Baanhuur tijdens privéles

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sjofaba

Baanhuur tijdens privéles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 21:22

Hoi,

Ik sta op een kleine pensionstal met ca 7 pensionklanten en gebruik van de rijbaan voor 170 euro pm.

De dochter van de stal eigenaresse mag nu de overstap maken naar het Z1 met haar paard.
Zij geeft ook les maar heeft geen enkele opleiding of cursus hiervoor gevolgd en is dus ook niet verzekerd.
Eerst heb ik een paar x les van haar gehad maar heb ik toch de overstap naar een gediplomeerde instructrice gemaakt.
Verder is er geen gediplomeerde instructie op stal aanwezig

Deze instructrice komt van buiten de stal.

De 1e x dat ik les kreeg van me nieuwe instructrice hing er een briefje op het bord dat het met ingang van die datum verplicht is om een baanhuur van 2.50 te betalen als je les heb van een andere instructeur dan van de stal. En als je dus les krijg van der dochter hoef je dit niet betalen.

Wij hebben nu gevraagd wat de reden voor deze baanhuur is en dat is het volgende :

De instructeur die van buiten de stal komt verdiend geld in mijn baan en daar mag ik ook best wat van hebben
Het onderhoud van de baan kost ook geld

Hierop vind ik: Er is geen gediplomeerde instructie op stal aanwezig dus 'moet' ik wel voor verantwoord les buiten de stal een instructeur nemen en op de 2e reactie vind ik: of ik nou les heb, of zelf in de baan rijd maakt voor het onderhoud van de baan niet uit, gebruikt wordt hij toch met om zonder instructie. Het is de eigenaresse niet echt de bedoeling om mijn meer te laten betalen maar om geld van instructrice te krijgen omdat die geld verdiend, maar mijn instructrice zegt ook, als ik moet betalen om hier les te geven wordt jou les met 2.50 duurder en ben ik dus de betaler.

Ik wil even vragen wat jullie hier nou van vinden. Indien er op stal nou een keuze uit gediplomeerde instructeurs is vind ik het normaal dat ik dan moet betalen als ik perse mijn eigen instructrice wil maar daar beschikt de stal niet over.

Ook wil ik nog even melden dat het niet zo is dat er GEEN andere ruiters bij je rijden, zo heeft een stalgenoot les en rijden er 3 andere ruiters bij.

Ik hoor graag wat jullie mening is omdat ik het hier niet mee eens ben en graag hoor wat jullie oordeel is.

_coquette_

Re: Baanhuur tijdens privéles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:25

Hier op stal is het inderdaad ook zo dat er bakhuur betaald moet worden. Maar dan van 10 euro.
Wel hebben wij een gediplomeerde instucteur die les geeft op stal dus dat is een verschil.

Zelf vind ik het een beetje overdreven, en absoluut niet klantvriendelijk. en al helemaal niet als je de bak niet voor jezelf hebt!

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:29

Bakhuur betalen als dit betekend dat je de bak voor jezelf hebt vind ik niet zo gek. Als iedereen er gewoon bij mag rijden vind ik het not done! Als er geen gediplomeerde instructeurs op stal aanwezig zijn heb je imo geen andere keuze dan eentje van buitenaf te laten komen, als hiervoor geld aan de stal betaald moet worden vind ik dat raar...

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:29

Citaat:
Ik sta op een kleine pensionstal met ca 7 pensionklanten en gebruik van de rijbaan voor 170 euro pm.

Zolang je niet afdwingt dat er voor de rest niemand in de bak is als jij les hebt vind ik dat ze dit niet kan maken aangezien je al baanhuur betaald per maand. Hoe je de baan gebruikt gaat haar dan helemaal niet aan(zolang je 'm gebruikt waarvoor die is natuurlijk)
Laatst bijgewerkt door amillia op 10-07-12 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 21:31

Ik vind het ook niet klantvriendelijk, zeker omdat jij daar op pension staat en indirect dus al betaalt voor het gebruik (en onderhoud) van de bak.

Heb je ooit een stallingsovereenkomst getekend of vooraf afspraken gemaakt over het al dan niet welkom zijn van instructie van buitenaf? Want dat maakt het al anders natuulijk. Maar als het zo ineens veranderd zonder overleg, dat is wel een beetje raar.

