Rubber matten in een box. Welke ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QueenD

Rubber matten in een box. Welke ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-12 12:35

Hoi allemaal, sinds kort staat ons paardje in een nieuwe buitenbox, supermooi hoor alleen zijn we niet echt blij dat de box op stelconplaten is geplaatst. Het voert de nattigheid (urine) niet echt lekker af en kan daardoor dus glad worden en van a.s winter wil ik t al helemaal niet weten.
Daarom willen wij kijken of we een rubbermat erin kunnen leggen maar daar zit blijkbaar veel verschil in. Heeft iemand hier ervaring mee en welk type/merk is het beste en wat zijn ongeveer de kosten. Voor de maat moet ik even de box opmeten. Stal is niet van ons maar van pensionhouder.

capopjekop

Re: Rubber matten in een box. Welke ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 13:34

Als er geen afvoerputje zit moet je matten nemen die geen water door laten, ander blijft je urine alsnog op de bodem liggen en gaat het stinken. Zelf heb ik rubberen tegels in mijn stal en ik vind het wel fijn, het is minder glad en het is warmer en zachter dan beton. Merk weet ik echter niet.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 16:45

Kijk hier ook even mee, ben hier ook benieuwd naar.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:57

je kan denk ik het best uit de voeten met een dichte rubber puzzle-mat. Om deze goed te leggen is het wel van belang dat de ondervloer egaal is, dus geen hoogteverschil tussen de platen. De urine blijft bij deze matten op de mat dus je zal wel voldoende strooisel moeten gebruiken.

Rubber stalmatten voor paardenstallen in diktes vanaf 16mm zijn leverbaar vanaf zo'n €45,- per m2 kijk even op http://kraiburg-belmondo.de/belmondo/ of http://www.cavalo.nl/stallen/stalmatten.html

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 10:55

Neem een HIT-Softbed. Dan heb je een echt zachte bodem en alleen op het achterste stuk van de stal maar bedding nodig om de urine op te vangen.

LisaIts264

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:48

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 17:33

Dank jullie wel, hier kan ik alvast iets mee ;)

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:48

ik heb rubber puzzelstukjes (antislip aan de bovenkant, gleufjes aan de onderkant, maar laat geen vocht door) in mijn box en ben super geadviseerd en geholpen door bos rubber indertijd. het sluit mooi aan en blijft ook veel beter liggen dan ik verwacht had. op maat snijden viel ook erg mee, en het werd 1 dag na bestellen keurig voor de deur gedropt, kortom, ik ben heel blij met mijn rubber matten :D

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:15

Ik heb rubbertegels liggen, 1x1 m ook van Bos rubber. Ik vind het ideaal.

Rubbermatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:19

De rubberpuzzelmatten zijn zoals vele hierboven al aangeven echt een aanrader.

Ze gaan erg lang mee en met een stevig stanleymes eenvoudig op maat te snijden.

In onze webwinkel hebben we deze in het assortiment van 20mm dik en ze wegen 20kg per stuk, afmetingen 80 x 120 cm. Deze zijn zeer robuust.
http://www.rubbermatten24.nl/rubber_stalmat/rubber_stalmat_klik_systeem

Mocht je vragen hebben kun je altijd contact met ons opnemen.

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:09

ik heb van die rubberen vierkante tegels er in die ook worden gebruikt in speel tuinen. bijvoorbeeld onder een schommel.
zijn ongeveer een meter bij een meter. lekker zacht en warm.. plas kan er door heen. en in de winter een klein beet vlas
er over voor extra comfort...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:17

Ik heb doorlatende matten (afgekeurde speeltuintegels) op een betonvloer zonder afvoer. Toch vind ik ze fijn. Je hebt veel minder stro nodig omdat het paard toch gladvrij staat en zachter ligt (er gaat wel wat stro in, vnl. achterste helft -2 merries-). Ik heb geen last van urinelucht.

In de zomer werkt het erg fijn (paarden 's nachts altijd op stal, overdag in land/bak en soms binnen), in de winter haal ik regelmatig de urine weg die naar 1 plek vloeit. Dit is niet optimaal, maar al met al ben ik blij met de matten. Nadeel vind ik dat het in combi met strokorrel niet te doen is: ze slibben dan heel snel helemaal dicht door de uiteengevallen korrels. In de toekomst is een vloer met afvoer en rubber tegels natuurlijk de wens :-) droge tegels in zomer en winter, dat is helemaal fijn. Scheelt stro-aanvoer, -afvoer, en uitmestwerk. Een goede investering zoals ik het zie. Ik zou graag grotere tegels willen (heb nu 50 x 50 cm) het is nu puzzelen als ze er eens uitgeweest zijn omdat een aantal een stukje afgesneden zijn...

