Hoe haal je 1 pony uit de wei en laat je de ander achter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyNF

Hoe haal je 1 pony uit de wei en laat je de ander achter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 22:09

Ik heb 2 verzorgpony's en ze staan sinds kort samen op de wei. Het probleem is nu dat als ik de 1 wil pakken om te gaan poetsen bijv. loopt de ander mee en moet je achter je pony heeel snel weer het schrikdraad ervoor doen voordat de meelopende pony ontsnapt. :( Dit is heel lastig en vaak ontsnapt er dan ook eentje. :') Fleur heeft ook de neiging om er dan nog heel snel tussendoor te glippen..
Ze worden daarna ook helemaal gek als de ander dan weg is.
Heeft iemand alsjeblieft tips? :? Iemand?

Pikkepor

Re: Hoe haal je 1 pony uit de wei en laat je de ander achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:12

Uhm,, Gaan oefenen met uit de wei halen? Een beetje je paard africhten? Belonen als ze blijft staan ofzo...
Bij mijn verzorgpony's haal ik ze ook om de beurt uit de wei, maar als ik zeg dat die ene moet wachten in de wei, dan wacht ie tot ik de wei weer netjes dicht het kunnen doen!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:13

Is het geen mogelijkheid om ze allebei mee te nemen? De meeste paarden vinden het echt niet tof om alleen achter te blijven. Bij ons op stal is het ook niet de bedoeling dat je een paard alleen achterlaat, maar beide paarden meeneemt en de ander eventueel op stal zet.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:15

Een pluk hooi of iets er bij gooien in de wei. Werkte hier

WendyNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 22:18

_Dune_ schreef:
Is het geen mogelijkheid om ze allebei mee te nemen? De meeste paarden vinden het echt niet tof om alleen achter te blijven. Bij ons op stal is het ook niet de bedoeling dat je een paard alleen achterlaat, maar beide paarden meeneemt en de ander eventueel op stal zet.

Dat is eigenlijk niet echt een optie, want dan moet ik ze samen op de poetsplaats zetten en als ik dan klaar ben met poetsen moet ik dan weer de ene in de wei zetten terwijl de ander op de poetsplaats wacht. Dan worden ze vaak ook gek. :j

WendyNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 22:19

renskep schreef:
Uhm,, Gaan oefenen met uit de wei halen? Een beetje je paard africhten? Belonen als ze blijft staan ofzo...
Bij mijn verzorgpony's haal ik ze ook om de beurt uit de wei, maar als ik zeg dat die ene moet wachten in de wei, dan wacht ie tot ik de wei weer netjes dicht het kunnen doen!

Dankje! Ik ga het morgen gelijk proberen. :)

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:25

Oefenen oefenen en nog eens oefenen... Ik vind t ook niet altijd even makkelijk (er staan er vier; twee nieuwsgierige en een ruin die de alfamerrie altijd wil volgen wordt ze even apart gezet). Wat in ieder geval helpt is een stok (vb een carrotstick of zweepje); ik vind het dan véél makkelijker wanneer ik het stroomdraadje dichtdoe om dan in het vrije hand de stok vast te houden en het opdringerige paard achteruit te zetten zodat ik het kan dicht doen.

Ook hielp het in mijn geval steeds de duurtijd van het 'uit de kudde nemen' te verlengen (en dan vooral bij onze alfamerrie was dat nuttig). Het paard dat apart staat vindt het dan altijd heel leuk, maar de andere paarden staan dan maar beteuterd/opgewonden te kijken. Dus ging ik heel vaak weg en dan weer terug naar de omheining, zodat ze er aan wenden en wisten van 'hee die is nooit lang weg'. En na een paar keer vinden ze het allemaal niet zo bijzonder meer.

Als je er veel problemen mee ondervindt zou ik in jouw plaats ook gewoon het 'goede moment' wat afwachten, dus eventjes gaan zitten en het paard uit de weide halen wanneer het al relatief dicht bij het hek staat; zo voorkom je de eerste keren vervelende momenten, en kan je andere paard even leren wachten voor korte tijd. Misschien als je paardje dan ziet dat het andere paard echt heel snel en altijd terugkomt, dat ze ook iets minder gaat proberen meelopen wanneer je het paardje apart neemt.

Je zou ze ook een goede routine kunnen leren, vb. als ze jaloers zijn 'als paardje 1 mag, dan mag paardje 2 ook wanneer paard 1 klaar is'

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:27

Kun je geen 'sluis' maken van stroomdraad?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 22:30

Wij hebben een ''sluisje'' dus een dubbele draad. Een blokje van 4x5 meter. Wanneer er dan eentje mee schiet is het niet erg, want dan staat hij alsnog in de weide zegmaar :)

Maar we hebben het eigenlijk nooit nodig. Wij zijn met 2 eigenaren en 3 paarden, en hebben ervoor gezorgd dat alle 3 de paarden voor ons beide respect hebben. Ik hoef dus alleen maar te kijken eigenlijk.. (sterker nog, intussen ga ik bij de draad staan en roep mijn pony, die door de opening loopt en in het sluisje netjes wacht :)) )

Tip dus, kijk of je een ''sluisje'' kunt maken, dan is de spanning er een eind vanaf als het goed is :)
Tot dan is het altijd handig om een pluk hooi of een paar stukken wortel de weide in te gooien zodat het andere paard even bezig is :) Maar als het zonder kan is dat alleen maar prettig!

WendyNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 22:34

Ik kan moeilijk zo'n sluis maken vrees ik, want er is geen 'extra' schrikdraad zegmaar. Ik kan dus niet echt een sluisje bouwen. :/ Maar wel bedankt voor het advies! :) Bhriseis: Dankjewel voor de goede raad! :D Ik zal morgen een zweepje meenemen en het toepassen. :P

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 23:09

toen ik nog op mijn vorige merrie reed (ze stond altijd met een andere merrie in de wei) haalde ik ze allebei naar binnen als ik ging poetsen/rijden. Als ik klaar was deed ik ze ook samen weer naar buiten.

De verzorgpony van mijn dochter echter, die kunnen we gewoon uit de kudde halen en meenemen zonder dat de anderen mee willen.
In jou geval zou ik de ander gewoon meenemen en op stal zetten.

Oh, bedacht me net dat er misschien geen stal is?!

WendyNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 10:00

max66 schreef:
toen ik nog op mijn vorige merrie reed (ze stond altijd met een andere merrie in de wei) haalde ik ze allebei naar binnen als ik ging poetsen/rijden. Als ik klaar was deed ik ze ook samen weer naar buiten.

De verzorgpony van mijn dochter echter, die kunnen we gewoon uit de kudde halen en meenemen zonder dat de anderen mee willen.
In jou geval zou ik de ander gewoon meenemen en op stal zetten.

Oh, bedacht me net dat er misschien geen stal is?!

Haha, er zijn wel stallen, maar alle paarden staan overdag buiten, dus dan staan ze helemaal alleen in dat gebouw en worden ze ook gek. :')

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:02

Een sluisje is het makkelijkst en een rol draad en 1 of 2 prikpaaltjes zijn ook altijd wel ergens vandaan te halen. Het werkt ideaal.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:03

Heb mijn andere merrie "Blijf" aangeleerd. En als ze dan nog verder gaat is het eerst heel boos UHUH! en daarna krijgt ze het stroomdraadje op haar neus. Moet ze maar luisteren :) Na 1 keer het draad op haar neus gehad te hebben, blijft ze tegenwoordig gewoon staan bij "Blijf" :) Probleem opgelost.

MyHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:18

Ik had dat eerst ook, ze heeft 1 keer het stroomdaad aan haar neus gehad, en nu blijft ze braaf wachten tot ze aan de beurt is.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:24

Ik maak de draad zo open dat ze niet mee kunnen schieten, willen ze dat proberen dan jaag ik ze weg. Hier komt het niet vaak voor dat er eentje meeschiet, maar dan kunnen ze nog niet ver weg, omdat er nog een houten hek voor zit.

WendyNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 10:38

Kunnen jullie nog eens goed uitleggen hoe je nou precies een sluis maakt? xD Ik snap nog niet helemaal hoe dat nou werkt en in elkaar zit.
Nog een probleem is dat er geen stroom staat op het draad van hun wei. Ik kan ze dus geen schok verkopen. :')

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:44

Ik heb dat probleem ook gehad, als ik de alfa er uit haal en mijn ruin in het land laat staan samen met mijn andere ruin, worden ze onrustig, als ik ze allemaal mee neem en op stal laat staan, met een pluk hooi is er niks meer aan de hand. Misschien kan je aan de eigenaresse vragen of ze meer schrik draad wilt kopen en het uitleggen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:45

Groen is je weiland, rood is je sluis en paars zijn de delen die los kunnen. Als er een paard meeschiet dan zit die vast in het vierkantje en kan iig de straat niet oprennen.

Afbeelding

Ontsnappen ze niet dan als er nooit stroom op staat? Die van mij hebben dan binnen een dag door.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:14

Zoals bovenstaande maak ik ook een sluis. Aan de ene kant knoop je het draad vast aan je buitenomheining dan zet je na ongeveer 3-4 meter een rantsoenpaaltje en laat je het draad in een hoek van 45 graden lopen naar je buitenomheining. Aan dat stuk maak je een poortgreep vast zodat je de sluis makkelijk open en dicht kunt doen.

WendyNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 11:19

Oooh, ja nu snap ik het. :D Maar het probleem is dat ze nogal een vreemd gevormd weilandje hebben. Het loopt om ong. driekwart van de bak heen en is maar iets van 3 meter breed, dus ik denk neit dat ik zo'n sluis kan maken. :( Als ze weer in een ander weilandje staan (die een normale vorm heeft :')) zal ik zeker een sluis maken, want ik vind het heel handig bedacht. :j
Vandaag ga ik beginnen met het stil-blijven-staan-als-ik-het-zeg. xD

capopjekop: Ze proberen eigenlijk niet te ontsnappen. :)
Laatst bijgewerkt door WendyNF op 05-07-12 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:20

Je kunt dan toch op zo'n smal stuk een extra draad spannen? Dan ben je er ook.

WendyNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 11:22

Ooh ja.. xD *voelt zich dom* Ik zal kijken of ik ergens draad vandaan kan smokkelen. :)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:28

Kan je gewoon halen bij de welkoop, boerenbond enz. Misschien kan je met de eigenaar overleggen dat hij het vergoed? of allebei de helft!? Super dat je zoveel moeite doet om het probleem op te lossen!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 13:59

capopjekop schreef:
Ik maak de draad zo open dat ze niet mee kunnen schieten, willen ze dat proberen dan jaag ik ze weg. Hier komt het niet vaak voor dat er eentje meeschiet, maar dan kunnen ze nog niet ver weg, omdat er nog een houten hek voor zit.

Dat doe ik inderdaad ook. Als ze te dicht bijkomen, dan wapper ik een keer met de draad en dan blijft de rest wel uit de buurt.