wat is ong maandelijkse kosten eigen pensionstal 15 paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ralphtdw

wat is ong maandelijkse kosten eigen pensionstal 15 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 17:38

hallo allemaal,
ik denk zet het hier op bokt neer misschien zijn hier genoeg mensen met een eigen stal.

ik zet deze vraag hier neer voor iemand anders
die graag meer zouden willen weten over de kosten van een eigen pensionstal,
(deze mensen hebben het wel globaal uitgerekend wat hun ongeveer kwijt zijn maar zouden toch graag jullie mening nog willen weten).

deze mensen zijn echter wel met het hooi, stro,vlas kosten bekend.
maar wat moet je nou rekening mee houden als je 15 paarden ongeveer heb?
en wat mag je rekenen voor per paard per maand?

er is een binnenbak aanwezig van ong 20 x 40 kan iets kleiner wezen.
een buitenbak,
en weiland.
en natuurlijk stallen

en weten jullie een goed adres waar je (hooi, en of vlas vandaan kunt halen grotere partijen).

CM_

Re: wat is ong maandelijkse kosten eigen pensionstal 15 paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:50

De regio is erg prijsbepalend, evenals de uitrijdmogelijkheden.

Naast hooi stro en brok moeten de mensen ook afschrijving en evt rente en aflossing per stal rekenen.
Stro is geloof ik 8 kilo per paard per dag, en hooi moet ik om liegen maar ik dacht ook 6-8 kilo per dag.
Brok is afhankelijk van wat de mensen willen, ik zou gewoon basisbrok geven 2 x daags en als ze sport bij willen voeren , is dat voor eigen rekening.
Vlasstallen moet je extra voor rekenen omdat vlas duurder is.
Er is geen poets en was plaats?
Dan gaat de prijs alweer een stuk omlaag, mede ook dankzij de kleine binnenbak.
Even nog afhankelijk van de regio zouden ze 150 - 250 euro per maand kunnen vragen.
Ook belangrijk is hoevaak komen ze buiten en doen de pensionhouders dit?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:53

1 ding is zeker, rijk wordt je er niet van daar is de stalling te kleinschallig voor.

Je moet het vooral doen omdat je het erg leuk vind, er gaat ook erg veel tijd in zitten.

Voor de rest............ staat al veel info over op de bokt.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:54

Als deze mensen op bokt moeten vragen wat het allemaal zal gaan kosten, dan moeten ze niet aan een pensionstal beginnen!
Dit klinkt een beetje l*lig, maar er zit meer vast aan het runnen van een pensionstal dan alleen de kosten!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:04

Je kunt er zeker geen inkomen uit halen, mensen willen zo voordelig mogelijk staan dus reken uit het verbruik aan hooi, stro (of ander vloerbedekking). Maar je moet ook een bedrag rekenen aan afschrijving en onderhoud. Tel je alles bij elkaar op en deel dat door het aantal stallen die je hebt, doe daar een bedrag bij om op safe te spelen. Het bedrag wat hieruit komt vinden veel mensen al te veel en gan gaan zij naar de buren zeg maar. Je werk en je verplichtingen (over de hele dag heen) reken je al niet eens.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:06

tel vooral de uren die erin gaan zitten.
ca 1 uur voor het buitenzetten
2 uur voor de stallen mesten
1 uur zooi ruimen op het terrein en aanpassingen doen aan de draad etc. en even alles nalopen
1 uur per dag bak onderhoud
in de zomermaanden 1 uur weide onderhoud (maaien slepen paden extra vegen etc)
weer een uur paarden binnenzetten en voeren
's avonds nog een ronde maken en afsluiten.

tel daarbij de diesel en het onderhoud voor de spullen en je bent al een heel eind

en et water voor het wassen en drinken!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 18:13

hallo,
bedankt voor alle reacties.
dit forum was ook meer om te vragen hoe jullie het zien en of deze mensen er ver naast zitten.
rijk er van worden hoeven ze niet want dit is hun hobby en denk dat je de uren helemaal niet moet gaan rekenen want dan kom je nooit uit,.
maar hun willen gewoon omdt ze zelf geen 15 paarden willen gaan houden wat pension klanten om de kosten wat te gaan drukken.
en hun hebben een schatting gemaakt van nou wat zou je nodig hebben qwa stro of vlas en hooi per maand voor 15 paarden.
omdat het wel wat anders is dan 4 paardjes houden.
en daarom wouden ze eens van anders mensen horen hoe hun er overdenken.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 18:17

en ik zelf zal het wel moeilijk vinden.
om te zeggen van nou per dag heb je 1 ronde baal nodig en zoveel pakken vlas of hooi per maand.
als je 15 paarden houd.
maar wij staan zelf op een pensionstal dus dat word allemaal geregeld

