Water naar paddock... Creatievelingen gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Water naar paddock... Creatievelingen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 19:53

Afgelopen zondag verhuisd naar een gloednieuw en prachtig stuk. Fantastisch natuurlijk en zowel de paarden als wij baasjes zijn helemaal happy.

Maar... Alles moest nieuw worden aangelegd. No problem, maar nu zitten we toch met een probleem waar we zelf geen oplossing voor kunnen vinden, ondanks alle aanwezige kennis en kunde.

Situatie: Vanuit de stallen (waar kranen/waterleidingen zijn) naar de ingang naar het 'land'' is het zo'n 50m lopen (heb het niet uitgemeten, maar zoiets moet het zijn :+ ). Dan rechtdoor nog een stuk van zo'n 50m naar de ingang van het pad tussen de paddocks. Daar een hoek van 90graden, en weer zo'n 100m naar de achterkant van de laatste paddock. In totaal zijn/komen er 8 paddocks voor 10 paarden, dus er moet dagelijks aardig wat water worden getransporteerd.

Punt is dus dat we nu lopen te hannessen met emmertjes en kruiwagens met water, werkt niet echt :n
Maar nu; hoe krijgen we daar op een handige manier water?

We hadden eigenlijk gedacht om een beetje centraal tussen de paddocks een bron te slaan, maar dat is toch wel een heel flinke investering. Er loopt een sloot, maar ik weet niet in hoeverre dat bruikbaar is, maar wie weet heeft iemand daar een idee mee... Ik had al bedacht om een tuinslang in te graven maar ik werd er fijntjes op gewezen dat dat 's winters niet zo handig is :')

T is niet dat het om wereldafstanden gaat, maar 1 paard zn waterbak omgooit kun je toch flink gaan sjouwen eer je die bak weer vol hebt zitten...

Dus... Wie heeft een goede oplossing? Qua kosten moet het leuk blijven want er is al flink geïnvesteerd om alles op orde te krijgen. Handigheid is er zat aanwezig, dat is het probleem niet :) Alleen de creativiteit is even op :=

CarinaR

Re: Water naar paddock... Creatievelingen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:55

Ik werk met waterslangen...

Woeps

waterton ofzo bij de stallen in de buurt?

Appelflap445

Er zijn van die speciale H2O bags voor in je kruiwagen, is dat niet iets? :)

kiimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:56

Een waterzak misschien een idee? Gaat veel in en die kun je in de kruiwagen laten liggen en scheelt wat loopwerk. In de winter weer niet zo handig want dan bevriest hij. Misschien ook wat stenen in de waterbak leggen zodat ze hem minder snel omgooien. Ben ook wel benieuwd naar andere oplossingen.

Edit: iemand was me al voor met die waterzak :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:58

ofwel waterslangen (als je dan nog genoeg druk hebt daar)
ofwel de h2o bags (maar 10 paarden, mag je alsnog een 10 tal keer heen en weer gaan.
ik denk dat het simpelste zal zijn om een 1000 litervat met een kraantje eraan te zetten, gaas erop, en dit te laten vullen door de regen (of als je wel een waterslang hebt maar niet veel druk kun je het vat laten vullen, duurt dan wel een aantal uurtjes)
of dmv een rond vat die een aanhanger is, kun je dan gewoon met de auto of een tractortje (of desnoods paard) tot daar rijden en de vaten vullen.
heb je schuilstallen aan de paddocks? aan de schuilstal een goot maken die afloopt in een waterbak is ook een goede optie, in de winter zijn de waterbakken altijd wel gevuld dan.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 19:59

een bron slaan is niet zo duur hoor, ik zou eens informeren wat dit kost voordat je besluit dat dit te duur is.

op mijn vorige stal reden ze rond met een mini tractor met mini gierton. die gierton werd gebruikt voor water en daarmee gingen ze iedere dag alle weides langs.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 20:00

Waterzak hadden wij ook al geopperd. Een vriendin van me runt het vooral (ik ben ''personeel'' hihi) en die kan niet met die zakken overweg gaf ze aan, dus dat is m ook niet.

In het 'ergste'' geval gaan we idd met slangen aan de gang, maar aangezien het best een eind is, is dat ook niet alles. Ook de achterste paddock moet water en dan heb je toch aardig wat slang nodig. :)

Stenen liggen er inmiddels in inderdaad :j

Zo'n vat is inderdaad wel een goed idee! Daar waren we nog niet op gekomen!

Aan de paddocks hebben we verder geen schuilstallen oid. Een klein tractortje is er wel, is misschien ook een optie. Maar zo'n vat vind ik al een heel goed idee!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:03

Ik werkte voorheen met een watertank van 1000 liter:
Afbeelding

Die vulde ik af en toe met slangen water, maar zoiets zou ook op een aanhangwagentje passen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:08

Wij werken ook met een slang maarja in de winter moet je alsnog gaan lopen slepen dan..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:11

Men huren een minigravertje voor een weekend, gaven 200m sleuf, leggen 200m PE waterleiding, inkl tracing en voor het gemak gelijk een YMvK-as 4x2,5mm2 (of beter 4x6mm2) erbij, sleuf weer dicht gooien en klaar is kees.

Elke andere oplossing is op de lange termijn duurder omdat het veeeeeeeeel meer tijd kost........

