Paard loopt liever aan de linkerkant van mij!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anji

Paard loopt liever aan de linkerkant van mij!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 08:54

Je hoort en leest altijd dat het paard aan de rechterkant van jou mee moet lopen. Mijn paard is het daar niet helemaal mee eens. Het is een wat ouder paard en ik ken zijn hele voorgeschiedenis niet. Maar elke keer als ik hem aan de hand meeneem dan wringt ie zich zo dat ie braaf aan de linkerkant van mij loopt. Moet ik nu alles op alles zetten zodat hij aan de rechterkant van mij blijft lopen of laat ik hem braaf aan de linkerkant meelopen?

Alvast bedankt voor de nuttige tips!

Anoniem

Re: Paard loopt liever aan de linkerkant van mij!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:03

Ik zou me er niet druk over maken. De mijne sjokt in het bos ook liever links achter dan rechts achter.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:08

niet te druk om maken maar wel rustig aan gaan leren dat je paard ook aan de andere kant kan lopen van je.
Je weet nooit waar het handig voor is.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:16

Dat zou mij nou niet echt uitmaken of het paard nu links of rechts loopt. Als die verder maar gewoon mee gaat is het goed.

mama1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:18

Ook mijn pony loopt liever links...ach als ze dat braaf doet dan is het toch geen probleem.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:20

Mijn oude pony loopt ook het liefst aan mijn linkerkant.. Ik maak er niet zo'n probleem van.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 09:24

Ik heb de mijne zelfs geleerd dat ze zowel links als rechts van me kunnen lopen. Maar heb er idd ook 1 bij die een voorkeur voor links heeft. Ik vind het niet erg, zolang hij op die kant maar net zo goed oplet en luistert dan als ze rechts lopen.

Is er al eens naar de ogen van je paard gekeken?? Dat hij links mss minder ziet en daarom liever links loopt? Mijn eigen oudje is blind op rechts, heeft ook geleerd dat ze rechts van me kan lopen, maar wil dat tegenwoordig liever niet meer. Als het moet dan loopt ze liever precies achter me.

anji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 09:30

@ Rina: dat vermoeden had ik eerst ook dat hij misschien minder ziet met links maar dat gelukkig niet het geval.

Bedankt voor jullie reacties, dan maak ik mij er niet meer druk om en laat ik hem gezellig aan de linkerkant van mij lopen. :D

paardengekxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 12:55

haha, mijn paard loopt eigenlijk meestal ook links van me. hij vind dat fijner en ik eigenlijk ook =$

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:31

Ook die van mij doet dat. Ik heb haar trouwens ook geleerd zowel links als rechts mee te kunnen lopen.

Maar misschien is het wel handig om je paard ook rechts te leren lopen.
Als je bijv. met je paard langs de weg wilt lopen is het veiliger om zelf aan de wegkant te lopen en je paard aan de kant van de berm.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:35

als het paard dat fijner vindt... het maakt niet zo veel uit

porcelain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:48

Wat is inderdaad het probleem dat ie links loopt? Als het al een ouder paard is en het altijd op deze manier geleerd heeft, zie ik er het nut niet zo van in om 'm dat af te leren..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 13:56

Prima toch als hij links loopt? Zou mij niks uitmaken.
Die van mij kan zowel links als rechts lopen. Maar hij wil wel altijd graag de binnenbocht, dus als we naar links de bocht om gaan, kruipt hij snel links van me, en andersom ook. Liever lui dan moe, lijkt op zijn baasje ;)

anji

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 17:46

Ik had de gedachte dat een paard perse rechts van je moest lopen, maar dat is dus niet het geval. Dan blijft meneer lekker links van mij lopen. Als ik hem heel kort aan het halstertouw pak dan blijft hij ook wel redelijk rechts van mij lopen. Probeert het dan wel haha.
Maar ik ga het linkslopen zeker niet afleren.

Bedankt voor jullie reacties!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:10

Die van mij lopen beide zowel links als rechts als achter mij.
Lig er maar net aan hoe ik ze pak en meeneem

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:29

Bij mijn paard wisselt het ook af, de ene keer loopt hij rechts, andere keren links of achter mij.
Volgens mij maakt het niet zo veel uit.

EmmelyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:23

ik zou alle moeite besparen en hem aan de linkerkant laten lopen het mag eigenlijk niet maar ach ....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:26

anji schreef:
Ik had de gedachte dat een paard perse rechts van je moest lopen, maar dat is dus niet het geval. Dan blijft meneer lekker links van mij lopen. Als ik hem heel kort aan het halstertouw pak dan blijft hij ook wel redelijk rechts van mij lopen. Probeert het dan wel haha.
Maar ik ga het linkslopen zeker niet afleren.

Bedankt voor jullie reacties!

Ik denk dat dat vooral komt doordat de meeste mensen rechtshandig zijn en het paard willen leiden met de hand waar ze het meest mee kunnen.

Mijn paard loopt eigenlijk altijd links van mij. Niet omdat hij dat wil maar omdat ik dat wil. En ik wil dat niet omdat ik toevallig linkshandig ben maar omdat hij 'm naar rechts peert als hij er tussenuit wil. Als hij dan rechts zou lopen ben je 'm kwijt := terwijl je 'm tegen kunt houden als hij links loopt.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:29

EmmelyLady schreef:
ik zou alle moeite besparen en hem aan de linkerkant laten lopen het mag eigenlijk niet maar ach ....

Van wie mag het niet? Van de boekjes niet?
Er is niemand die je erop af zal straffen als je aan de verkeerde kant van je paard loopt hoor!
Je moet ook links opstappen volgens de theorie maar juist als je afwisseld en ook rechts opstapt is het beter voor je paard.
Oude regels zijn wat achterhaald..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:36

maakt niet uit,als dat paard liever links loopt dan is dat prima.
maar soms moet je wel andersom dus is het wel handig als ze het leren.
daarom leer ik de jonge paarden ook aan om aan beide kanten te kunnen lopen.
maar ik zou er geen probleem van maken,misschien heeft dit dier het wel zo geleerd en vind het daarom prettig :j

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 10:53

Mij zou het ook niks uit maken, maar als ik over de weg loop heb ik hem wel rechts voor de veiligheid. Omdat hij dan aan de binnen kant loopt en dat naar mijn idee veiliger is omdat als hij bijv. Een rare spong maakt ofzo, hij eerst nog langs mijn moet voordat hij op de weg zit!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:29

Er is in mijn optiek een plaats waar een NIET mag lopen en dat is recht achter mij. Voor de rest zal het me een zorg zijn waar ie loopt, zolang ie maar luistert en geen rare acties verzint.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:32

Gewoon lekker links laten lopen. We zijn hier niet meer in het leger dus lekker laten lopen waar je wil, aan die kant opstijgen waar je wil. etc.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:35

Die van mij wil ook eerder rechts lopen dan links maar ik denk omdat ze niet aan gewent is om gewoon links te lopen.

Ik laat haar laatse tijd wel eens links lopen en dat gaat wel goed maar haar voorkeur is rechts.
Laatst bijgewerkt door kensha op 14-07-12 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 11:42

ikke schreef:
Er is in mijn optiek een plaats waar een NIET mag lopen en dat is recht achter mij. Voor de rest zal het me een zorg zijn waar ie loopt, zolang ie maar luistert en geen rare acties verzint.

Eens. Afwisselen van kant is alleen maar praktisch. Alleen aan de fiets moet mijn merrie rechts van me lopen zodat ze de berm in kan en je ook het andere verkeer niet hindert.