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 18:19

friesiszwart schreef:
Je kunt er zeker geen inkomen uit halen, mensen willen zo voordelig mogelijk staan dus reken uit het verbruik aan hooi, stro (of ander vloerbedekking). Maar je moet ook een bedrag rekenen aan afschrijving en onderhoud. Tel je alles bij elkaar op en deel dat door het aantal stallen die je hebt, doe daar een bedrag bij om op safe te spelen. Het bedrag wat hieruit komt vinden veel mensen al te veel en gan gaan zij naar de buren zeg maar. Je werk en je verplichtingen (over de hele dag heen) reken je al niet eens.

Ja klopt helemaal.

Als een boer toevallig een veebedrijf heeft en de paarden pensionstalling erbij doet, dan kan je daar wel aardig goed mee verdienen.

En lekker goedkoop voor de mensen die er hun paarden laten stallen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 18:36

Ragdollcat schreef:
friesiszwart schreef:

Ja klopt helemaal.

Als een boer toevallig een veebedrijf heeft en de paarden pensionstalling erbij doet, dan kan je daar wel aardig goed mee verdienen.

daar in de buurt zitten de prijzen rond de 200 euro en dan rij je ook nog buiten.
en je hebt ook wel uitschieters erbij zitten van 300 euro en meer rij je wel binnen.
en in de omgeving zitten alle pensionstallen zo goed als vol.
en de straat uit rijden heb je een grote manege met 2 binnenbakken maar daar is geen stalling.
en je hebt ook wel bij boertjes waar het wat goedkoper kan maar gaan de mensen wel snel weg omdat ze niet op hun gemak zijn en er niet heel best met de paarden om word gegaan zoals de stal en of voer veel te weinig.
en dan betalen de mensen toch echt liever wat meer dat de paarden het goed hebben.
en daar in die omgeving hebben niet veel mensen weiland of veel ruimte om de paarden bij huis te hebben.
en word je niet doodgegooid met pensionstalling.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:16

Ragdollcat schreef:
friesiszwart schreef:

Ja klopt helemaal.

Ik werk bij een melkveehouderij, waar ze eerst een pensionstalling erbij hadden. Maar dat zo goed er mee verdienen valt nog behoorlijk mee..

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:23

Hoeveel weide zit erbij? En hoe lang mogen de paarden op de wei?
Is er een zadelkamer met kasten, of kan je zelf een kast neer zetten?
Dat zijn voor mij wel belangrijke punten om een prijs op te baseren.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-12 19:30

Saffier schreef:
Hoeveel weide zit erbij? En hoe lang mogen de paarden op de wei?
Is er een zadelkamer met kasten, of kan je zelf een kast neer zetten?
Dat zijn voor mij wel belangrijke punten om een prijs op te baseren.

hallo,
daar heb ik geen idee van of dat er is.
dat heb ik niet gevraagd aan die mensen maar ikl zal vast wel een keer gaan kijken daar hoe het er uitziet.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:02

Ligt ook eraan hoeveel stallen je hebt of je er aardig mee kan verdienen.

Mijn paard staat ook op een boerderij en t bevalt mijn paard er uitstekend en ik vind t er ook fijn.

YeeeHaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 00:25

Kijk eerst naar wat je kwijt bent voor 1 paard. Daarnaast bijkomende kosten erbij: waar komt het hooi vandaan, bodembedekking, krachtvoer etc etc.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 01:17

Voor vlas en voer zouden die mensen eens contact op kunnen nemen met Langwerden Veevoederhandel (www.lavor.nl).
Daar hebben ze behoorlijke prijzen (voor zover dat nog kan met vlas e.d.) en staffelprijzen (dus hoe meer je besteld in 1 keer, hoe meer korting) en ze bezorgen.
Ik bestel er al een aantal jaar en ben over het algemeen zeer tevreden.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 01:37

Ik begrijp dat ze zelf 4 paardjes hebben, dan kunnen ze zelf wel een beetje uit rekenen wat de kosten per paard zullen zijn.
De hoogste kosten die ze kunnen hebben die hebben ze al gehad. Aanschaf van de binnen manege en de stallen.

Het meest verstandige is om er een beheerder in te zetten. Vaak zie je dat het een jaar of 5 wel gaat, als ze het zelf gaan doen, maar daarna gaat 't anders worden.. Je doet het namelijk nooit goed in ogen van je pension klanten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 03:06

Vergeet ook niet de kosten voor water en elektra (en evt gas).

