Wie bepaald of jou paard samen met een ander paard samen mag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maaike2800

Wie bepaald of jou paard samen met een ander paard samen mag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 13:41

Naar aanleiding van een discussie tussen diverse pensionstalhouders en paardeneigenaren:
Stel je stalt je paard bij een pensionstal waar de paarden door de stalbaas buiten gezet worden in koppels in diverse weides. Wie bepaald dan welke paarden bij elkaar staan de eigenaar of de stalbaas?

Anoeska

Re: Wie bepaald of jou paard samen met een ander paard samen mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:41

IK!

porcelain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:42

Lijkt mij dat dit in overleg dient te gebeuren met beide eigenaars + staleigenaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:42

In overleg.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:44

Hier gaat dat in samenspraak met de eigenaar van het paard. Ook als er gewisseld zou moeten worden, omdat het paard niet in de groep past. Omdat ie bv. gepest wordt of anderen voortdurend zit te pesten. Dan gaat dat ook in overleg met de eigenaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:46

Inderdaad in overleg. Als je het goed wilt doen: maak daarover afspraken (ivm aansprakelijkheid) in het contract. Ik zou zeggen: alleen bij een ander paard als de eigenaar van alle betrokken paarden eigenaren daartoe toestemming geven.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:49

Dat bespreek je inderdaad samen, maar je zal je ook moeten houden aan de regels die de pensionhouder daarvoor heeft opgesteld. Als het goed is, heb je een contract en hebben beide partijen dat ondertekend. De pensionhouder heeft er ook niets aan om klanten weg te jagen met zijn weide/paddockbeleid. Tenzij het vreselijk lastige klanten zijn, natuurlijk. Hij/zij zit ook niet op beschadigde paarden te wachten, natuurlijk.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:51

Zoiets gaat normaal gesproken in goed overleg tenzij er van te voren duidelijk afspraken zijn gemaakt.

Er zijn bijvoorbeeld pensionstallen waar de merries bij elkaar staan en de ruinen ook.

Normaal gesproken willen zowel de eigenaar als de stalhouder geen brokken, dus zullen ze paarden die elkaar niet liggen niet bij elkaar zetten. Soms is daar de ruimte/gelegenheid niet voor, dan zal je op zoek moeten naar een ander pensionadres.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 13:53

De discussie ontstond bij gebrek aan contract
De eigenaar komt voor de dierenartsrekening te staan terwijl de stalbaas beslist

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:58

in principe samen met de pensionstal, maar ligt ook aan de stal waar je staat

de 1ste stal waar ik stond heb ik verteld hoe mijn paard was en zij kon me gelijk zeggen bij welk paard ze het beste zou passen.

2de stal werd er overleg tussen de paarden eigenaren en de pensioneigenaar die ging eigenlijk altijd akkoord.

3de stal heb ik maar 1 stalgenoot en die kende ik nog van de 2de stal dus ik wist dat de paarden bij elkaar paste.
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 13-07-12 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:59

Onderling, maar vooral de eigenaar van het paard bepaald.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:20

Wij zelf gelukkig!
Een van de voordelen als je ze bij huis hebt.

Toen we nog op pension stonden heb ik mij er eigenlijk nooit mee bemoeid, dit was ook nooit nodig.
Het heeft mij 1 keer een paard gekost, volgens het verhaal is ze over haar toeren geraakt toen er een nieuw paard bij gezet werd en over de kop geklapt.
Ik was er zelf niet bij en het was niet overlegd, achteraf had ik het wel graag geweten want dan had ik kunnen vertellen dat mijn paard gauw overstuur raakte.
Toch wijt ik het aan pech, zulke dingen kunnen gebeuren.

Als een paard echt agressief is zou ik mijn paard daar zeker niet bij in willen hebben.
Voor de rest vind ik dat je ondanks de risico's je paard zijn contact met soortgenoten moet gunnen.
Je kunt immers niet alles uitsluiten, een paar schaafplekken of bijtwonden dat geneest wel weer.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:25

Bij ons in overleg.
Eerst stonden hier de paarden in één groep ( 8 paarden).
Maar de merries werden gedekt als ze hengstig werden door één van de ruinen in de groep.
Met elkaar en de boer overlegd, en is de groep gesplitst in een ruinen en merrie groep.