Zou je evt. de mogelijkheid hebben om op een andere locatie bij jouw instructrice te lessen? (bijv. Bij haarzelf)

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 21:36

Ik vind het ook zo raar. @ Jibbel toen ik daar op stal kwam heb ik gevraagd of ik mijn eigen instructrice mee mocht nemen, dit was geen probleem en heb ik ook altijd zonder problemen gedaan, toen heb ik ca 5x bij haar dochter getraind en toen wou ik een andere instructrice nemen en toen hing er in ene een briefje op het bord dat precies per die datum dat ik voor het eerst van nieuwe instructrice les zou hebben baanhuur betaald moest worden, het nadeel bij ons is ook dat alles via een briefje op het bord komt en ze komt niet naar mijn toe van moet je horen ik vind dit en dat en ik wil nu baanhuur vragen. We hebben wel een huurcontract getekend maar daar stond eigenlijk niet meer in dan een maand opzeg termijn :+

Even nog het stukje van naar me instructrice haar locatie gaan. ik ben expres naar een pensionstal gegaan zodat ik les op mijn eigen locatie kan krijgen en ik niet iedere week me moeder en de trailer mee moet slepen om naar me instructrice te gaan ook omdat hier behoorlijk veel tijd in steekt, me paard ophalen alle spullen en paard inladen heen rijden opzadelen trainen afzadelen naar huis rijden alles weer uitladen etc verder hebben we een heerlijke bak om te rijden maar zoals hierboven ook wordt gezegd, ik betaal al voor de baan en voor het onderhoud hiervan en nou is het ook niet zo dat onze baan zon geweldig strakke en vlakke bode heeft de randen en hoeken staan vol onkruid :P

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:08

Logisch, je hebt groot gelijk! ;) maar als je geen zin hebt om er teveel gedoe van te maken, zou je evoor kunnen kiezen naar een andere locatie te gaan voor les.

Vervelend dat de communicatie via briefjes gaat. Die ken ik en ik heb daar een ontzettende hekel aan. Je hebt niet voor niets een mond van onze lieve heer gekregen.. :p maar waarschijnlijk willen ze de confrontatie niet met je aangaan, want ze kunnen natuurlijk een weerwoord van je terug verwachten. Zeker als je in het verleden andere afspraken hebt gemaakt. Via een briefje is dan wel zo 'veilig' he, dan staan ze niet met hun mond vol tanden.

Wat dat betreft ga ik ook helemaal mee met amilia. Maar om op goede voet te blijven met je staleigenaresse denk ik dat je je toch zal moeten schikken of anders kunt vertrekken. Het zou iig fijn zijn als je tot een redelijke oplossing kunt komen.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:13

Wij staan ook op een pension bak wij betalen geen bakhuur maar als iemand les heeft gaan wij automatisch( mits het niet regend) in de buiten bak anders zitten we inderdaad met meerdere in de bak maar dan nog houden de mensen die geen les hebben rekening met het lesgevende stel. En dus zijn er ook nooit problemen, en vind het super werken.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:16

Tja, het is natuurlijk belachelijk, maar wat doe je eraan?
Als je moeilijk doet gaan er irritaties komen, ik heb 20 jaar op verschillende stallen gestaan, overal hetzelfde gezeik.
2.50 is niet zoveel, bovendien kun je dan gelijk gaan eisen dat er wat aan de bak moet gebeuren, misschien schaffen ze het dan wel weer af :P
Ik ben iig blij dat ik nu mijn peerdjes bij huis heb, ik moet er niet meer aan denken dat achterlijke gedoe, ben helemaal klaar met de pensionstal perikelen! :Y)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:15

Het is wel raar natuurlijk,maar ik vrees dat je er weinig aan kan doen.Bakhuur betalen als er een ruiter van buitenaf komt rijden snap ik nog wel.
Maar bij je pensiongeld zit toch de huur van de bak bij in, lijkt me?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 11:25

Aangezien jij al betaalt voor het gebruik van de bak en het 100% logisch is en te verwachten valt dat de 2,50 euro uit jouw zak komt en niet die van je instructrice, is het te idioot voor woorden dat jij extra moet gaan betalen. Stond er nu nog iets tegenover, zoals het dan de baan voor jezelf hebben, dan zou het nog wat anders zijn. Alhoewel dat dan weer geldklopperij is tegenover jou, ten kosten van je stalgenoten die ook gewoon voor de bak betalen maar er op dat moment geen gebruik van mogen/kunnen maken, maargoed.

Maar ook al is het zielige geldklopperij, je stalhoudster is natuurlijk wel de baas op haar terrein dus als zij dit zo wil dan zul je je er aan moeten houden, of weg moeten gaan.

Maar ga het gesprek gewoon eens aan :)

Je hebt vantevoren gevraagd of het okee was dat je les kreeg van een eigen instructrice, en je betaalt al voor de bak, hier mag je haar best even aan herinneren ;)

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:23

Ik vind het nogal raar, staleigenaar vindt dat er nog wt geld uit te halen is en doet dat dan maar zo?

Jij betaalt toch al je stalling, en darvoor mag je gebruik maken van de bak. Of jij nou je hond of je vriendin of een instuctrice meeneemt en in de bak laat staan, lijkt me jouw keuze angezien jij er al voor betaalt.

