wei vol giftige planten...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justjoos

wei vol giftige planten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 12:48

hallo,

ik keek net eens even de lijst met giftige planten door en zag daar een heel stel planten tussen staan die ik zo uit mijn wei herken... Tussen zuring, wilde kervel, vingerhoedskruid, boekweit, wilde klaver, eikenbomen, waterlelies en noem maar op heb ik geloof ik zo'n beetje de halve lijst te pakken.

De wei waar mn paarden opstaan (en waar voor die tijd ook altijd paarden op hebben gelopen, tot op zeer hoge leeftijd, de oudste is op 35-jarige leeftijd overleden) is geheel natuurlijk, onbemest, onbespoten en ik geloof dat de laatste keer dat het omgeploegd is en gras is ingezaaid zo'n 20 jaar geleden was.

Ze hebben met z'n 2en beschikking tot 3 enorme weiden van ik weet niet hoeveel hectaren grond. De weiden zijn omringd door eeuwenoude eikenbomen, er loopt een rivier langs en er zijn meerdere plassen water. We maaien 1 a 2 keer per jaar om de natuur ook zijn kans te geven. Het is dan ook een plezier om te zien, ik heb nog nooit zoveel vlinders, bijen, hommels, libelles, en andere insecten gezien, net zoals herten, everzwijnen, hazen en wilde konijnen. En dus onze 2 paarden die een bijna wilde manier van leven hebben daarin, met vaste looproutes die ingesleten zijn, kortgegeten stukken en hoge stukken waar ze niet langskomen, plekken waar ze rollen en noem maar op.

Naar mijn weten heeft nog nooit een paard last gehad van de planten die hier staan, en mijn 2 heb ik nog niet op iets kunnen betrappen wat op vergiftiging lijkt. Ik heb wel eens de jongste betrapt op het nemen van een hap van een paar van de planten die in de lijst staan, (vaak met een vies gezicht erna) maar nog geen consequenties gezien, terwijl hij er toch al 2,5 jaar staat.

Het zou mij en de familie aan het hart gaan om ons kleine 'natuurgebied' om te ploegen en vol te gooien met alleen gras, te bemesten enz (vooral als je leest hoe het met de vlinder- en bijenstand gesteld is onder andere), maar het zet mij toch wel wat aan het denken. Iemand die zich goed in de effecten van giftige planten bij paarden kent? Iets wat ik zou kunnen lezen over dit onderwerp? Hoezeer kan ik vertrouwen op het instinct van onze paarden?

Anoniem

Re: wei vol giftige planten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:50

nouja als je paarden er al zo lang op lopen?
Lekker laten staan.

Een paard weet precies wat ie kan eten en wat niet.
Als zeg voldoende voer tot hun beschikking hebben gaan ze echt niet aan giftige planten eten hoor,

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:07

je zegt dat jullie maaien, maken jullie daar dan ook hooi van wat jullie aan de paarden voeren?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:18

paarden die voldoende gras en eetbare planten tot hun beschikking hebben laten de niet eetbare/giftige dingen meestal wel staan...
een aantal planten zou ik wel verwijderen, degene die bij drogen hun giftigheid behouden, voor als je je land hooit
andere planten kun je ook als indicator nemen dat er eventueel wat gerichte bemesting nodig is

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:22

Ik zou 't lekker laten doen hoor, zo te horen weten jouw paarden inmiddels prima wat ze wel en niet kunnen eten. Misschien dat je het gifitge planten-bestand iets kan verkleinen door gewoon handmatig de jonge nieuwe plantjes er uit te trekken, maar op een heel groot stuk is dat ook geen doen natuurlijk := Zolang het niet ieder jaar meer wordt, lekker laten doen!

Ben nu trouwens wel een beetje benieuwd naar dit paradijsje, heb je misschien een fotootje O:) ?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:33

justjoos schreef:
Het zou mij en de familie aan het hart gaan om ons kleine 'natuurgebied' om te ploegen en vol te gooien met alleen gras, te bemesten enz (vooral als je leest hoe het met de vlinder- en bijenstand gesteld is onder andere), maar het zet mij toch wel wat aan het denken. Iemand die zich goed in de effecten van giftige planten bij paarden kent? Iets wat ik zou kunnen lezen over dit onderwerp? Hoezeer kan ik vertrouwen op het instinct van onze paarden?

