt het vaak wat rooskleuriger voorgesteld wordt dan het in werkelijk is als je er eenmaal staat. Kan je evengoed niet binnenkort langsgaan bij stal 2 om met de klanten daar te praten? Dan weet je gelijk of het mensen zijn waar je je prettig bij voelt. Ook dat lijkt me ,vooral als het er maar een paar zijn,belangrijk.
Laat je het weten als je een beslissing hebt gemaakt?

Groetjes Hester

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:16

dubbele post...

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 21:23

Bedankt voor je bericht!

Ik wil idd sowieso nog een x langs. Ik had ze al gemaild en vandaag ook nog even of ik vd week nog een x langs kan komen. Dat van het rooskleurig voorstellen ben ik ook bang voor na al die verhuizingen... Keer op keewas het hetzelfde liedje.

Mijn ouders zijn in de jaren dat ik mn vorige pony had (4,5 jaar) ook amper langs geweest. Ze hadden me nog niet eens zien rijden met m :oo maarja, op die pensionstallen was er niks voor hen. Nu op de manege willen ze graag komen.bij wedstrijden, de rest vd familie ook, ze zijn nu ook al bij meerdere lessen komen kijken. Maar hier is dan ook gewoon een terras aan de buitenbak en een kantine. Daardoor vinden ze t juist leuk om te komen.

Als ik alles op een rij zet vind ik sowieso dat Bart bovenaan staat. Hij krijgt nu onvoldoende ruwvoer binnen en wil m niet opsluiten in zijn stal zodat hij dan maar meer kan eten en voldoende binnenkrijgt...

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:31

Ik zou ook voor stal 2 gaan!

Oftopic:
Mijn moeder weet niet eens dat ik eigen paarden heb, maar wij vertellen elkaar onzettend weinig en er zit 240 km tussen haha.
Soms mis ik het wel hoor dat ze er nog nooit geweest is, maar zij en paarden liggen elkaar niet dus probeert ze me toch alleen maar over te halen om beestje weg te doen, en dat gebeurt niet, en om ruzies te voorkomen( door irritaties van gepush) heb ik lekker niks gezegt:P
dus ja, me zus weet het wel en die wil binnenkort langs komen kan ze weer eens rijden na 10 jaar :-) ben benieuwd:P

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 22:43

Ik zie het probleem niet zo. Stal 1 is 2,7 km van je huis en stal 2 3,6 km.
Als voor jou dat springen en de wedstrijden belangrijk zijn, dan kun je toch gewoon je paard op stal 2 zetten (is voor hem een veel fijnere plek) en gewoon te paard naar die manege gaan voor springlessen en wedstrijden?
En dan kunnen je ouders ook nog steeds een terrasje pakken als jij daar gaat lessen oid?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 23:02

Voor t onderling wedstrijden meerijden is t nog wel te doen af en toe. Echter is t zeker een uur,stappen dus echt springles.nemen zal niet meer gaan. Ik denk ook wel dat ik eruit ben, maar moet eerst een mailtje van stal 2 terug krijgen en wil ook eerst nog een x langs gaan

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:05

Zo... dat is makkelijk: STAL 2... met stip! Je paard moet er wonen, dus dat het klopt voor je paard is het meest relevant...
Maar daarnaast is het voor ook meeerrr dan prima zo te zien!
Ik denk dat je een blij paard krijgt straks *\o/*

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:11

Ik zou ook voor stal 2 gaan... krijgen ze daar overigens ook ruwvoer op de verharde paddock als ze buiten staan in de winter?

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 23:13

Ik wou net zeggen..geen twijfel over mogelijk (althans als het mijn keus zou zijn geweest hihi) stal 2!
In allerlei opzichten klinkt het vele malen beter voor je paard en eigenlijk ook wel voor jezelf..je paard lekker heel de dag buiten (en stel je hebt je dag niet, dan boeit het je paard ook niet zo als je even geen beweging geeft, als hij op stal staat op stal 1, ben je verplicht om hem dagelijks beweging te geven), ritme en regelmaat, toezicht, helpende hand en er zijn vast pensionklanten waar je onderling mestafspraken mee kunt maken als je eens weg wilt..iedereen heeft daar baat bij..en ach, uitmesten na je werk, is zo gebeurd..en je hebt tenminste lekker zelf de hand erin hoe schoon je het hebben wilt ;)

Soms kun je er gewoon niets aan doen als je je paard wat vaker moet verhuizen dan gewenst..we proberen immers allemaal zo dicht mogelijk bij het ideale/onze wensen te komen en soms moet je een compromis sluiten met jezelf..en dan opeens staat dr een fijner plekje en sja, dan kan het gebeuren dat ze toch over moeten he ;)

Ben benieuwd naar je beslissing, wens je veel geluk..:)

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:24

Sta je nu op Zilvia's? als ik vragen mag :o

Ik zou voor stal 2 gaan, je heb minder faciliteiten, maar je paardje kan wel vaker naar buiten dat is toch wel wat fijner dan dat ze binnen moeten blijven als het regent.