Reel betaalbare omheiningspalen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loeky01

Reel betaalbare omheiningspalen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 00:54

Heyhoi,

Ik ben op zoek naar wat informatie over palen voor in de wei. Gewoon simpele palen, waar je 2 stroomdraden doorheen kunt spannen en die goede kwaliteit hebben dus niet zomaar afbreken oid. Heeft iemand tips voor me, of wat prijsadvies?

Groetjes

Polly
Moderator Algemeen

Re: Reel betaalbare omheiningspalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 06:57

ik heb ze bij de boerenbond/welkoop vandaan, misschien kan je daar eens kijken.
Denk erom dat je ze wel lang genoeg koopt, ze moeten een eind de grond in.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:28

Wij hebben ze hier vandaan: http://link.marktplaats.nl/576469378

Wij hebben volgens mij palen van 2 meter, maar het kunnen ook die van 2,50m zijn. Ze steken in ieder geval een eind boven de grond uit. Wij wilden ook niet de hoofdprijs betalen, maar wilden wel palen die in veengrond lang mee kunnen gaan. Ze staan erg sjiek, terwijl de investering (uiteraard verhoudingsgewijs) erg meeviel.

Zo staan ze er bij ons bij:
http://i162.photobucket.com/albums/t250 ... C_6596.jpg
http://i162.photobucket.com/albums/t250 ... C_6580.jpg

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:34

Je kunt ze zowel nieuw als 2de hands krijgen.
Nieuw, heb je ze vaak in 1.40m 1.60m en 1.80m Of groter (vaak voor weidepalen), je hebt ook wel eens andere maten. daarbij kun je dus zelf kiezen hoe hoog je je omheinig wilt hebben.
Je moet natuurlijk wel het aantal CM dat de grond in gaat eraf rekenen ;)
Kijk daarbij ook naar de dikte van de paal, koop liever een iets dikke paal dan 8cm bijvoorbeeld.
En kijk altijd naar de conditie van de paal, nieuw mag je wel gewoon verwachten dat ze goed zijn.
Tweedehands moet je er goed opletten dat ze niet verrot zijn dat wanneer je zodra een isolator indraad hij niet stevig zit.
Of als je de paal de grond in slaat hij dus kapot gaat ;)
Ik heb laatst ook op internet gekeken en voor 4 euro heb je nieuwe goede weidepaal.
Tweedehands moet je net tegen een goed aantal lopen, wat wij dus hadden en voor 0,75 cent per paal betaald. (1.60palen/10cm breed en voor de hoekpalen betaalde wel 1,00 euro 1.80m en 12cm)
Tip, neem voor de hoekpalen echt goede stevige palen, "daar bouw je eigenlijks de contructie mee op"
Laatst bijgewerkt door NienSCHaap op 19-07-12 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 10:35

NOOIT alle palen bij een welkoop/praxis/gamma/ect halen!
Daar betaal je zoveel meer als je even naar een houthandelaar rijd ben je veeeeel goedkoper uit.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:11

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:30

We kopen onze palen bij een houtboer.
Deze levert geimpregneerd hout aan bedrijven als de Gamma en zo.
Ze hebben dan ook een stelling met B-keuze palen, die zijn beschadigd of krom....en kosten geen drol vergeleken met de andere.
We hebben palen van geimpregneerd hout van 10x10 cm van ongeveer 2.5 meter. Ze kosten dan 4 euro per stuk of zo....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:41

fjordnina schreef:
Wij hebben ze hier vandaan: http://link.marktplaats.nl/576469378

Wij hebben volgens mij palen van 2 meter, maar het kunnen ook die van 2,50m zijn. Ze steken in ieder geval een eind boven de grond uit. Wij wilden ook niet de hoofdprijs betalen, maar wilden wel palen die in veengrond lang mee kunnen gaan. Ze staan erg sjiek, terwijl de investering (uiteraard verhoudingsgewijs) erg meeviel.

Zo staan ze er bij ons bij:
http://i162.photobucket.com/albums/t250 ... C_6596.jpg
http://i162.photobucket.com/albums/t250 ... C_6580.jpg

Zijn wel kromme palen en dat moet je mooi vinden of je niet aan storen. Op je eigen erf vind ik dat wel storend, langs een pad elders maakt dat niet zo uit.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:47

Het belangrijkste van een weide paal is dat hij niet weg rot op scheiding grond en lucht.
Daarnaast dat de paarden die palen niet aanvreten.