Mijn eigen paarden hebben geen enkel probleem om selectief te grazen, en ik heb in hetzelfde type weide (incl. aronskelk, varens, hulst, heermoes..) als wat jij beschrijft nooit een echt probleem gehad.
Misschien wel belangrijk, wel opletten als je stukken zou maaien (aan draden bijvoorbeeld) en het maaisel laat liggen. Gedroogd herkennen ze soms niet meer wat niet goed is.
Zo heb ik gisteren nog een berenklauw omgelegd, en die gooi ik er dan toch uit, want daar heeft eerder al eens eentje brandwonden op zijn lippen aan overgehouden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:36

zolang er voldoende eten is zullen ze niet gauw aan giftige planten komen. Pas als het gras op is en paarden honger krijgen, gaan ze vaak andere dingen proberen

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:37

Mijn ponyy had is een keer ( perongeluk ) een hapje paddestoel, nou die tufte het zo weer uit met een vies gezicht en zn tong naar buiten :')
Lekker laten staan, de pony's vinden het vast leuk op zo'n grote wei!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:37

Opzich geen probleem. Zuring en eik kunnen ze met mate eten, soms zelfs gezond. Vele giftige planten werken zo, boterbloemen zijn ook giftig maar kan best zijn dat ze er bewust eens een opeten omdat het in minimale hoeveelheden gezond kan zijn. Durf het niet met 100% zekerheid van al die planten te zeggen, maar denk dat je daar prima op je paard kan vertrouwens.
Durf het zelf wel aan, heb alleen problemen met mensen die voeren, daar krijgen ze wel last van.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:41

Zolang paarden genoeg gras tot hun beschikking hebben zullen ze er niet snel voor kiezen om dat te eten wat schadelijk is.
Kan me een foto herinneren van wei vol met jkk en gras, de paarden aten er keurig omheen.
Zolang je maar van het maaisel geen hooi wil maken zie ik er niet zo snel problemen in.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:41

Nou, ik zou ze liever niet zo laten lopen.
Als je bijv. een heel giftige neemt, Jacobskruiskruid, die zal bij de eerste plantjes niet direct dodelijk zijn, maar als ze er teveel van krijgen, dan wel, het gif blijft opgeslagen in het lichaam.
Normaal gesproken eten ze de giftige planten niet, maat als ze omgetrapt worden en uitdrogen eten ze ze zó op, dat kan gemakkelijk gebeuren.
Ik denk wel dat er een verschil is tussen echt erg giftig en waar ze heel veel van moeten eten, dat zal niet zo snel gebeuren.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:43

Jkk eten ze alleen gedroogt. ;) Paarden zijn erg handig in dat grazen wat ze doen hoor.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:48

Pentax schreef:
Jkk eten ze alleen gedroogt. ;) Paarden zijn erg handig in dat grazen wat ze doen hoor.

Ja, dus als ze het omvertrappen eten ze het naar een paar dagen op.
Bij mij in de wei trappen ze best wat onkruid om...ik zou het er niet op wagen, om door zo iets stoms mijn paard kwijt te raken.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:53

MirandaFuego schreef:
Nou, ik zou ze liever niet zo laten lopen.
Als je bijv. een heel giftige neemt, Jacobskruiskruid, die zal bij de eerste plantjes niet direct dodelijk zijn, maar als ze er teveel van krijgen, dan wel, het gif blijft opgeslagen in het lichaam.
Normaal gesproken eten ze de giftige planten niet, maat als ze omgetrapt worden en uitdrogen eten ze ze zó op, dat kan gemakkelijk gebeuren.
Ik denk wel dat er een verschil is tussen echt erg giftig en waar ze heel veel van moeten eten, dat zal niet zo snel gebeuren.

Nee ook omgetrapte JJK eet een paard niet. Die droogt niet uit als hij omgevallen is. Die droogt alleen maar uit als hij in het hooi terrecht komt, en dus afgemaait is.

TS meis wat een heerlijk plekje. En lekker je paarden zo laten staan zoals ze nu staan. Ik heb in je lijst maar 1 gelezen waar ik oplettend van zou worden (vingerhoedskruid). Maar echt de meeste (on)kruiden die giftig zijn komt een paard niet aan. En dat vingerhoedskruid kan je evt met de hand wel een beetje verwijderen. Het is juist zo goed voor paarden dat ze zelf naar behoefte hun kruiden zelf kunnen zoeken. En het kost je een stuk minder dan alle dure suplementen :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:16

Als hij omgetrapt wordt droogt hij zeker wel uit hoor, dan gaat ie doodde stengel is dan nl. geknakt en kan hij niet meer meer drinken.
Vingerhoedskruid verliest al een tijdje de bloemen, die komen overal te liggen, ik vind het geen veilige omgeving.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:38

Ik zou me alleen zorgen maken om de vingerhoedskruid, en eventueel JKK. Beide zijn handmatig (al zou het veel werk kunnen zijn) uit het weiland te verwijderen. JKK droogt inderdaad wel uit als het kapot wordt gelopen, en is dan niet meer herkenbaar als giftig voor het paard.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:44

Zolang er voldoende goed gras voorhanden is zal een paard instinctief om alle giftige planten heen eten.
Slechts zelden zal een nieuwsgierig paard eens een klein hapje proberen.
Zolang je het niet maait en laat liggen of hooi van maakt hoef je je geen zorgen te maken.