Het lijkt me ook wel vanzelfsprekend als met de stalhouder overlegd wordt hoe de paarden staan, en in welke combinatie met elkaar.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:27

Hier bepaald tot mijn grote ergernis de stalhouder. Hij heeft vorig jaar zonder overleg de groepen gewisseld, waardoor ik het maatje van mijn paard uit zijn nieuw groep kon vissen met 2 achterbenen vol met bloed. Die had n klap gehad en had een gat tot op het bot in zijn kogel zitten.

Ook worden nieuwe paarden er zonder pardon bij-in gezet...

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:44

In overleg lijkt mij de beste optie. Jij kent jouw paard het beste, maar de pensionhouder kent alle paarden wel een beetje. Bij ons staan ze overigens in een stabiele kudde van 4. Als er een weggaat, dan komt de nieuwe altijd bij deze 3, overigens wel na kennismaking met de rest over de draad of bakrand.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 19:51

Hier gaat dat in overleg, met de pensionhouder, de eigenaar van het paard en de eigenaren van de andere paarden waar jouw paard bij in komt. Hier staan ook de merries apart van de ruinen. Als de pensionhouder vindt dat een paard niet in de groep past, gaat tie eruit en wordt er een andere oplossing gezocht. Als een nieuw paard in een groep wordt geplaatst, houden ze het goed in de gaten hoe het gaat en stel dat ze gaan slaan halen ze dat paard er weer uit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 20:22

ligt aan de kundigheid van de stalhouder...

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:43

Bij mij de stalbaas, simpelweg omdat ze de paarden het beste kent en ze het meeste ziet.. Ik vertrouw ook op haar keuze hoor, zij heeft er echt wel verstand van.

Mijn paard kan bijvoorbeeld niet bij merries omdat 'ie daar op springt. Prima, dan staat hij nu dus in een cluppie mannen.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:46

Ook bij mij de stalbaas. Hij ziet ze inderdaad zoals Aranel het zegt het meest. Bij ons staan de merries en ruinen apart, en dat scheelt al een boel :).

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:49

Degene waar ons paard staat bemoeit zich daar totaal niet mee. ''Wij'' (Iedereen die er een paard heeft) hebben zelf bepaald welke paarden er samen kwamen te staan. Onze paarden staan gewoon met z'n allen :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:50

Gebeurt altijd in overleg, maar ik ben tenslotte de eigenaar dus ik heb uitspraak.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:52

In overleg. Met daarbij als kanttekening dat de pensionhouder alle paarden kent en de eigenaar slechts zijn eigen........

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:53

bij ons op stal gebeurt alles in overleg :)
zo heeft de staleigenaaresse eerst even gevraagt of ze mijn nieuwe pony bij mijn paard mog zetten.
vaak beslist ze ook zelf dingen over hoe en wat.
ik heb erg goed contact met haar en ook buiten de paarden om :)
en ze weet precies wat ik wel en niet wil :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:02

SteffiiY schreef:
Gebeurt altijd in overleg, maar ik ben tenslotte de eigenaar dus ik heb uitspraak.

Niet in mijn kudde, heel l*llig gezegd een eigenaar kent alleen zijn eigen paard, en ziet die enkel als hij of zij komt. Ik ken alle paarden hier en zie ze 24/7. ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 00:09

Caira schreef:
SteffiiY schreef:

Niet in mijn kudde, heel l*llig gezegd een eigenaar kent alleen zijn eigen paard, en ziet die enkel als hij of zij komt. Ik ken alle paarden hier en zie ze 24/7. ;)

Agree! En soms blijkt een eigenaar ook nog een heel ander beeld te hebben van zijn eigen paard, zowel positief als negatief trouwens :)