dazenval

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

dazenval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 11:03

DoTiramisu

Re: dazenval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:34

Ik denk alleen de prijs en de constructie van de val.
Het effect denk ik niet dat er verschil in zal zitten.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:40

Meestal wordt er gezegd 1 dazenval per hectare, mits er geen boomwallen tussen de weides zit.
Wij hebben ongeveer 1 ha maar hebben er twee neergezet en dat voldoet nu voor het vijfde jaar geweldig. Er zijn tot nu toe nog maar een paar echte dazendagen geweest, maar dan zitten er ook gelijk 40-50 dazen per val in. *\o/* En het mooiste is, de paarden gaan niet meer door de draden van ellende om ze af te schudden.
Ik zou gewoon voor de goedkoopste gaan, wij hebben de originele LOER (Dat was toen de enige) en een andere goedkopere. De werking is hetzelfde.
In de winter zetten we ze kompleet op de hooizolder, sommigen zie ik de hele winter buiten hangen, maar daar zullen ze niet echt beter van worden.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:41

Wij hebben er net 1jte aangeschaft en het valt mij ontzettend tegen! Mijn verwachtingen waren groot, maar de paarden kunnen absoluut niet zonder vliegendeken staan. Er zitten wel wat dazen in de val, maar als er nu 5 of 20 dazen bij mijn paard zitten maakt niet uit, van 5 dazen wordt ze ook al gek!
We hebben de val ook al verplaatst, maar helaas was dat ook niet de oplossing.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:46

criollolover schreef:
Wij hebben er net 1jte aangeschaft en het valt mij ontzettend tegen! Mijn verwachtingen waren groot, maar de paarden kunnen absoluut niet zonder vliegendeken staan. Er zitten wel wat dazen in de val, maar als er nu 5 of 20 dazen bij mijn paard zitten maakt niet uit, van 5 dazen wordt ze ook al gek!

Een dazenval heeft pas een zeer goede werking na enige tijd, 5 of 20 maakt zeker al 75% minder uit!

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:07

Wij hebben nu voor het vierde jaar de LOER (je 1e link). Kwalitatief zeer hoogwaardig, vond hem vele malen degelijker dan alle anderen die er toentertijd te koop waren. Alles is bij ons nog steeds in dezelfde uitmuntende staat als toen ie nieuw was. Hij staat bij ons onafgeschermd tussen de paarden middenop de wei.
Die van je tweede link ken ik niet. Vind hem er op de fotos wel goed uitzien... Probeer anders of je beide exemplaren in real life kunt "bezichtigen", dan kun je het materiaal en de stevigheid vergelijken. Qua werking verwacht ik niet veel verschil tussen deze twee.

"Dekking" is afhankelijk van je terrein (boomwallen e.d.). Ik schat dat ie bij ons al gauw een straal van 60m pakt, wat resulteert in ruim een hectare. Waarschijnlijk zelfs meer. Wij vangen er bijna elke dag wel een paar, op echte dazendagen 100-200 per dag, we zitten in bosrijk gebied. Onze paarden hebben ook vliegendekens op overdag.
Ik zie de val als een extra paard wat dazen aantrekt (waar ze niet meer levend vanaf vliegen }:) ), niet een "dazenvrijmaakmiddel" voor het land... Elke dode daas plant niet meer voort, dus je dunt de dazenbevolking wel uit, maar dat kost tijd... In dat opzicht zou je kunnen zeggen dat twee goedkope exemplaren beter is als één dure...

Edit: ouder topic hierover gevonden http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=120&t=1314734

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:09

Gooiske schreef:
criollolover schreef:

Een dazenval heeft pas een zeer goede werking na enige tijd, 5 of 20 maakt zeker al 75% minder uit!

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar je kunt wel spreken over 75% minder, maar ik zie het verschil niet bij de paarden, ik zie op een dag met veel dazen nog exact hetzelfde gedrag als zonder de dazenval.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 13:27

Als zo'n val werkt op 1 hectare is het dan niet zo dat als je minder grond hebt je dazen van buitenaf aantrekt die anders misschien niet in de buurt van je paard zouden komen? Of is dit een domme vraag :o?

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:47

Ik geloof niet dat een daas die normaal gesproken te ver van je paard "woont" en niet langskomt, wel opeens op je val afkomt. De val simuleert een prooi/paard te zijn. En zelfs al zou dat wel zo zijn:
- komt ie op je val af - gaat ie daar ook in - einde daas - als je begrijpt wat ik bedoel...
- alle dazen die die vangt, planten niet meer voort. Stel dat jij op 6000m staat, maar je val roeit/dunt de dazen van 12000m (dus grotere cirkel rondom jouw stukje) uit, is dat toch alleen maar fijn?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 16:59

Ja, dat is waar!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:33

Ik heb er 3 op 1 hectare.
De loer (je eerste link) is de beste.
Beste constructie, minst wind gevoelig.

