Hoe vastrollen voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

adnil35

Hoe vastrollen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 15:15

Ik heb een 4jarig dressuurpaard welke het ondertussen al meerdere malen gepresteerd heeft zich vast te rollen op stal.
Gelukkig tot nu toe zonder ernstige gevolgen, maar ik wil er niet aan denken wat er allemaal kan gebeuren....
Donato komt iedere dag buiten en heeft daar uitgebreid de mogelijkheid om te rollen, maar doet dit niet. Hij rolt alleen op stal: als er verse krullen in liggen, als ik gereden heb (ook na afspuiten/poetsen tegen de jeuk) of zomaar omdat het kan.

Nu krijgt hij sinds een week een antirolband om, echter lijkt er nu wat vocht op zijn rug (richting de schoft) te zitten en is hij vlak achter de schoft ook gevoelig. Ik heb nu een gelpad onder de band gelegd, maar heb nu niet het idee dat dit echt helpt.

Wie-o-wie heeft er een brilliant idee?

Sjors

Re: Hoe vastrollen voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:19

Volgensmij moet je dan het stro (in jullie geval krullen) iets hoger tegen de kan aan leggen :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 16:20

Goe groot is het paard en wat zijn de afmetingen van de box?
Hoelang komt hij per dag buiten?

Stro omhoog langs de kanten is tegen tocht, niet tegen vastrollen.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 17:48

Paard is 1.75, box is 3.5 bij 3.5. Hij komt 5 a 6 uur per dag buiten. We hebben het inderdaad al geprobeerd met meer opstrooien, maar dat helpt niks helaas.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:28

Er bestaan toch ook van die anti-rol singels ?

Geen idee of het werkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:36

@dravergekkie:
adnil35 schreef:
Nu krijgt hij sinds een week een antirolband om,.....

@adnil35: heb je misschien een kleinere box tot je beschikking, want sommige paarden rollen niet in een kleine box, maar wel in een grote.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:38

Oeps sorry overheen gelezen !

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:52

Idd Dubbeldun, grote stallen nodigen uit tot rollen. Wij hebben hier aan huis kleinere stallen en geen 1 paard gaat rollen, wel liggen. Zet je een pony in die stallen, kun je er de donder op zeggen dat er gerold wordt. Heeft er hier ook al eens 1 vast gelegen. Hierom ben ik dus helemaal geen voorstander van grote, ruime stallen, zoals men nu verplicht wil (gaan) stellen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:42

@Aslo: 'ruim' is voor rollen gewoon nog te klein :D
Maar ja wie heeft er nu stallen van 5x5 :)
Overigens zijn er ook genoeg paarden die buiten te dicht bij een omheining gaan rollen.

tammiebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:46

DubbelDun schreef:
@Aslo: 'ruim' is voor rollen gewoon nog te klein :D
Maar ja wie heeft er nu stallen van 5x5 :)
Overigens zijn er ook genoeg paarden die buiten te dicht bij een omheining gaan rollen.

daar heb ik er dus een van...en niet één keer maar geregeld...trouwens ook in de stal

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:52

Bij schoonfamilie ook stallen van 5x4,5 maar en al talloze keren vastgerolde paarden gehad. Ze gaan gewoon te dicht tegen de kant aan liggen. Zowel kleintjes als groten.

Probeer nieuwe krullen wat te mengen met oud zodat het niet brandschoon aanvoelt? Dat wil hier wel redelijk helpen. En na het rijden/afspuiten losgooien in een paddock/bak oid zodat ze daar misschien rollen. Verder geen idee. De antirolsingel knelt hem duidelijk die zou ik voorlopig aflaten.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:57

op mijn werk hadden we dit ook (paard op zaagsel, lag vast) nu hebben we constant de buitenranden hoog liggen (deze blijven ook liggen! Ook met uitmesten) zodat dit niet in gaat zakken, en de natte plek in het midden altijd elke dag weghalen omdat dat een grote bult word. Hierna heeft hij nooit meer vastgelegen en ook hij rolt veel op stal.. (staat er helaas ook 23 uur per dag op.. i.v.m. blessure)

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:58

Ik heb ook geleerd om het strooisel aan de zijkanten van de box hoger te leggen. Zodat je een soort van kommetje krijgt. Dit leer je op de hengstenhouderij hier. Zal toch geen onzin zijn denk ik.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 11:42

De band is nu tijdelijk af, hoop dat het goed gaat. Ik heb wel gekeken naar iets voor onder de singel en ben uitgekomen op een soort van langwerpig luchtkussen wat gebruikt wordt voor onder het borsttuig. Maar dit past uiteraard ook prima onder de singel. Mogelijk dat dit irritatie voorkomt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:46

Persoonlijk zou ik de band niet meer om doen. Die dingen zijn ontworpen om doorrollen te voorkomen en (wat ik er van weet) is dat het stuk boven op de schoft behoorlijk hard is. Als een paard dan toch omrolt kan dit wel meer kwaad doen dan wat irritatie en vocht.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 11:58

Daar zit ik ook mee in mijn maag... maar ik weet geen andere oplossing. 1 keer in de zoveel weken paard s nachts van de kant aftrekken gaat uiteindelijk ook fout.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:01

Kleinere box geen optie ??
Al is het alleen maar om te kijken of dat effect heeft.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:05

Ik heb ook zo'n paard verzorgd.
wat ik deed en nu doe bij mijn eigen box is de bedekking aan de randen 10 tot 15 cm hoger laten.

Heb geleerd dat het ter voorkoming van vastrollen is.

En waarom kleinere box terwijl iedereen er op tegen is.

adnil35

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 12:08

Ik heb helaas geen kleinere box tot mijn beschikking... Met de krullen hoog tegen de kant aan lost het helaas niks op.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:14

de zijkanten (veel) hoger en dikker strooien, hier strooien ze in tot een halve meter hoog aan de kanten,hier door zijn de hoeken ook ineens schuin... Maar dit werk niet bij paarden die gaan schrapen etc. Maar wij hebben zelden paarden de vastrollen zelfs diegenen die 24/7 op stal gehouden worden (beleid van hun trainer)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:42

@adnil35 : ik dat geval zou ik eens de mogelijkheden onderzoeken van een box met beweegbare wanden (schuifwanden) of iets van rubberwanden (losse flappen) die iig meeveren zodat ie niet vast komt te liggen.
@Daks : een kleinere box is misschien niet zo prettig voor het paard, maar de nadelige gevolgen van vastrollen zijn veel groter/ingrijpender. Dus bij kiezen uit 2 kwaden...zeg maar :)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:45

Walletjes maken in de stal en stevig aanstampen... ongeveer een 30 tot 50 cm hoger dan de rest van de stal en ze liggen niet meer vast. wel zorgen dat het stevige walletjes zijn, dus echt goed aanstampen...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:48

griebels schreef:
Walletjes maken in de stal en stevig aanstampen... ongeveer een 30 tot 50 cm hoger dan de rest van de stal en ze liggen niet meer vast. wel zorgen dat het stevige walletjes zijn, dus echt goed aanstampen...

Dan kan je bijna net zo goed iets van bielzen tegen de randen van de box aanleggen. En daarover bodembedekking.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:50

Andere bodembedekking. mat of zo

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 12:54

Ipv bielzen zou ik dan van hout een schuine wand maken, desnoods met een rubber mat erover.