Tegenwoordig kan je alleen maar de lichtkleurige palen kopen bij de reguliere handel.
Dit is een soort van zout behandeling.
De paarden eten hier smakelijk van en na een paar jaar zijn ze doorgerot op de overgang naar de bodem.

De beste palen zijn die zwarte palen.
In de volle zon komt het teer eruit lopen.
De schroefdraad van de isolator roest niet, blijft dus heel.
Paarden knagen er niet aan.

Ze zijn wat duurder maar overleven jouw en je kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:54

Wij doen de onderkanten die de grond in gaan met palenzwart, teer bestaat niet meer geloof ik...maar dat spul beschermt een tijdje? Die zwarte palen die jij noemt verkopen ze die nog? Wij maken ze zelf zwart

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 18:59

Ik weet niet meer hoe het heet, die zwarte palen.
Maar de echte landbouw winkels verkopen ze nog.
Helaas ze liggen wel buiten, binnen in de winkel mag niet.

Het is vergelijkbaar met de oude spoorbielzen, die waren ook helemaal doordrenkt met de "teer of olie".

Ging ff googelen. :7

Creosoot, dat is het, heel slecht voor het millieu maar het beste voor de weide paal.

Enne wat er nu verkocht wordt is gewolmaniseerd, een zout behandeling.
Vinden de paarden heerlijk, dat zout.

Quarterboef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:09

vaak hebben oudere boeren ook nog wat palen liggen, het ligt er ook aan waar je ze voor gebruiken wilt. wij hebben oude palen in de weide geslagen ( zo'n 50 cm naar beneden ) deze dienen niet als afrastering want er zit geen draad langs. we gebruiken ze enkels als we gaan rijden dan kunnen we er een draad langs spannen en de weide zo ''veranderen'' in een rijbak.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:11

Gecreosoteerd noemen ze die zwarte palen. Die dingen hielden het hier na een jaar of 7 voor gezien. Was ook geen hardhout wat eronder zat, vandaar ook die behandeling.

Kan ook best zijn dat onze palen van onderen wel in de rommel gezet (geen idee meer wat, heb het niet zelf gedaan) zijn.

Moet eerlijk zeggen dat de paarden er hier niet aankomen, er staat natuurlijk ook stroom op.

Russel: Die palen noem jij misschien krom, ik noem ze grillig gevormd. Ze zijn inderdaad niet helemaal glad geschuurd en geschaafd, maar ook dat heeft zijn charme.
Hier staan ze op het pad naar het erf toe.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:13

Ik heb creosoot palen die nog geen spatje schade hebben na 16 jaar.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:14

In wat voor grond staan ze bij jou?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:14

Jikkeee schreef:
Heyhoi,

Ik ben op zoek naar wat informatie over palen voor in de wei. Gewoon simpele palen, waar je 2 stroomdraden doorheen kunt spannen en die goede kwaliteit hebben dus niet zomaar afbreken oid. Heeft iemand tips voor me, of wat prijsadvies?

Groetjes

Palen waar draad/cord doorheen kan zijn speciale kunststof palen en die zijn erg duur. Hier haal ik 160/8 zwarte weidepalen voor 3.75, hoeken zijn afgerond en daarmee komt die spanning over 2 palen ipv 1. Moet ik gaan vervangen worden de hoekpalen hoogstwaarschijnlijk spoorbielzen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:26

fjordnina schreef:
In wat voor grond staan ze bij jou?

Klei en veen grond.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:37

Gecreosoteerde palen gaan lekker lang mee :j

Zie bvb. http://www.palenhandel.nl , daar komen bijna al onze weidepalen vandaan. Wij hebben voornamelijk 8 x 180 palen en die zijn gewoon prima. Minimaal 60 cm de grond in. Voor de palen waar veel trekkrachten op komen te staan heb ik voor de zekerheid wel wat dikkere en langere gehaald, ook bij de Palenhandel.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 19:54

Ijzeren buizen van bv oude melkinstallaties zijn ideaal.
Kosten bijna niks, kunt ze zelf op maat zagen en zijn heel sterk.
Enkele gaten er in boren, isolatoren er doorheen et voila...

Silviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 09:39

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 14:10

De geimpregneerde die wij hebben rotten ook niet.
We gaan de wei aanpakken en hebben toevallig de tussenpalen uit de wei getrokken na 10 jaar. Onderkant nog net zo mooi en hard als de bovenkant.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 15:00

wij hebben gewoon houten als hoekpalen en daartussen van de blauwe plastic paaltjes.

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:50

Ik lees ook even mee, als het goed is hebben wij vanaf 31 augustus de sleutel van onze nieuwe woning met daarbij de mogelijkheid om onze paarden aan huis te houden. Nu moet alleen de omheining van het weiland opnieuw gedaan worden. Ik geloof dat de palen en draad wat er nu in staat allemaal voor de hoogte van schapen bedoelt is. Daar stapt onze tuiger van 1.78 geloof ik zo overheen -O-
Uiteindelijk willen we over een aantal jaren een houten omheining hebben maar voorlopig moet het even met palen en een combinatie van lint/koord. Nu was ik aan het speuren geweest op marktplaats en kwam daar een advertentie van de houtstunter tegen, heeft iemand ervaring met de weidepalen van hem? http://link.marktplaats.nl/581479957

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:45

Als ik het zo zie is dat groen, dus tuinhout impregnatie ipv die zwarte creosoot voor weidepalen. Voor een paar jaar moet dat kunnen, maar herbruikbaar/misschien door te verkopen betwijfel ik.

Wat voor houtomheining wil je? Want je kan eventueel overwegen om nu de palen aan te schaffen en over een paar jaar de planken/balken te kopen, mits de impregnatie daar duurzaam genoeg voor is en er geen gaten in de palen hoeven voor de planken/balken. Stroomdraad zal er toch bij moeten tegen knagen, dus investeer ook alvast in een goed schrikapparaat.

Is het trouwens geen overweging om ipv hout een veekerende heg te plaatsen? Soms is daar subsidie voor te krijgen en je hebt een natuurlijke afscheiding die bij goed onderhoud ook loslopende honden en voorbijgangers tegen houd. Je hebt wel een stroomdraadje erbij nodig tegen teveel knagen, maar dat kan simpeler dan wanneer draad/lint/hout alleen alles binnen moet houden. Heg toont ook te massaal om doorheen te willen en dan houden ze ook met gek doen makkelijker afstand.

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:01

tamary schreef:
Als ik het zo zie is dat groen, dus tuinhout impregnatie ipv die zwarte creosoot voor weidepalen. Voor een paar jaar moet dat kunnen, maar herbruikbaar/misschien door te verkopen betwijfel ik.

Wat voor houtomheining wil je? Want je kan eventueel overwegen om nu de palen aan te schaffen en over een paar jaar de planken/balken te kopen, mits de impregnatie daar duurzaam genoeg voor is en er geen gaten in de palen hoeven voor de planken/balken. Stroomdraad zal er toch bij moeten tegen knagen, dus investeer ook alvast in een goed schrikapparaat.

Is het trouwens geen overweging om ipv hout een veekerende heg te plaatsen? Soms is daar subsidie voor te krijgen en je hebt een natuurlijke afscheiding die bij goed onderhoud ook loslopende honden en voorbijgangers tegen houd. Je hebt wel een stroomdraadje erbij nodig tegen teveel knagen, maar dat kan simpeler dan wanneer draad/lint/hout alleen alles binnen moet houden. Heg toont ook te massaal om doorheen te willen en dan houden ze ook met gek doen makkelijker afstand.

Mijn ideaal plaatje zou zijn een hout door hout constructie, wordt dan lastig denk ik om nu alvast te investeren in de palen.
Zal even kort onze 'situatie' schetsen, het huis wat we kopen past een beetje thuis in bouwval gezocht, moet dus echt een hele hoop aan gebeuren en er staan ook nog geen stallen of iets dergelijks. Er wordt een compleet nieuw stalgebouw (á 12m x 6,5m) neergezet. Dat en de kosten voor de woning vreten aardig aan ons budget, dus vandaar een 'tijdelijke' noodoplossing qua omheining. Het weiland ligt omsloten tussen andere weilanden, helaas hebben onze buren aan 1 kant prikkeldraad gespannen. Ben als de dood dat er straks eentje uitbreekt en erin komt te hangen, dus je idee vwb een veekerende heg spreekt mij wel aan, aan wat voor soort struiken moet ik hierbij denken?