Als je wilt dat de bak voor jou alleen is tijdens die les kan ik het me wel voorstellen, of als je iemand meeneemt die ook komt rijden met eigen paard. Maar in dit geval :n vind het ook jammer dat dit op zo'n manier gecommuniceerd moet worden

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:27

lijkt mij nogal een kinderachtig gevalletje van het niet kunnen verkroppen dat je na les van haar dochter toch naar een ander gaat. Vind het niet klantvriendelijk en zou eens een goed gesprek met haar aangaan.
Uiteraard is ze vrij in de regels voor haar eigen stal, maar jij bent ook vrij in de keuze welke stal, dus als ze haar klanten wil houden....

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 12:36

Iedereen onwijs bedankt voor jullie mening,

Ik ben erg blij te zien dat het niet aan mijn licht dat ik het raar vindt. Zoals iemand ook al zij als je van buitenaf komt een baanhuur betalen vind ik ook logisch er rijdt ook een meisje bij der dochter van buiten af bij ons in de baan en zij hoeft niks te betalen behalve der lesgeld, dan denk ik juist daarvoor moet je geld vragen en niet voor je pensionklanten.

Vanavond gaan me moeder ( is ook alle dagen op stal aanwezig en ik ben bang dat ik nogal de grond in getrapt wordt als ik het alleen doe ) en ik het gesprek met haar aan, en ik ben benieuwd wat hieruit komt.

Erg flauw is ook nog dat ik de enigste op stal ben die les heeft van een instructie van buitenaf en die 2.50 dus alleen voor mijn geld.

Iedereen bedankt voor de reactie en ik laat even weten wat er uit het gesprek komt.

Ben benieuwd :roll:

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:39

succes, wijs dat je je moeder mee neemt.
Probeer het gesprek positief te houden als je hier wilt blijven!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:50

Ik zou vragen aan de stalhouder wat het verschil is:

--> of jij zelf in de bak rijd
--> les hebt in de rijbak terwijl de rijbak ook voor anderen beschikbaar is

Ik denk dat het de kift is dat jij van een ander les neemt dan "eigen".

Maar krijg je ook korting op de dagen dat je de rijbak niet gebruikt?

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 12:53

ja het was precies op de datum dat ik van een ander les zou krijgen. met der dochter heb ik echter helemaal geen problemen heb eerlijk tegen haar gezegd dat ik het bij een ander wilde proberen en zij vond dat geen probleem en wenste me succes en we spreken mekaar nogsteeeds hoe t op wedstrijd ging etc.

Ik krijg geen korting op dagen dat ik de baan niet gebruik, moet ook zeggen dat dat niet zo erg vaak voorkomt

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:58

Heb jij een contract van deze stal? Veranderen van regels mag nl. niet zomaar moet ruim van te voren worden aangegeven.
Tevens heb je goed argument dat je van een gediplomeerd iemand les wilt hebben. Niet elke Z ruiter kan les geven, dit is een vak appart.

Wel kan ik me voorstellen dat je indien je de bak alleen "afhuurt" iets moet betalen.

Succes in ieder geval en zeker goed dat jij je moeder mee neemt.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:21

Je mag wel je vriendin, buurvrouw of oma meenemen?
Dan vind ik ook dat je je instructrice mee mag nemen, dat is gewoon een zaak buitenom !

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:24

Op mijn eerste manege moesten we €5 pistegeld per half uur betalen en dan hadden we de piste voor onszelf.
Op mijn huidige stalling moet ik geen pistegeld betalen omdat ik ze zelf onderhoud.
Op een stal waar ik vaker kom, moet de instructrice zelf betalen om er les te gaan geven én er mogen tot 3 ruiters extra in de piste.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 14:42

Ennnn, wat hebben ze gezegd??

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:16

Ik ben ook wel benieuwd of je nog tot een redelijke afspraak hebt kunnen komen. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 07:42

Bij ons op stal mag je gewoon je eigen instructeur meenemen. En we hebben de regel dat wanneer iemand les heeft en ander niet in de bak gaat rijden. En ik moet zeggen dat niemand er problemen mee heeft.
En we hoeven hier ook niet extra voor te betalen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:24

je hebt zelfs stallen waarbij instructie van buitenaf verboden is op terrein van de stal :=
voor mij ook reden om niet op een dergelijke stal te gana staan met paard, instructie is iets heel persoonlijks. het moet maar bij jou passen en bij je paard... en bij je discipline, hier geen ijslanderstallen in de buurt, dus op een stal met rare regels, zou ik gang technisch al niet verder komen :+

maar ben benieuwd hoe het bij is gegaan met het gesprek

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 08:33

Dit is gewoon een wraakactie omdat je geen les meer pakt van dochterlief en zo willen ze er toch een beetje van meesnoepen.
Ik vind die 2,50 belachelijk en zeer klantonvriendelijk.
Jij betaald toch al stalling incl. gebruik van die baan.

Bij dit soort stallen vraag ik me altijd af, whats next.
Waar gaan ze als volgende over vallen en waar willen ze nu weer een slaatje uit slaan.