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 20:15

ikke schreef:
Men huren een minigravertje voor een weekend, gaven 200m sleuf, leggen 200m PE waterleiding, inkl tracing en voor het gemak gelijk een YMvK-as 4x2,5mm2 (of beter 4x6mm2) erbij, sleuf weer dicht gooien en klaar is kees.

Elke andere oplossing is op de lange termijn duurder omdat het veeeeeeeeel meer tijd kost........

I'm lost :')

Kan wel even doorsturen naar de handyman, want die snapt het ongetwijfeld wel := Maar bevriest het dan in de winter niet te snel? :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:18

Ik zou zeggen: niet allemaal losse paddocks maken maar de paarden veel meer samen zetten, waardoor je minder bakken hoeft te vullen en die een beetje vooraan kan laten staan...maar dat zal wel te simpel gedacht zijn :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 20:20

Hahaha we hebben sowieso al 3 hengsten dus die staan apart, dan 2 hele grote merries die al jaren dikke vriendinnen zijn dus die staan met zn 2en in een paddock, een vermoedelijk (vrijdag uitsluitsel) drachtige en inmiddels behoorlijk chagrijnige merrie die nu nog alleen staat... En dan nog een paar boxen vrij en een hoop interesse van mensen met hengsten :)

Vandaar zo veel paddocks :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:21

Een aanhangwagentje achter een quad en dan met jerrycans werken desnoods, die grote waterbak boven of zoals onze oude stalhouder deed met een kleine gier/watertank op wielen achter de traktor. Die vullen met water en dan alle weides langs waar oude badkuipen stonden met dichtgelast gat. Die badkuipen waren voorzien van aangelaste steunen aan de onderkant zodat ze ook niet konden omkiepen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:23

pmarena schreef:
Ik zou zeggen: niet allemaal losse paddocks maken maar de paarden veel meer samen zetten, waardoor je minder bakken hoeft te vullen en die een beetje vooraan kan laten staan...maar dat zal wel te simpel gedacht zijn :P

Ik ook, hier staan ze ook lekker vooraan die bakken, laat ze maar lopen hoor.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:24

Tuinslang en de benodigde aansluitingen, speciebakken om het water in te laten lopen en geen gesleep meer!
Ik voorzie al mijn paddocks op deze manier van water kost niet al te veel en werkt prima.
En 50 meter is in mijn ogen een lachertje, hier gaat het om honderden meters!
Je kan ook mooie verdeel stukken krijgen zodat je 2 slangen kan aankoppelen en dus 2 tegelijk kan vullen, of als er een vol is afsluiten.
Goedkoopste systeem geloof mij en werkt super... al jaren!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:26

Je kan trouwens ook een automatische drinkbak aan sluiten via een tuinslang! Alleen moet dan wel de druk voldoende zijn als je er meerdere op aan wil sluiten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:27

het is ook wel handig om mee te nemen of het ook in de winter bij vorst moet werken, of alleen in de zomer.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-12 20:28

Nouja, het is geen 50 meter naar de laatste waterbak := Was het maar zo :P

Speciebakken hebben we sowieso voor ze inderdaad als waterbakken :j Maar dat gesleep met waterslangen vinden wij in elk geval waardeloos... Vandaar ook dat we een andere oplossing zoeken :) Ik heb het verhaal van ikke doorgestuurd naar degene die daar verstand van heeft in elk geval :)

De paarden staan ook in de winter lekker buiten dus dan moet het inderdaad ook nog steeds goed werken :j

Bedankt voor de tips overigens! Als iemand nog een ander idee heeft, uiteraard graag :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:29

amyz schreef:
Hahaha we hebben sowieso al 3 hengsten dus die staan apart, dan 2 hele grote merries die al jaren dikke vriendinnen zijn dus die staan met zn 2en in een paddock, een vermoedelijk (vrijdag uitsluitsel) drachtige en inmiddels behoorlijk chagrijnige merrie die nu nog alleen staat... En dan nog een paar boxen vrij en een hoop interesse van mensen met hengsten :)

Vandaar zo veel paddocks :D

Hele smalle langwerpige paddocks maken dan? :') :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:30

HIHI... nee in de winter met vorst slepen wij ons ook een ongeluk!!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:43

Waterleidingen leg je aan onder de vorstgrens.

Slang zo aanleggen dan die leeg kan lopen voor het stuk buiten de verwarmde ruimte (huis/stal) en alleen binnen de kraan aanzetten als je de bakken moet vullen bij vorst helpt ook, lege slang vriest niet stuk nl.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:47

Myca schreef:
Ik werkte voorheen met een watertank van 1000 liter:
[ Afbeelding ]

Die vulde ik af en toe met slangen water, maar zoiets zou ook op een aanhangwagentje passen.

Deze hebben wij dus ook, maar dan op een karretje,
in de zomer gewoon kwestie van zo af en toe bijvullen.
In de winter rij je met het karretje er gewoon heen 2x per dag.
Ik denk dat het wel de goedkoopste oplossing is.
(mist je een auto/trekker/quad hebt die het kan trekken)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 20:48

Wat wil je met de weide's? Blijf je daar ook wonen?
Dan zou je kunnen overwegen leidingen aan te leggen en bij elke paddock een kraantje te maken, zorg dan wel dat je de boel zo aanlegt dat je 't leeg kunt laten lopen bij vorst, dan blijven je leidingen heel.

Anders gewoon een platte kar achter je trekker en daarop 2 kuubvaten met een slang eraan, kun je zo over het middenpad langsrijden en aan beide kanten tegelijk de slang in de bak gooien.