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 08:57

En eventueel de kosten om de mest kwijt te worden.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:10

Je kan aan kosten ongeveer op 100,00 per paard zitten. Dit zal in de zomermaanden minder zijn ivm weidegang, in de winter zit je er waarschijnlijk net boven.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:15

Hoeveel je kosten zijn is geheel afhankelijk van heel veel factoren.
Kan je zelf hooien of moet dit ingekocht worden.
Hoe zit het met de mestafvoer? Moet dit opgehaald worden door een bedrijf of komt een plaatselijke boer het ophalen?
Bodembedekking is maar net wat je voor prijs hebt kunnen afspreken, hoor hier heel erg veel verschillen is.
Zelfde geldt voor brok, erg verschillend per merk en hoeveel er afgenomen gaat worden.
Dan komen nog alle verzekeringen om de hoek kijken en de wetgeving met zijn regels waar aan voldaan moet worden.
Vergeet de kosten niet die je hebt aan onderhoud en de benodigde materialen/machines die je daar voor nodig hebt.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-12 09:35

Hallo bedankt voor jullie reacties ik zal het hun door geven.
Hun hadden zelf over 100 euro per paard voor alleen het hooi en vlas of stro per maand en denk dat ze daar wel redelijk.goed mee zitten en de 1 heeft.meer nodig dan een ander.paard of pony.
En ze laten waarschijnlijk een grote.vrachtwagen komen met los vlas als dat een stukje goedkoper is vlas is inkoop duurder maar in gebruik.makkelijker en verbruikt veel minder en denk dat je in verhouding dan net zoveel kwijt zal zijn als stro.
En brokken word denk.ik voor de eigearen zelf want de 1 wil pavo de adere.muslie die wil dit
Want dat zie ik ons bij ons op stal ook

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:20

HolyPope schreef:
Ik begrijp dat ze zelf 4 paardjes hebben, dan kunnen ze zelf wel een beetje uit rekenen wat de kosten per paard zullen zijn.
De hoogste kosten die ze kunnen hebben die hebben ze al gehad. Aanschaf van de binnen manege en de stallen.

Het meest verstandige is om er een beheerder in te zetten. Vaak zie je dat het een jaar of 5 wel gaat, als ze het zelf gaan doen, maar daarna gaat 't anders worden.. Je doet het namelijk nooit goed in ogen van je pension klanten.

Dat is het ook vervelende aan, dat je het nooit goed doet, daar moet je ook ertegen kunnen.

Waar ik sta ben ik blij toe, als er wat is gewoon vragen naar het hoe en wat en dan is het oke.

Niks gezeik of wat dan ook, vroeger stond ik ook al jaren achter elkaar op zelfde stal waar het er ook zo aan toe ging zoals waar ik nu sta, heel fijn gewoon, echt waar.

Wel 2 x verhuisd (voordat ik mijn paard op zijn 8 jarige leeftijd verkocht) ivm dat ik te verweg van de stallen ging wonen en een andere keer dat de eigenaars gingen emigreren naar buitenland en dus ermee stopten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:28

Ga eerst eens globaal de dingen op papier zetten. Denk dan aan:
Electriciteit
Water
Plaats om je mest op te slaan
Afvoeren van de mest
Hooi
Stro of vlas
Eten
Personeel, of ga je alles zelf laten doen door de mensen die er staan?

Verder denk ik dat het nu niet de goede tijd is om een pensionstal te gaan realiseren. Grondstoffen voor bodembedekking en eten rijzen op dit moment de pan uit, mede als het water en de electra. En de mensen willen toch wel vaak voor een dubbeltje op de eerste rij zitten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 13:48

Ragdollcat schreef:
HolyPope schreef:

Dat is het ook vervelende aan, dat je het nooit goed doet, daar moet je ook ertegen kunnen.Waar ik sta ben ik blij toe, als er wat is gewoon vragen naar het hoe en wat en dan is het oke.

Niks gezeik of wat dan ook, vroeger stond ik ook al jaren achter elkaar op zelfde stal waar het er ook zo aan toe ging zoals waar ik nu sta, heel fijn gewoon, echt waar.

Wel 2 x verhuisd (voordat ik mijn paard op zijn 8 jarige leeftijd verkocht) ivm dat ik te verweg van de stallen ging wonen en een andere keer dat de eigenaars gingen emigreren naar buitenland en dus ermee stopten.

En daarom is het verstandig om stalregels op te stellen en deze persoonlijk te overhandigen en deze op een plek te hangen dat ze voor iederen te zien zijn. Als eigenaar het goede voorbeeld geven en voor iedereen dezelfde regels en geen uitzonderingen dat de één wel een dekje aan de stal mag hangen en de ander niet bijvoorbeeld. Dat geeft veel duidelijkheid en weet iedereen waar die aan toe is.