Overigens zijn wilde klaver en zuring niet giftig maar wel ongewenst omdat waar zij staan geen gras kan groeien en ze zich erg snel
verspreiden.

Edit; ik lees veel zorgen om vingerhoedskruid. Daar zou ik me dan weer de minste zorgen om maken, paarden eten dat echt niet, door de vorm en textuur van het blad is het totaal niet aantrekkelijk om te proeven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:54

Ik reed vroeger in de bak bij een mevrouw met een fries, die had ook van die prachtige bloemen rond de bak staan... Dat was dus ook vingerhoedskruid. Die fries at dat ook echt niet. ook niet als hij alleen in de bak stond en alleen maar kantjes kon snoepen...

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:01

justjoos schreef:
Het is dan ook een plezier om te zien, ik heb nog nooit zoveel vlinders, bijen, hommels, libelles, en andere insecten gezien, net zoals herten, everzwijnen, hazen en wilde konijnen. En dus onze 2 paarden die een bijna wilde manier van leven hebben daarin, met vaste looproutes die ingesleten zijn, kortgegeten stukken en hoge stukken waar ze niet langskomen, plekken waar ze rollen en noem maar op.

Dat zou gewoon ook heel erg zonde zijn voor alle andere dieren die daar wonen om daar een monocultuur van te maken, dat is rijkdom zo'n gebied.. gewoon afblijven :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:41

Het gaat er eigenlijk meer om:
Kun je met jezelf leven als je weet dat het er staat en je paard gaat er dood aan...ik zou dat niet kunnen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:44

er lopen zoveel paarden in natuurgebieden, je denkt toch niet dat die gebieden allemaal ontdaan worden van schadelijke onkruiden? Als er maar genoeg te eten staat en je niet maait voor hooi op de plekken waar het onkruid groeit en het maaisel van de giftige planten bij voorkeur niet laat liggen...

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:49

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:11

tja, laten we dan alle paarden maar terughalen uit de inscharingsgebieden...

Tuurlijk is het beter giftig onkruid uit je wei te verwijderen. Ik doe hier thuis ook mijn best om alles zoveel mogelijk weg te halen of te spuiten (vorig jaar na grondverzet de hele zomer druk geweest met jacobskruiskruidrozetten en plantjes, zwarte nachtschade! enkele planten Doornappel, heel veel ganzenvoet en wat zuring. De zuring laten ze met rust en de boterbloem ook, die laat ik periodiek spuiten in het hooiland, lastiger is 1 hoek met heermoes. Dat stuk wordt gemaaid maar voer ik af of ik maai het van te voren zelf al kort. Helaas breidt het stuk zich steeds meer uit. Moet het echt zien uit te roeien maar dat is zeer lastig heb ik gelezen.

Maar goed, als je een stuk natuurgrond hebt waar de paarden leven kun je niet al het giftige onkruid verwijderen want dan houd je geen natuurgrond meer over maar gecultiveerde weide. Bijna alle gele bloemetjes zijn giftig en zo zijn er nog veel meer giftige planten, bomen en struiken. Bospest is bijvoorbeeld ook giftig, eik, kastanje, varens, verschillende soorten paddestoelen, vlier eten ze ook niet, dus dat zal ook wel niet goed zijn... Ga zo maar door! Ik denk dat veel mensen de helft nog niet weten wat giftig is. Ik ken ze ook echt niet allemaal van naam! Als ze iets vreemds niet eten verwacht ik dat het giftig is voor ze, zij weten het soms beter dan ikzelf!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 17:15

Het is gewoon het risico wat je neemt als je je paard zo neerzet, dat is ook wat ik zeg, als er heel veel giftige planten staan is het onbegonnen werk, (en belachelijk) daar heb je gelijk in.
Dus het hangt van de TS af of ze dat risico wil nemen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:17

Ik heb nergens gelezen dat de TS JJK in de wei staan heeft. En alle soorten die zij aangeeft die er staan blijven de paarden echt wel af. Daarnaast zou ik me meer zorgen maken om de soorten die "direct" giftig zijn. De soorten dus waarvan ze gelijk omkiepen ipv een JJK plantje. Om dat nou zon erg risico te noemen is imo erg overdreven. Ze vallen eerder om van nachtschade (die ook NIET door de TS genoemd is) of vingerhoedskruid dan JJK.

@Annelies ik zei ook alleen oplettend ;) Van alle "giftige" soorten die de TS in de OP heeft staan, is die imo wel het giftigste voor paarden. Een eikeblad zullen ze niet zomaar van omvallen ;)