Je 2e link heb ik hier opgezet. Vervloekt en in de doos terug gestopt retour afzender.

En ik zal kijken of ik een link kan vinden. ( gevonden www.dazenvanger.com )
Die val heeft boven een brede metalen ring waar de vang pot in staat.
Die is ook goed. wel meer wind gevoelig.
Is ook een stuk goedkoper dan de eerste.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 19:24

Bedankt voor alle reacties!

Schrikdraad, bedankt voor de link. Is zeker ook een mooie prijs!

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:34

Ik heb er dit jaar zelf weer 1 gemaakt en die heeft (ja,ja) al een dag gestaan, daarna was het weer te slecht om hem neer te zetten.
In die ene dag heb ik er ongeveer 20 met de val gevangen en op 1 van de paarden die ze blijkbaar zeer aantrekkelijk vinden heb ik er in no-time zo'n 30 doodgedrukt. Dus mijn vangst was ongeveer 50 :=
Overigens heb ik hem deze keer in een soort takken wigwam hangen wat goed bevalt.

Ik heb hem gemaakt van een skippybal, een klamboe, een colafles en een oude slabak. Geen kosten aangemaakt, ik had alles hier nog liggen. :D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 14:19

Het is hier lekker druk in de dazenval :) Wij hebben ook de 'Loer', hij staat nu voor het 5de jaar...
Afbeelding

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:45

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 08:25

XxXHorsezXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:21

Wij hebben ook wel een dazenval, maar bij ons zitten er gewoon zo veel dat de pony's gewoon in stal blijven staan. Soms komen ze heel even uit de stal (wij hebben een uitloopstal) om te grazen, maar ze gaan naar een paar minuten in galop weer terug naar stal.
Zo'n dazenval vangt ze wel, maar toch gaan er meer dazen op de pony's af dan op de bal.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:26

Als het zo erg is dan doe je ze toch een vliegendeken op? Die van mij kunnen ook niet zonder vliegendeken helaas. En iedere daas die gevangen wordt is er 1 minder :)

XxXHorsezXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:30

Die gaan we ook weer bestellen.
We hadden een deken, maar die is gestoopt.
Ze maken ook nogal veel kapot... Je moet ook een supersterk halster kopen wie ze niet kapot maken.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:51

Bij mij staat nu voor het vierde seizoen een dazenval in de wei en ik ben er heilig van overtuigd dat het een groot verschil maakt. Op warme dagen kunnen er zomaar een paar honderd in zitten en ik mag toch aannemen dat die anders bij mijn paarden zouden gaan buurten. Ze hebben maar zeer weinig dazen terwijl het op andere weilanden in de buurt er van stikt.

Hoefnatuurlijk heeft een goedkope dazenval, of liever gezegd 2 voor de prijs van een. Ik zie niet in waarom die minder goed zou zijn dan de gebruikelijke op een poot.

http://www.hoefnatuurlijk.nl/webwinkel/index.htm

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:41

Ik heb hem toen zelf gemaakt en ik vind er veel insecten mee :j Hij moet alleen wel op een zonnige plek hangen met het liefst een zacht briesje. De bal moet echt warm worden willen er veel dazen op af komen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 10:05

rhijnauwen schreef:
Wij hebben sinds kort deze: http://www.vandergraafdemolen.nl/cms/?p=2259
Lijkt aardig zijn werk te doen *\o/*

Is het bij die van jou ook zo dat de onderste scharnier niet vastgezet kan worden? Ik kan de poot namelijk nog naar voren en achteren bewegen.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:11

ff een vraagje over de dazenval: moet er een soort van vloeistof in?
ik ben er niet bekend mee maar wil er graag 1 aanschaffen voor mijn paardjes

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 11:22

Nee, er hoeft helemaal niets in.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:23

nee, er hoeft geen vloeistof in. De zwarte bal warmt op door de zon, de dazen komen op de warmte af. Vervolgens vliegen ze in de fuik naar boven en komen zo in de opvang bak terecht. Ze zijn niet zo slim dat ze door de opening weer naar beneden kruipen :) Die bak kun je eraf halen en bijvoorbeeld in een emmer water onderdompelen. Of in een zak in de vriezer leggen. Dazen gaan zo dood en daarna kun je de bak legen en ze bijvoorbeeld in de winter als vogelvoer gebruiken :)