Ik zou letten op dat ze niet te zacht zijn, als er wat urine onder blijft staan is het sneller soppen en je stro sneller vies. Bovendien wil je niet dat je paard doorzakt in zijn pezen doordat zijn voeten wat onderuit zakken. Daar heb ik goed op gelet toen ik ze ging halen.

chriswint

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:04

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:27

Bij ons vorige huis hadden we een nieuwe stal laten zetten met een betonnen vloer met afvoer putje.
Ik heb toen in een gedeelte van de box rubberen matten gehad, de "gewone" van ongeveer 80x120 die geen vocht doorlaten.
Omdat er tussen de naden en aan de zijkanten urine onder de mat komt was mijn ervaring dat ik al na een paar dagen dacht "wat stinkt het hier".
Toen ik de matten omhoog trok kwam mij een enorme amoniak stank tegemoet, allemaal urine wat onder de mat was gekomen en wat niet weg kon.

De matten eruit gehaald en vlas gaan gebruiken, dit voldeed veel beter, vooral als het er een week in ligt en het een vaste laag gaat vormen.

Dus gewone dichte rubberen matten zou ik zelf zo snel niet weer gebruiken, ik zou misschien eerder voor een rubberen gietvloer gaan, daar kan geen urine onderkomen.

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:13

Ik heb deze in mijn stal liggen: http://www.geertenhenk.nl/nl/1/Paarden/ ... matten/52/ Echt heel fijn maar inderdaad alleen als er afvoer aanwezig is ivm het weglopen van de plas!
Heb er toen der tijd 45 euro per stuk voor betaald en had er 9 nodig (matten zijn 1m2).
Ik kan ze nu helaas niet meer gebruiken omdat bij ons de stallen worden uitgedaan met een loader dus liggen ze opgeslagen in de schuur :+

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 00:34

Ik heb vochtdoorlatende matten liggen.
Ze bevallen mij heel goed, maar ik heb ook een afvoerput eronder liggen.
Ik gooi er wel iedere week een emmer of twee met water en zeep overheen.
Anders blijft de urinelucht toch wel hangen.

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 22:20

Ik vroeg me af hoe jullie die afvoer dan maken?

Wij hebben het nu zo gemaakt.
Eerst 70m2 laten bestraten met stoeptegels
Afbeelding.

En dan komt van de week links in de hoek dit als stalletje er op.
Afbeelding

Maar hoe maak ik dan een afvoer?
Of had ik dit al tijdens het bestraten moeten doen?

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:05

Iemand?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 11:40

ik denk dat de meeste stallen met afvoerput een gierkelder onder de stal hebben liggen, vaak omdat het een omgebouwde koeien/varkensstal is :)
zou hier zelf geen vochtdoorlatende matten op leggen :)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 12:04

Ik vraag me af of je vloer voldoet aan de voorschriften...? Hij is niet vloeistofdicht. Ik kom dit tegen in topic [VSW] Rubber op de grond in je stal positief of negatief: "Qua Milieuregels (puntvervuiling) mag een klinkervloer niet meer in een vaste paardenstal. Er moet een vloeistofdichte vloer zijn, of een roostervloer met vloeistofdichte gieropvangput er onder/naast."

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 12:41

Jade schreef:
ik denk dat de meeste stallen met afvoerput een gierkelder onder de stal hebben liggen, vaak omdat het een omgebouwde koeien/varkensstal is :)
zou hier zelf geen vochtdoorlatende matten op leggen :)

Mag ik vragen waarom je het niet zou doen?

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 12:48

stefje schreef:
Ik vraag me af of je vloer voldoet aan de voorschriften...? Hij is niet vloeistofdicht. Ik kom dit tegen in topic [VSW] Rubber op de grond in je stal positief of negatief: "Qua Milieuregels (puntvervuiling) mag een klinkervloer niet meer in een vaste paardenstal. Er moet een vloeistofdichte vloer zijn, of een roostervloer met vloeistofdichte gieropvangput er onder/naast."

Dit word een schuilstal, dan is het toch geen vaste stal?
hoe moet je dan in hemelsnaam een roostervloer of een vloeistofdichte gieropvang maken?
Dat is voor mij niet te doen...haha

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 13:39

Ik heb nergens gelezen dat het een schuilstal werd :-). Het is dan de vraag of dat al dan niet onder een 'vaste stal' valt. Maar als je daar geen rekening mee hoeft of gaat houden, dan zou ik juist wel doorlatende matten leggen. De vloer is immers ook doorlatend, tussen de kieren van de tegels door. Maar goed, ik heb geen ervaring met deze combi :-). Jade?

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:10

ik heb er ook geen ervaring mee, maar zou het niet doen om de reden die je zelf ook aanhaalt, het lijkt me dat de ondergrond verzadigd raakt doordat er veel meer urine in loopt dan normaal; ik had niet begrepen dat het enkel een schuilstal zou worden, dan zal het meevallen, maar blijft de vraag of het ook is toegestaan :)

Ebony170511

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:48

Ik had het inderdaad even beter kunnen omschrijven dat het een schuilstal word.
Dus ze staan er alleen in als het echt nood weer is, of als het dagen aan 1 regent en ze niet op land kunnen.
Ik ga van de week wel eens bij een vriendin van mij te raden.
Zij heeft al jaren zo een stalletje dus die zal ook wel het 1 en ander weten.

En of het is toegestaan?
Geen idee, het is allemaal op eigen terein maar ik heb geen idee of daar verschil in zit.